Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y

SuperKoderski cykl 4 warsztatów online

Zapraszamy Was na cykl 4 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y”. Przez cztery sobotnie przedpołudnia będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji oraz micro:bitów.

Spotkania przeznaczone są dla nauczycieli, którzy uczestniczyli przynajmniej w jednej ścieżce programu #SuperKoderzy i znają Scratcha na poziomie zaawansowanym. 

Uczestnicy otrzymają dostęp do niezbędnych materiałów oraz mikrokontroler w najnowszej wersji BBC micro:bit v2.  

Spotkania będą odbywały się na platformie Teams, w soboty w godzinach 9.00 – 13.00

Harmonogram spotkań: 

11.12.21 – Kreatywne programowanie

08.01.22 – Sztuczna inteligencja w Scratchu

22.01.22 – Scratch everywhere

19.02.22 – Micro:bit

UWAGA: Liczba miejsc: max. 40 (decyduje kolejność zgłoszeń). Wymagany obowiązkowy udział w każdym z 4 warsztatów. Na zakończenie cyklu otrzymają Państwo zaświadczenia uczestnictwa.

Rejestracja odbywa się poprzed FORMULARZ ZGŁOSZENIA

Bardzo prosimy o wypełnienie, podpisanie i przesłanie skanu/zdjęcia dokumentu – Zgody na wykorzystanie wizerunku – POBIERZ – na adres e-mail: info@superkoderzy.pl

Tematyka spotkań

1. spotkanie – Kreatywne programowanie

Zapoznanie uczestników z ideą twórczego programowania opracowaną przez  Massachusetts Institute of Technology i zespół Scratcha pod kierunkiem Mitchela Resnicka. Twórcze programowanie wspiera rozwój osobisty uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Podkreśla wartość wiedzy, praktyki i podstawowych umiejętności potrzebnych młodym ludziom do tworzenia dynamicznych i interaktywnych projektów, które dają dużo radości podczas procesu uczenia się. Ponadto twórcze programowanie wspiera ich jako programistycznych myślicieli – “computional thinkers” – indywidualistów, którzy potrafią tworzyć koncepcje i projekty programistyczne, obejmujące wszystkie aspekty ich życia, łącząc różne dyscypliny oraz konteksty. 

Uczestnicy dowiedzą się, czym jest twórcze programowanie i jak zaimplementować jego założenia w polskim systemie edukacji, wykorzystując przewodnik dla nauczyciela oraz zeszyt ćwiczeń dla ucznia. Wykonają kilka zadań, na podstawie których doświadczą filozofii zawartej w projekcie. 

2. spotkanie – Sztuczna inteligencja w Scratchu

Uczestnicy podczas spotkania poznają możliwości wykorzystania elementów sztucznej inteligencji – AI w tworzonych przez siebie projektach. Przyswoją podstawowe wiadomości dotyczące uczenia się maszyn (uczenia maszynowego) i wykorzystają je w programowaniu. 

3. spotkanie – Scratch everywhere

Spotkanie będzie poświęcone interdyscyplinarności programu Scratch i możliwości wykorzystania go we wszystkich szkolnych aktywnościach. Uczestnicy wykonają projekty łączące w sobie wiadomości i umiejętności z wielu przedmiotów. Ponadto poznają w praktyce kulturę remiksu. 

4. spotkanie – Microbit

Podczas spotkania uczestnicy poznają mikrokontroler BBC micro:bit oraz jego możliwości, a także sposoby programowania i wykorzystania go w projektach scratchowych. 

Warsztaty poprowadzą: 

Joanna Apanasewicz – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Piastów Śląskich w Chrząstawie Wielkiej. Trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, Superbelferka. W 2018r. wpisana na Listę 100 osób mających wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych w Polsce. Autorka publikacji i scenariuszy wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz programowania w klasach młodszych. Jest zwolenniczką nauki przez działanie. Wdraża lekcje o charakterze STEAMowym. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu przedmiotów z otoczenia. Prowadzi blogi maliprogramisci.blogspot.com oraz apanaski.blogspot.com

Jacek Ścibor – nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej k. Wrocławia, popularyzator zastosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu, założyciel i administrator społeczności sieciowej Superbelfrzy RP, wyróżniony tytułem „Przyjaciel Szkoły 2018” przez Kapitułę konkursu Nauczyciel Roku GN, wyróżniony umieszczeniem na „Liście 100” Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w 2017r., red naczelny „IT w edukacji” (2013-2016), autor artykułów na łamach blogów, czasopism i portali edukacyjnych (edunews.pl, superbelfrzy.edu.pl, Meritum, IT w edukacji), prelegent i współorganizator merytoryczny konferencji edukacyjnych, m.in. EduMoc Online, Inspir@cje, Inspir@cje Wczesnoszkolne. Wieloletni pracownik Zakładu Dydaktyki Ogólnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.

