Przedmiot: programowanie - #SuperKoderzy

Przedmiot: programowanie - #SuperKoderzy

Nauka kodowania stała się w ostatnich latach jednym z najbardziej nośnych trendów edukacyjnych. Targi i konferencje dla nauczycieli po brzegi wypełnione są prezentacjami robotów i aplikacji, a w księgarniach można przebierać w podręcznikach do nauki kodowania. Jakie więc miejsce naprawdę zajmuje programowanie w realiach polskiej szkoły?


Klasyka wśród języków programowania

Do niedawna najczęściej wybieranym przez nauczycieli językiem kodowania, wprowadzanym już w szkołach podstawowych, był język Logo. Język ten został stworzony jeszcze w latach 60. XX wieku, a do tej pory użytkowana jest jego funkcjonalność tzw. „grafiki żółwia”: przy pomocy gotowych procedur można tworzyć figury geometryczne i wzory. Mimo upływu lat i rozwoju technologii, wciąż Logo jest promowany w kuratoryjnych konkursach informatycznych i to w nim większość uczniów rozwiązuje zadania konkursowe. Od niedawna do konkursów kuratoryjnych można podchodzić także kodując w bardzo popularnym języku Python – jest on także jednym z języków, w których uczniowie piszą maturę z informatyki!

Przedmiot programowanie_karolina czerwińska
Przykładowy rysunek stworzony w języku Logo


Scratchowa rewolucja

Jednak już od prawie dekady nauczanie programowania rewolucjonizuje język Scratch stworzony w 2003 r. w Massachusetts Institute of Technology w USA. Jest to graficzny język, w którym młody programista układa bloki zawierające fragmenty kodu (np. przesuń o x kroków, obróć się o x stopni). Ta sprytna wizualna metoda kodowania sprawia, że dzieci nie muszą skupiać się na poprawności zapisu skryptu (i walczyć z literówkami), a mogą skoncentrować się na wymyślaniu programów i gier. Scratch to także ogromny portal społecznościowy, w ramach którego dzieci mogą udostępniać i remiksować stworzone przez siebie programy. W chwili pisania tego artykułu na platformie Scratch stworzono ponad 21 milionów programów – i wiele z nich powstało w polskich szkołach!

Przedmiot programowanie_karolina czerwińska2
Przykładowa gra stworzona w środowisku Scratch

Język Scratch jest coraz chętniej wybieranym narzędziem przez nauczycieli szkół podstawowych, a społeczność jego fanów i propagatorów wciąż się rozrasta.


Kodowanie po nowemu

Wraz z reformą likwidującą gimnazja Ministerstwo Edukacji Narodowej zaproponowało także nowe podstawy programowe, w tym treści nauczania dla informatyki. Widoczne jest docenienie znaczenia programowania – jego podstawy mają być wprowadzane już w nauczaniu wczesnoszkolnym i konsekwentnie rozwijane w kolejnych etapach edukacyjnych (klasy IV-VI i VI-VIII). W swoim rozporządzeniu (z dnia 14. 02. 2017 r.) MEN wielokrotnie podkreśla korzyści płynące z rozwijania u uczniów myślenia algorytmicznego i abstrakcyjnego, a także stwierdza, że „elementem powszechnego kształcenia staje się (…) umiejętność programowania”.

MEN nie wskazuje jednak, jakie konkretnie środowiska czy aplikacje powinny być wprowadzane przez nauczycieli – jakość nauczania kodowania będzie więc zależeć od indywidualnego przygotowania i podejścia nauczyciela. Dodać też trzeba, że ramowy plan nauczania w szkołach podstawowych zakłada tylko jedną godzinę informatyki w tygodniu, w klasach IV-VIII.


#SuperKoderzy w akcji!

Odpowiedzią na powyższą potrzebę jest program #SuperKoderzy, wprowadzony do szkół przez Fundację Orange. Wyrósł on na założeniu, że umiejętność programowania w „dorosłym” świecie jest coraz częściej zintegrowana z innymi naukami. Dlatego Fundacja Orange opracowała scenariusze do zrealizowania na lekcjach języka angielskiego, polskiego, biologii, historii, muzyki, techniki lub matematyki. Są one wymyślone tak, by omawiając dynastię Piastów lub ucząc się róży wiatrów, uczniowie jednocześnie odkrywali kodowanie. Program #SuperKoderzy jest również sposobem na rozwijanie u uczniów umiejętności programowania w ramach raczej skromnej siatki godzin przeznaczonych na informatykę.

Na stronie www.superkoderzy.pl dostępne są zestawy scenariuszy do wykorzystania w szkole w klasach IV-VI, ale mogą być też one inspiracją dla rodziców do wprowadzania różnych programistycznych zabaw w domu. I choć dla wielu nauka kodowania może brzmieć na początku jak czarna magia, warto spróbować i być może… stać się #SuperKoderem!

 

Karolina Czerwińska, Fundacja Akademia Młodego Hakera

28 kwietnia 2017
Przeczytaj też:

Programowanie rozwija, zatem mądrze uczmy programować

Żyjemy w coraz bardziej złożonym świecie, w którym ważną i coraz ważniejszą rolę w służbie człowieka pełnią nowoczesne technologie. Będzie ich coraz więcej w życiu osobistym i zawodowym, a coraz więcej zawodów wymagać będzie mniej lub bardziej zaawansowanych umiejętności komputerowych. Część tych technologii będziemy musieli odpowiednio przygotować do współpracy z ludźmi, czyli zaprogramować. Niektóre z nich będą na tyle zaawansowane, że potrzebne będą wyższe umiejętności programistyczne.

Ucz się programowania z Fundacją Orange

Według przewidywań specjalistów rynku pracy umiejętność programowania wkrótce będzie jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji wśród pracowników. W oparciu o otwarte zasoby Khan Academy po polsku zapraszamy do samodzielnej nauki programowania.

Zbuduj aplikację mobilną z darmowym poradnikiem „APPetyt na APPlikacje”

Od teraz każdy może tworzyć aplikacje mobilne. Ma w tym pomóc bezpłatny poradnik „APPetyt na APPlikacje” wydany przez Fundację Orange, który przeprowadzi początkującego twórcę od koncepcji do wdrożenia i dostarczy wielu cennych wskazówek i inspiracji. To proste.