Majsterkowicze 2.0 czyli nasza przygoda z #SuperKoderami

Czy warto zostać #SuperKoderem? Takie pytanie przyświecało uczniom i nauczycielom Szkoły Podstawowej w Małogoszczu, kiedy to zdecydowali się na udział w programie #SuperKoderzy. Pod opieką nauczyciela informatyki oraz nauczyciela matematyki, został nagrany filmik konkursowy do ścieżki Majsterkowicze 2.0, wypełniono niezbędne formularze i wnioski. Z niecierpliwością czekano na wyniki. 

I udało się, szkoła otrzymała grant na zakup robotów i realizację zajęć. To wspaniała możliwość dla szkoły, kiedy pojawia się szansa, aby zaopatrzyć pracownię informatyczną w 6 zestawów Lofi robotów i do tego uruchomić niecodzienne zajęcia robotyki dla swoich uczniów. I tu pojawia się kolejne pytanie – czy mamy obawy przed rozpoczęciem zajęć, zastanawiamy się, czy damy radę? Jasne, że tak. To normalne, gdy próbujemy czegoś nowego, stawiamy sobie kolejne wyzwania. Ale czy właśnie nie na tym polega praca w szkole, by szukać nowych innowacyjnych pomysłów na ciekawe lekcje? 

Dla nas było to oczywiste i bardzo motywujące. Na szczęście organizatorzy programu zadbali o to, by rozwiać nasze wątpliwości, przygotowując szkolenie dla liderów i nauczycieli, którzy będą prowadzić zajęcia w ramach wybranej ścieżki. I tak zaczęła się nasza przygoda
z #SuperKoderami, która trwa do dziś. Chętnych na zajęcia nie brakowało, a nawet zaistniała konieczność podziału uczniów na dwie grupy. Przygotowaliśmy sprzęt, zapoznaliśmy się ze scenariuszami i przystąpiliśmy do działania. Nasi szkolni #SuperKoderzy po zajęciach wprowadzających z programowania w Scratchu, zapoznali się z Lofi robotami, z którymi mieli pracować w najbliższym czasie. Śrubokręty w dłoń i drużyna #SuperKoderów rozpoczęła budowę robotów! 

Uczniowie krok po kroku montowali elementy konstrukcyjne robotów, osadzali w nich silniki, czujniki i sterownik. Mogli doskonale sprawdzić się w roli majsterkowiczów, analizując schematy techniczne i w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną. Dopasowywali kolejne części robotów, szukali odpowiednich rozwiązań. Współpraca układała się doskonale. Poza dużą dawką nowych wiadomości towarzyszyła nam wszystkim wspaniała zabawa. Po kilku zajęciach typowo konstrukcyjnych zaczęliśmy programować. #SuperKoderzy nareszcie mogli pokazać się w akcji ze swoimi Lofi robotami. Korzystając z aplikacji LofiBlock, pobranej na urządzenia mobilne, sprawdzali działanie robotów, testowali różne czujniki m.in. światła i odległości. Nauka poprzez zabawę okazała się świetnym rozwiązaniem. Dzieciaki współpracowały ze sobą i dzieliły się pomysłami, a kolejne zajęcia mijały przyjemnie i owocnie. 

Każda lekcja była inna i kształtowała nowe umiejętności. Ostatnim modułem zajęć był Lofi robot w roli malarza. Ale najpierw @SuperKoderzy musieli przymocować specjalny uchwyt do trzymania pisaka. Dzieciaki sprawdzały możliwości robotów w dziedzinie geometrii, próbowały tak zaprogramować roboty, aby rysowały figury geometryczne. Organizatorzy przez cały czas trwania programu otaczali szkołę opieką merytoryczną oraz służyli wsparciem i dobrym słowem. Zadbali również o to, by rozstanie z #SuperKoderami przebiegło przyjemnie. Wszyscy uczestnicy otrzymali od organizatorów niespodzianki oraz certyfikaty. 

