Konstruktorzy gier

Konstruktorzy gier

Dzisiejszy świat przepełniony jest cyfryzacją, która towarzyszy nam od urodzenia. Rodzimy się, a o nasz spokojny sen troszczą się elektroniczne bujaczki imitujące kołysanie znane nam podczas życia prenatalnego, „misie szumisie” oraz inne dzieła nauki zaprogramowane, aby współczesnym mamom i dzieciom żyło się komfortowo. Gdy zaczynamy chodzić i poznawać świat rozpoczynamy swoją przygodę z… – o tak! – z programowaniem. Wcale się nie przejęzyczyłam. Układając kolorowe klocki, puzzle, układanki czy zabawki, dziecko uczy się podstaw programowania. A ono zawładnęło światem w każdej dziedzinie życia. Współcześni uczniowie od dziecka otoczeni są multimediami, interaktywnymi zabawkami i audiobookami – większość z nich powstaje właśnie dzięki programistom.

W nowoczesnym nauczaniu dostępne są narzędzia technologiczne, które wzbogacają lekcje i ułatwiają proces uczenia się. Dzięki kolejnej edycji Fundacji Orange #SuperKoderzy odkryliśmy, że programowanie wcale nie jest dla wybranych. Nauczyć mogą się go wszyscy, którzy tylko są otwarci na dobrą zabawę. Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Niwce znajduje się w niewielkiej odległości od Tarnowa. Czy uczniowie tak małej, wiejskiej szkoły mają szansę na wzbogacenie swoich umiejętności? Ależ tak! Nasza lokalizacja wcale nie przekreśliła nas jako kandydatów na #SuperKoderów.

Po ogłoszeniu naboru do nowej edycji zabraliśmy się za nagrywanie krótkiego filmu nawiązującego do wybranej przez nas ścieżki, a odpowiadającego na pytanie, dlaczego chcemy zostać super koderami. Najbardziej chłonni wiedzy okazali się uczniowie klasy siódmej i ósmej. Dla tej kategorii wiekowej dostępne były trzy ścieżki. Z racji tego, że większość grupy to zapaleni gracze, wybraliśmy „Konstruktorów gier”. Wspólnie opracowaliśmy plan na nagranie krótkiego filmu rekrutacyjnego. Po uzupełnieniu niezbędnych formularzy wysłaliśmy film i z niecierpliwością czekaliśmy na wyniki. Ku naszemu zdumieniu odnaleźliśmy naszą szkołę na liście przyjętych do programu. Radość nie miała końca. Teraz oczekiwaliśmy na nowy rok szkolny, jeszcze nie wierząc w to, co miało się wydarzyć.

W związku z udziałem w programie, szkoła otrzymała grant na zakupienie pięciu zestawów LOFI Robot CODEBOX. Polegał on na zrealizowaniu 14 tematów, których uwieńczeniem było skonstruowanie dwóch gier. Z ciekawością wyczekiwaliśmy kuriera. I oto nadszedł ten dzień!

