
Fizyka da się LUBIĆ!
Co zrobić, by fizyka była ciekawa? Według mnie należy pozwolić uczniom i uczennicom badać zjawiska zachodzące w otaczającym nas świecie oraz wzbudzić w nich chęć do przeprowadzania eksperymentów. Jednocześnie musimy pozwolić popełniać im błędy – przecież nie zawsze wszystko się udaje!
Najprościej pisząc, zajęcia z fizyki to przygoda z doświadczeniami w roli głównej. W szkole w Serbach mamy o tyle łatwiej, że od września 2021 r. realizujemy ścieżkę „Odkrywcy fizyki” w ramach programu Fundacji Orange pt. „#SuperKoderzy”, dzięki której zostaliśmy wyposażeni w niezbędne pomoce naukowe.
Dwa słowa o ścieżce
Ścieżka „Odkrywcy fizyki” realizowana jest na zajęciach fizyki w klasach siódmych i ósmych szkoły podstawowej. Dzięki wsparciu Fundacji już na początku września mogliśmy przejść do realizacji zajęć z wykorzystaniem otrzymanego zestawu, na który składają się: dwa roboty Photon, suwmiarki, linijki, siłomierze, ciężarki, metrówki, latarka i stoper 1.
Dla ścieżki „Odkrywcy fizyki” stworzony jest również zestaw scenariuszy przygotowanych przez ekspertów–tutaj należy podkreślić fakt, że są one perfekcyjnie skorelowane z podstawą programową nauczania fizyki w szkołach podstawowych 2 oraz idealnie łączą się z treściami zawartymi w podręcznikach do fizyki.

Co działo się podczas zajęć?
Pierwsze zajęcia z wykorzystaniem robotów odbyły się już na początku września podczas realizacji tematu: wielkości fizyczne, jednostki i pomiary. Zajęcia zostały zrealizowane z uczniami i uczennicami klas siódmych. W trakcie lekcji pracowali w parach i przy wykorzystaniu narzędzi pomiarowych takich jak linijki, suwmiarki, miarki zmierzyli robota Photon, a dane wpisali do tabeli w karcie pracy 3. Następnie przeliczali otrzymane wyniki i zapisywali w różnych jednostkach.
Zadanie nie należało do łatwych, ponieważ uczniowie nigdy nie widzieli suwmiarki, nie mieli pojęcia o sposobie jej wykorzystania. Jednak dzięki wspólnej pracy zadanie zostało wykonane prawidłowo.

Już po pierwszych zajęciach można zauważyć, jak wiele daje realizacja ścieżki „Odkrywcy fizyki”. Uczniowie samodzielnie musieli zmierzyć i wyliczyć obwód koła robota, a także zapisać otrzymane wyniki w różnych jednostkach metrycznych. Dzięki temu nauczyli się posługiwać suwmiarką. Plusem zajęć było zaktywizowanie wszystkich uczniów.
Kolejna przygoda z doświadczeniem przy wykorzystaniu robota Photon odbyła się podczas realizacji tematu: W jaki sposób mierzyć? Również z uczniami klas siódmych. W trakcie zajęć uczennice i uczniowie, pracując w grupach, dokonywali pomiarów przygotowanych przedmiotów przy użyciu własnego ciała, wyposażenia własnego plecaka, metody „na oko” oraz przy pomocy robota Photon. Dzięki tym zajęciom mieli możliwość doświadczyć, czym jest jest niepewność pomiarowa oraz poznali znaczenie „cyfr znaczących”.
Scenariusz nr 3 dotyczy siły i jej cech. Wspólnie z uczniami klas siódmych poznaliśmy, czym jest siła, a pomógł nam w tym oczywiście zestaw Photon – moduł fizyka. Z racji nieposiadania wystarczającej ilości Magic Dongle, zajęcia odbyły się w formie pokazu, a nie tak jak wcześniej, w formie doświadczenia, przeprowadzanego przez dwuosobowe grupy, gdzie do sterowania robotem wystarczył tablet z zainstalowaną aplikacją 4.

Eksperymentu pokazowego dokonały chętne osoby, a polegał on na zmierzeniu siły robota w zależności od prędkości, z jaką się porusza. Jako że wiedzieliśmy już, co to jest niepewność pomiarowa, doświadczenie zostało powtórzone kilkakrotnie, a za wynik uznaliśmy średnią arytmetyczną z wykonanych pomiarów. Pomiarów sił dokonywaliśmy w trzech turach, gdy robot poruszał się z prędkością 10cm/s, 20cm/s oraz 40 cm/s.
