Mistrzowie Internetu

#SuperKoderzy to grantowy program Fundacji Orange, polegający na prowadzeniu zajęć (dodatkowych lub zwykłych lekcyjnych) z podstaw programowania, według wybranej ścieżki. Kilkanaście ciekawych tematów z idealnie dopasowaną podstawą programową pozwoli na wprowadzenie myślenia komputacyjnego nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach języka polskiego, historii czy geografii. Każda ścieżka zaplanowana jest tak, aby poruszane zagadnienia stanowiły zarówno realizację treści obowiązkowych, jak i rozwijały pasje uczniów wykraczające poza standardowy poziom nauczania.

Główny nacisk w tym programie kładziony jest na rozwój kompetencji kluczowych. To, że umiejętności informatyczne są obecnie absolutnym must-have wydaje się oczywiste. Żyjemy w świecie, w którym rewolucje technologiczne zmieniające całe nasze życie, trwają już nie kilkadziesiąt, a zaledwie kilka lat. Konieczna jest umiejętność nadążania za tymi zmianami. I nie chodzi tu o to, żeby posiąść wiedzę absolutną, co wiadomo, że jest z góry skazane na porażkę. Chodzi raczej o to, aby wśród nieustających zmian się nie zagubić. Chodzi o takie kształtowanie przyszłych pokoleń, aby potrafiły w tych zmianach się odnaleźć i aby same świadomie na te zmiany wpływały.

Podczas zajęć w #SuperKoderach kształtujemy więc nie tylko umiejętności informatyczne, ale również społeczne. Praca w grupach, wrażliwość społeczna, dopingowanie się nawzajem, to tylko niektóre z nich.

Zajęcia z #SuperKoderów prowadzę już drugi rok. Najpierw w szkole szpitalnej realizowałam wraz z koleżankami ścieżkę Cyfrowi DJe. Polegała ona na rozwijaniu na muzyce umiejętności programowania w oparciu o kodowanie. Dzięki grantowi mogłyśmy zakupić płytki MakeyMakey oraz robota Lofi. Już od pierwszych zajęć wiedziałyśmy, że nasze spotkania będą hitem! Granie na bananie, żelkach, czy łyżkach za każdym razem przynosiło wiele radości i nieco zaskoczenia. Taki niespodziewany element bardzo pobudzał wyobraźnię uczniów. Dawał początek rozważaniom, na czym jeszcze można grać? Co jeszcze przewodzi impulsy? Z lekcji informatyki łatwo przechodziliśmy do fizyki, aby na końcu dotrzeć do muzyki: gam, nut, tempa, taktów. Dawałyśmy dzieciom przestrzeń do tworzenia własnych utworów i stawania się “owocowymi kompozytorami”. Nauka Scratcha nie była żadnym wyzwaniem, gdy w grę wchodziło stworzenie i zaprogramowanie własnej orkiestry czy zespołu. Czasem tylko nie wystarczało nam… czasu na realizację wszystkich pomysłów!

Szkoła szpitalna rządzi się własnymi prawami. Nie zawsze można spotkać się na zajęciach z grupą dzieci. Ze względu na rotację pacjentów, za każdym razem uczniowie są inni. Czasami ten sam temat trzeba realizować kilka razy. Bywa, że praca przybiera bardziej indywidualny charakter. Dzięki elastyczności programu nie jest to jednak żadnym problemem. Do każdych zajęć przygotowany jest gotowy scenariusz, który można dowolnie modyfikować do wymagań grupy i indywidualnych potrzeb psycho-fizycznych dzieci. Ponadto realizacja programu #SuperKoderzy umożliwiła nam działanie dwutorowe. Z jednej strony wzbogaciła ofertę szkoły o nowoczesne pomoce dydaktyczne i innowacyjne zajęcia edukacyjne. Z drugiej pozwoliła spełniać cele terapeutyczne, takie jak integracja dziecka ze środowiskiem szpitalnym i szkolnym, łagodzenie procesu hospitalizacji, możliwość odnoszenia sukcesów.

