Majsterkowicze 2.0 czyli nasza przygoda z #SuperKoderami

Czy warto zostać #SuperKoderem? Takie pytanie przyświecało uczniom i nauczycielom Szkoły Podstawowej w Małogoszczu, kiedy to zdecydowali się na udział w programie #SuperKoderzy. Pod opieką nauczyciela informatyki oraz nauczyciela matematyki, został nagrany filmik konkursowy do ścieżki Majsterkowicze 2.0, wypełniono niezbędne formularze i wnioski. Z niecierpliwością czekano na wyniki. 

I udało się, szkoła otrzymała grant na zakup robotów i realizację zajęć. To wspaniała możliwość dla szkoły, kiedy pojawia się szansa, aby zaopatrzyć pracownię informatyczną w 6 zestawów Lofi robotów i do tego uruchomić niecodzienne zajęcia robotyki dla swoich uczniów. I tu pojawia się kolejne pytanie – czy mamy obawy przed rozpoczęciem zajęć, zastanawiamy się, czy damy radę? Jasne, że tak. To normalne, gdy próbujemy czegoś nowego, stawiamy sobie kolejne wyzwania. Ale czy właśnie nie na tym polega praca w szkole, by szukać nowych innowacyjnych pomysłów na ciekawe lekcje? 

Dla nas było to oczywiste i bardzo motywujące. Na szczęście organizatorzy programu zadbali o to, by rozwiać nasze wątpliwości, przygotowując szkolenie dla liderów i nauczycieli, którzy będą prowadzić zajęcia w ramach wybranej ścieżki. I tak zaczęła się nasza przygoda
z #SuperKoderami, która trwa do dziś. Chętnych na zajęcia nie brakowało, a nawet zaistniała konieczność podziału uczniów na dwie grupy. Przygotowaliśmy sprzęt, zapoznaliśmy się ze scenariuszami i przystąpiliśmy do działania. Nasi szkolni #SuperKoderzy po zajęciach wprowadzających z programowania w Scratchu, zapoznali się z Lofi robotami, z którymi mieli pracować w najbliższym czasie. Śrubokręty w dłoń i drużyna #SuperKoderów rozpoczęła budowę robotów! 

Uczniowie krok po kroku montowali elementy konstrukcyjne robotów, osadzali w nich silniki, czujniki i sterownik. Mogli doskonale sprawdzić się w roli majsterkowiczów, analizując schematy techniczne i w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną. Dopasowywali kolejne części robotów, szukali odpowiednich rozwiązań. Współpraca układała się doskonale. Poza dużą dawką nowych wiadomości towarzyszyła nam wszystkim wspaniała zabawa. Po kilku zajęciach typowo konstrukcyjnych zaczęliśmy programować. #SuperKoderzy nareszcie mogli pokazać się w akcji ze swoimi Lofi robotami. Korzystając z aplikacji LofiBlock, pobranej na urządzenia mobilne, sprawdzali działanie robotów, testowali różne czujniki m.in. światła i odległości. Nauka poprzez zabawę okazała się świetnym rozwiązaniem. Dzieciaki współpracowały ze sobą i dzieliły się pomysłami, a kolejne zajęcia mijały przyjemnie i owocnie. 

Każda lekcja była inna i kształtowała nowe umiejętności. Ostatnim modułem zajęć był Lofi robot w roli malarza. Ale najpierw @SuperKoderzy musieli przymocować specjalny uchwyt do trzymania pisaka. Dzieciaki sprawdzały możliwości robotów w dziedzinie geometrii, próbowały tak zaprogramować roboty, aby rysowały figury geometryczne. Organizatorzy przez cały czas trwania programu otaczali szkołę opieką merytoryczną oraz służyli wsparciem i dobrym słowem. Zadbali również o to, by rozstanie z #SuperKoderami przebiegło przyjemnie. Wszyscy uczestnicy otrzymali od organizatorów niespodzianki oraz certyfikaty. 

