Czym skorupka za młodu…, czyli jak kodowanie kształtuje charakter

Niewątpliwie żyjemy w czasach, gdy programowanie stało się modnym i dochodowym zawodem. Mimo to w popkulturze wciąż  utrwalony jest obraz programisty jako odludka otoczonego ekranami komputerów i pustymi kartonami po pizzy…  Jakie umiejętności powinniśmy więc kształtować u młodych programistów, by obalić ten stereotyp?

 

I jakie dodatkowe walory edukacyjne kryją się w nauce kodowania?

image1
Gdy mały humanista programuje…

Nie da się ukryć, że nauczenie się kodowania łatwiej przychodzi wielbicielom nauk ścisłych – pewnie dlatego zdarza się słyszeć od rodziców (zwłaszcza dziewczynek!), że to „chyba nie jest zajęcie dla mojego dziecka”. Rzadko jednak mówi się o tym, że nauka programowania kształtuje w dziecku wiele pozytywnych cech i umiejętności, wybiegających znacznie poza pisanie kodu. Podobnie jak ucząc się gry na instrumencie młody muzyk staje się bardziej obowiązkowy i systematyczny, wrażliwy i empatyczny – tak i adept programowania odchodzi od komputera z wieloma nowymi umiejętnościami. Jakimi?
Kodowanie doskonale kształtuje umiejętność logicznego myślenia i precyzyjnego wyrażania się – tutaj każde słowo lub „bloczek” (jak w przypadku języka programowania Scratch ma znaczenie! Nieodłącznym elementem kodowania jest także… popełnianie błędów, a co za tym idzie, ich wyszukiwanie i naprawianie (tzw. debugging). Spytajcie jakiegokolwiek programisty – nic tak nie kształtuje cierpliwości i konsekwencji, jak wyszukiwanie błędów w kodzie! A skoro mowa o zadawaniu pytań, każdy początkujący programista prędzej czy później trafi na trudność nie do przeskoczenia i zacznie poszukiwać rozwiązań online, przy pomocy internetowej społeczności programistów. Jest to niezwykle ważny dla nas edukatorów moment, w którym uczeń zaczyna brać odpowiedzialność za własną edukację.
Nawet jeśli kodowanie pozostanie dla dziecka zwykłą zabawą lub dodatkowym hobby, zyska ono wiele świetnych umiejętności, które mogą zaprocentować w przyszłości w zupełnie nieoczekiwanych (i zgoła humanistycznych) okolicznościach.

Gdy mały programista pracuje w zespole…

Z drugiej zaś strony nie da się ukryć, że wraz z rosnącą popularnością kodowania zmieniają się oczekiwania wobec programistów. Nowoczesne programy i aplikacje powstają dzięki współpracy ogromnych i interdyscyplinarnych zespołów ludzi, często rozsianych po całym świecie. Niezwykle ważne jest, by ten trend był uwzględniany we wszystkich edukacyjnych przedsięwzięciach popularyzujących kodowanie wśród dzieci i młodzieży. I aby przed lekcją edukator zastanowił się: co dziecko powinno wynieść z zajęć oprócz umiejętności napisania kilku linijek kodu?
Lekcje informatyki i kodowania mogą wiele zyskać, jeśli wprowadzi się do nich elementy pracy projektowej i aktywności kształtujących umiejętność współpracy. Cenna jest także komunikatywność i umiejętność dzielenia się wiedzą – zawsze cieszy nas, gdy podczas zajęć uczniowie pokazują sobie nawzajem, jak rozwiązać jakiś problem (nie, to nie jest ściąganie!). Co więcej, jedyną pewną rzeczą w pracy nauczyciela programowania jest to, że dzieci zawsze znajdą zupełnie inne rozwiązanie zadania niż moglibyśmy się tego spodziewać. „Thinking out of the box” – ile razy my dorośli to słyszeliśmy! – jest w zasadzie definicją bycia dzieckiem i doskonale jest, gdy ucząc kodowania robimy użytek z dziecięcej kreatywności.

image2

Kodowanie po lekcjach – jak wybrać zajęcia?