Kilka miesięcy wspólnych, bardzo kreatywnych zajęć uzmysłowiło nam, że możemy sami przygotować ciekawą lekcję. I na koniec umożliwiliśmy Lofi robotom sprawdzenie się w roli kierowców. Uczniowie stosując przepisy ruchu drogowego sterowali robotami na przygotowanych przez siebie trasach. Zadanie wcale nie było łatwe, a skutki różne. Zdarzała się nawet jazda pod prąd 😉  Ale to nie wszystko…Program zachęcił nas do czegoś więcej. 

Nasza kreatywna młodzież wpadła na pomysł, aby zdobytą na zajęciach wiedzą podzielić się z innymi uczniami. “Mój starszy kolega wie, jak do programowania zachęcić mnie” – to właśnie pod tym hasłem w ramach Tygodnia Kodowania uczniowie klas V, VI i VII, czyli nasi szkolni #SuperKoderzy postanowili zachęcić swoich młodszych kolegów z klasy I do nauki programowania i pokazać jak fajnie jest programować. To było pierwszym krokiem do opracowania innowacji pedagogicznej “Z programowaniem za pan brat od najmłodszych lat”. 

Tak właśnie nazwaliśmy wspólny projekt naszych szkolnych #SuperKoderów oraz uczniów klasy I. Do każdych zajęć trzeba było się wcześniej solidnie przygotować. Każdy “starszak” opracował scenariusz, według którego prowadził zajęcia oraz był odpowiedzialny za swojego młodszego kolegę. Jako jego edukator wprowadzał go w świat Scratcha, zapoznając z programem oraz pokazując ciekawe rozwiązania. Mali programiści samodzielnie projektowali swoje główne sceny, a skrypty opracowywali wspólnymi siłami ze swoimi starszymi kolegami. Poznali pojęcie kostiumu, wgrywali dźwięki. Uczniowie świetnie poradzili sobie ze wszystkimi skryptami, kierując się przede wszystkim różnorodną kolorystyką skryptów, umiejętnościami w zakresie czytania i pisania oraz logicznego myślenia. 

Kolejna lekcja w ramach innowacji pedagogicznej ”Z programowaniem za pan brat od najmłodszych lat” osnuta była wokół opowieści o robocie, którego uczniowie sami wykonali i nazwali. Byli bardzo kreatywni i mieli mnóstwo wspaniałych pomysłów. Zajęcia angażowały dzieci poprzez zadania plastyczne i gry logiczne. Tym tematem rozpoczęliśmy cykl zajęć pt. “Najmłodsi programują”. 

Kolejnym etapem było pojęcie pętli oraz programowania warunkowego. Oczywiście wszystko na przykładzie codziennych czynności pod czujnym okiem swoich Opiekunów. I nareszcie nadszedł czas na programistyczne podchody. Na początku dzieci zostały podzielone na dwie drużyny. Każda z nich ukryła dla grupy przeciwnej skarb, a następnie musiała zakodować drogę do niego. Dzieciaki utrwaliły również pojęcie pętli “zawsze” i instrukcji warunkowej “jeżeli”. Zajęcia w ramach innowacji zakończyły się tworzeniem animacji pt. Zwiastuny wiosny. Dzieciaki projektowały kostiumy, uczyły się duplikować oraz korzystały z pętli powtórz i zawsze. Pracowali pod opieką swoich ulubieńców, czyli szkolnych #SuperKoderów. Powstały naprawdę ciekawe prace. Dodatkową atrakcją zajęć było sterowanie Lofi robotami. Na zajęciach panowała bardzo miła atmosfera, dzieciaki wspaniale współpracowały, wykazywały się pomysłowością i z wielkim zaangażowaniem wkraczały w imponujący świat nowych technologii. 

