Polecamy webinar “Liczymy na roboty”
Dziś szkoły wyposażone są w różne modele robotów, a uczennice i uczniowie lubią lekcje z ich udziałem. Jeśli nie miałeś/miałaś okazji pracować z robotami lub szukasz nowych pomysłów na zajęcia przedmiotowe bądź dodatkowe, obejrzyj webinar Agnieszki Ogiegło, która dzieli się dobrymi praktykami i zaskakującymi rozwiązaniami edukacyjnymi.
Roboty a rozwój kompetencji
Roboty to dla dzieci atrakcja i urozmaicenie zajęć. Przekłada się to na motywację i zaangażowanie w naukę. Ale to tylko jedna z korzyści. Aktywności z wykorzystaniem robotów to okazja do zaaranżowania pracy w grupie, wspólnego szukania rozwiązań, wymiany pomysłów, radości z osiągniętych efektów. Zadania z robotami pozwalają rozwijać logiczne myślenie, nastawienie na rozwiązywanie problemów i gotowość do zmiany własnej koncepcji. To działania nastawione na praktykę, gdzie matematyka przestaje być abstrakcją. Co więcej, roboty sprawdzają się nie tylko na matematyce czy informatyce. Przeciwnie – korzystają z nich nauczycielki i nauczyciele niemal wszystkich przedmiotów – włączając w to język polski i języki obce, muzykę czy wf.
Robot sam się nie zaprogramuje
Jednak robot sam w sobie jest po prostu urządzeniem – mniej lub bardziej skomplikowanym sprzętem. Dopiero działanie i decyzje człowieka sprawiają, że zaczyna wykonywać wręcz spektakularne czynności. Podczas fazy projektowania robota to człowiek określa jego funkcjonalności, później działanie robota zostaje zaprogramowane, by po naciśnięciu guzika czy włączeniu aplikacji mobilnej robot zaczął realizować kolejne kroki skryptu.
Lekcje pełne praktycznych działań
Do aktywnych działań zachęca w webinarze “Liczymy na roboty” Agnieszka Ogiegło, która na co dzień wykorzystuje roboty podczas lekcji z uczennicami i uczniami. Pokazuje, jak krok po kroku zaplanować i przeprowadzić angażujące zadania, które integrują grupę, wspierają naukę treści przedmiotowych i rozbudzają zainteresowania. Część zadań została opracowana na rzecz matematyki, część jednak jest tak uniwersalna, że po drobnej modyfikacji sprawdzi się także na innych zajęciach.
Dlaczego warto obejrzeć ten webinar?
- dowiesz się, jakie korzyści mogą płynąć z wykorzystania robotów na lekcjach,
- zyskasz źródło pomysłów i wskazówek, które wykorzystasz na swoich zajęciach.
Webinar został zorganizowany w ramach programu #SuperKoderzy– to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych.
O prowadzącej webinar:
Agnieszka Ogiegło: nauczycielka dyplomowana matematyki i wicedyrektor w Szkole Podstawowej nr 7 w Kłodzku. Doradca metodyczny w zakresie matematyki w DODN we Wrocławiu filia w Wałbrzychu. Ambasadorka programu eTwinning w województwie dolnośląskim. Egzaminatorka, członek SNM i członkini grupy Superbelfrzy RP. Zrealizowane liczne projekty krajowe i międzynarodowe dotyczące przedmiotów matematyczno przyrodniczych z wykorzystaniem narzędzi TIK w ramach programu eTwinning. Autorka wielu publikacji dotyczących m. in. stosowania metod aktywizujących na lekcjach matematyki, przepis na STEAM w edukacji.
Polecamy webinar: Gra z Makey Makey
Płytka MakeyMakey to niewielkie urządzenie, które wprawia w zachwyt “od pierwszego wejrzenia”. Tkwi w nim moc edukacyjnych możliwości, a przy tym daje masę radości – zarówno nauczycielce czy nauczycielowi, jak i dzieciom. Jeśli nie znasz jeszcze MakeyMakey lub szukasz nowych możliwości jej wykorzystania, obejrzyj webinar, w którym Joanna Apanasewicz pokaże, ile można wyczarować za pomocą tego niepozornego narzędzia. Zapraszamy!
O czym mowa?
Ta mała płytka ma wielką moc – zamienia zwykłe przedmioty i produkty spożywcze w interaktywne kontrolery – konsolę do gry, instrument muzyczny czy grający plakat. Sekretem MakeyMakey jest prosta zasada działania. Posiada wejścia, do których podłączamy przewody z krokodylkami. Te z kolei łączymy z dowolnymi przedmiotami przewodzącymi prąd. Może to być jabłko, grafit ołówka, folia aluminiowa, a nawet… nasze własne ciało. Gdy dotykamy przedmiotu połączonego z płytką, zamyka się obwód elektryczny. MakeyMakey wysyła wtedy do komputera sygnał, który jest interpretowany jako naciśnięcie klawisza lub ruch myszy. W ten sposób możemy sterować grami, tworzyć muzykę, a nawet przeprowadzać proste eksperymenty naukowe.
Dlaczego warto poznać MakeyMakey?
- Wpisuje się w metodologię STEAM, pozwalając łączyć naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę.
- Rozwija kreatywność, logiczne myślenie i umiejętność rozwiązywania problemów.
- Pozwala uczyć się przez doświadczenie, a przy tym daje przestrzeń dla aktywności grupowych, wspierając rozwój kompetencji miękkich.
- Angażuje uczniów w naukę, pozwalając nawet trudne lub żmudne tematy lekcji omówić interesująco.
- Można wykorzystać ją na różnych poziomach edukacyjnych – przyda się na zajęciach przedszkolnych, ale zainteresuje też ósmoklasistów.
Co zyskasz dzięki webinarowi?
- Odkryjesz nowe pomysły i dobre praktyki wykorzystania MakeyMakey w edukacji – poznasz m.in. nowe aplikacje stworzone dla płytki (zajrzyj TUTAJ).
- Nauczysz się, jak wdrożyć proste i efektowne aktywności z MakeyMakey na różnych lekcjach przedmiotowych – dowiesz się, jak stworzyć np. matę do tańczenia lub grę zespołową opartą na modelu Familiady.
- Zainspirujesz się do tworzenia własnych projektów edukacyjnych z wykorzystaniem MakeyMakey.
Webinar został zorganizowany w ramach programu #SuperKoderzy – to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych.
O prowadzącej webinar: Joanna Apanasewicz jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej. Autorka map Minecraftowych, wielu scenariuszy, materiałów edukacyjnych i publikacji w zakresie wprowadzania nowych technologii do edukacji, programowania, metodologii STEAM a także z obszaru kreatywnych i aktywizujących metod nauczania. Współautorka programu do nauczania informatyki w klasach 1-3. Ambasadorka Minecraft Education, trenerka, mentorka i ekspertka edukacyjna w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog, Fundacji Szkoła z Klasą, w projekcie Zaprogramuj Przyszłość, Szkoła z Klasą, Asy Internetu, członkini społeczności Superbelfrzy RP.
Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?
Zapraszamy na webinar “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”. Już we wtorek (5.03, godz. 18:00-19:30) Justyna Bober wskaże kilka narzędzi AI, które możesz wykorzystać w przygotowaniu zajęć i które mogą wspierać samodzielną pracę uczennic i uczniów.
Podczas spotkania zastanowimy się też, czy sztuczna inteligencja odbierze pracę nauczycielom, czy raczej im ją ułatwi. Czy zacznie wyręczać uczniów w samodzielnym wykonywaniu zadań i nauce, a może przeciwnie – będzie narzędziem pomocnym w procesie uczenia się?