Kilka miesięcy wspólnych, bardzo kreatywnych zajęć uzmysłowiło nam, że możemy sami przygotować ciekawą lekcję. I na koniec umożliwiliśmy Lofi robotom sprawdzenie się w roli kierowców. Uczniowie stosując przepisy ruchu drogowego sterowali robotami na przygotowanych przez siebie trasach. Zadanie wcale nie było łatwe, a skutki różne. Zdarzała się nawet jazda pod prąd 😉  Ale to nie wszystko…Program zachęcił nas do czegoś więcej. 

Nasza kreatywna młodzież wpadła na pomysł, aby zdobytą na zajęciach wiedzą podzielić się z innymi uczniami. “Mój starszy kolega wie, jak do programowania zachęcić mnie” – to właśnie pod tym hasłem w ramach Tygodnia Kodowania uczniowie klas V, VI i VII, czyli nasi szkolni #SuperKoderzy postanowili zachęcić swoich młodszych kolegów z klasy I do nauki programowania i pokazać jak fajnie jest programować. To było pierwszym krokiem do opracowania innowacji pedagogicznej “Z programowaniem za pan brat od najmłodszych lat”. 

Tak właśnie nazwaliśmy wspólny projekt naszych szkolnych #SuperKoderów oraz uczniów klasy I. Do każdych zajęć trzeba było się wcześniej solidnie przygotować. Każdy “starszak” opracował scenariusz, według którego prowadził zajęcia oraz był odpowiedzialny za swojego młodszego kolegę. Jako jego edukator wprowadzał go w świat Scratcha, zapoznając z programem oraz pokazując ciekawe rozwiązania. Mali programiści samodzielnie projektowali swoje główne sceny, a skrypty opracowywali wspólnymi siłami ze swoimi starszymi kolegami. Poznali pojęcie kostiumu, wgrywali dźwięki. Uczniowie świetnie poradzili sobie ze wszystkimi skryptami, kierując się przede wszystkim różnorodną kolorystyką skryptów, umiejętnościami w zakresie czytania i pisania oraz logicznego myślenia. 

Kolejna lekcja w ramach innowacji pedagogicznej ”Z programowaniem za pan brat od najmłodszych lat” osnuta była wokół opowieści o robocie, którego uczniowie sami wykonali i nazwali. Byli bardzo kreatywni i mieli mnóstwo wspaniałych pomysłów. Zajęcia angażowały dzieci poprzez zadania plastyczne i gry logiczne. Tym tematem rozpoczęliśmy cykl zajęć pt. “Najmłodsi programują”. 

Kolejnym etapem było pojęcie pętli oraz programowania warunkowego. Oczywiście wszystko na przykładzie codziennych czynności pod czujnym okiem swoich Opiekunów. I nareszcie nadszedł czas na programistyczne podchody. Na początku dzieci zostały podzielone na dwie drużyny. Każda z nich ukryła dla grupy przeciwnej skarb, a następnie musiała zakodować drogę do niego. Dzieciaki utrwaliły również pojęcie pętli “zawsze” i instrukcji warunkowej “jeżeli”. Zajęcia w ramach innowacji zakończyły się tworzeniem animacji pt. Zwiastuny wiosny. Dzieciaki projektowały kostiumy, uczyły się duplikować oraz korzystały z pętli powtórz i zawsze. Pracowali pod opieką swoich ulubieńców, czyli szkolnych #SuperKoderów. Powstały naprawdę ciekawe prace. Dodatkową atrakcją zajęć było sterowanie Lofi robotami. Na zajęciach panowała bardzo miła atmosfera, dzieciaki wspaniale współpracowały, wykazywały się pomysłowością i z wielkim zaangażowaniem wkraczały w imponujący świat nowych technologii. 