Jak widać nasza przygoda z #SuperKoderami miała naprawdę wiele kierunków. To również liczne konkursy zorganizowane przez Fundację Orange, Godzina Kodowania w ramach Europejskiego Tygodnia Edukacji Informatycznej, czy Europejski Tydzień Kodowania. Uczniowie naszej szkoły bardzo licznie i aktywnie uczestniczyli w powyższych formach nauki programowania. Na informatyce, zajęciach komputerowych oraz robotyce zmagali się z ciekawymi zadaniami z zakresu programowania i kodowania. Samodzielnie pokonywali kolejne etapy gier i zabaw, które wymagały logicznego myślenia i podejścia algorytmicznego. Poradzili sobie naprawdę wspaniale. Wszyscy otrzymali pamiątkowe certyfikaty. Uwieńczeniem naszych wielokierunkowych działań prowadzonych w ramach projektu #SuperKoderzy był artykuł, który ukazał się w gazecie powiatowej. Relacje z naszych inicjatyw były na bieżąco publikowane na stronie szkoły, stronie gminnej, facebooku oraz stronie organizatorów superkoderzy.pl Teraz z pełnym przekonaniem możemy udzielić odpowiedzi na pytanie ze wstępu artykułu, czy warto zostać #SuperKoderem. Bez wątpienia, jak najbardziej tak. To wspaniała przygoda, która nie tylko kształci wśród młodych ludzi ponadczasowe umiejętności programistyczne, uczy kolejnego języka, bez znajomości którego tak trudno poruszać się w rzeczywistości nastawionej na nowe technologie, ale wyposaża ich w niezbędne narzędzia do podjęcia wymarzonej pracy w każdej dziedzinie. Wszędzie docenia się przecież współpracę w grupie, logiczne myślenie, czy twórcze podejście do problemu. Można zatem stwierdzić, że #SuperKoderzy są projektem dla każdego, kto chce się rozwijać, miło spędzać czas i najważniejsze, po prostu, dobrze się bawić 😉 

Autorka: Iwona Szyszkowska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej im. 24 lutego 1863 r. w Małogoszczu

18 listopada 2019
Przeczytaj też:

Znamy zwycięzców konkursu Nauczyciel #SuperKoderów

Jury wyłoniło laureatów konkursu Nauczyciel #SuperKoderów! To oni najciekawiej opowiedzieli w krótkiej filmowej formie o swoich doświadczeniach z wykorzystywania nowych technologii i programowania podczas udziału w programie #SuperKoderzy. Równorzędne nagrody otrzymują: Patrycja Skrzypczyk, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich, Oleśnica Iwona Szyszkowska, ZSzO Szkoła Podstawowa im. 24 Lutego 1863 r., Małogoszcz Monika […]

Konstruktorzy gier

Konstruktorzy gier Dzisiejszy świat przepełniony jest cyfryzacją, która towarzyszy nam od urodzenia. Rodzimy się, a o nasz spokojny sen troszczą się elektroniczne bujaczki imitujące kołysanie znane nam podczas życia prenatalnego, „misie szumisie” oraz inne dzieła nauki zaprogramowane, aby współczesnym mamom i dzieciom żyło się komfortowo. Gdy zaczynamy chodzić i poznawać świat rozpoczynamy swoją przygodę z… […]

Mistrzowie Internetu

#SuperKoderzy to grantowy program Fundacji Orange, polegający na prowadzeniu zajęć (dodatkowych lub zwykłych lekcyjnych) z podstaw programowania, według wybranej ścieżki. Kilkanaście ciekawych tematów z idealnie dopasowaną podstawą programową pozwoli na wprowadzenie myślenia komputacyjnego nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach języka polskiego, historii czy geografii. Każda ścieżka zaplanowana jest tak, aby poruszane zagadnienia stanowiły […]

Muzyczne kodowanie

Grupę cyfrowych DJ-ów tworzą w naszej szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas IV-VI szkoły podstawowej. Fundacja Orange już drugi raz dała nam możliwość nabycia nowych umiejętności i wzbogacenia wiedzy, oferując ciekawe scenariusze zajęć oraz grant na zakup pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji wybranej ścieżki #SuperKoderów. Program #SuperKoderzy – ścieżka Cyfrowi DJe to projekt, w który […]

Poranki z #SuperKoderami

Dla wszystkich zainteresowanych małych i dużych #SuperKoderów udostępniamy nagrania z „Poranków z #SuperKoderami”. Po każdym wydarzeniu będziemy je sukcesywnie dodawali abyście w wolnej chwili mieli dostęp do wszystkich naszych materiałów 🙂 Pierwsze spotkanie z dnia 24 marca znajdziecie tutaj:https://www.youtube.com/watch?v=AdhuV1xDuXE Drugie spotkanie z dnia 26 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/GkGoect4u80 Trzecie spotkanie z dnia 31 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/Cx5P1AfeZ-E […]

