Relacja z zajęć w Szkole Podstawowej nr 350 w Warszawie | 20.10.2016 – 03.11.2016 |

Relacja z zajęć w Szkole Podstawowej nr 350 w Warszawie | 20.10.2016 – 03.11.2016 - #SuperKoderzy

Projekt #SuperKoderzy prowadzony jest w grupie 12-osobowej. Grupa jest zróżnicowana: 4 uczniów jest z klas czwartych, 2 uczniów z klasy piątej i 6 z klas szóstych. W związku z tym, najstarsi uczniowie znają podstawy Scratcha (większość zadań rozwiązują samodzielnie i doskonale radzą sobie z dodatkowymi problemami, które stawia im nauczyciel), a młodsi poznają ten język programowania właśnie na naszych zajęciach.

Do udziału w tym 12-godzinnym projekcie spośród klas 4 – 6 zgłosiło się 28 uczniów, dlatego podzieleni zostali na dwie grupy. Pierwsze zajęcia odbyły się 20 października, natomiast grupa druga rozpocznie projekt po zakończeniu zajęć i prezentacji efektów pracy grupy pierwszej, czyli w grudniu.

Grupy są max 12-osobowe, ponieważ zależało nam na tym, aby dla każdego ucznia stworzyć jak najlepsze warunki do bezpośredniego, indywidualnego udziału w konstruowaniu, programowaniu i testowaniu LOFI Robota. Z dotacji Fundacji Orange zakupiliśmy 6 zestawów LOFI Robotów, stąd na każdą parę przypada jeden zestaw edukacyjny Edubox.

Na prośbę Rodziców i uczniów w drugim semestrze tego roku szkolnego ogłoszę nabór na kolejną trzecią i czwartą edycję projektu #SuperKoderzy, ale w innym terminie, aby pozostali chętni mogli uczestniczyć w zajęciach.

Projekt realizujemy podczas cotygodniowych pozalekcyjnych 90 – minutowych zajęć. Każdy uczeń ma do swojej dyspozycji komputer, a każda para uczniów otrzymała pod swoją opiekę zestaw Edubox, z którego zbuduje LOFI Robota i za który będzie odpowiedzialna do zakończenia projektu

Zajęcia

Pierwsze spotkanie odbyło się 20 października. Zajęcia poprowadziłam wg scenariuszy projektu SuperKoderzy realizowanego przez Fundację Orange.

Zaprezentowałam uczniom stronę lofirobot.com, obejrzeliśmy projekty robotów, które być może wkrótce uczniowie sami skonstruują. Filmik ze strony https://www.youtube.com/watch?v=jRFciX6ys6A był zapowiedzią czego uczniowie mogą się spodziewać na najbliższych spotkaniach z LOFI Robotem, a jednocześnie zapoznani zostali ze źródłem dodatkowych materiałów i filmików edukacyjnych, które można obejrzeć w domu.

Na kolejnych zajęciach – 27 października, oprócz nauki programowania w Scratchu na uczniów czekała niespodzianka: drugą część zajęć poprowadził nasz Gość – Wolontariusz Fundacji Orange Pan Robert Warzocha, który zaprezentował uczniom LOFI Robota. Uczniowie zapoznali się z zestawami Edubox, obejrzeli elementy, które wchodzą w jego skład. Pan Robert pokrótce wyjaśnił do czego one służą, a następnie uczniowie sprawdzali możliwości robota z wgranym programem do omijania przeszkód: robot mierzył odległość do przeszkody – skręcał lub zawracał. Bardzo się to spodobało uczniom i zbudowali tor przeszkód, który miał pokonać robot. Na początku były to plecaki, a później sami stawali się przeszkodami. Byli podekscytowani tym, że wkrótce sami zbudują swoje roboty i zaprogramują je, aby później nimi sterować. Na zakończenie zajęć wszyscy otrzymali drobne upominki, które przesłała nam Fundacja Orange.

Za nami kolejne trzecie 90 – minutowe spotkanie, na którym dyskutowaliśmy o tym, czym jest robot, a czym maszyna, które odbyło się 3 listopada. Bardzo interesujące dla uczniów było porównanie zmysłów człowieka do zmysłów – czujników robota, a przede wszystkim rozmowa o tym, co potrafi rozpoznać robot, a nie człowiek.

Materiały

Specjalnie dla swoich #SuperKoderów przygotowałam prezentację zawierającą wymienione wyżej tematy, którą opracowałam na podstawie materiałów dla nauczycieli realizujących projekt Fundacji Orange (www.lofirobot.com/dla-nauczycieli) i umieściłam w niej linki do filmików na youtube, aby uczniowie w domu mogli utrwalić nowe wiadomości.

Założyłam też blog http://superkoderzysp350.prv.pl/, na którym oprócz materiałów edukacyjnych, źródeł dodatkowych informacji oraz swoich materiałów i prezentacji umieszczam systematycznie zdjęcia i relacje z cotygodniowych zajęć. Uczniom bardzo się to spodobało i wyrazili swoje zadowolenie z tego, że ich praca będzie prezentowana kolegom i koleżankom ze szkoły, rodzicom i nauczycielom. Link do strony jest również na szkolnej stronie zs48.edupage.org w zakładce PROJEKTY.

Część praktyczna

Po dyskusji o robotach, rozpoczęła się część praktyczna, którą poprowadził nasz ekspert od spraw technicznych – pan Robert, Wolontariusz Fundacji Orange. Uczniowie otrzymali dziś Eduboxy, podpisali je i zaczęli podłączać i testować:

  • fotorezystor i diodę LED
  • przycisk i diodę LED
  • czujnik odległości i buzzer
  • potencjometr i silnik

Po tych praktycznych zadaniach zaprezentowaliśmy uczniom robota – światłoluba, którym sami sterowali mając do dyspozycji latarkę. Każdy po kolei bardzo chętnie sprawdzał, czy robot faktycznie reaguje na światło. Następnie pan Robert zaprezentował uczniom aplikację zainstalowaną na smartfona, za pomocą której można było sterować robotem (jazda do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo, włączenie buzzera). Każdy uczeń z wielką przyjemnością testował naszego robota.

SP nr 350 w Warszawie

Uczniowie siedzą w kółku na środku sali i testują robota / SP nr 350

Uczniowie przy biurkach z rozłożonymi materiałami elektronicznymi / SP nr 350