Historyczne wędrówki z # SuperKoderami

Kodowanie na historii? Oczywiście, to możliwe, a nawet można naprawdę sporo ciekawych działań zaplanować. Uczniowie klas IV Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Lipnie brali udział w programie edukacyjnym #SuperKoderzy Fundacji Orange.  Wykorzystując nowe technologie, realizowali ścieżkę „Poszukiwacze Skarbów”, dzięki której mieli możliwość odbycia historycznej wędrówki po średniowiecznej Polsce Piastów.

Zajęcia z #SuperKoderami rozpoczęliśmy od zaprzyjaźnienia się z tytułowym bohaterem „Chronoskiem”, po czym zgłębiliśmy tajemnice programu Scratch. Podczas podróżowania po sieci uczniom towarzyszyły ogromne emocje – jak na każdą wyprawę przystało, nawet tę wirtualną… Pierwsze kroki w programie zachęcały do stawiania kolejnych. Z przyjemnością przyjmowaliśmy następne wyzwania – cały czas bawiąc się (przy okazji zgłębiania wiedzy). Realizowane przez nas ciekawie skonstruowane scenariusze obejmowały umiejscowione na linii czasu wydarzenia historyczne. Możliwość samodzielnego korzystania z materiałów edukacyjnych online dawała uczniom szansę na szybkie przypomnienie i utrwalenie poznanych treści. Wykorzystanie nowoczesnych metod pracy wzbudziło zainteresowanie wśród uczniów i sprawiło, że chętnie sprawdzali swoją wiedzę w quizie w aplikacji LearningApps. Zaciekawieni kodami QR – nauczyli się samodzielnie je generować, co dawało ogromną satysfakcję. Można z całą pewnością stwierdzić, że w przypadku uczniów realizujących #SuperKoderów doskonale sprawdziła się myśl: „Nauka jest jak niezmierne morze, im więcej jej pijesz, tym bardziej jesteś spragniony”. Zatem każde obcowanie uczniów z Scratch’em, zachęcało ich do działania, poznawania kolejnych funkcji obsługi programu.

Bardzo ciekawym doświadczeniem były pierwsze zajęcia z mBotami. Intrygujący dla uczniów okazał się zarówno ich montaż, jak i zapoznanie z zasadami ich działania. Radości nie było końca – uczniowie wprowadzali roboty w ruch, wykorzystywali światła, tworzyli muzykę oraz zapoznali się ze środowiskiem mBlock. Po raz kolejny okazało się, że ta świetna zabawa, to nic innego jak nauka programowania.

Zapał i chęć czerpania ze studni wiedzy spowodował, że uczniowie włączyli się w Code Week, a w ramach „Godziny Kodowania” uczestniczyli w dodatkowych zajęciach edukacyjnych, poznając młodszego brata Scratcha- Scratcha Juniora oraz grę Scottie’go. Z lekcji na lekcję coraz śmielej posługiwali się oprogramowaniem mBlock. Programowali efekty świetlne i dźwiękowe, a każdy robot bez większego problemu odnalazł drogę do wyznaczonego celu. Chętnie wykorzystywali roboty w nietypowy sposób. Z okazji „Dnia kobiet” mBoty sterowane przez #SuperKoderów zawiozły do sekretariatu szkoły kwiatki, którymi obdarowane zostały panie dyrektor. Ponadto roboty zagrały melodię „100 lat”.

W trakcie realizacji programu czwartoklasiści uczyli się podstaw robotyki. Poszerzali nie tylko swoje kompetencje historyczne, ale również poznawali kolejne funkcje programu Scratch. Dzięki tym aktywnościom uczniowie stali się bardziej kreatywni, otwarci na nowe możliwości technologiczne oraz nauczyli się współpracy w grupie.