Jak widać nasza przygoda z #SuperKoderami miała naprawdę wiele kierunków. To również liczne konkursy zorganizowane przez Fundację Orange, Godzina Kodowania w ramach Europejskiego Tygodnia Edukacji Informatycznej, czy Europejski Tydzień Kodowania. Uczniowie naszej szkoły bardzo licznie i aktywnie uczestniczyli w powyższych formach nauki programowania. Na informatyce, zajęciach komputerowych oraz robotyce zmagali się z ciekawymi zadaniami z zakresu programowania i kodowania. Samodzielnie pokonywali kolejne etapy gier i zabaw, które wymagały logicznego myślenia i podejścia algorytmicznego. Poradzili sobie naprawdę wspaniale. Wszyscy otrzymali pamiątkowe certyfikaty. Uwieńczeniem naszych wielokierunkowych działań prowadzonych w ramach projektu #SuperKoderzy był artykuł, który ukazał się w gazecie powiatowej. Relacje z naszych inicjatyw były na bieżąco publikowane na stronie szkoły, stronie gminnej, facebooku oraz stronie organizatorów superkoderzy.pl Teraz z pełnym przekonaniem możemy udzielić odpowiedzi na pytanie ze wstępu artykułu, czy warto zostać #SuperKoderem. Bez wątpienia, jak najbardziej tak. To wspaniała przygoda, która nie tylko kształci wśród młodych ludzi ponadczasowe umiejętności programistyczne, uczy kolejnego języka, bez znajomości którego tak trudno poruszać się w rzeczywistości nastawionej na nowe technologie, ale wyposaża ich w niezbędne narzędzia do podjęcia wymarzonej pracy w każdej dziedzinie. Wszędzie docenia się przecież współpracę w grupie, logiczne myślenie, czy twórcze podejście do problemu. Można zatem stwierdzić, że #SuperKoderzy są projektem dla każdego, kto chce się rozwijać, miło spędzać czas i najważniejsze, po prostu, dobrze się bawić 😉 

Autorka: Iwona Szyszkowska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej im. 24 lutego 1863 r. w Małogoszczu

18 listopada 2019
Przeczytaj też:

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce? Polecamy webinar

Jak AI zmienia oblicze edukacji? Obejrzyj nagranie webinaru “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”, podczas którego Justyna Bober przedstawia narzędzia AI wspierające przygotowanie zajęć i proces uczenia się.

Polecamy webinar “Liczymy na roboty”

Dziś szkoły wyposażone są w różne modele robotów, a uczennice i uczniowie lubią lekcje z ich udziałem. Jeśli nie miałeś/miałaś okazji pracować z robotami lub szukasz nowych pomysłów na zajęcia przedmiotowe bądź dodatkowe, obejrzyj webinar Agnieszki Ogiegło, która dzieli się dobrymi praktykami i zaskakującymi rozwiązaniami edukacyjnymi.

Polecamy webinar: Gra z Makey Makey

Płytka MakeyMakey to niewielkie urządzenie, które wprawia w zachwyt “od pierwszego wejrzenia”. Tkwi w nim moc edukacyjnych możliwości, a przy tym daje masę radości – zarówno nauczycielce czy nauczycielowi, jak i dzieciom. Jeśli nie znasz jeszcze MakeyMakey lub szukasz nowych możliwości jej wykorzystania, obejrzyj webinar, w którym Joanna Apanasewicz pokaże, ile można wyczarować za pomocą tego niepozornego narzędzia. Zapraszamy!

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?

Zapraszamy na webinar “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”. Już we wtorek (5.03, godz. 18:00-19:30) Justyna Bober wskaże kilka narzędzi AI, które możesz wykorzystać w przygotowaniu zajęć i które mogą wspierać samodzielną pracę uczennic i uczniów.

Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty

Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.

Webinar: Liczymy na roboty

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.

Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?

Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.

Nieskończoność do sześcianu

Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek?

Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy

Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?

Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?

programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo. 

Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar

Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.

Polecamy webinar Dział@my dla klimatu

Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…

Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar

Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]

Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem

Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!