Fizyka da się LUBIĆ!

Co zrobić, by fizyka była ciekawa? Według mnie należy pozwolić uczniom i uczennicom badać zjawiska zachodzące w otaczającym nas świecie oraz wzbudzić w nich chęć do przeprowadzania eksperymentów. Jednocześnie musimy pozwolić popełniać im błędy – przecież nie zawsze wszystko się udaje! 

Najprościej pisząc, zajęcia z fizyki to przygoda z doświadczeniami w roli głównej. W szkole w Serbach mamy o tyle łatwiej, że od września 2021 r. realizujemy ścieżkę „Odkrywcy fizyki” w ramach programu Fundacji Orange pt. „#SuperKoderzy”, dzięki której zostaliśmy wyposażeni w niezbędne pomoce naukowe.

Dwa słowa o ścieżce

Ścieżka „Odkrywcy fizyki” realizowana jest na zajęciach fizyki w klasach siódmych i ósmych szkoły podstawowej. Dzięki wsparciu Fundacji już na początku września mogliśmy przejść do realizacji zajęć z wykorzystaniem otrzymanego zestawu, na który składają się: dwa roboty Photon, suwmiarki, linijki, siłomierze, ciężarki, metrówki, latarka i stoper 1.

Dla  ścieżki „Odkrywcy fizyki” stworzony jest również zestaw scenariuszy przygotowanych przez ekspertów–tutaj należy podkreślić fakt, że są one perfekcyjnie skorelowane z podstawą programową nauczania fizyki w szkołach podstawowych 2 oraz idealnie łączą się z treściami zawartymi w podręcznikach do fizyki. 

Co działo się podczas zajęć?

  Pierwsze zajęcia z wykorzystaniem robotów odbyły się już na początku września podczas realizacji tematu: wielkości fizyczne, jednostki i pomiary. Zajęcia zostały zrealizowane z uczniami i uczennicami klas siódmych. W trakcie lekcji pracowali w parach i przy wykorzystaniu narzędzi pomiarowych takich jak linijki, suwmiarki, miarki zmierzyli robota Photon, a dane wpisali do tabeli w karcie pracy 3. Następnie przeliczali otrzymane wyniki i zapisywali w różnych jednostkach.

Zadanie nie należało do łatwych, ponieważ uczniowie nigdy nie widzieli suwmiarki, nie mieli pojęcia o sposobie jej wykorzystania. Jednak dzięki wspólnej pracy zadanie zostało wykonane prawidłowo.

 Już po pierwszych zajęciach można zauważyć, jak wiele daje realizacja ścieżki „Odkrywcy fizyki”. Uczniowie samodzielnie musieli zmierzyć i wyliczyć obwód koła robota, a także zapisać otrzymane wyniki w różnych jednostkach metrycznych. Dzięki temu nauczyli się posługiwać suwmiarką. Plusem zajęć było zaktywizowanie wszystkich uczniów.

 Kolejna przygoda z doświadczeniem przy wykorzystaniu robota Photon odbyła się podczas realizacji tematu: W jaki sposób mierzyć? Również z uczniami klas siódmych. W trakcie zajęć uczennice i uczniowie, pracując w grupach, dokonywali pomiarów przygotowanych przedmiotów przy użyciu własnego ciała, wyposażenia własnego plecaka, metody „na oko” oraz przy pomocy robota Photon. Dzięki tym zajęciom mieli możliwość doświadczyć, czym jest jest niepewność pomiarowa oraz poznali znaczenie „cyfr znaczących”.