 

W ostatniej edycji #SuperKoderów realizowałam ścieżkę Mistrzowie Internetu w szkole społecznej. Projektowanie stron internetowych w oparciu o język HTML jest doskonałym wstępem do bardziej zaawansowanych języków i skryptów. W tej ścieżce duży nacisk kładzie się na budowanie pozytywnych treści online, rozpoznawanie fake newsów oraz przestrzeganie praw autorskich. Mimo, że przewidziana jest dla klas starszych, realizuję ją w klasach IV. Uczniowie są niesamowicie zaangażowani w tworzenie własnych stron. Na każdych zajęciach, z lekkim niedowierzaniem upewniają się, że ich prace będą opublikowane! Poczucie, że są współtwórcami Internetu bardzo ich nakręca do twórczej i ciężkiej pracy.

Współpraca jest niesamowicie ważnym aspektem #SuperKoderów. Społeczeństwo nie będzie miało pożytku z geniuszy, którzy nie będą umieli dogadać się z innymi ludźmi. Dlatego pracy zespołowej dzieci uczą się na każdych zajęciach: pomagając sobie przy tworzeniu kodów, wspólnie wyszukując informacji, czy razem budując strony.

Oprócz kompetencji cyfrowych i społecznych chciałam również rozwijać inne kluczowe umiejętności przyszłości. Język angielski i informatyka idą ze sobą w parze, dlatego w tym roku do współpracy zaprosiłam koleżankę anglistkę. Razem prowadzimy zajęcia: ja skupiam się na stronie technicznej, ona wprowadza nowe słownictwo. Nie ma lepszego sposobu na naukę niż niejako mimochodem. Tu obie dziedziny przenikają się, stanowiąc dla uczniów logiczną całość.

Nasze spotkania zaczęły się od wspólnego wykonania plakatu. Zapisywaliśmy na nim takie hasła, jak dobra zabawa, kodowanie, współpraca, brak hejtu, stop wirusom – wszystko, co kojarzyło nam się z przyszłymi zajęciami. W ten sposób omówiliśmy regulamin zajęć i ustaliliśmy nasze priorytety. Przy okazji wymyśliliśmy też nazwę naszej grupy: #SuperKoterzy!

Następne zajęcia, dzięki gotowym scenariuszom i wspaniałemu szkoleniu (szkolenia przygotowujące nauczycieli do prowadzenia zajęć odbywają się w sierpniu i wrześniu) było łatwo zaplanować i przeprowadzić: przez zabawę wprowadziłyśmy pojęcie i rolę znaczników. Później dzieci nauczyły się tworzyć szkielet strony, który do tej pory uzupełniają treścią. Część uczniów ma kłopoty ze znalezieniem właściwej tematyki swojej pracy. Często zmieniają zdanie lub nie potrafią wyczuć, które treści nadają się do publikowania. Więc oprócz nauki zagadnień stricte informatycznych, uczymy też ich wytrwałości, pokonywania trudności, szukania inspiracji, krytycznej i konstruktywnej oceny prac swoich i innych.

Szkoła, w której realizuję obecnie #SuperKoderów zapewniła nam dobry sprzęt do prowadzenia zajęć. Grant mogłyśmy więc, za pozwoleniem Fundacji, przeznaczyć również na sprzęt nie związany z tworzeniem stron internetowych. Zakupiłyśmy zestawy Lofi Robots, które w przerwach od kodowania w HTML, uczą nas współpracy (praca w grupach), kodowania w Scratchu oraz kształcą umiejętności konstrukcyjne i dbają o doskonalenie motoryki małej.