Informacje o realizacji programu #SuperKoderzy w okresie kwarantanny

Drodzy #SuperKoderzy! w związku z zaistniałą sytuacją i przymusową kwarantanną zdajemy sobie sprawę, że musieliście Państwo przerwać prowadzenie zajęć w ramach Programu. Chcielibyśmy poinformować, że podjęliśmy decyzję o przedłużeniu możliwości realizacji Programu do końca czerwca, zakładając optymistyczny scenariusz, że powrócimy do szkół przed wakacjami. Oczywiście jeśli jednak tak się nie stanie decyzje o Programie będziemy […]

KONKURS Nauczyciel #SuperKoderów

Drodzy #SuperKoderzy! W tym konkursie zapraszamy Was do pokazania swoich doświadczeń z udziału w naszym programie. Opowiedzcie nam o sobie. Pokażcie, co dał Wam program, jak zmieniły się Wasze lekcje w szkole, relacje z uczniami. Opowiedzcie, jak wykorzystujecie wiedzę związaną z programowaniem na Waszych zajęciach. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki film (nie dłuższy […]

Eko-hackathon Fundacji Orange

Zwycięscy I etapu Eko- hackathonu Fundacji Orange:   1.Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łętowni 2.Zespół Szkolno-Przedszkolny w Serbach 3.Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Makuszyńskiego w Mławie 4.Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Bytomiu 5.Szkoła Podstawowa im. Kajetana Trybusa w Wojaszówce   Wszystkim szkołom serdecznie dziękujemy za udział. […]

Przyznajemy tytuł Przyjaciela #SuperKoderów

Są wśród nas nauczyciele, którzy aktywnie angażują się w realizację Programu #SuperKoderzy, a dodatkowo promują go w swoich społecznościach, pomagają innym, dzieląc się swoim doświadczeniem, biorą udział w licznych aktywnościach i współorganizują przedsięwzięcia związane z programowaniem i robotyką. Chcielibyśmy podziękować im i wyróżnić tytułem Przyjaciela #SuperKoderów. Będzie on odtąd przyznawany nauczycielom, którzy w szczególny sposób […]

Zwycięzcy konkursu „Świąteczna kartka #SuperKoderów”

Drodzy uczestnicy konkursu na projekt własnej, scratchowej kartki świątecznej☺  Serdecznie gratulujemy wszystkim, którzy podjęli się tego zadania. Wasze prace były naprawdę piękne. Widać w nich świątecznego ducha☺ Jesteśmy pod wrażeniem Waszych pomysłów i kreatywności. Mieliśmy trudne zadanie z wyborem tych najlepszych, dlatego dodaliśmy jeszcze kilka wyróżnień☺ i z ogromną przyjemnością ogłaszamy zwycięzców: Nagroda główna: 1. […]

Zwycięzcy konkursu „Młodzi #SuperKoderzy w akcji”-druga edycja

Znamy laureatów konkursu “Młodzi #SuperKoderzy w akcji – II edycja”! Gratulujemy Nauczycielom i Rodzicom zdolnych i pracowitych uczniów! A Wam Młodzi #SuperKoderzy życzymy, byście nadal z pasją rozwijali swoje programistyczno-robotyczne zainteresowania! Wszystkim autorom filmów nadesłanych na konkurs serdecznie dziękujemy. Nagroda główna – 1. Szkoła Podstawowa nr 1 w Wałczu 2. Szkoła Podstawowa nr 9 w […]

Programowanie dla humanistów? Kilka słów o Dziennikarzach przyszłości

Programowanie najczęściej kojarzy się z zadaniem dla osób z zamiłowaniem do przedmiotów ścisłych. Czy humanista też mógłby się odnaleźć w świecie kodów i algorytmów? Okazuje się, że jak najbardziej. Udowodnili to uczestnicy ścieżki tematycznej Dziennikarze przyszłości programu #SuperKoderzy. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Konstancinie-Jeziornie mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności programistyczne i reporterskie w roku szkolnym […]

#SuperKoderzy – programowanie jest przyjemnością i dobrą zabawą!