W nowym roku szkolnym rodzice stają przed wyborem zajęć dodatkowych, być może także z programowania i robotyki. Ofert i możliwości na rynku jest coraz więcej, warto jednak poświęcić chwilę na wybór odpowiedniej szkoły programowania. Nawet jeśli rodzic sam nie zna się na kodowaniu (przecież nie musi się znać na wszystkim!), warto nie bać się i poprosić o wytłumaczenie, jakiego języka programowania dziecko będzie się uczyć i według jakich metod. Doskonale jest, gdy nauczyciel programowania ma przygotowanie pedagogiczne i doświadczenie w prowadzeniu zajęć z dziećmi.

#SuperKoderzy, czyli w zespole siła!

Od roku szkolnego 2017/2018 elementy programowania pojawią się w szkołach na każdym z etapów edukacyjnych, na zajęciach komputerowych. To doskonała wiadomość dla rodziców – rewolucja programistyczna dociera także do polskich szkół! Rodzice mogą także zachęcać nauczycieli i dyrektorów szkół do udziału w bezpłatnym programie #SuperKoderzy, który charakteryzuje się tym, że wprowadza elementy kodowania do programu innych przedmiotów (m.in. historii, muzyki, przyrody). Szkoła zgłaszając się do programu zyskuje dostęp do scenariuszy lekcji, szkolenia dla nauczycieli oraz grant na zakup niezbędnego sprzętu. Scenariusze lekcji są tak napisane, by wraz z uczeniem kodowania kształtować umiejętności miękkie – promowana jest praca zespołowa, wzajemne uczenie się, kreatywność i samodzielność w wyszukiwaniu informacji. Warto dołączyć do tej programistycznej rewolucji!

Karolina Czerwińska, Akademia Młodego Hakera
22 sierpnia 2017

22 sierpnia 2017
Przeczytaj też:

Znamy zwycięzców konkursu Nauczyciel #SuperKoderów

Jury wyłoniło laureatów konkursu Nauczyciel #SuperKoderów! To oni najciekawiej opowiedzieli w krótkiej filmowej formie o swoich doświadczeniach z wykorzystywania nowych technologii i programowania podczas udziału w programie #SuperKoderzy. Równorzędne nagrody otrzymują: Patrycja Skrzypczyk, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich, Oleśnica Iwona Szyszkowska, ZSzO Szkoła Podstawowa im. 24 Lutego 1863 r., Małogoszcz Monika […]

Konstruktorzy gier

Konstruktorzy gier Dzisiejszy świat przepełniony jest cyfryzacją, która towarzyszy nam od urodzenia. Rodzimy się, a o nasz spokojny sen troszczą się elektroniczne bujaczki imitujące kołysanie znane nam podczas życia prenatalnego, „misie szumisie” oraz inne dzieła nauki zaprogramowane, aby współczesnym mamom i dzieciom żyło się komfortowo. Gdy zaczynamy chodzić i poznawać świat rozpoczynamy swoją przygodę z… […]

Mistrzowie Internetu

#SuperKoderzy to grantowy program Fundacji Orange, polegający na prowadzeniu zajęć (dodatkowych lub zwykłych lekcyjnych) z podstaw programowania, według wybranej ścieżki. Kilkanaście ciekawych tematów z idealnie dopasowaną podstawą programową pozwoli na wprowadzenie myślenia komputacyjnego nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach języka polskiego, historii czy geografii. Każda ścieżka zaplanowana jest tak, aby poruszane zagadnienia stanowiły […]

Muzyczne kodowanie

Grupę cyfrowych DJ-ów tworzą w naszej szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas IV-VI szkoły podstawowej. Fundacja Orange już drugi raz dała nam możliwość nabycia nowych umiejętności i wzbogacenia wiedzy, oferując ciekawe scenariusze zajęć oraz grant na zakup pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji wybranej ścieżki #SuperKoderów. Program #SuperKoderzy – ścieżka Cyfrowi DJe to projekt, w który […]

Poranki z #SuperKoderami

Dla wszystkich zainteresowanych małych i dużych #SuperKoderów udostępniamy nagrania z „Poranków z #SuperKoderami”. Po każdym wydarzeniu będziemy je sukcesywnie dodawali abyście w wolnej chwili mieli dostęp do wszystkich naszych materiałów 🙂 Pierwsze spotkanie z dnia 24 marca znajdziecie tutaj:https://www.youtube.com/watch?v=AdhuV1xDuXE Drugie spotkanie z dnia 26 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/GkGoect4u80 Trzecie spotkanie z dnia 31 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/Cx5P1AfeZ-E […]