Pełni zapału otwieraliśmy pudełka jeszcze nie wiedząc, jak świetna zabawa nas czeka. Zapoznaliśmy się z ich zawartością dokładnie analizując każdy element. Niektóre części były dla nas zupełnie nowe i śmiesznie wyglądały. Część z nas po raz pierwszy poznało czujnik światła czy odległości. Aby móc realizować kolejne tematy ścieżki konstruktorów należało samodzielnie złożyć pudełko. Takie proste zadanie: kilka ścianek połączyć śrubkami, a dostarczyło nam sporo frajdy. Poznaliśmy platformę programistyczną Arduino opartą na projekcie Open Hardware. Pełni uwagi odnajdywaliśmy na płytkach Arduino cyfrowych i analogowych wejść i wyjść oraz interfejsu USB do podłączenia z komputerem. Zapoznaliśmy się z aplikacją Arduino IDE, w której będziemy tworzyć kody. Po przeczytaniu instrukcji zaczęliśmy pisać pierwsze programy. Najpierw proste, oparte głównie na miganiu diodami z wykorzystaniem przycisku i potencjometru. Świetnie bawiliśmy się podczas tworzenia modelu czujnika parkowania. Do niego użyliśmy czujnika odległości i buzzera. Serwomotor to kolejna poznana część, dzięki której zbudowaliśmy robota przypominającego kotka. Napisaliśmy program i po chwili nasz kotek machał ogonkiem. Na wyświetlaczach RGB wyświetlaliśmy liczby, a także tworzyliśmy proste grafiki formatu 8×8. Podsumowaniem zdobytej wiedzy były dwie gry. Pierwsza polegała na trafianiu w czujnik natężenia światła umieszczony na końcu ramienia robota. Przy pomocy silnika serwo, ramię robota zmieniało pozycję na losowo wybraną. Jeśli celnie trafialiśmy to zapalała się zielona dioda i grzmiały fanfary (czyli nasz bzyczek – buzzer). Dodatkowo na wyświetlaczu pojawiał się wynik. Druga gra sprawdzała naszą czujność i refleks. Dwóch zawodników na przemian zasłaniało i odsłaniało dłońmi czujnik światła. Dodatkowo efekty machania ręką wyświetlał ekran przy pomocy dwóch pasków postępu. Wygrywał ten, który pierwszy zapełnił swoje diody.

Ten cykl zajęć rozwijał naszą kreatywność, umiejętność logicznego myślenia, planowania pracy, a także analizy własnych błędów. Dzięki temu uczyliśmy się programowania w miły i zabawny sposób. Po ukończeniu konstruktorów zabraliśmy się ochoczo za realizowanie innych scenariuszy dostępnych na stronie programu #SuperKoderzy. Dziękujemy Fundacji Orange za możliwość wzbogacenia naszych kompetencji i poszerzenia oferty kształcenia.

Notka o autorce: Agnieszka Burgieł jest nauczycielką Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Niwce i liderem programu #SuperKoderzy w tej szkole.

25 maja 2020
Przeczytaj też:

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce? Polecamy webinar

Jak AI zmienia oblicze edukacji? Obejrzyj nagranie webinaru “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”, podczas którego Justyna Bober przedstawia narzędzia AI wspierające przygotowanie zajęć i proces uczenia się.

Polecamy webinar “Liczymy na roboty”

Dziś szkoły wyposażone są w różne modele robotów, a uczennice i uczniowie lubią lekcje z ich udziałem. Jeśli nie miałeś/miałaś okazji pracować z robotami lub szukasz nowych pomysłów na zajęcia przedmiotowe bądź dodatkowe, obejrzyj webinar Agnieszki Ogiegło, która dzieli się dobrymi praktykami i zaskakującymi rozwiązaniami edukacyjnymi.

Polecamy webinar: Gra z Makey Makey

Płytka MakeyMakey to niewielkie urządzenie, które wprawia w zachwyt “od pierwszego wejrzenia”. Tkwi w nim moc edukacyjnych możliwości, a przy tym daje masę radości – zarówno nauczycielce czy nauczycielowi, jak i dzieciom. Jeśli nie znasz jeszcze MakeyMakey lub szukasz nowych możliwości jej wykorzystania, obejrzyj webinar, w którym Joanna Apanasewicz pokaże, ile można wyczarować za pomocą tego niepozornego narzędzia. Zapraszamy!

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?

Zapraszamy na webinar “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”. Już we wtorek (5.03, godz. 18:00-19:30) Justyna Bober wskaże kilka narzędzi AI, które możesz wykorzystać w przygotowaniu zajęć i które mogą wspierać samodzielną pracę uczennic i uczniów.

Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty

Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.

Webinar: Liczymy na roboty

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.

Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?

Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.

Nieskończoność do sześcianu

Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek?

Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy

Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?

Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?

programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo. 

Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar

Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.

Polecamy webinar Dział@my dla klimatu

Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…

Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar

Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]

Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem

Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!