Zajęcia w ramach #SuperKoderów odbywają się w okresie wrzesień – kwiecień, ale warsztaty z uczniami będą trwały znacznie dłużej! Nasze spotkania zaplanowane są do końca roku szkolnego: będziemy dalej doskonalić nasze strony, budować Lofi, a w między czasie bawić się hologramowymi kostkami Merge Cubes, które na potrzeby zajęć dokupiła nam szkoła. Z zakupionych sprzętów z powodzeniem mogą w przyszłych latach korzystać inni uczniowie szkoły, jak również zainteresowani nauczyciele. Bo wieść o tym, jak fajnie jest kodować, już rozniosła się po szkole!

***

Notka o autorce: Anna Richards jest nauczycielką w Zespole Placówek Specjalnych w Olsztynie oraz liderką programu #SuperKoderzy w tej szkole.

27 kwietnia 2020
Przeczytaj też:

Znamy zwycięzców konkursu Nauczyciel #SuperKoderów

Jury wyłoniło laureatów konkursu Nauczyciel #SuperKoderów! To oni najciekawiej opowiedzieli w krótkiej filmowej formie o swoich doświadczeniach z wykorzystywania nowych technologii i programowania podczas udziału w programie #SuperKoderzy. Równorzędne nagrody otrzymują: Patrycja Skrzypczyk, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich, Oleśnica Iwona Szyszkowska, ZSzO Szkoła Podstawowa im. 24 Lutego 1863 r., Małogoszcz Monika […]

Konstruktorzy gier

Konstruktorzy gier Dzisiejszy świat przepełniony jest cyfryzacją, która towarzyszy nam od urodzenia. Rodzimy się, a o nasz spokojny sen troszczą się elektroniczne bujaczki imitujące kołysanie znane nam podczas życia prenatalnego, „misie szumisie” oraz inne dzieła nauki zaprogramowane, aby współczesnym mamom i dzieciom żyło się komfortowo. Gdy zaczynamy chodzić i poznawać świat rozpoczynamy swoją przygodę z… […]

Muzyczne kodowanie

Grupę cyfrowych DJ-ów tworzą w naszej szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas IV-VI szkoły podstawowej. Fundacja Orange już drugi raz dała nam możliwość nabycia nowych umiejętności i wzbogacenia wiedzy, oferując ciekawe scenariusze zajęć oraz grant na zakup pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji wybranej ścieżki #SuperKoderów. Program #SuperKoderzy – ścieżka Cyfrowi DJe to projekt, w który […]

Poranki z #SuperKoderami

Dla wszystkich zainteresowanych małych i dużych #SuperKoderów udostępniamy nagrania z „Poranków z #SuperKoderami”. Po każdym wydarzeniu będziemy je sukcesywnie dodawali abyście w wolnej chwili mieli dostęp do wszystkich naszych materiałów 🙂 Pierwsze spotkanie z dnia 24 marca znajdziecie tutaj:https://www.youtube.com/watch?v=AdhuV1xDuXE Drugie spotkanie z dnia 26 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/GkGoect4u80 Trzecie spotkanie z dnia 31 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/Cx5P1AfeZ-E […]

Informacje o realizacji programu #SuperKoderzy w okresie kwarantanny

Drodzy #SuperKoderzy! w związku z zaistniałą sytuacją i przymusową kwarantanną zdajemy sobie sprawę, że musieliście Państwo przerwać prowadzenie zajęć w ramach Programu. Chcielibyśmy poinformować, że podjęliśmy decyzję o przedłużeniu możliwości realizacji Programu do końca czerwca, zakładając optymistyczny scenariusz, że powrócimy do szkół przed wakacjami. Oczywiście jeśli jednak tak się nie stanie decyzje o Programie będziemy […]

KONKURS Nauczyciel #SuperKoderów

Drodzy #SuperKoderzy! W tym konkursie zapraszamy Was do pokazania swoich doświadczeń z udziału w naszym programie. Opowiedzcie nam o sobie. Pokażcie, co dał Wam program, jak zmieniły się Wasze lekcje w szkole, relacje z uczniami. Opowiedzcie, jak wykorzystujecie wiedzę związaną z programowaniem na Waszych zajęciach. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki film (nie dłuższy […]