Informacje o realizacji programu #SuperKoderzy w okresie kwarantanny

Drodzy #SuperKoderzy! w związku z zaistniałą sytuacją i przymusową kwarantanną zdajemy sobie sprawę, że musieliście Państwo przerwać prowadzenie zajęć w ramach Programu. Chcielibyśmy poinformować, że podjęliśmy decyzję o przedłużeniu możliwości realizacji Programu do końca czerwca, zakładając optymistyczny scenariusz, że powrócimy do szkół przed wakacjami. Oczywiście jeśli jednak tak się nie stanie decyzje o Programie będziemy […]

KONKURS Nauczyciel #SuperKoderów

Drodzy #SuperKoderzy! W tym konkursie zapraszamy Was do pokazania swoich doświadczeń z udziału w naszym programie. Opowiedzcie nam o sobie. Pokażcie, co dał Wam program, jak zmieniły się Wasze lekcje w szkole, relacje z uczniami. Opowiedzcie, jak wykorzystujecie wiedzę związaną z programowaniem na Waszych zajęciach. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki film (nie dłuższy […]

Eko-hackathon Fundacji Orange

Zwycięscy I etapu Eko- hackathonu Fundacji Orange:   1.Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łętowni 2.Zespół Szkolno-Przedszkolny w Serbach 3.Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Makuszyńskiego w Mławie 4.Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Bytomiu 5.Szkoła Podstawowa im. Kajetana Trybusa w Wojaszówce   Wszystkim szkołom serdecznie dziękujemy za udział. […]

Przyznajemy tytuł Przyjaciela #SuperKoderów

Są wśród nas nauczyciele, którzy aktywnie angażują się w realizację Programu #SuperKoderzy, a dodatkowo promują go w swoich społecznościach, pomagają innym, dzieląc się swoim doświadczeniem, biorą udział w licznych aktywnościach i współorganizują przedsięwzięcia związane z programowaniem i robotyką. Chcielibyśmy podziękować im i wyróżnić tytułem Przyjaciela #SuperKoderów. Będzie on odtąd przyznawany nauczycielom, którzy w szczególny sposób […]

Zwycięzcy konkursu „Świąteczna kartka #SuperKoderów”

Drodzy uczestnicy konkursu na projekt własnej, scratchowej kartki świątecznej☺  Serdecznie gratulujemy wszystkim, którzy podjęli się tego zadania. Wasze prace były naprawdę piękne. Widać w nich świątecznego ducha☺ Jesteśmy pod wrażeniem Waszych pomysłów i kreatywności. Mieliśmy trudne zadanie z wyborem tych najlepszych, dlatego dodaliśmy jeszcze kilka wyróżnień☺ i z ogromną przyjemnością ogłaszamy zwycięzców: Nagroda główna: 1. […]

Zwycięzcy konkursu „Młodzi #SuperKoderzy w akcji”-druga edycja

Znamy laureatów konkursu “Młodzi #SuperKoderzy w akcji – II edycja”! Gratulujemy Nauczycielom i Rodzicom zdolnych i pracowitych uczniów! A Wam Młodzi #SuperKoderzy życzymy, byście nadal z pasją rozwijali swoje programistyczno-robotyczne zainteresowania! Wszystkim autorom filmów nadesłanych na konkurs serdecznie dziękujemy. Nagroda główna – 1. Szkoła Podstawowa nr 1 w Wałczu 2. Szkoła Podstawowa nr 9 w […]

Programowanie dla humanistów? Kilka słów o Dziennikarzach przyszłości

Programowanie najczęściej kojarzy się z zadaniem dla osób z zamiłowaniem do przedmiotów ścisłych. Czy humanista też mógłby się odnaleźć w świecie kodów i algorytmów? Okazuje się, że jak najbardziej. Udowodnili to uczestnicy ścieżki tematycznej Dziennikarze przyszłości programu #SuperKoderzy. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Konstancinie-Jeziornie mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności programistyczne i reporterskie w roku szkolnym […]

#SuperKoderzy – programowanie jest przyjemnością i dobrą zabawą!