Kiedy? 5.03.2024 r. (wtorek), godz. 18:00-19:30
Jak dołączyć do wydarzenia? Wypełnij formularz zgłoszenia: https://forms.gle/AmSXne4xrnhWBYjp6
Dla kogo? Dla nauczycielek i nauczycieli wszystkich przedmiotów,
Podczas webinaru dowiesz się…
- w jaki sposób korzystać z dostępnych narzędzi opartych na AI – zarówno podczas lekcji, jak i do przygotowania zajęć,
- w jaki sposób rozmawiać z chatbotem (promptować),
- jak Canva może wesprzeć nauczyciela (kilka słów o magii Canvy)
Co przygotować:
- komputer/laptop z działającymi słuchawkami/głośnikami
O prowadzącej:
Justyna Bober – nauczycielka języka polskiego i angielskiego, absolwentka studiów
podyplomowych na kierunku neurodydaktyka WSB Bydgoszcz, nauczyciel konsultant w
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach, tłumacz materiałów na Khan Academy, autorka
kursów dla Operonu, ambasadorka Wiosny Edukacji, ambasadorka Wakeleta i Book
Creatora, edukatorka Nearpoda, ekspert Microsoft MIEE, działa w SETI (inicjatywie
nauczycieli języka angielskiego), należy do grupy Superbelfrzy RP.
Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty
Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.
Kiedy?
Spotkanie 1: czwartek, 22.02, 17:00-20:00
Spotkanie 2: czwartek, 29.02, 17:00-20:00
Spotkanie 3: wtorek, 12.03, 17:00-20:00
Spotkanie 4: czwartek, 21.03, 17:00-20:00
Dla kogo?
Dla wszystkich nauczycielek i nauczycieli zainteresowanych programowaniem, nowymi technologiami w edukacji i interdyscypliną nauką.
Warunki udziału w warsztatach:
- wzięłaś/wziąłeś udział przynajmniej w jednej ścieżce programu #SuperKoderzy;
- zobowiązujesz się do udziału w całym cyklu zajęć.
Wymagania techniczne:
- dobre, stabilne i wydajne łącze internetowe.
- dostęp do kamerki i mikrofonu podczas warsztatów.
- smartfon pod ręką :- )
Co będzie się działo?
Spotkanie 1: MakeyMakey
- Odkryj magię MakeyMakey – narzędzia do tworzenia interaktywnych projektów.
- Naucz się wykorzystywać MakeyMakey do zabawnych i edukacyjnych gier, instrumentów muzycznych i innych przedmiotów.
- Znajdź gotowe pomysły i inspiracje o różnych poziomie trudności.
Spotkanie 2: Sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela/nauczycielki
- Poznaj tajniki współpracy człowieka i sztucznej inteligencji w edukacji.
- Naucz się korzystać z chatbotów, takich jak chatGPT 3.5 czy Bing, by urozmaicić lekcje i wspierać uczennice i uczniów w nauce.
- Odkryj praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji na różnych przedmiotach szkolnych.
Spotkanie 3: Sztuczna inteligencja w pracy z grupą młodych ludzi
- Wykorzystaj moc programowania do angażującej pracy z młodzieżą.
- Poznaj narzędzia do tworzenia modeli sieci neuronowych, następnie implementuj je w Scratchu i innych środowiskach.
- Odkryj bogactwo platform edukacyjnych, takich jak Laboratorium Scratcha czy Eksperymenty Google.
Spotkanie 4: Microbit
- Poznaj tajniki maleńkiej płytki Microbit i odkryj jej ogromny potencjał.
- Zrealizuj fascynujące projekty i poznaj praktyczne zastosowanie Microbit.
- Naucz się programować Microbita w różnych środowiskach, korzystając z symulatorów i dedykowanych mu narzędzi.
Spotkania będą odbywały się na platformie Zoom.
Rejestracja:
Wypełnij FORMULARZ ZGŁOSZENIA do 21.02, 23:59:
https://forms.gle/Ds57a8nwQBZaFaUQ6
Warsztaty poprowadzą:
Joanna Apanasewicz – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Piastów Śląskich w Chrząstawie Wielkiej. Trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, Superbelferka. W 2018 r. wpisana na Listę 100 osób mających wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych w Polsce. Autorka publikacji i scenariuszy wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz programowania w klasach młodszych. Jest zwolenniczką nauki przez działanie. Wdraża lekcje o charakterze STEAMowym. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu przedmiotów z otoczenia. Prowadzi blogi maliprogramisci.blogspot.com oraz apanaski.blogspot.com.
Krzysztof Jaworski – pedagog specjalny, nauczyciel informatyki, trener edukacyjny, koordynator projektów edukacyjnych. Absolwent programu Future Classroom Lab 2015 oraz EU Code Week Summer School 2023 realizowanego przez European Schoolnet w Brukseli. Uczestnik międzynarodowych konferencji Scratcha w Budapeszcie (EPAM) i USA (MIT, Boston) oraz prowadadzący warsztaty w ramach miedzynarodowej edycji online (2023). Autor materiałów edukacyjnych dla European Schoolnet (2024). W latach 2017, 2021 i 2023 wpisany przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych na listę 100 osób, które szczególnie przyczyniły się do rozwojowi kompetencji cyfrowych w Polsce.
Webinar: Liczymy na roboty
Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.
Kiedy? 6.02.2024 r. (wtorek), godz. 18:00-19:30
Jak dołączyć do wydarzenia? Wypełnij formularz zgłoszenia: https://forms.gle/7tZ7W8RKWar7kyK96
Co w programie spotkania? Zastanowimy się, jak za pomocą robota możemy zintegrować zespół. Przygotujemy robotyczną grę planszową z wykorzystaniem stacji zadaniowych, która sprawdzi się na każdym przedmiocie. Agnieszka Ogiegło zaprezentuję swoje scenariusze zajęć oraz innowację pedagogiczną, którą realizuje w swojej szkole od dwóch lat.
Dla kogo? Ze spotkania skorzystają także nauczycielki i nauczyciele innych przedmiotów – omówione pomysły na aktywności będą uniwersalne i możliwe do modyfikacji na rzecz innych tematów.
Dlaczego warto zapisać się na webinar?
- Przekonasz się, że roboty to uniwersalne narzędzie, które świetnie sprawdza się na lekcjach matematyki w różnych grupach wiekowych;
- Odkryjesz wartościowe aktywności i ćwiczenia, które możesz od razu wykorzystać na swoich lekcjach.
O prowadzącej:
Agnieszka Ogiegło: nauczycielka dyplomowana matematyki i wicedyrektor w Szkole Podstawowej nr 7 w Kłodzku. Doradca metodyczny w zakresie matematyki w DODN we Wrocławiu filia w Wałbrzychu. Ambasadorka programu eTwinning w województwie dolnośląskim. Egzaminatorka, członek SNM i członkini grupy Superbelfrzy RP. Zrealizowane liczne projekty krajowe i międzynarodowe dotyczące przedmiotów matematyczno przyrodniczych z wykorzystaniem narzędzi TIK w ramach programu eTwinning. Autorka wielu publikacji dotyczących m. in. stosowania metod aktywizujących na lekcjach matematyki, przepis na STEAM w edukacji.
Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?
Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.