Scenariusz nr 3 dotyczy siły i jej cech. Wspólnie z uczniami klas siódmych poznaliśmy, czym jest siła, a pomógł nam w tym oczywiście zestaw Photon – moduł fizyka. Z racji nieposiadania wystarczającej ilości Magic Dongle, zajęcia odbyły się w formie pokazu, a nie tak jak wcześniej, w formie doświadczenia, przeprowadzanego przez dwuosobowe grupy, gdzie do sterowania robotem wystarczył tablet z zainstalowaną aplikacją 4

 Eksperymentu pokazowego dokonały chętne osoby, a polegał on na zmierzeniu siły robota w zależności od prędkości, z jaką się porusza. Jako że wiedzieliśmy już, co to jest niepewność pomiarowa, doświadczenie zostało powtórzone kilkakrotnie, a za wynik uznaliśmy średnią arytmetyczną z  wykonanych pomiarów. Pomiarów sił dokonywaliśmy w trzech turach, gdy robot poruszał się z prędkością 10cm/s, 20cm/s oraz 40 cm/s.

Co jeszcze nas czeka w #SuperKoderach?

 Następne zajęcia z wykorzystaniem robotów Photon zrealizujemy już po przerwie na ferie zimowe. Rozpoczniemy od realizacji działu “kinematyka”. Ruchowi przypisane są aż cztery tematy, ale trudno się temu dziwić, skoro podstawową funkcją robota jest poruszanie się. Kolejne tematy dotyczące, pracy, mocy i energii, dźwięku i światła zrealizujemy w klasie ósmej. Już teraz ja oraz uczniowie nie możemy się doczekać doświadczeń z robotem Photon. Zapowiada się znakomicie. DO ROBOT(A)Y!

Ze swojej strony i ze strony moich uczennic i uczniów jak najbardziej polecamy udział w programie #SuperKoderzy! Dzięki temu programowi nasze zajęcia zyskały nową jakość. W ich trakcie uczniowie zdobywają nowe umiejętności, wykorzystują wiedzę z innych przedmiotów, np. informatyki, przy programowaniu robota, a przede wszystkim poznają świat oraz rządzące nim prawa przez przeprowadzanie doświadczeń i obserwacje zachodzących zjawisk. Dzięki #SuperKoderom fizyka dała się POLUBIĆ!

Autor: Mateusz Krasicki, nauczyciel w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Serbach


1 Więcej o wyposażeniu zestawu możecie dowiedzieć się na stronie producenta: https://photon.education/pl/modul-fizyka/ lub stronie #SuperKoderów: https://superkoderzy.pl/scenariusze/odkrywcy-fizyki/.

 2 Scenariusze przygotowane są do wszystkich ścieżek w ramach programu „#SuperKoderzy”.

 3 Karta pracy jest dołączona do zestawu scenariuszy.

 4 Niewielkie urządzenie usb pozwalające połączyć bezprzewodowo robota z komputerem i aplikacją: Photon Magic Bridge. Docelowo w zestawie jest tylko jeden, który jednocześnie umożliwia sterowanie dwoma robotami.

23 lutego 2022
Przeczytaj też:

Muzyka i informatyka – całkiem zgrana para

Muzyka i informatyka. Dwa zupełnie różne przedmioty, które w praktyce rzadko mają ze sobą coś wspólnego. Co jednak w sytuacji, gdy nauczanie obu daje widoczną radość uczennicom i uczniom, przekłada się na ich sukcesy, a przy okazji przynosi satysfakcję z wykonywanej przez nas pracy?

Roboty do zadań SPEcjalnych


Wykorzystanie robotów w edukacji i terapii uczniów ze SPE – w tym dzieci w spektrum autyzmu

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska opowiedzą o wykorzystaniu robotów w edukacji i terapii uczennic oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kreatywne programowanie z odrobiną prądu

Zapraszamy Was na cykl 5 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie z odrobiną prądu”. Przez pięć wtorkowych popołudni będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczennic i uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem płytek programowalnych Makey Makey. Zamienicie się w majsterkowiczów, którzy za pomocą prostych materiałów wyczarują m.in. instrumenty muzyczne czy kontrolery do gier.