Konieczność nauczania zdalnego spowodowała, że kolejne etapy realizujemy online. #SuperKoderzy nadal chętnie biorą udział w programie. Są aktywni na webinariachprzygotowanych przez Fundację Orange. Udowodnili tym samym, że świat nowych technologii nie jest im obcy – uczniowie chętnie otwierają drzwi do tej wirtualnej przestrzeni. Z ogromnym zaangażowaniem, wciąż z wypiekami na twarzy, pogłębiają swoje zainteresowania, które dla wielu stały się ich pasją. W rozmowach ze swoimi młodszymi i starszymi kolegami zachęcają do cyfrowych wyzwań podkreślając, że udział w programie #SuperKoderzy to niesamowita przygoda, w której warto wziąć udział.

Program edukacyjny #SuperKoderzy w Szkole Podstawowej nr 2 w Lipnie prowadziły nauczycielki: Ewa Barańczyk (koordynatorka) oraz Bożena Stark.

***

W zbliżającej się edycji 2021/2022 #SuperKoderów ścieżka historyczna zostanie zmieniona – pojawią się nowe ciekawe pomysły na wykorzystanie mBotów i Scratcha w nauczaniu historii w klasach 4-6 szkoły podstawowej. Zachęcamy do śledzenia informacji na stronie www.superkoderzy.pl 

11 marca 2021
Przeczytaj też:

Wkrótce nowa ścieżka historyczna!

W tym roku chcemy zaproponować kolejną nowość dla #SuperKoderek i #SuperKoderów, którzy lubią podróże w czasie! Scenariusze poszczególnych lekcji nowej ścieżki historycznej właśnie powstają. Ścieżka przeznaczone będzie głównie dla klas V. Oprzemy się w niej na zagadnieniach związanych z historią Polski – od pierwszych Słowian do Wielkiej Wojny z Zakonem Krzyżackim i jej punktu kulminacyjnego […]

Jak radzą sobie #SuperKoderzy zdalnie?

Realizacja programu #SuperKoderzy zdalnie to duże wyzwanie dla nauczycieli i uczniów. Jak zorganizować zajęcia w trybie online? Jak pokonać bariery techniczne i sprzętowe? Jak zadbać o motywację uczniów i własną? Te pytania zadaliśmy liderkom i liderom #SuperKoderów. Zachęcamy do obejrzenia krótkich wywiadów i przeczytania wskazówek, z jakich programów warto według nich korzystać w czasie nauki […]

#SuperKoderski warsztat z Makey-Makey

Zachęcamy do obejrzeniu cyklu 4 szkoleń online pt. „Makey-Makey, czyli pomysł na STEAM w szkole”, zrealizowanych dla nauczycieli ze szkół biorących udział w programie #SuperKoderzy Fundacji Orange.


O pasji, educhceniu i dzieleniu się

Oglądałem ostatnio film z Hugh Grantem na jednym z tryliona kanałów satelitarnych. Oczywiście oglądałem dlatego, że ten popularny aktor grał w nim nauczyciela. Dopadło mnie to, co ludycznie wśród przedmieść, wsi i przysiółków nazywa się „zboczeniem zawodowym” – wszystkie moje zmysły wyostrzone były na teksty i sytuacje związane z nauczycielstwem omijając zgrabnie resztę filmu.

SuperKoderzy z Janikowa kontra nauczanie zdalne

W czerwcu 2020 uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Janikowie dowiedzieli się, że zakwalifikowali się do kolejnej edycji programu #SuperKoderzy. Informacja ta przyniosła dużo radości i pozytywnych emocji w społeczności szkolnej i wpłynęła na motywację uczniów, bowiem mieli oni duży udział w wyborze ścieżki edukacyjnej i wspólnie z nauczycielem przygotowali film na konkurs. Stary rok szkolny zakończono z myślą, że w nowym roku czeka wszystkich nowa przygoda, pełna wyzwań i nowych możliwości…

SuperKoderzy w edukacji zdalnej

W ostatnich miesiącach musieliśmy całkowicie przeorganizować swój warsztat pracy nauczyciela. Jak powszechnie wiadomo było to spowodowane sytuacją epidemiologiczną, która dotknęła wiele państw, w tym również Polskę. Tak naprawdę z początkiem wiosny 2020 roku z dnia na dzień wydano komunikat, że przechodzimy na naukę zdalną. Było to ogromnym zaskoczeniem i wielu edukatorów stanęło przed nie lada wyzwaniem. Jak wtedy wyglądała nasza szkolna rzeczywistość? Mnóstwo szkoleń, konieczność wyboru platformy edukacyjnej do pracy z uczniami, przeanalizowanie i dostosowanie planów nauczania oraz przedmiotowych systemów oceniania do nowych warunków nauki.