W poszukiwaniu równowagi
Środowisko i świat cyfrowy stale na siebie oddziałują. Technologie, choć obciążają środowisko przez zużycie energii i generowanie e-odpadów, oferują też narzędzia do jego ochrony poprzez innowacyjne rozwiązania, takie jak energooszczędne serwery czy aplikacje do monitorowania stanu przyrody. W relacji między światem cyfrowym a środowiskiem naturalnym tkwi potencjał dla synergii, która może wspierać zarówno innowacje technologiczne, jak i ochronę środowiska. Kluczem jest dążenie do zrównoważonego rozwoju, który harmonizuje postęp technologiczny z potrzebami ekologicznymi naszej planety. Tak więc świat cyfrowy i świat przyrody, choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się odległe, mają wiele wspólnego.
W stronę interdyscyplinarnych działań
W dobie cyfrowej transformacji i rosnących wyzwań ekologicznych, rozwijanie wśród uczennic i uczniów świadomości cyfrowej oraz odpowiedzialności za środowisko staje się nie tylko opcją, ale i koniecznością. Integracja tych dwóch obszarów w procesie edukacyjnym jest niezbędna, by uwrażliwiać najmłodszych na środowisko naturalne. Zależy przecież nam wszystkim, aby młode pokolenie było zdolne do podejmowania świadomych decyzji zarówno w przestrzeniach wirtualnych, i tych realnych. Szkoła stoi tu przed ważnym wyzwaniem integrowania wiedzy z różnych dziedzin – edukacja powinna przekraczać tradycyjne granice przedmiotów.
Aby skutecznie wprowadzać interdyscyplinarność do klasy, nauczyciele i nauczycielki mogą zacząć od małych kroków, takich jak łączenie treści z różnych przedmiotów w ramach jednego projektu, czy korzystanie z aplikacji i narzędzi cyfrowych w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych. Ważne jest, aby podkreślać związki między tymi przedmiotami
i pokazywać, jak wiedza z jednej dziedziny może być użyteczna w innej.
Kluczowe krytyczne myślenie
Sposobem na innowacyjne podejście edukacyjne w tym zakresie,może być właśnie połączenie edukacji cyfrowej z działaniami na rzecz klimatu. Wiele pomysłów na tego typu zadania dla uczennic oraz uczniów znajduje się na stronach fundacji oraz stowarzyszeń zajmujących się tematyką ekologiczną np. WWF. Z pomocą przychodzi tu również program #Superkoderzy i ścieżka „Odkrywcy świata” skoncentrowana na zagadnieniach wykorzystania źródeł energii odnawialnej i zmian klimatycznych.
Integracja technologii z edukacją ekologiczną otwiera drzwi do nowych sposobów uczenia o środowisku. Podejście interdyscyplinarne wymaga od uczniów i uczennic krytycznego myślenia oraz oceny wiarygodności źródeł informacji. Zmiany klimatyczne są gorącym tematem debat publicznych, naukowych i politycznych. Internet jest pełen informacji na ten temat, ale również fałszywych wiadomości i teorii spiskowych, które podważają podeście naukowe lub przedstawiają nieuzasadnione tezy. Dlatego nauka, jak odróżniać rzetelne informacje na temat środowiska od fake newsów czy teorii spiskowych, jest ważnym elementem świadomości cyfrowej.
Potencjał projektów edukacyjnych
Prowadząc projekty edukacyjne dotyczące na przykład zrównoważonych rozwiązań technologicznych pokazujemy, jak można łączyć naukę o środowisku, technologię i świadomość społeczną. Nasi podopieczni mogą tworzyć krótkie filmy, posty na media społecznościowe, podcasty lub blogi, w których przedstawiają proste sposoby na życie w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju. Dobrym przykładem jest redukcja śladu węglowego poprzez wybieranie bardziej energooszczędnych urządzeń czy korzystanie z chmury zamiast lokalnych serwerów, które często są mniej efektywne energetycznie. W tym miejscu warto wspomnieć o koncepcji cyfrowego minimalizmu – czyli świadomego ograniczania czasu spędzanego przed ekranem. Zmniejszenie ilości używanych urządzeń i aplikacji nie tylko przyczynia się do lepszego samopoczucia, ale także do redukcji zapotrzebowania na energię i zasoby naturalne.
Właśnie cyfrowy minimalizm i krytyczna ocena informacji to umiejętności, które uczennice i uczniowie powinni rozwijać, by sprawnie nawigować w cyfrowym i realnym świecie. A my, nauczycielki i nauczyciele wszystkich przedmiotów, możemy wskazywać im sposoby na zdobywanie tych kluczowych dla ochrony naszej planety kompetencji.
O autorce:
Anna Romańska – nauczycielka przyrody i geografii w Szkole Podstawowej Nr 130 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi. Przez wiele lat pełniła funkcję doradcy metodycznego w ŁCDNiKP. Była trenerką programu rządowego „Cyfrowa szkoła”. Jest pasjonatką nowych technologii i ich wykorzystania w edukacji. Należy do światowej społeczności nauczycieli innowatorów Microsoft – Innovative Educator Expert (MIEE). Współtwórczyni ścieżki “Odkrywcy świata” w programie #Superkoderzy Fundacji Orange, autorka scenariuszy lekcji m.in. w ramach “Małej Akademii BBC” oraz artykułów dla magazynu „TIK w Edukacji”. Współautorka podręczników i zeszytów ćwiczeń dla szkoły podstawowej oraz edukatorka ORKE. Należy do grupy Superbelfrzy.
Nieskończoność do sześcianu
Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek?
Sześcian bez granic
Od kilku lat mamy możliwość korzystania z edukacyjnej wersji Minecrafta. Ostatnio coraz częściej pojawia się w polskich szkołach i zyskuje popularność także wśród nauczycieli. Dlaczego? Myślę, że tajemnica tkwi w nieskończoności tej gry. Chodzi o nieskończoność pomysłów, kreacji, możliwości, zasad, modyfikacji i przestrzeni. Wisienką na sześciennym torcie jest to, że można uwielbianą przez dzieci grę wykorzystać w celach edukacyjnych – realizować podstawę programową i korzystać przy tym z gotowych zasobów (map, scenariuszy i poradników). Oprócz gotowych lekcji nauczyciel/nauczycielka może tworzyć własne mapy angażujące uczniów w proces nauki. Ale jeszcze lepiej, kiedy w toku pracy projektowej uczniowie mogą sami zbudować wirtualną reprezentację rozwiązanego problemu. Dzięki możliwości nieskończonego budowania, eksplorowania, ale przede wszystkim kreacji dzieci chętniej uczestniczą w zajęciach i dają z siebie 100%.
Każdy przedmiot mile widziany
Nauczycielki i nauczyciele mogą dostosowywać poruszane na lekcjach kwestie, dobierać treści do programu nauczania i, wykorzystując mechanikę gry, stwarzać warunki do nauki przez działanie. A wszystko interdyscyplinarnie, czyli STEAM-owo. Uczennice i uczniowie mogą budować historyczne budowle, a przy tym zdobywają wiedzę z zakresu architektury, historii i matematyki. Niejednokrotnie podczas tworzenia projektów okazuje się, że trzeba sięgnąć po wiedzę przyrodniczą, a nawet z zakresu literatury. Dodatkową wartością gry jest praca w zespole, w niektórych projektach absolutnie kluczowa.