Zgłoś się po darmowe materiały dla Twojej szkoły na temat telefonu zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski

Ruszyła możliwość zgłaszania się po bezpłatne materiały dla szkół dotyczące Telefonu Zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski. Razem z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę zachęcamy Was do wypełnienia specjalnego formularza zgłoszeniowego na stronie projektu. Co znajduje się w pakiecie i jak można z niego skorzystać?? Plakaty oraz specjalne wizytówki pozwolą Wam w bezpieczny […]

Scenariusze “Podstawy Scratcha” w języku ukraińskim

Regularnie docierają do nas głosy o potrzebie na nowe materiały edukacyjne w języku ukraińskim. Dlatego pomyśleliśmy o Scratchu – narzędziu, które wychodzi naprzeciw zarówno dzieciom i młodzieży z Ukrainy, ale też osobom dorosłym, które planują z nimi zajęcia. Przedstawiamy materiał, z którego możesz skorzystać już podczas wakacji lub w kolejnym roku szkolnym. O czym mowa? O tłumaczeniu scenariuszy zajęć wprowadzających podstawy języka wizualnego Scratch.

Druk 3D, matematyka i roboty, czyli historia o kreatywnych dzieciakach z Ludziska

To program, który w Szkole Podstawowej w Ludzisku ma niekrótką historię. Nie ma Dziecka, nie ma Rodzica, nie ma Nauczyciela, który nie wiedziałby, kim są SuperKoderzy z Ludziska. A kim są? O tym właśnie jest ta historia – o młodych ludziach pełnych pasji i zaangażowania. Historia o dzieciach otwartych na nowości, otwartych na pomysły swoich kolegów. Ale przede wszystkim o dzieciach, które projektują, realizują swoje kreatywne pomysły i zarażają pasją do matematyki oraz informatyki innych uczniów.

Obejrzyj webinar “Jak połączyć ze sobą roboty Photon, Scratcha i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM”!

Roboty i programowanie zestawione z pięknem wzorów ukrytych w naturze? To połączenie, które zapowiada wiele emocjonujących doświadczeń. Taki właśnie jest webinar poprowadzony przez Małgorzatę Rabendę. Te STEAM-owe zajęcia online wprowadzą Cię w świat przyrody, matematyki i kodu, a zwieńczone zostaną zagadnieniami z zakresu inżynierii i architektury. Podczas 90 minut odkryjesz potencjał takiego sposobu pracy zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi, a przy tym zaczerpniesz świeżych pomysłów na cykl wciągających zajęć z Twoją klasą.

Obejrzyj webinar “Jak nowocześnie uczyć historii”!

Lubimy opowiadać historie i lubimy ich słuchać! Człowiek szuka różnych form przekazywania opowieści – od słowa pisanego i mówionego przez muzykę, film, obraz czy gry – planszowe i komputerowe. Z przyjemnością zanurza się w coraz to nowych historiach, ale też chętnie formułuje własne, od codziennych relacji z przebiegu dnia po tworzenie rodzinnych legend czy relacje wydarzeń, w których uczestniczył.

Zapraszamy na webinar: Jak połączyć i ze sobą roboty Photon, Scratch i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Małgorzata Rabenda zaprosi Cię do fascynującego świata programowania, robotów i projektowania 3D. A wszystko to przeplecione pięknem wzorów, biomimikry i architektury. Niezwykłe połączenie? Zestawianie ze sobą podczas jednych zajęć różnych obszarów wiedzy, pozornie zupełnie od siebie odległych, uruchamia zupełnie nowe możliwości – zarówno w kwestii nieoczywistego przebiegu spotkania, jak i rozwijania zainteresowań i odkrywania talentów jego uczestniczek i uczestników. Weź udział w spotkaniu, podczas którego przekonasz się, dlaczego i w jaki sposób planować swoje lekcje w duchu metodologii STEAM, a przy tym zaczerpnij świeżych i oryginalnych pomysłów na pierwsze takie zajęcia. Niezależnie od przedmiotu, którego uczysz.

Edukacja cyfrowa z Fundacją Orange – poznaj MegaMisję i #SuperKoderów

Fundacja Orange już kolejny rok zaprasza szkoły podstawowe do udziału w bezpłatnych programach edukacyjnych, dzięki którym dzieci i młodzież z całej Polski mogą rozwijać kompetencje cyfrowe. Ale nie tylko – to dla nich okazja do poznawania świata, odkrywania własnych zainteresowań, rozwijania kreatywności oraz logicznego myślenia. O czym mowa? Poznaj MegaMisję i #SuperKoderów.