Eko-hackathon Fundacji Orange

Zwycięscy I etapu Eko- hackathonu Fundacji Orange:   1.Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łętowni 2.Zespół Szkolno-Przedszkolny w Serbach 3.Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Makuszyńskiego w Mławie 4.Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Bytomiu 5.Szkoła Podstawowa im. Kajetana Trybusa w Wojaszówce   Wszystkim szkołom serdecznie dziękujemy za udział. […]

Przyznajemy tytuł Przyjaciela #SuperKoderów

Są wśród nas nauczyciele, którzy aktywnie angażują się w realizację Programu #SuperKoderzy, a dodatkowo promują go w swoich społecznościach, pomagają innym, dzieląc się swoim doświadczeniem, biorą udział w licznych aktywnościach i współorganizują przedsięwzięcia związane z programowaniem i robotyką. Chcielibyśmy podziękować im i wyróżnić tytułem Przyjaciela #SuperKoderów. Będzie on odtąd przyznawany nauczycielom, którzy w szczególny sposób […]

Zwycięzcy konkursu „Świąteczna kartka #SuperKoderów”

Drodzy uczestnicy konkursu na projekt własnej, scratchowej kartki świątecznej☺  Serdecznie gratulujemy wszystkim, którzy podjęli się tego zadania. Wasze prace były naprawdę piękne. Widać w nich świątecznego ducha☺ Jesteśmy pod wrażeniem Waszych pomysłów i kreatywności. Mieliśmy trudne zadanie z wyborem tych najlepszych, dlatego dodaliśmy jeszcze kilka wyróżnień☺ i z ogromną przyjemnością ogłaszamy zwycięzców: Nagroda główna: 1. […]

Zwycięzcy konkursu „Młodzi #SuperKoderzy w akcji”-druga edycja

Znamy laureatów konkursu “Młodzi #SuperKoderzy w akcji – II edycja”! Gratulujemy Nauczycielom i Rodzicom zdolnych i pracowitych uczniów! A Wam Młodzi #SuperKoderzy życzymy, byście nadal z pasją rozwijali swoje programistyczno-robotyczne zainteresowania! Wszystkim autorom filmów nadesłanych na konkurs serdecznie dziękujemy. Nagroda główna – 1. Szkoła Podstawowa nr 1 w Wałczu 2. Szkoła Podstawowa nr 9 w […]

Programowanie dla humanistów? Kilka słów o Dziennikarzach przyszłości

Programowanie najczęściej kojarzy się z zadaniem dla osób z zamiłowaniem do przedmiotów ścisłych. Czy humanista też mógłby się odnaleźć w świecie kodów i algorytmów? Okazuje się, że jak najbardziej. Udowodnili to uczestnicy ścieżki tematycznej Dziennikarze przyszłości programu #SuperKoderzy. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Konstancinie-Jeziornie mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności programistyczne i reporterskie w roku szkolnym […]

#SuperKoderzy – programowanie jest przyjemnością i dobrą zabawą!

W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie klas czwartych Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku  brali udział w projekcie #SuperKoderzy. Wybraliśmy ambitną ścieżkę  „Pogromcy języków”. Celem naszych zmagań było stworzenie interaktywnego widowiska na kanwie powieści „Czarnoksiężnik z krainy Oz”. Na potrzeby projektu  programowaliśmy roboty mBoty, które odgrywały w naszym widowisku główną bohaterkę powieści – Dorotkę.  Cały projekt […]

Uczniowie z SPE programują

Jednym z najważniejszych zadań współczesnej i nowoczesnej szkoły jest kształtowanie kompetencji kluczowych u uczniów, czyli wyposażenie w wiedzę, umiejętności i postawy, które umożliwią im swobodne funkcjonowanie w społeczeństwie i gospodarce. Uczniowie XXI wieku muszą uczyć się właściwych technik komunikacji, współpracy w grupie, logicznego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów, porozumiewania się w obcych językach, obsługi komputera, wykorzystywania […]