Kilka poziomów wtajemniczenia
Warto zwrócić uwagę na sposób integrowania technologii w procesie edukacyjnym. Chodzi o SAMR – termin stworzony przez Rubena Puentedurę. Model ten opisuje sposoby i poziom wykorzystywania technologii, jednocześnie wskazując wpływ na zmianę sposobu uczenia się[1]. Podczas pracy z Minecraftem warto pamiętać, by nie zatrzymać się na dwóch pierwszych poziomach: podstawieniu i rozszerzeniu, kiedy uczeń wykorzystuje mapy tylko do odczytania zadania, udzielenia odpowiedzi na tabliczkach i zbudowania prostego modelu. Największą wartość będą miały zadania projektowe, które pomogą rozwiązać pewien problem, sprawią, że uczniowie ukształtują swój sposób postrzegania danej kwestii, zdobędą nową wiedzę, wykorzystają źródła, zestawią wyniki badań, a następnie zaprezentują efekty swojej pracy na forum klasy czy szkoły. Przykładem takich działań może być realizacja celów zrównoważonego rozwoju.
Tylko bez presji
Oczywiście nie od razu Rzym zbudowano. Warto zacząć od prostych wyzwań budowlanych. Dzieciaki uwielbiają np. challenge. Budowa domku na drzewie, stworzenie komiksu, zaprojektowanie miniZoo, zielonych przestrzeni miejskich czy trójwymiarowej okładki do książki będzie na początek świetnym działaniem.
Ważne też, aby nie bać się Minecrafta i nie dążyć na siłę do bycia ekspertem. Przecież każdy nauczyciel ma przynajmniej dwudziestu minecraftowcyh ekspertów w swojej klasie. Można śmiało powiedzieć im, że dopiero się uczymy i chętnie skorzystamy ze wskazówek oraz pomocy. Taka zamiana roli mocno wpłynie na wzrost poczucia wartości dzieci, a jednocześnie nie sprawi, że gorzej o Was pomyślą.
Garść wskazówek na dobry start
- Zainstaluj Minecraft Education na wszystkich komputerach uczniowskich: Strona główna | Minecraft Education.
- Przygotuj dla uczniów loginy i hasła w ramach kont Microsoft Office 365 lub pobranych z platformy zpe.gov.pl,
- Wykonaj kilka samodzielnych kroków w minecraftowym świecie, przejrzyj dostępne lekcje: Poznaj lekcje | Minecraft Education.
- Porozmawiaj z uczniami o Minecrafcie i skorzystaj z ich porad w kwestii budowania.
- Opracuj mały plan działania, na początek postaw na małe kroki.
- Uzbrój się w cierpliwość i zacznij działać.
- Poznawaj działania nauczycieli, którzy już Minecrafta wykorzystują. Tu z pomocą przyjdą blogi np. Minecraft w edukacji wczesnoszkolnej by Apanaski (naukadoszescianu.blogspot.com) czy grupy Facebookowe: Minecraft Teachers’ Lounge lub Minecraft w edukacji PL, na których znajdziemy wiele cennych wskazówek.
- Microsoft od lat wspiera nauczycieli i oferuje szereg kursów i szkoleń umożliwiających podnoszenie kompetencji. Na stronie Microsoft Learn znajduje się kurs Akademia Nauczycieli Minecraft, który warto przejść w wolnych chwilach.
Jeśli nie uczestniczyłeś/nie uczestniczyłaś w tegorocznych warsztatach z Minecrafta, obejrzyj nagrania, dzięki którym dowiesz się więcej:
Część 1 | Część 2 | Część 3 | Część 4 | Część 5 |
Powodzenia!
[1] Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu, Marcin Polak Artykuł EDUNEWS.PL – portal o nowoczesnej edukacji – Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu
O autorce: Joanna Apanasewicz jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej. Autorka map Minecraftowych, wielu scenariuszy, materiałów edukacyjnych i publikacji w zakresie wprowadzania nowych technologii do edukacji, programowania, metodologii STEAM a także z obszaru kreatywnych i aktywizujących metod nauczania. Współautorka programu do nauczania informatyki w klasach 1-3. Ambasadorka Minecraft Education, trenerka, mentorka i ekspertka edukacyjna w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog, Fundacji Szkoła z Klasą, w projekcie Zaprogramuj Przyszłość, Szkoła z Klasą, Asy Internetu, członkini społeczności Superbelfrzy RP.
Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy
Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?
Aby matematyka milszą była…
Uczennice i uczniowie są zupełnie inni niż 20 lat temu. Ówczesne metody nie sprawdzą się, a dzieci po prostu uciekną od nas i poszukają pomocy gdzie indziej… lub zrezygnują. Nasza młodzież kocha nowe technologie, wykorzystuje je każdego dnia. Zna wiele narzędzi interaktywnych, które pomagają w nauce. Aby przyciągnąć jej uwagę, zarazić pasją do matematyki, warto wejść troszkę w ich świat. Właśnie wykorzystanie cyfrowych narzędzi edukacyjnych otwiera młodym ludziom drzwi do królowej nauk. Technologie angażują dzieci, a samo zdobywanie wiedzy matematycznej jest dla nich przyjemne. W sieci znajdują się aplikacje mobilne, gry edukacyjne, wirtualne laboratoria czy też różne symulacje online, które w sposób prosty pokazują, jak rozwiązać dany problem. Kahoot, Blooket, Nearpod, Genial.ly, Wordwall, TinkerCad – to przykłady narzędzia, które można wykorzystać na lekcji. Znajdują się tam gotowe materiały, można też stworzyć swoje własne.
Praktycznie czyli jak?
Matematyki trzeba uczyć praktycznie. Jak? Wystarczy zastosować metodę projektu, doskonałą formę nauki, która angażuje uczniów i zachęca do stosowania zdobytej wiedzy. Praca projektowa jest bardzo ważna, rozwija umiejętności krytycznego myślenia, kształtuje relacje oraz umiejętność myślenia matematycznego. A przede wszystkim buduje pozytywne skojarzenia z przedmiotem, zachęca do poszukiwania i samorozwoju bez presji i lęku przed niepowodzeniem.Stworzenie miasteczka geometrycznego, założenie wirtualnego sklepiku, pieczenie ciasta z przepisu, wycieczki z Google Maps, zaprojektowanie własnego domu w narzędziu interaktywnym – to tylko kilka przykładowych miniprojektów, które można zrealizować z dziećmi.
Stosowanie korelacji międzyprzedmiotowej jest niezbędne w praktycznym uczeniu tego przedmiotu. Uczniowie i uczennice muszą zobaczyć zastosowanie zagadnień, które każdego dnia poznają na zajęciach. Dzięki temu przedmiot staje się dla nich przyjemny i przestaje straszyć zwielokrotnioną trudnością. Fizyka, informatyka, biologia – to lekcje, które aż proszą o sięgnięcie po matematykę! Analiza danych biologicznych, algorytmy i ich projektowanie, modelowanie zjawisk fizycznych, tworzenie gier, obliczenie zużycia prądu oraz kosztów poniesionych za usługę… Jest to praktyczne, życiowe, daje dzieciom narzędzia przydatne w przyszłości, a nie tylko podczas egzaminu.
To dobry kierunek!
Nowoczesne metody nauczania matematyki opierają się na zróżnicowanych podejściach, które uwzględniają indywidualne potrzeby uczennic i uczniów. Korelacje między przedmiotami, wykorzystanie technologii komputerowej, lekcje odwrócone i prace projektowe to narzędzia, które nie tylko ułatwiają przyswajanie wiedzy matematycznej, ale także rozwijają umiejętności praktyczne i myślowe uczniów. Współczesna edukacja matematyczna stawia na interaktywność, zrozumienie kontekstu oraz aktywność uczniów, dzięki czemu matematyka staje się fascynującym i dostępnym przedmiotem. I bardzo dobrze!
Autorka: Monika Gnutek, nauczycielka i liderka programu #SuperKoderzy w Szkole Podstawowej w Janikowie
Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?
#SuperKoderzy to program, w którym mamy szczęście działać od kilku edycji. Nowe narzędzia, nauka programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo.