Co jeszcze nas czeka w #SuperKoderach?

Następne zajęcia z wykorzystaniem robotów Photon zrealizujemy już po przerwie na ferie zimowe. Rozpoczniemy od realizacji działu “kinematyka”. Ruchowi przypisane są aż cztery tematy, ale trudno się temu dziwić, skoro podstawową funkcją robota jest poruszanie się. Kolejne tematy dotyczące, pracy, mocy i energii, dźwięku i światła zrealizujemy w klasie ósmej. Już teraz ja oraz uczniowie nie możemy się doczekać doświadczeń z robotem Photon. Zapowiada się znakomicie. DO ROBOT(A)Y!
Ze swojej strony i ze strony moich uczennic i uczniów jak najbardziej polecamy udział w programie #SuperKoderzy! Dzięki temu programowi nasze zajęcia zyskały nową jakość. W ich trakcie uczniowie zdobywają nowe umiejętności, wykorzystują wiedzę z innych przedmiotów, np. informatyki, przy programowaniu robota, a przede wszystkim poznają świat oraz rządzące nim prawa przez przeprowadzanie doświadczeń i obserwacje zachodzących zjawisk. Dzięki #SuperKoderom fizyka dała się POLUBIĆ!
Autor: Mateusz Krasicki, nauczyciel w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Serbach
1 Więcej o wyposażeniu zestawu możecie dowiedzieć się na stronie producenta: https://photon.education/pl/modul-fizyka/ lub stronie #SuperKoderów: https://superkoderzy.pl/scenariusze/odkrywcy-fizyki/.
2 Scenariusze przygotowane są do wszystkich ścieżek w ramach programu „#SuperKoderzy”.
3 Karta pracy jest dołączona do zestawu scenariuszy.
4 Niewielkie urządzenie usb pozwalające połączyć bezprzewodowo robota z komputerem i aplikacją: Photon Magic Bridge. Docelowo w zestawie jest tylko jeden, który jednocześnie umożliwia sterowanie dwoma robotami.
Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety
Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.
Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki
Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.
Kot Scratch na Twoich lekcjach
Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!
Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym
W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!
Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę
Serdecznie zapraszamy na webinar Macieja Wojnickiego na temat sztucznej inteligencji!
Projekt BBC micro:bit
Zapowiedziana w 2015 , a na rynek wprowadzona w 2016 roku – mowa o płytce mikrokontrolera dla szkół BBC micro:bit. To BBC w ramach kampanii „Make It Digital” obiecało dostarczenie do brytyjskich szkół miliona takich mikrokontrolerów. Co było dalej?
STEAM pod lupą
#SuperKoderski cykl 5 warsztatów online. Witamy w świecie mikroelektroniki, mikrokontrolerów i Minecrafta
Kto ma kod do języków? Czyli nauka języków z kotem Scratchem
Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Płatkowskiej na temat wykorzystania programowania w Scratchu na lekcjach języka obcego (i nie tylko)!
Majsterkowanie JEST też dla dziewczyn!
Programowanie, okulary VR, modelowanie 3D, robotyka – to jest to co kocham i wykorzystuję w swojej pracy. W ten sposób staram się motywować uczennice i uczniów do rozwijania pasji, kreatywności, do dążenia do celu. Większość z nich jest zafascynowana nową technologią i swobodnie porusza się po cyfrowym świecie. Oczywiście, zdarzają się jednostki, które mają pewne obawy. Zwyczajnie boją się, że sobie nie poradzą, coś zepsują. Na szczęście tak bywa tylko na początku…
Ukryte zdolności pomarańczowego kota – czyli kilka rzeczy, które warto znać w Scratchu
Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Apanasewicz na temat różnych możliwości programu Scratch, o których często zapominamy lub po prostu jeszcze ich nie odkryliśmy!
Roboty, drukarki i płytki… na każdą okazję
Kiedy w 2012 roku rozpoczęłam swoją pierwszą pracę w szkole, troszkę inaczej postrzegałam edukację, inaczej pracowałam, stosowałam inne metody. Ale czułam się nieswojo – w szkole nadal pracowano tak samo jak z czasów mojej własnej edukacji. Tak jakby młodzież była ciągle taka sama, tak jakby technologia nie istniała, tak jakby w pracy nadal wykorzystywało się tylko kartkę i kalkulator.