Z robotami w świat bajki

Czy do nauki języka niemieckiego można wykorzystać roboty? Jak najbardziej! Przekonali się o tym uczniowie i nauczyciele w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sycowie. W ubiegłym roku szkolnym nasza placówka dołączyła do rodziny #SuperKoderów. Wybraliśmy ścieżkę „Pogromcy języków-język niemiecki”. Projekt był realizowany przez panią Monikę Gorządek oraz panią Renatę Kapicę. Pierwszym etapem […]

Majsterkowicze 2.0 czyli nasza przygoda z #SuperKoderami

Czy warto zostać #SuperKoderem? Takie pytanie przyświecało uczniom i nauczycielom Szkoły Podstawowej w Małogoszczu, kiedy to zdecydowali się na udział w programie #SuperKoderzy. Pod opieką nauczyciela informatyki oraz nauczyciela matematyki, został nagrany filmik konkursowy do ścieżki Majsterkowicze 2.0, wypełniono niezbędne formularze i wnioski. Z niecierpliwością czekano na wyniki.  I udało się, szkoła otrzymała grant na […]

Podróże z mBotami w przeszłość

Nie byłoby #SuperKoderów w naszej Szkole Podstawowej nr 8 w Gdyni, gdyby nienagrany przez uczniów klasy V B film. Miał on przekonać komisję, że nasi uczniowie bardzo chcą być #SuperKoderami i poznawać historię razem ze schratchowym duszkiem Chronoskiem. Już sama praca nad filmem była bardzo kształcącym wyzwaniem. I świetną zabawą. Podczas wspólnego pisania i przerabiania […]

Zwycięzcy Konkursu „CodeWeek #SuperKoderów 2019”

Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim szkołom za udział w konkursie. Wszystkim gorąco gratulujemy, ponieważ wiemy jak wiele pracy Was to kosztowało. Z ogromną przyjemnością oglądaliśmy Wasze zgłoszenia konkursowe a poniżej ogłaszamy zwycięzców:  Nagroda główna – Tabletu Samsung Galaxy TabE i głośnika JBL GO2 : 1. Szkoła Podstawowa nr 4 im. H. Sienkiewicza w Świdnicy 2. Szkoła […]

Nudne lekcje? Nie odkrywanie świata z #SuperKoderami!

Projekt „Odkrywcy Świata” był trzecim projektem #SuperKoderów Fundacji Orange, który realizowany był w naszej szkole. Każda edycja wnosiła coś nowatorskiego w naszej edukacji, a ciekawa tematyka powiązana z serią doświadczeń i elementami programowania to gwarantowany sukces. Pieniądze z grantu pozwoliły zakupić porządny zestaw doświadczalny w skład, którego wchodziła mała elektrownia wiatrowa, ogniwa fotowoltaiczne i mierniki. […]

KONKURS Młodzi #SuperKoderzy w akcji – druga edycja

Pokażcie waszych młodych programistów i pasjonatów nowych technologii! Jeśli w Twojej szkole w programie #SuperKoderzy biorą udział uczniowie, wykazujący się szczególnymi zdolnościami programistycznymi i są pasjonatami nowych technologii – pochwal się nimi na stronie programu. Możesz opowiedzieć nam o jednym lub o grupie uczniów. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki filmik (nie dłuższy niż […]

Robo-matematycy z Małogoszcza w akcji

Miniony rok szkolny był dla uczniów Szkoły Podstawowej w Małogoszczu niezwykle ciekawy. Mieli oni możliwość uczestniczyć w kolejnej edycji programu Fundacji Orange #SuperKoderzy. Ścieżka edukacyjna, którą wybrali – Robo-matematycy – znalazła wielu pasjonatów. To połączenie zajęć informatycznych z królową nauk – matematyką. Kolejna edycja, kolejne wyzwania, kolejne inicjatywy. Działo się… Drugi rok zajęć był o […]