Staram się aktywizować moją młodzież, aby to ona była odpowiedzialna za projekt. Obejmuje to planowanie, współpracę, realizację, wspólne działanie. W kwietniu informuję moich podopiecznych, że niebawem rusza rekrutacja do nowej edycji i proszę ich, aby pomogli wybrać ścieżkę na nowy rok szkolny – bardzo często dla innej grupy. Ostatnim razem wskazali Dziennikarzy przyszłości, nie dla siebie – bo uczą się już w szkole ponadpodstawowej – ale dla kolegów i koleżanek z klas 7 i 8.
Jak wygląda nasza praca? Oprócz zadań, które realizujemy w ramach wybranej ścieżki, angażujemy się również w inne działania. Chcemy w ten sposób dotrzeć do innych uczniów, pokazać im, co robimy, jak się bawimy, wspólnie uczymy.
Jednym z ważniejszych w tym roku wydarzeń była zbiórka dla podopiecznych z Towarzystwa Ochrony Zwierząt Grupa Interwencyjna Mogilno, która została w naszej szkole przeprowadzona przy współpracy nauczycieli i nauczycielek przedmiotów przyrodniczych oraz wolontariatu. Moi uczniowie stworzyli plakaty oraz filmy promujące akcję, wspólnie z wolontariuszami pojechali przekazać dary, zabrali psiaki na spacer, zrobili zdjęcia i nagrali filmy. W jakim celu? Ponieważ w kolejnym kroku, podczas zaplanowanego wieczoru w szkole, zmontowali film z wydarzenia, a na nadchodzących godzinach wychowawczych opowiedzą m.in. o adopcji zwierzaków.
SuperKoderzy z naszej szkoły zaangażowali się też w szkolenia dla nauczycieli z narzędzi TIK. Zajęcia dzieciaki prowadzą w formie zdalnej, ostatnio prezentowali narzędzia do quizów np. Blooket, Kahoot, Quizziz, Nerapod. Poza tym prowadzą również raz w miesiącu zajęcia dla uczniów klasy 2, podczas których do tej pory pokazali młodszym kolegom i koleżankom Makey Makey oraz przygotowali grę matematyczną w Kahoot. W grudniu przeprowadzą z kolei “Świąteczne kodowanie z robotami”.
Janikowscy dziennikarze przyszłości pracują też nad grą dla całej społeczności szkolnej. Będzie to escape room o patronce naszej szkoły, Marii Skłodowskiej-Curie. Równolegle podjęli są przygotowania zajęć z programowania robotów, które poprowadzą w trakcie festynu rodzinnego organizowanego przez szkołę. Obok tych wszystkich dużych przedsięwzięć dzieciaki realizują mniejsze, ale równie ciekawe zadania – aktualnie w programie graficznym przygotowali kartki świąteczne, w Tinekercadzie zaprojektowali ozdoby choinkowe, które drukują na drukarkach 3D. Chcą ten drobny upominek dać nauczycielom, nauczycielkom i pracownikom obsługi przed świętami.
Ścieżka Dziennikarze Przyszłości pokazała mojej młodzieży nowe możliwości, dzięki której działa nie tylko dla siebie, ale również dla innych osób. Wiem, że tych działań będzie więcej, w końcu nasza młodzież jest zdolna i kreatywna. Ciekawe, czym jeszcze mnie zaskoczy.
Autorka: Monika Gnutek, nauczycielka i liderka programu #SuperKoderzy w Szkole Podstawowej w Janikowie
Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar
Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 10 stycznia (środa). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.
Kiedy? 10.01.2024 r. (środa), godz. 18:00-19:30
Jak dołączyć do wydarzenia? Wypełnij formularz zgłoszenia: https://forms.gle/bn9norktKc2smhuP9
Dla kogo? Dla nauczycielek i nauczycieli wszystkich przedmiotów,
Podczas webinaru dowiesz się…
- co w trawie piszczy, czyli odkryjesz nowe aplikacje dla płytki MakeyMakey.
- jak tworzyć quizy drużynowe (inspirowane np. Familiadą), które sprawdzą się na każdym przedmiocie,
- jak tworzyć własne kontrolery do gier. Co powiesz np. na matę do tańczenia?
Webinar odbędzie się na platformie Zoom, link zostanie przesłany dzień przed spotkaniem.
Co przygotować:
- komputer/laptop z działającymi słuchawkami/głośnikami
O prowadzącej:
Joanna Apanasewicz – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Piastów Śląskich w Chrząstawie Wielkiej. Trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, Superbelferka. W 2018 r. wpisana na Listę 100 osób mających wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych w Polsce. Autorka publikacji i scenariuszy wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz programowania w klasach młodszych. Jest zwolenniczką nauki przez działanie. Wdraża lekcje o charakterze STEAMowym. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu przedmiotów z otoczenia. Prowadzi blogi maliprogramisci.blogspot.com oraz apanaski.blogspot.com.
Polecamy webinar Dział@my dla klimatu
Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…
To gorący temat, w końcu kręci się wokół kluczowych wyzwań naszej planety. A jej, jak wiemy, jest zdecydowanie ZBYT gorąco. Chodzi oczywiście o klimat i to, w jaki sposób człowiek na niego wpływa.
Dziś zapraszamy serdecznie do obejrzenia webinaru Marioli Fik zorganizowanego w ramach programu #SuperKoderzy. Trenerka pochyla się w nim nad tym, jak mądrze, świadomie działać dla klimatu i angażować w to nie tylko uczennice i uczniów, ale też swoją rodzinę i przyjaciół.
Trenerka przybliża kilka kluczowych pojęć i zadaje pytania – ile litu nosisz codziennie przy sobie? Czym jest ślad cyfrowy? O co chodzi z elektrośmieciami i jak z nimi postępować? Na niektóre z nich pewnie znamy odpowiedź lub przynajmniej coś kojarzymy. Niektóre jednak są bardzo nieoczywiste.
Przede wszystkim zaś Mariola przekazuje bazę przydatnych i sprawdzonych zasobów dostępnych w sieci – stron internetowych, poradników i narzędzi, które można z powodzeniem wykorzystać podczas zajęć szkolnych. Pośród nich znajdziesz na przykład:
- Poradnik – jak zbudować hotel dla owadów;
- Infografikę przedstawiającą pierwiastki, z których zbudowane są nasze telefony;
- Kalkulator śladu węglowego;
- Narzędziownik z doświadczeniami, które warto przeprowadzić w szkole.
Przy okazji trenerka poleca świetny materiał – komplet scenariuszy zajęć Dział@j dla klimatu przeznaczonych dla dzieci w wieku 8-12 lat. Scenariusze te powstały we współpracy z Kamilem Śliwowskim z Rady Programowej Fundacji Orange oraz Mariolą Fik jako konsultantką merytoryczną. To propozycje na angażujące lekcje, baza pomysłów i wskazówek co do tego, jak uwrażliwiać dzieci i młodzież na tematy związane z nawykami cyfrowymi i ekologią.
Obejrzyj webinar i dowiedz się więcej:
Mariola Fik – edukatorka kompetencji cyfrowych. Miłośniczka edukacji w duchu STEAM. Z pasją majsterkuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. W pozornie zwyczajnych rzeczach widzi materiały do eksperymentowania. Bliska jest edukacja przez doświadczanie. Pracując z uczestnikami i uczestniczkami podczas swoich warsztatów, stawia na budowanie z nimi relacji, przyjazną atmosferę i partnerstwo. Wierzy w pomysły młodych ludzi, nawet te najbardziej szalone. Działaj! – to jej życiowa dewiza.
Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar
Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i w domu. Zapraszamy!
Kiedy? 14.11.2023 r. (wtorek), godz. 18:00-19:30
Jak dołączyć do wydarzenia? Wypełnij formularz zgłoszenia: https://forms.gle/XbMwN2nsDb4aeWQz7
Dla kogo? Dla wszystkich zainteresowanych dział@niami dla klimatu!
Podczas webinaru dowiesz się m.in.:
- dlaczego nie można wyrzucać popsutej drukarki do odpadów zmieszanych;
- o śladach, nie tylko tych na piasku – czyli o śladach wodnych, węglowych i cyfrowych;
- jak projektować ekologiczną przestrzeń np. w szkole z uwzględnieniem sprzętu, kosztów prądu itd.;
- jakie eksperymenty przyrodnicze zainteresują dzieci, młodzież i… dorosłych.
Temat wciąga i zostawia w głowach wiele pytań. A przede wszystkim zachęca do konstruktywnego działania.
Webinar odbędzie się na platformie Zoom, link zostanie przesłany dzień przed spotkaniem.
Co przygotować:
- komputer/laptop z kamerą internetową i działającymi słuchawkami/głośnikami
O prowadzącej:
Mariola Fik – edukatorka kompetencji cyfrowych. Miłośniczka edukacji w duchu STEAM. Z pasją majsterkuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. W pozornie zwyczajnych rzeczach widzi materiały do eksperymentowania. Bliska jest edukacja przez doświadczanie. Pracując z uczestnikami i uczestniczkami podczas swoich warsztatów, stawia na budowanie z nimi relacji, przyjazną atmosferę i partnerstwo. Wierzy w pomysły młodych ludzi, nawet te najbardziej szalone. Działaj! – to jej życiowa dewiza.
Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem
Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!
Kiedy?
środy: 18.10, 25.10, 15.11, 22.11, 29.11, w godzinach 17:00-20:00.
Dla kogo?
Przede wszystkim dla chętnych i ciekawych sześciennego świata!
Warunki udziału w warsztatach:
- wzięłaś/wziąłeś udział przynajmniej w jednej ścieżce programu #SuperKoderzy;
- zobowiązujesz się do udziału w całym cyklu zajęć.
- Pierwszeństwo uczestnictwa mają osoby, które nie uczestniczyły w organizowanych przez nas warsztatach online w poprzednich edycjach programu.
Wymagania techniczne:
- pracujesz w szkole z wdrożonym Officem 365 i posiadasz konto Microsoft.
- możesz podczas spotkań pracować na dwóch urządzeniach: na jednym wyświetlać spotkanie i prowadzących, a na drugim komputerze działać w uruchomionym Minecraft Education (np. tablet i komputer lub dwa komputery).
- masz dobre, stabilne i wydajne łącze internetowe.
Co będzie się działo?
Spotkanie 1:
- czym jest Minecraft Education i dlaczego warto go poznać,
- skąd zdobyć kody dla uczennic i uczniów klas 4-8 w ramach darmowego dostępu,
- jak i skąd pobrać lekcje,
- jak zacząć pracę z Minecraftem w klasie?
Spotkanie 2:
- hostowanie światów,
- wspólne budowanie,
- pomysły na challenge dla uczennic i uczniów,
- praca projektowa w sześciennym świecie, np. wyzwania dotyczące ochrony środowiska.
Spotkanie 3:
- cyberbezpieczeństwo – w jaki sposób można wykorzystać Minecraft do rozmów na temat bezpieczeństwa w sieci,
- przejście mapy dla uczniów szkół podstawowych – zastanowimy się, jak zrealizować zajęcia z wykorzystaniem mapy i spróbujemy przygotować draft scenariusza takich zajęć.
Spotkanie 4:
- wprowadzenie do kodowania blokowego w Minecraft,
- zapoznanie się z narzędziem Make Kode,
- research wśród map i materiałów dostępnych dla nauczycieli,
- projekty z wykorzystaniem Agenta, którego zakodujemy przy pomocy bloczków
Spotkanie 5
- wprowadzenie do kodowania w Minecraft (Python)
- projekty z wykorzystaniem Make Kode,
- stworzymy proste skrypty i spróbujemy zbudować coś przy pomocy kodu.
Spotkania będą odbywały się na platformie Zoom.
Rejestracja:
UWAGA: Liczba miejsc: 40.
Wypełnij FORMULARZ ZGŁOSZENIA: https://forms.gle/PcopHPgZQDCtTAvt6
Warsztaty poprowadzą:
Joanna Apanasewicz – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Piastów Śląskich w Chrząstawie Wielkiej. Trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, Superbelferka. W 2018 r. wpisana na Listę 100 osób mających wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych w Polsce. Autorka publikacji i scenariuszy wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz programowania w klasach młodszych. Jest zwolenniczką nauki przez działanie. Wdraża lekcje o charakterze STEAMowym. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu przedmiotów z otoczenia. Prowadzi blogi maliprogramisci.blogspot.com oraz apanaski.blogspot.com.
Jacek Ścibor – nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej k. Wrocławia, popularyzator zastosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu, założyciel i administrator społeczności sieciowej Superbelfrzy RP, wyróżniony tytułem „Przyjaciel Szkoły 2018” przez Kapitułę konkursu Nauczyciel Roku GN, wyróżniony umieszczeniem na „Liście 100” Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w 2017r., red naczelny „IT w edukacji” (2013-2016), autor artykułów na łamach blogów, czasopism i portali edukacyjnych (edunews.pl, superbelfrzy.edu.pl, Meritum, IT w edukacji), prelegent i współorganizator merytoryczny konferencji edukacyjnych, m.in. EduMoc Online, Inspir@cje, Inspir@cje Wczesnoszkolne. Wieloletni pracownik Zakładu Dydaktyki Ogólnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.
Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?
Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą.
Opracowaliśmyjąwe współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.
Materiał przygotowany został w dwóch wersjach, dla dzieci młodszych oraz starszych – od 13 r.ż.
Znajdziecie w niej praktyczne porady i pomysły do zastosowania w pracy z młodymi ludźmi oraz przykłady, jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o cyberprzemocy, jak eliminować jej pierwsze symptomy i wszelkie zagrożenia z nią związane. Dowiecie się też, dlaczego ważną rolę w przeciwdziałaniu cyberprzemocy odgrywa rozwijanie empatii u młodych osób, rozumienie emocji (własnych oraz innych osób) oraz budowanie otwartości na różnorodność.
Z badań Nastolatki 3.0, przeprowadzonych przez NASK w 2020 roku, wynika, że co 5 nastolatek doświadczył przemocy w internecie. Problem wiąże się przede wszystkim z zastraszaniem, nękaniem, szantażowaniem, publikowaniem kompromitujących treści oraz wykluczeniem z grupy. Eksperci sugerują jednocześnie, jak ważna jest profilaktyka. To właśnie działania wspierające dzieci i młodzież i edukujące je na temat cyberprzemocy, mogą mieć istotny wpływ na przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej.
Gorąco zachęcamy do korzystania z materiału oraz dzielenia się nim z innymi osobami pracującymi z dziećmi i młodzieżą.
Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!
Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!
Pogromcy w trzech językach
Dla (jeszcze) niewtajemniczonych – „Pogromcy języków” to ośmiolekcyjny projekt dla uczniów i uczennic szkół podstawowych łączący programowanie i roboty mBot z nauką języka obcego. Wszystkie trzy ścieżki łączą cechy wspólne (jak to w rodzinie), ale każda zachowuje swój indywidualny charakter (a jakże!).