Mikro:bitowcy z Wesołej – jak okiełznać Pythona przy pomocy Malinki

Obecny rok szkolny rozpoczął się dla uczniów klas 4-8 zainteresowanych programowaniem z wielkim hukiem. Już bowiem pod koniec czerwca, wiedzieli oni, iż Dwujęzycznej Szkole Podstawowej nr 1 w Warszawie udało się dołączyć do programu #SuperKoderzy Fundacji Orange.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne”

Drodzy #SuperKoderzy,Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego – #SuperKoderowe kółka programistyczne”, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków. O wynikach zdecydowała kolejność zgłoszeń. Szkoły zakwalifikowane do programu:Prywatna Szkoła Podstawowa nr 6 w BiałymstokuSzkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Błażowej DolnejSzkoła Podstawowa nr 1 im. E. […]

Zakwalifikowani do programu “Programowanie – ekologia na co dzień”

Drodzy #SuperKoderzy, Jest nam miło poinformować o rozstrzygnięciu naboru do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”, który realizujemy wspólnie z nowymi robotami w naszym programie – z Photonami! Otrzymaliśmy tak dużo zgłoszeń, że po konsultacji postanowiliśmy przyznać dodatkowe 15 grantów, więc w sumie mamy ich 30. W związku z tym zmianie ulega zapis […]

Program grantowy dla #SuperKoderów „#SuperKoderowe kółka programistyczne”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do nowego programu grantowego #SuperKoderowe kółka programistyczne. Będzie on organizowany we współpracy z firmą LOFI, której trenerzy będą uczyć programowania! Dlaczego warto się zgłosić do programu? ·       szkolenia dla nauczycieli w formule online z zakresu nauki programowania z wykorzystaniem platformy BBC Micro;Bit,  ·       lekcje online dla […]

Program grantowy dla #SuperKoderów „Programowanie – ekologia na co dzień”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach Programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”. Przygotowaliśmy dla Was bardzo ciekawe scenariusze lekcji, podczas których robot Photon pomoże uczniom zrozumieć różne zagadnienia związane z ekologią, jak recykling, oszczędzanie prądu czy budowanie pojazdów przyszłości. Zajęcia mają za zadanie wprowadzić uczniów w programowanie robota […]

Znamy zwycięzców konkursu Nauczyciel #SuperKoderów

Jury wyłoniło laureatów konkursu Nauczyciel #SuperKoderów! To oni najciekawiej opowiedzieli w krótkiej filmowej formie o swoich doświadczeniach z wykorzystywania nowych technologii i programowania podczas udziału w programie #SuperKoderzy. Równorzędne nagrody otrzymują: Patrycja Skrzypczyk, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich, Oleśnica Iwona Szyszkowska, ZSzO Szkoła Podstawowa im. 24 Lutego 1863 r., Małogoszcz Monika […]

Konstruktorzy gier

Konstruktorzy gier Dzisiejszy świat przepełniony jest cyfryzacją, która towarzyszy nam od urodzenia. Rodzimy się, a o nasz spokojny sen troszczą się elektroniczne bujaczki imitujące kołysanie znane nam podczas życia prenatalnego, „misie szumisie” oraz inne dzieła nauki zaprogramowane, aby współczesnym mamom i dzieciom żyło się komfortowo. Gdy zaczynamy chodzić i poznawać świat rozpoczynamy swoją przygodę z… […]