25 listopada 2021
Przeczytaj też:

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne – edycja 2”

Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit””, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków.

Krótkie spięcie z LOFI Robot”. Zapraszamy na webinar 2.12!

Zapraszamy Was na webinar online pt.: ”Krótkie spięcie z LOFI Robot”, który odbędzie się w czwartek 2.12.21. Spotkanie przeznaczone jest dla nauczycieli, którzy uczestniczyli przynajmniej w jednej ścieżce programu #SuperKoderzy, nie tylko dla osób pracujących z zestawami LOFI Robot. To doskonała okazja, by poznać nowe możliwości LOFI robota, nie omawiane wcześniej na szkoleniach ze ścieżki Majsterkowicze 2.0!

Zgłoś się do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do nowego programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit”. Będzie on organizowany we współpracy z firmą LOFI, której trenerzy będą uczyć budowania kartonowych robotów i programowania ich przez płytki Micro:Bit!

Zakwalifikowani do programu “Programowanie – ekologia na co dzień”

Drogie #SuperKoderki, Drodzy #SuperKoderzy
Jest nam miło poinformować o rozstrzygnięciu naboru do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”, który realizujemy z Photonami!
Oto lista 15 wybranych szkół – serdecznie gratulujemy!

Aplikuj do programu na temat ekologii – z Photonem!

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach Programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do programu grantowego „Programowanie – ekologia naco dzień”. Przygotowaliśmy dla Was bardzo ciekawe scenariusze lekcji, podczas których robot Photon pomoże uczniom zrozumieć różne zagadnienia związane z ekologią, jak recykling, oszczędzanie prądu czy budowanie pojazdów przyszłości. Zajęcia mają za zadanie wprowadzić uczniów w programowanie robota Photon, a równocześnie […]

Wkrótce nowa ścieżka historyczna!

W tym roku chcemy zaproponować kolejną nowość dla #SuperKoderek i #SuperKoderów, którzy lubią podróże w czasie! Scenariusze poszczególnych lekcji nowej ścieżki historycznej właśnie powstają. Ścieżka przeznaczone będzie głównie dla klas V. Oprzemy się w niej na zagadnieniach związanych z historią Polski – od pierwszych Słowian do Wielkiej Wojny z Zakonem Krzyżackim i jej punktu kulminacyjnego […]

Historyczne wędrówki z # SuperKoderami

Kodowanie na historii? Oczywiście, to możliwe, a nawet można naprawdę sporo ciekawych działań zaplanować. Uczniowie klas IV Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Lipnie brali udział w programie edukacyjnym #SuperKoderzy Fundacji Orange.  Wykorzystując nowe technologie, realizowali ścieżkę „Poszukiwacze Skarbów”, dzięki której mieli możliwość odbycia historycznej wędrówki po średniowiecznej Polsce Piastów. Zajęcia z #SuperKoderami […]

Jak radzą sobie #SuperKoderzy zdalnie?

Realizacja programu #SuperKoderzy zdalnie to duże wyzwanie dla nauczycieli i uczniów. Jak zorganizować zajęcia w trybie online? Jak pokonać bariery techniczne i sprzętowe? Jak zadbać o motywację uczniów i własną? Te pytania zadaliśmy liderkom i liderom #SuperKoderów. Zachęcamy do obejrzenia krótkich wywiadów i przeczytania wskazówek, z jakich programów warto według nich korzystać w czasie nauki […]

#SuperKoderski warsztat z Makey-Makey

Zachęcamy do obejrzeniu cyklu 4 szkoleń online pt. „Makey-Makey, czyli pomysł na STEAM w szkole”, zrealizowanych dla nauczycieli ze szkół biorących udział w programie #SuperKoderzy Fundacji Orange.


O pasji, educhceniu i dzieleniu się

Oglądałem ostatnio film z Hugh Grantem na jednym z tryliona kanałów satelitarnych. Oczywiście oglądałem dlatego, że ten popularny aktor grał w nim nauczyciela. Dopadło mnie to, co ludycznie wśród przedmieść, wsi i przysiółków nazywa się „zboczeniem zawodowym” – wszystkie moje zmysły wyostrzone były na teksty i sytuacje związane z nauczycielstwem omijając zgrabnie resztę filmu.