Słowo o fabule
Otóż dzięki ścieżce angielskojęzycznej uczniowie tworzą interaktywne widowisko osnute na bazie klasycznej powieści „Czarnoksiężnik z krainy Oz”, gdzie roboty mBot odgrywają rolę powieściowej Dorotki. Ścieżka niemiecka oparta jest na baśni braci Grimm pt. „Szczęśliwy Jaś”, zaś francuska na adaptacji jednej z przygód najsłynniejszego francuskiego chłopca i jego bandy przyjaciół – „Mikołajka”.
Poznaj najnowszą ścieżkę Pogromcy języków – język francuskiProgramowanie i roboty
Poza nadaniem robotom ról głównych bohaterów każdej ze ścieżki językowej uczniowie programują w programie mBlock osadzonym w środowisku Scratch adekwatną animację, wzbogaconą o nagrane przez siebie dialogi odpowiednio w języku angielskim, niemieckim, a od najbliższej edycji #SuperKoderów również francuskim.
Niezwykła nauka języka
Zatem mBot Mikołajek, na wzór mBota Dorotki i mBota Jasia będzie podróżował z punktu do punktu, gdzie spotka kolejno swoich przyjaciół i wychowawcę Rosoła. Jednocześnie będzie z nimi prowadził dialog piękną francuszczyzną dzięki użyczonym przez uczniów głosom. Wszystko to dodatkowo zobrazowane zostanie wyświetlaną na ekranie komputera animowaną grafiką zsynchronizowaną z ruchami robota.
I piękny przekaz opowieści
Na pierwszy rzut oka przygoda Mikołajka wykorzystana w „Pogromcach” nie wykazuje aspektu pedagogizującego, gdyż opowiada o… ucieczce Mikołajka z domu…(!) Śpieszę jednak zapewnić wszystkich zaniepokojonych nauczycieli, rodziców oraz samych uczniów, że finał historyjki jest pouczający i, co najważniejsze, do końcowych wniosków doszedł sam Mikołajek (stan idealny i niemal niedościgniony w edukacji!). Aczkolwiek, na ile znamy Mikołajka, nie wiadomo, na jak długo ta nauka zostanie mu w pamięci…
Dołącz do #SuperKoderów!
Tak czy siak, bunt wieku młodzieńczego i poczucie niezrozumienia młodych przez dorosłych może okazać się elementem motywującym dla uczennic i uczniów do zastania pogromcami i pogromczyniami języka francuskiego.
I tego się trzymajmy! Powodzenia!
___________________________________________________________
Katarzyna Chynowska-Skraboń, nauczycielka języka francuskiego, współautorka ścieżki „Pogromcy języków – język francuski”
Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety
Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.
Obejrzyj NIEMAPĘ TUTAJ: https://view.genial.ly/63ef6010446f0d0010cc45c4
To niejedyne rady, jakie można znaleźć na NIEMAPIE. Ponadto dowiemy się też m.in.: czym jest Eco Rating i higiena cyfrowa, sprawdzimy też na specjalnym kalkulatorze, które aplikacje generują największy ślad węglowy i ilu drzew potrzeba, żeby zrównoważyć wyemitowaną ilość CO2 w wyniku całodziennego użytkowania smartfona.
NIEMAPA poza ciekawostkami i radami jest wypełniona zadaniami i łamigłówkami dla dużych i małych. NIEMAPĘ można pobrać ze strony za darmo. NIEMAPA Halo? Eko! powstała przy współpracy z Orange Polska.
Polecamy!
Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki
Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.
Naprzeciw tym skrajnym wizjom wychodzi Maciej Wojnicki, który podczas webinaru “Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę” bierze na warsztat narzędzia oparte na AI, które w ostatnich miesiącach zdobyły ogromną popularność. Przecież w naszą codzienność, również szkolną, weszły jak w masło. Uczennice i uczniowie podchwycili nowinki z entuzjazmem, wśród nauczycieli natomiast opinie pozostają mieszane – tu chociażby niepokój o samodzielność wykonania pracy domowej, tam z kolei pozytywne zaskoczenie wobec nowych pomysłów na zajęcia szkolne.
Poczekaj z oceną
Nic tak nie pomaga oswoić nowego jak… bezpośrednia styczność. Najlepiej przecież samodzielnie przekonać się, czym nowość “się je”, co pozytywnie w niej zaskakuje, a co okazuje się nieudane. Dzięki temu poruszanie się między opiniami i dyskusjami staje się mniej abstrakcyjne, a uczucie bezradności może być zastąpione twórczym działaniem. Tak też jest z narzędziami AI – czemu by z nich nie skorzystać i nie zobaczyć, jak działają? Skoro uczniowie i uczennice odważnie z nich korzystają, poznanie ich przez nauczyciela/nauczycielkę pomoże w zbudowaniu komunikacyjnego pomostu. Ale nie tylko o to chodzi – zwyczajnie warto przekonać się, czy i jaki potencjał edukacyjny może w ów narzędziach drzemać i jak wykorzystać go podczas zajęć lekcyjnych.
Czy faktycznie trzeba się bać?
Według Macieja Wojnickiego, który nie od dziś zajmuje się sztuczną inteligencją w edukacji (sprawdź projekt Fundacji Orange #BurzaMózgów), nie czas na panikę – przeciwnie, technologię trzeba oswajać, by swobodniej poruszać się w cyfrowej rzeczywistości. Trudno się nie zgodzić – narzędzia są na wyciągnięcie ręki, często bezpłatne, więc aż żal nie skorzystać z możliwości ich poznania w bezpiecznym środowisku. Właśnie takie warunki zapewnia superkoderski webinar – to doskonały start dla wszystkich osób, które jeszcze nie rozeznały się w temacie, a chciałyby postawić w nim wreszcie pierwsze kroki.
Podczas webinaru dowiesz się m.in.:
- czy chat GPT ma odpowiedź na wszystko,
- jakie są jego mocne strony, a z czym nie radzi sobie zbyt dobrze;
- jak za pomocą programów opartych na AI tworzyć niestworzone obrazy.
A ponadto znajdziesz czas na refleksję nad edukacyjnym potencjałem tych narzędzi.
Polecamy!
Kot Scratch na Twoich lekcjach
Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!
Ze Scratchem bywa różnie – czasem trzeba go nieco oswoić (tak już z kotami bywa), a czasem jest to po prostu miłość od pierwszego wejrzenia. Innymi słowy – absolutnie każdy może zacząć programować z pomarańczowym kotem. Czasem wsiąknie od razu i trudno będzie go/ją oderwać od projektu. Czasem natomiast trzeba będzie odrobiny wsparcia i kilku wskazówek, by wskoczyć w wizualny język programowania i nagle odkryć, że jest to świetny sposób na naukę – nie tylko kompetencji cyfrowych.
Niezależnie od tego, czy już programujesz w Scratchu, czy też dopiero zaczynasz, mamy dla Ciebie przydatny materiał, dzięki któremu scratchowanie będzie jeszcze bardziej zajmujące. Przy okazji zyskasz sporo wskazówek co do organizacji lekcji dla Twoich uczennic i uczniów. Co przygotowaliśmy?
Webinar z Joanną Apanasewicz już dostępny
Nagranie webinaru “Ukryte zdolności kota Scratcha” to materiał pełen konkretnych propozycji działania z najpopularniejszym wizualnym językiem programowania. Trenerka Joanna Apanasewicz dzieli się własnymi doświadczeniami i pomysłami na aktywności, które mogą stanowić jeden z elementów zajęć lub stać się kanwą całej lekcji. Każdą propozycję szczegółowo omawia i prezentuje jej wykorzystanie, dzięki czemu słuchacz/słuchaczka może już następnego dnia wprowadzić wybrane narzędzia w życie.