Jak to się łączy – od biologii do robotyki i dziennikarstwa
Zacznijmy od początku… Od zawsze marzyłem o pracy w szkole. Skończyłem studia na kierunku biologia z przygotowaniem pedagogicznym i od razu podjąłem pracę w szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Bardzo szybko zorientowałem się, że „szkolne ramy” są dla mnie zbyt ciasne.
Integrujące przestrzenie komunikacji
Wkrótce minie rok, odkąd sytuacja za wschodnią granicą zmusiła nas do wprowadzenia systemu pracy, który umożliwił uczniom i uczennicom z Ukrainy naukę. A nie tylko o naukę przecież chodziło – systemu sprzyjającego integracji z rówieśnikami z Polski, który pomagał uporać się z trudnymi doświadczeniami.
W obliczu tego wyzwania szczególnie chętnie skierowałam uwagę na dwa przedmioty – muzykę i informatykę. Zwłaszcza połączone świetnie sprawdziły się w budowaniu relacji w zespołach uczniowskich.
Roboty w edukacji SPEcjalnej
Dlaczego warto sięgać po roboty w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Temat przybliżyły niekwestionowane specjalistki – Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska podczas webinaru “Roboty do zadań SPEcjalnych”, realizowanego w ramach programu #SuperKoderzy. Zapraszamy!
Muzyka i informatyka – całkiem zgrana para
Muzyka i informatyka. Dwa zupełnie różne przedmioty, które w praktyce rzadko mają ze sobą coś wspólnego. Co jednak w sytuacji, gdy nauczanie obu daje widoczną radość uczennicom i uczniom, przekłada się na ich sukcesy, a przy okazji przynosi satysfakcję z wykonywanej przez nas pracy?
Roboty do zadań SPEcjalnych
Wykorzystanie robotów w edukacji i terapii uczniów ze SPE – w tym dzieci w spektrum autyzmu
Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska opowiedzą o wykorzystaniu robotów w edukacji i terapii uczennic oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kreatywne programowanie z odrobiną prądu
Zapraszamy Was na cykl 5 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie z odrobiną prądu”. Przez pięć wtorkowych popołudni będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczennic i uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem płytek programowalnych Makey Makey. Zamienicie się w majsterkowiczów, którzy za pomocą prostych materiałów wyczarują m.in. instrumenty muzyczne czy kontrolery do gier.
Zgłoś się po darmowe materiały dla Twojej szkoły na temat telefonu zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski
Ruszyła możliwość zgłaszania się po bezpłatne materiały dla szkół dotyczące Telefonu Zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski. Razem z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę zachęcamy Was do wypełnienia specjalnego formularza zgłoszeniowego na stronie projektu. Co znajduje się w pakiecie i jak można z niego skorzystać?? Plakaty oraz specjalne wizytówki pozwolą Wam w bezpieczny […]
Scenariusze “Podstawy Scratcha” w języku ukraińskim
Regularnie docierają do nas głosy o potrzebie na nowe materiały edukacyjne w języku ukraińskim. Dlatego pomyśleliśmy o Scratchu – narzędziu, które wychodzi naprzeciw zarówno dzieciom i młodzieży z Ukrainy, ale też osobom dorosłym, które planują z nimi zajęcia. Przedstawiamy materiał, z którego możesz skorzystać już podczas wakacji lub w kolejnym roku szkolnym. O czym mowa? O tłumaczeniu scenariuszy zajęć wprowadzających podstawy języka wizualnego Scratch.
Druk 3D, matematyka i roboty, czyli historia o kreatywnych dzieciakach z Ludziska
To program, który w Szkole Podstawowej w Ludzisku ma niekrótką historię. Nie ma Dziecka, nie ma Rodzica, nie ma Nauczyciela, który nie wiedziałby, kim są SuperKoderzy z Ludziska. A kim są? O tym właśnie jest ta historia – o młodych ludziach pełnych pasji i zaangażowania. Historia o dzieciach otwartych na nowości, otwartych na pomysły swoich kolegów. Ale przede wszystkim o dzieciach, które projektują, realizują swoje kreatywne pomysły i zarażają pasją do matematyki oraz informatyki innych uczniów.