SuperKoderzy z Janikowa kontra nauczanie zdalne

W czerwcu 2020 uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Janikowie dowiedzieli się, że zakwalifikowali się do kolejnej edycji programu #SuperKoderzy. Informacja ta przyniosła dużo radości i pozytywnych emocji w społeczności szkolnej i wpłynęła na motywację uczniów, bowiem mieli oni duży udział w wyborze ścieżki edukacyjnej i wspólnie z nauczycielem przygotowali film na konkurs. Stary rok szkolny zakończono z myślą, że w nowym roku czeka wszystkich nowa przygoda, pełna wyzwań i nowych możliwości…

SuperKoderzy w edukacji zdalnej

W ostatnich miesiącach musieliśmy całkowicie przeorganizować swój warsztat pracy nauczyciela. Jak powszechnie wiadomo było to spowodowane sytuacją epidemiologiczną, która dotknęła wiele państw, w tym również Polskę. Tak naprawdę z początkiem wiosny 2020 roku z dnia na dzień wydano komunikat, że przechodzimy na naukę zdalną. Było to ogromnym zaskoczeniem i wielu edukatorów stanęło przed nie lada wyzwaniem. Jak wtedy wyglądała nasza szkolna rzeczywistość? Mnóstwo szkoleń, konieczność wyboru platformy edukacyjnej do pracy z uczniami, przeanalizowanie i dostosowanie planów nauczania oraz przedmiotowych systemów oceniania do nowych warunków nauki.

Mikro:bitowcy z Wesołej – jak okiełznać Pythona przy pomocy Malinki

Obecny rok szkolny rozpoczął się dla uczniów klas 4-8 zainteresowanych programowaniem z wielkim hukiem. Już bowiem pod koniec czerwca, wiedzieli oni, iż Dwujęzycznej Szkole Podstawowej nr 1 w Warszawie udało się dołączyć do programu #SuperKoderzy Fundacji Orange.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne”

Drodzy #SuperKoderzy,Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego – #SuperKoderowe kółka programistyczne”, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków. O wynikach zdecydowała kolejność zgłoszeń. Szkoły zakwalifikowane do programu:Prywatna Szkoła Podstawowa nr 6 w BiałymstokuSzkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Błażowej DolnejSzkoła Podstawowa nr 1 im. E. […]

Zakwalifikowani do programu “Programowanie – ekologia na co dzień”

Drodzy #SuperKoderzy, Jest nam miło poinformować o rozstrzygnięciu naboru do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”, który realizujemy wspólnie z nowymi robotami w naszym programie – z Photonami! Otrzymaliśmy tak dużo zgłoszeń, że po konsultacji postanowiliśmy przyznać dodatkowe 15 grantów, więc w sumie mamy ich 30. W związku z tym zmianie ulega zapis […]

Program grantowy dla #SuperKoderów „#SuperKoderowe kółka programistyczne”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do nowego programu grantowego #SuperKoderowe kółka programistyczne. Będzie on organizowany we współpracy z firmą LOFI, której trenerzy będą uczyć programowania! Dlaczego warto się zgłosić do programu? ·       szkolenia dla nauczycieli w formule online z zakresu nauki programowania z wykorzystaniem platformy BBC Micro;Bit,  ·       lekcje online dla […]

Program grantowy dla #SuperKoderów „Programowanie – ekologia na co dzień”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach Programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”. Przygotowaliśmy dla Was bardzo ciekawe scenariusze lekcji, podczas których robot Photon pomoże uczniom zrozumieć różne zagadnienia związane z ekologią, jak recykling, oszczędzanie prądu czy budowanie pojazdów przyszłości. Zajęcia mają za zadanie wprowadzić uczniów w programowanie robota […]

Znamy zwycięzców konkursu Nauczyciel #SuperKoderów

Jury wyłoniło laureatów konkursu Nauczyciel #SuperKoderów! To oni najciekawiej opowiedzieli w krótkiej filmowej formie o swoich doświadczeniach z wykorzystywania nowych technologii i programowania podczas udziału w programie #SuperKoderzy. Równorzędne nagrody otrzymują: Patrycja Skrzypczyk, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich, Oleśnica Iwona Szyszkowska, ZSzO Szkoła Podstawowa im. 24 Lutego 1863 r., Małogoszcz Monika […]

Konstruktorzy gier

Konstruktorzy gier Dzisiejszy świat przepełniony jest cyfryzacją, która towarzyszy nam od urodzenia. Rodzimy się, a o nasz spokojny sen troszczą się elektroniczne bujaczki imitujące kołysanie znane nam podczas życia prenatalnego, „misie szumisie” oraz inne dzieła nauki zaprogramowane, aby współczesnym mamom i dzieciom żyło się komfortowo. Gdy zaczynamy chodzić i poznawać świat rozpoczynamy swoją przygodę z… […]

Mistrzowie Internetu

#SuperKoderzy to grantowy program Fundacji Orange, polegający na prowadzeniu zajęć (dodatkowych lub zwykłych lekcyjnych) z podstaw programowania, według wybranej ścieżki. Kilkanaście ciekawych tematów z idealnie dopasowaną podstawą programową pozwoli na wprowadzenie myślenia komputacyjnego nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach języka polskiego, historii czy geografii. Każda ścieżka zaplanowana jest tak, aby poruszane zagadnienia stanowiły […]