Relacja z zajęć w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej | 25.01.2017 - #SuperKoderzy

Relacja z zajęć w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej | 25.01.2017 - #SuperKoderzy

W projekcie #SuperKoderzy – ścieżka Cyfrowie DJe uczestniczą uczniowie klas 4-6 Szkoły Podstawowej im. Piastów Śląskich w Chrząstawie Wielkiej.

Zajęcia odbywają się w ramach zajęć pozalekcyjnych, co wymaga niezłej „ekwilibrystki logistycznej” :). Trzeba się było „nagimnastykować”, by pogodzić dostępność sali informatycznej z szeroką gamą innych zajęć pozalekcyjnych, w których uczestniczą nasi uczniowie. Jak widać – udało się!

Zaczęliśmy oczywiście od wprowadzenia do scratcha. Okazało się, że wszyscy uczniowie mieli już kontakt z tym projektem na lekcjach informatyki, choć poziom ich zaawansowania był mocno zróżnicowany. Niektórzy uczniowie są twórcami kilkunastu gier stworzonych w scratchu! W tej sytuacji współpraca koleżeńska okazała się strzałem w dziesiątkę:)

Kolejny etap – zabawa z prostym sekwencerem rytmicznym. Przypomnienie wiadomości o wartościach rytmicznych i zabawa z instrumentami perkusyjnymi pożyczonymi od życzliwych pań z zerówek:). Porównanie tradycyjnego zapisu nutowego z zapisami sekwencera i wyciągnięcie wniosków nie przysporzyło uczniom większych problemów. No a potem mnóstwo radości przy tworzeniu własnych kompozycji rytmicznych. Kolejne zajęcia – przypomnienie wiadomości o gamie, nazwach literowych nut, położeniu nut na pięciolinii – w końcu zabawa z sekwencerem melodycznym. Powrót do scratcha – przecież można go wykorzystać również do komponowania! Tworzymy własne kompozycje lub bazujemy na melodii Panie Janie. Pole do eksperymentów, metodą prób i błędów dochodzimy do satysfakcjonujących efektów.

Najlepsze jednak przed nami – czyli …AUDIOSAUNA!

Przypominamy sobie poprzednie zajęcia z sekwencerem melodycznym i rytmicznym, oglądamy film o pianoli – instrument wzbudza zrozumiały entuzjazm:) Uczniowie błyskawicznie zauważają korelację między zapisem dla pianoli, a edytorem pianolowym, następnie zapoznają się z programem, poznają nowe pojęcia – pętla, ścieżka. Oczywiście muszą wypróbować wszystkie możliwe opcje brzmieniowe:) Zapisujemy w edytorze znaną melodię Pani Janie, ale jedna z uczennic błyskawicznie skończyła zadanie i ambitnie zapisuje jedną z najbardziej znanych melodii na fortepian bardzo znanego kompozytora. Co to za melodia i czyjego autorstwa? Zgadnijcie sami analizując zapis ze zdjęcia:)

Kolejne zajęcia, pojęcia: pattern, preset, ukazanie możliwości aranżacji zapisanej wcześniej melodii Panie Janie. Zapisujemy kanon na 3 ścieżkach.

Brzmi świetnie! A każda ścieżka ma tyle możliwości – grzech nie wypróbować…;) Zdecydowanie za mało czasu – 1,5 godziny minęło nie wiadomo kiedy. Pozostał niedosyt, więc prawdopodobnie powtórzymy te zajęcia, by mieć możliwość wspólnego poeksperymentowania i wypróbowania wszystkich tajemniczych suwaków:)

Ewa Walasek, nauczyciel muzyki w Zespole Szkół w Chrząstawie Wielkiej.

chrzastawa-wielka-2

chrzastawa-wielka-3