Mistrzowie Internetu

#SuperKoderzy to grantowy program Fundacji Orange, polegający na prowadzeniu zajęć (dodatkowych lub zwykłych lekcyjnych) z podstaw programowania, według wybranej ścieżki. Kilkanaście ciekawych tematów z idealnie dopasowaną podstawą programową pozwoli na wprowadzenie myślenia komputacyjnego nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach języka polskiego, historii czy geografii. Każda ścieżka zaplanowana jest tak, aby poruszane zagadnienia stanowiły […]

Muzyczne kodowanie

Grupę cyfrowych DJ-ów tworzą w naszej szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas IV-VI szkoły podstawowej. Fundacja Orange już drugi raz dała nam możliwość nabycia nowych umiejętności i wzbogacenia wiedzy, oferując ciekawe scenariusze zajęć oraz grant na zakup pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji wybranej ścieżki #SuperKoderów. Program #SuperKoderzy – ścieżka Cyfrowi DJe to projekt, w który […]

Poranki z #SuperKoderami

Dla wszystkich zainteresowanych małych i dużych #SuperKoderów udostępniamy nagrania z „Poranków z #SuperKoderami”. Po każdym wydarzeniu będziemy je sukcesywnie dodawali abyście w wolnej chwili mieli dostęp do wszystkich naszych materiałów 🙂 Pierwsze spotkanie z dnia 24 marca znajdziecie tutaj:https://www.youtube.com/watch?v=AdhuV1xDuXE Drugie spotkanie z dnia 26 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/GkGoect4u80 Trzecie spotkanie z dnia 31 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/Cx5P1AfeZ-E […]

Informacje o realizacji programu #SuperKoderzy w okresie kwarantanny

Drodzy #SuperKoderzy! w związku z zaistniałą sytuacją i przymusową kwarantanną zdajemy sobie sprawę, że musieliście Państwo przerwać prowadzenie zajęć w ramach Programu. Chcielibyśmy poinformować, że podjęliśmy decyzję o przedłużeniu możliwości realizacji Programu do końca czerwca, zakładając optymistyczny scenariusz, że powrócimy do szkół przed wakacjami. Oczywiście jeśli jednak tak się nie stanie decyzje o Programie będziemy […]

KONKURS Nauczyciel #SuperKoderów

Drodzy #SuperKoderzy! W tym konkursie zapraszamy Was do pokazania swoich doświadczeń z udziału w naszym programie. Opowiedzcie nam o sobie. Pokażcie, co dał Wam program, jak zmieniły się Wasze lekcje w szkole, relacje z uczniami. Opowiedzcie, jak wykorzystujecie wiedzę związaną z programowaniem na Waszych zajęciach. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki film (nie dłuższy […]

Przyznajemy tytuł Przyjaciela #SuperKoderów

Są wśród nas nauczyciele, którzy aktywnie angażują się w realizację Programu #SuperKoderzy, a dodatkowo promują go w swoich społecznościach, pomagają innym, dzieląc się swoim doświadczeniem, biorą udział w licznych aktywnościach i współorganizują przedsięwzięcia związane z programowaniem i robotyką. Chcielibyśmy podziękować im i wyróżnić tytułem Przyjaciela #SuperKoderów. Będzie on odtąd przyznawany nauczycielom, którzy w szczególny sposób […]

Zwycięzcy konkursu „Świąteczna kartka #SuperKoderów”

Drodzy uczestnicy konkursu na projekt własnej, scratchowej kartki świątecznej☺  Serdecznie gratulujemy wszystkim, którzy podjęli się tego zadania. Wasze prace były naprawdę piękne. Widać w nich świątecznego ducha☺ Jesteśmy pod wrażeniem Waszych pomysłów i kreatywności. Mieliśmy trudne zadanie z wyborem tych najlepszych, dlatego dodaliśmy jeszcze kilka wyróżnień☺ i z ogromną przyjemnością ogłaszamy zwycięzców: Nagroda główna: 1. […]