Podczas webinaru dowiesz się m.in.:
- czym jest plecak w Scratchu i dlaczego MUSISZ zacząć z niego korzystać,
- jak uczynić siebie samego/samą częścią scratchowego projektu,
- czym są karty Scratcha i jak z nimi pracować.
Czemu ten webinar jest dla Ciebie?
Nauka programowania w szkole to wspaniały sposób na rozwijanie szeregu kompetencji – od cyfrowych przez umiejętność pracy w grupie, logiczne myślenie, po kreatywność. Scratch sprzyja budowaniu kompetencji miękkich, w dodatku może pomóc w organizacji ciekawych zajęć w ramach każdego przedmiotu szkolnego (tak, każdego!). Dlatego garść podpowiedzi od Joanny Apanasewicz jest szczególnie warta poznania.
Dzięki webinarowi:
- zdobędziesz nowe pomysły na zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne,
- odkryjesz nowe funkcje w Scratchu, które ułatwiają pracę w tym narzędziu,
- poznasz inne zasoby dostępne w sieci, które z pewnością spodobają się Tobie i dzieciom w klasie.
Garść przydatnych linków
Podczas webinaru trenerka mówi o przydatnych źródłach – wszystkie zebrała pod poniższym linkiem. Nic tylko korzystać!
https://wakelet.com/wake/7oMRDlb2S5rGsPPVOGluB
Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym
Jak to się zaczęło?
W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!
Nowy kierunek podróży
Atrakcyjne scenariusze i zadania zachęciły nas do tego, aby wysłać zgłoszenie do kolejnej edycji programu. Tym bardziej, że pojawiła się nowa ścieżka związana z moim głównym zainteresowaniem i przedmiotem, którego uczę, czyli z historią. Udało się, tym razem realizujemy „Podróżników w czasie”. Ścieżka ta okazała się nieoczywistym połączeniem nauki historii z informatyką. Kierowana jest do klas piątych, ponieważ proponowana tematyka zajęć to czasy średniowiecznej Polski. Uczniowie mają za zadanie udać się w podróż w czasie, by dotrzeć do słynnej bitwy pod Grunwaldem. Aby zrealizować ten cel, muszą przejść przez kilka etapów: od początków państwa Polan do czasów Władysława Jagiełły. Nie jest to jednak typowa nauka historii. Poznawanie dat i wydarzeń to ważny element zajęć, jednak najważniejsze jest to, że uczennice i uczniowie przez zabawę mogą utrwalać wiedzę i umiejętności zarówno z zakresu historii, jak i informatyki.
Jak się uczymy?
Prawie na wszystkich zajęciach pracujemy w programie Scratch. Tworzymy gry historyczne, quizy i animacje z mapami. Uczniowie znali już wizualny język programowania Scratch z informatyki, ja jako nauczycielka historii i wosu po raz pierwszy spotkałam się z tym programem na szkoleniach #SuperKoderów. Nie stanowiło to nas szczęście większego problemu – trenerki podczas szkolenia wprowadziły mnie w tajniki programowania animacji. Oprócz programu Scratch mamy też do wykorzystania roboty mBoty i uczymy się programowania ich w aplikacji mBlock.
Program bardzo elastyczny
Projekt realizuję aż w czterech klasach: czwartej, piątej, szóstej i siódmej; wszystko w ramach zajęć kreatywnych. Jak to się stało, skoro ścieżka została stworzona dla piątoklasistów? Zaletą programu #SuperKoderzy jest możliwość jego dostosowania do swoich potrzeb. Scenariusze są podpowiedzią i inspiracją, jednak nie trzeba się ich sztywno trzymać, można dokonywać modyfikacji. W klasach VI i VII postanowiłam trochę zmienić fabułę zajęć, więc zamiast omawiać czasy średniowiecza w Polsce, staram się dobierać zagadnienia odpowiednio do poziomu uczniów oraz tematyki realizowanej aktualnie na lekcjach historii. Dzieciaki mogą też wybrać tematy, którymi są zainteresowane. To pozwala im na poczucie większej swobody i zachęca do działania. Przykładowo przy temacie z mapą, gdzie według scenariusza mamy zbierać denary Mieszka I, tworzyliśmy animację, w której duszek poznawał lokalizacje bitew powstania listopadowego. Inną aktywnością była gra ze współczesną mapą Polski, dzięki której utrwalaliśmy wiedzę o województwach. Kolejny przykład ze scenariusza to prezentacja na temat świętego Wojciecha – zamiast przedstawiać jego historię, możemy zawsze wybrać inną osobę związaną z historią Polski.
Dlaczego warto zostać #SuperKoderem?
Co jeszcze zyskują uczniowie i szkoła, biorąc udział w programie? Dzieci dostały koszulki i gadżety, taki podarunek zawsze budzi w najmłodszych duży entuzjazm. Szkoła natomiast otrzymała dotację na sprzęt. W ubiegłym roku dzięki temu zakupiliśmy głośniki bezprzewodowe oraz tablety. Natomiast w bieżącej edycji – trzy mBoty2.
Ale program Fundacji Orange jest wart polecenia nie tylko ze względu na możliwość zakupienia nowego sprzętu. To przede wszystkim dostęp do znakomitych pomysłów, które znajdują się w scenariuszach, a także szkolenia dla nauczycieli, podczas których zdobyłam nowe umiejętności, miałam możliwość wymienić się pomysłami i dobrymi praktykami z innymi nauczycielami.
Agata Gawryła – nauczycielka historii i wosu, liderka programu #SuperKoderzy w Publicznej Szkole Podstawowej w Lipiu
Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę
Serdecznie zapraszamy na webinar Macieja Wojnickiego na temat sztucznej inteligencji!
Ostatni rok to ogromny skok popularności tematu sztucznej inteligencji. Takie zjawiska jak inteligentny chatbot – ChatGPT, z którym możemy porozmawiać na każdy temat, czy generowanie wysokiej jakości obrazów na bazie prostych tekstowych komend spowodowały, że o sztucznej inteligencji mówi się dziś w mediach prawie bez przerwy, a futurystyczne dotąd wizje wpływu tej technologii na nasze życie stają się coraz bardziej realne.
Podczas webinaru spróbujemy trochę okiełznać ten informacyjny szum i wyciągnąć z niego to, co może być najbardziej użyteczne podczas lekcji w szkole podstawowej.
Kiedy? 9.03.2023 r. (czwartek), godz. 18:00-19:30
Jak dołączyć do wydarzenia? Wypełnij formularz zgłoszenia: https://forms.gle/KF3TKen6UESPbU796
Dla kogo? Nauczycielki i nauczyciele klas 4-8, dla których temat AI jest jeszcze nowy i nasuwa masę pytań!
Słowem zapraszamy wszystkich zainteresowanych tematem #SuperKoderów – niezależnie od realizowanej ścieżki i edycji.
Dlaczego warto zapisać się na webinar?
Dowiesz się jak rozpocząć z uczennicami i uczniami dyskusję na temat sztucznej inteligencji.
Webinar odbędzie się na platformie Zoom, link zostanie przesłany dzień przed spotkaniem.
Co przygotować: Laptop z kamerą video i mikrofonem
O prowadzącym
Maciej Wojnicki – pomysłodawca i autor kursu #BurzaMózgów (www.burzamozgów.com). Projektant, konstruktor, programista, trener, twórca LOFI Robot (www.lofirobot.com), szkoli nauczycieli, prowadzi warsztaty programowania interaktywnych multimediów.