W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie klas czwartych Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku  brali udział w projekcie #SuperKoderzy. Wybraliśmy ambitną ścieżkę  „Pogromcy języków”. Celem naszych zmagań było stworzenie interaktywnego widowiska na kanwie powieści „Czarnoksiężnik z krainy Oz”. Na potrzeby projektu  programowaliśmy roboty mBoty, które odgrywały w naszym widowisku główną bohaterkę powieści – Dorotkę.  Cały projekt […]

Uczniowie z SPE programują

Jednym z najważniejszych zadań współczesnej i nowoczesnej szkoły jest kształtowanie kompetencji kluczowych u uczniów, czyli wyposażenie w wiedzę, umiejętności i postawy, które umożliwią im swobodne funkcjonowanie w społeczeństwie i gospodarce. Uczniowie XXI wieku muszą uczyć się właściwych technik komunikacji, współpracy w grupie, logicznego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów, porozumiewania się w obcych językach, obsługi komputera, wykorzystywania […]

Z robotami w świat bajki

Czy do nauki języka niemieckiego można wykorzystać roboty? Jak najbardziej! Przekonali się o tym uczniowie i nauczyciele w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sycowie. W ubiegłym roku szkolnym nasza placówka dołączyła do rodziny #SuperKoderów. Wybraliśmy ścieżkę „Pogromcy języków-język niemiecki”. Projekt był realizowany przez panią Monikę Gorządek oraz panią Renatę Kapicę. Pierwszym etapem […]

Podróże z mBotami w przeszłość

Nie byłoby #SuperKoderów w naszej Szkole Podstawowej nr 8 w Gdyni, gdyby nienagrany przez uczniów klasy V B film. Miał on przekonać komisję, że nasi uczniowie bardzo chcą być #SuperKoderami i poznawać historię razem ze schratchowym duszkiem Chronoskiem. Już sama praca nad filmem była bardzo kształcącym wyzwaniem. I świetną zabawą. Podczas wspólnego pisania i przerabiania […]

Zwycięzcy Konkursu „CodeWeek #SuperKoderów 2019”

Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim szkołom za udział w konkursie. Wszystkim gorąco gratulujemy, ponieważ wiemy jak wiele pracy Was to kosztowało. Z ogromną przyjemnością oglądaliśmy Wasze zgłoszenia konkursowe a poniżej ogłaszamy zwycięzców:  Nagroda główna – Tabletu Samsung Galaxy TabE i głośnika JBL GO2 : 1. Szkoła Podstawowa nr 4 im. H. Sienkiewicza w Świdnicy 2. Szkoła […]

Nudne lekcje? Nie odkrywanie świata z #SuperKoderami!

Projekt „Odkrywcy Świata” był trzecim projektem #SuperKoderów Fundacji Orange, który realizowany był w naszej szkole. Każda edycja wnosiła coś nowatorskiego w naszej edukacji, a ciekawa tematyka powiązana z serią doświadczeń i elementami programowania to gwarantowany sukces. Pieniądze z grantu pozwoliły zakupić porządny zestaw doświadczalny w skład, którego wchodziła mała elektrownia wiatrowa, ogniwa fotowoltaiczne i mierniki. […]

KONKURS Młodzi #SuperKoderzy w akcji – druga edycja

Pokażcie waszych młodych programistów i pasjonatów nowych technologii! Jeśli w Twojej szkole w programie #SuperKoderzy biorą udział uczniowie, wykazujący się szczególnymi zdolnościami programistycznymi i są pasjonatami nowych technologii – pochwal się nimi na stronie programu. Możesz opowiedzieć nam o jednym lub o grupie uczniów. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki filmik (nie dłuższy niż […]

Robo-matematycy z Małogoszcza w akcji

Miniony rok szkolny był dla uczniów Szkoły Podstawowej w Małogoszczu niezwykle ciekawy. Mieli oni możliwość uczestniczyć w kolejnej edycji programu Fundacji Orange #SuperKoderzy. Ścieżka edukacyjna, którą wybrali – Robo-matematycy – znalazła wielu pasjonatów. To połączenie zajęć informatycznych z królową nauk – matematyką. Kolejna edycja, kolejne wyzwania, kolejne inicjatywy. Działo się… Drugi rok zajęć był o […]