W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie klas czwartych Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku  brali udział w projekcie #SuperKoderzy. Wybraliśmy ambitną ścieżkę  „Pogromcy języków”. Celem naszych zmagań było stworzenie interaktywnego widowiska na kanwie powieści „Czarnoksiężnik z krainy Oz”. Na potrzeby projektu  programowaliśmy roboty mBoty, które odgrywały w naszym widowisku główną bohaterkę powieści – Dorotkę.  Cały projekt […]

Uczniowie z SPE programują

Jednym z najważniejszych zadań współczesnej i nowoczesnej szkoły jest kształtowanie kompetencji kluczowych u uczniów, czyli wyposażenie w wiedzę, umiejętności i postawy, które umożliwią im swobodne funkcjonowanie w społeczeństwie i gospodarce. Uczniowie XXI wieku muszą uczyć się właściwych technik komunikacji, współpracy w grupie, logicznego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów, porozumiewania się w obcych językach, obsługi komputera, wykorzystywania […]

Z robotami w świat bajki

Czy do nauki języka niemieckiego można wykorzystać roboty? Jak najbardziej! Przekonali się o tym uczniowie i nauczyciele w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sycowie. W ubiegłym roku szkolnym nasza placówka dołączyła do rodziny #SuperKoderów. Wybraliśmy ścieżkę „Pogromcy języków-język niemiecki”. Projekt był realizowany przez panią Monikę Gorządek oraz panią Renatę Kapicę. Pierwszym etapem […]

Majsterkowicze 2.0 czyli nasza przygoda z #SuperKoderami

Czy warto zostać #SuperKoderem? Takie pytanie przyświecało uczniom i nauczycielom Szkoły Podstawowej w Małogoszczu, kiedy to zdecydowali się na udział w programie #SuperKoderzy. Pod opieką nauczyciela informatyki oraz nauczyciela matematyki, został nagrany filmik konkursowy do ścieżki Majsterkowicze 2.0, wypełniono niezbędne formularze i wnioski. Z niecierpliwością czekano na wyniki.  I udało się, szkoła otrzymała grant na […]

Podróże z mBotami w przeszłość

Nie byłoby #SuperKoderów w naszej Szkole Podstawowej nr 8 w Gdyni, gdyby nienagrany przez uczniów klasy V B film. Miał on przekonać komisję, że nasi uczniowie bardzo chcą być #SuperKoderami i poznawać historię razem ze schratchowym duszkiem Chronoskiem. Już sama praca nad filmem była bardzo kształcącym wyzwaniem. I świetną zabawą. Podczas wspólnego pisania i przerabiania […]

Zwycięzcy Konkursu „CodeWeek #SuperKoderów 2019”

Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim szkołom za udział w konkursie. Wszystkim gorąco gratulujemy, ponieważ wiemy jak wiele pracy Was to kosztowało. Z ogromną przyjemnością oglądaliśmy Wasze zgłoszenia konkursowe a poniżej ogłaszamy zwycięzców:  Nagroda główna – Tabletu Samsung Galaxy TabE i głośnika JBL GO2 : 1. Szkoła Podstawowa nr 4 im. H. Sienkiewicza w Świdnicy 2. Szkoła […]

Nudne lekcje? Nie odkrywanie świata z #SuperKoderami!

Projekt „Odkrywcy Świata” był trzecim projektem #SuperKoderów Fundacji Orange, który realizowany był w naszej szkole. Każda edycja wnosiła coś nowatorskiego w naszej edukacji, a ciekawa tematyka powiązana z serią doświadczeń i elementami programowania to gwarantowany sukces. Pieniądze z grantu pozwoliły zakupić porządny zestaw doświadczalny w skład, którego wchodziła mała elektrownia wiatrowa, ogniwa fotowoltaiczne i mierniki. […]

KONKURS Młodzi #SuperKoderzy w akcji – druga edycja

Pokażcie waszych młodych programistów i pasjonatów nowych technologii! Jeśli w Twojej szkole w programie #SuperKoderzy biorą udział uczniowie, wykazujący się szczególnymi zdolnościami programistycznymi i są pasjonatami nowych technologii – pochwal się nimi na stronie programu. Możesz opowiedzieć nam o jednym lub o grupie uczniów. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki filmik (nie dłuższy niż […]