Wyobraźnia i programowanie, czyli nowa ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie”

Któż z nas nie marzył o tym, by cofnąć się w czasie i przeżyć dobre chwile jeszcze raz lub uczestniczyć w ważnych wydarzeniach i móc skonfrontować posiadaną wiedzę z rzeczywistością. Ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie” przeznaczona dla klas V – jest właśnie taką próbą – połączenia wyobraźni, marzeń z nauką programowania w Scratchu, obsługą mB-botów i tworzeniem mini gier – w których wykorzystać będzie można nabytą wiedzę.

Zapraszamy na webinar: Jak nowocześnie uczyć historii?

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Alina Idzikowska opowiadać będzie o… nowoczesnym nauczaniu i uniwersalnych narzędziach, które sprzyjają motywacji i skutecznemu zapamiętywaniu informacji. Nie zamierzamy jednak opierać się na ogólnych hasłach – przeciwnie, prowadząca pokaże na przykładzie lekcji historii, jak planować zajęcia z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, by zaangażowały całą klasę.

Super przygoda z #SuperKoderami

Kilka lat temu dyrektor szkoły, w której uczę, podrzucił mi ulotkę z logo Fundacji Orange. „Zobacz… Może byśmy w to weszli?” – powiedział. Podjąłem wyzwanie i tak zaczęła się przygoda z #SuperKoderami, która trwa już cztery lata.

Twórcze przemiany zwykłych przedmiotów, czyli warsztaty z FabLab powered by Orange

Zapraszamy dzieci i młodzież na ferie z warsztatami online organizowanymi przez FabLab powered by Orange! Uczestnicy zajęć będą mogli z codziennych przedmiotów zbudować niecodzienne projekty,

Odkrywanie i eksperymentowanie, czyli drukarka 3D w szkole

Webinar “Drukarka 3D w szkole – jak to ugryźć?” to pigułka wiedzy o technicznych, metodycznych i wychowawczych aspektach tej technologii w szkole. Sebastian Pontus, metodyk i pasjonat wykorzystania robotyki, programowania i druku 3D w edukacji, opowiada o najważniejszych kwestiach odnośnie obsługi i wykorzystania tego fascynującego urządzenia do pracy z uczniami.

Matematyka 3D z #SuperKoderami

Jako nauczyciel matematyki mam duży problem z tym, aby moi uczniowie mieli szansę na stosowanie kształconych umiejętności w sytuacjach konkretnych. Młodzież ma teraz ogromny problem z działami matematyki, w których wymagana jest wyobraźnia, np. ze stereometrią.

Programuj lekcje z języków obcych i fizyki z LOFI Robot

Nauka programowania z LOFI Robot to przygoda z pogranicza mechaniki, elektroniki, fizyki i programowania. Wiedzą o tym dobrze uczestnicy ścieżki Majsterkowicze 2.0 i Konstruktorzy gier. Dla tych, którzy chcieliby wykorzystać więcej możliwości aplikacji LOFI Blocks lub zdobyć wyobrażenie o tym, co LOFI Roboty potrafią – zapraszamy do obejrzenia webinaru Pawła Brokla.

Twórcze zespoły młodych programistów

Programowanie robotów to zajęcie, wokół którego uczniowie naturalnie budują zespół. Daje im to szansę na wspólną naukę i zabawę, a czasem na konflikt i szukanie rozwiązań. Program #SuperKoderzy otwiera możliwość zdobywania cennej umiejętności działania wspólnie i osiągania przez to radości i satysfakcji – opowiada Ewa Daniluk z Katolickiej Szkoły Podstawowej w Warszawie.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne – edycja 2”

Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit””, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków.

Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y

Zapraszamy Was na cykl 4 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y”. Przez cztery sobotnie przedpołudnia będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji oraz micro:bitów.