Relacja z zajęć w Szkole Podstawowej w Lubsku | 15.12.2016 |

Relacja z zajęć w Szkole Podstawowej w Lubsku | 15.12.2016 - #SuperKoderzy

Projekt realizujemy na zajęciach komputerowych oraz na lekcjach muzyki. Zajęcia zaczęliśmy od doskonalenia umiejętności programowania w środowisku Scratch. Wykonaliśmy kilka projektów związanych z bezpieczeństwem w sieci, które można obejrzeć w studio naszej szkoły. Zorganizowaliśmy w szkole Tydzień Kodowania oraz Dzień Bezpiecznego Internetu. Zaangażowaliśmy całą społeczność szkolną do wspólnej zabawy.

Poniżej link do relacji filmowej oraz do studia z projektami w Scratchu.

https://youtu.be/mU__2V5yZJY

https://scratch.mit.edu/studios/272763/

Obecnie rozpoczęliśmy prace nad projektami muzycznymi w Scratchu. 🙂

Na lekcjach muzyki uczyliśmy się o tym, czym jest rytm, metrum, sekwencer i takt. Tworzyliśmy proste partytury wykorzystując instrumenty muzyczne. Po ćwiczeniach z żywym instrumentem przeszliśmy do sekwencera rytmicznego on-line.
Na kolejnej lekcji powtarzaliśmy w jaki sposób powstaje zapis nutowy, co się składa na zapis nutowy i ćwiczyliśmy odczytywanie i zapisywanie nut na pięciolinii. Następnie próbowaliśmy grać na pianinie on-line utwór Panie Janie, Wlazł kotek i Trzy kurki. poznaliśmy też kolejne narzędzie- Melody Maker. Przed nami zabawy bardziej zaawansowane z sekwencerem.

Uczniom bardzo podobały się ćwiczenia z sekwencerem rytmicznym. Próbowali stworzyć orkiestrę perkusyjną, mimo różnego metrum. To było bardzo ciekawe ćwiczenie, dzięki któremu łatwiej było im zrozumieć zasady tworzenia schematów rytmicznych.

Ćwiczenia z zapisywania i odczytywania nut były dla dzieci praktycznie wprowadzeniem do świata muzyki, którego nie poznały w klasach młodszych. Większość po raz pierwszy spotkała się z nutami. Z radością ćwiczyli granie na pianinie on-line.

Wiedza okazała się bardzo użyteczna, gdyż uczniowie klas 4 nie poznali podstaw muzyki w edukacji wczesnoszkolnej. Trzeba było wprowadzać nuty od podstaw, stąd duże opóźnienie w realizacji kolejnych scenariuszy projektu.

Dla uczniów jest to wspaniała zabawa, reagują bardzo żywo na każdą nową aplikację, dzięki której mogą tworzyć rytm i muzykę. Biegają między stolikami, by posłuchać kompozycji kolegów. 🙂

Małgorzata Rabenda

Szkoła Podstawowa w Lubsku

 

lubsko2

lubsko3