Mistrzowie Internetu

#SuperKoderzy to grantowy program Fundacji Orange, polegający na prowadzeniu zajęć (dodatkowych lub zwykłych lekcyjnych) z podstaw programowania, według wybranej ścieżki. Kilkanaście ciekawych tematów z idealnie dopasowaną podstawą programową pozwoli na wprowadzenie myślenia komputacyjnego nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach języka polskiego, historii czy geografii. Każda ścieżka zaplanowana jest tak, aby poruszane zagadnienia stanowiły zarówno realizację treści obowiązkowych, jak i rozwijały pasje uczniów wykraczające poza standardowy poziom nauczania.

Główny nacisk w tym programie kładziony jest na rozwój kompetencji kluczowych. To, że umiejętności informatyczne są obecnie absolutnym must-have wydaje się oczywiste. Żyjemy w świecie, w którym rewolucje technologiczne zmieniające całe nasze życie, trwają już nie kilkadziesiąt, a zaledwie kilka lat. Konieczna jest umiejętność nadążania za tymi zmianami. I nie chodzi tu o to, żeby posiąść wiedzę absolutną, co wiadomo, że jest z góry skazane na porażkę. Chodzi raczej o to, aby wśród nieustających zmian się nie zagubić. Chodzi o takie kształtowanie przyszłych pokoleń, aby potrafiły w tych zmianach się odnaleźć i aby same świadomie na te zmiany wpływały.

Podczas zajęć w #SuperKoderach kształtujemy więc nie tylko umiejętności informatyczne, ale również społeczne. Praca w grupach, wrażliwość społeczna, dopingowanie się nawzajem, to tylko niektóre z nich.

Zajęcia z #SuperKoderów prowadzę już drugi rok. Najpierw w szkole szpitalnej realizowałam wraz z koleżankami ścieżkę Cyfrowi DJe. Polegała ona na rozwijaniu na muzyce umiejętności programowania w oparciu o kodowanie. Dzięki grantowi mogłyśmy zakupić płytki MakeyMakey oraz robota Lofi. Już od pierwszych zajęć wiedziałyśmy, że nasze spotkania będą hitem! Granie na bananie, żelkach, czy łyżkach za każdym razem przynosiło wiele radości i nieco zaskoczenia. Taki niespodziewany element bardzo pobudzał wyobraźnię uczniów. Dawał początek rozważaniom, na czym jeszcze można grać? Co jeszcze przewodzi impulsy? Z lekcji informatyki łatwo przechodziliśmy do fizyki, aby na końcu dotrzeć do muzyki: gam, nut, tempa, taktów. Dawałyśmy dzieciom przestrzeń do tworzenia własnych utworów i stawania się “owocowymi kompozytorami”. Nauka Scratcha nie była żadnym wyzwaniem, gdy w grę wchodziło stworzenie i zaprogramowanie własnej orkiestry czy zespołu. Czasem tylko nie wystarczało nam… czasu na realizację wszystkich pomysłów!

Szkoła szpitalna rządzi się własnymi prawami. Nie zawsze można spotkać się na zajęciach z grupą dzieci. Ze względu na rotację pacjentów, za każdym razem uczniowie są inni. Czasami ten sam temat trzeba realizować kilka razy. Bywa, że praca przybiera bardziej indywidualny charakter. Dzięki elastyczności programu nie jest to jednak żadnym problemem. Do każdych zajęć przygotowany jest gotowy scenariusz, który można dowolnie modyfikować do wymagań grupy i indywidualnych potrzeb psycho-fizycznych dzieci. Ponadto realizacja programu #SuperKoderzy umożliwiła nam działanie dwutorowe. Z jednej strony wzbogaciła ofertę szkoły o nowoczesne pomoce dydaktyczne i innowacyjne zajęcia edukacyjne. Z drugiej pozwoliła spełniać cele terapeutyczne, takie jak integracja dziecka ze środowiskiem szpitalnym i szkolnym, łagodzenie procesu hospitalizacji, możliwość odnoszenia sukcesów.

 

W ostatniej edycji #SuperKoderów realizowałam ścieżkę Mistrzowie Internetu w szkole społecznej. Projektowanie stron internetowych w oparciu o język HTML jest doskonałym wstępem do bardziej zaawansowanych języków i skryptów. W tej ścieżce duży nacisk kładzie się na budowanie pozytywnych treści online, rozpoznawanie fake newsów oraz przestrzeganie praw autorskich. Mimo, że przewidziana jest dla klas starszych, realizuję ją w klasach IV. Uczniowie są niesamowicie zaangażowani w tworzenie własnych stron. Na każdych zajęciach, z lekkim niedowierzaniem upewniają się, że ich prace będą opublikowane! Poczucie, że są współtwórcami Internetu bardzo ich nakręca do twórczej i ciężkiej pracy.

Współpraca jest niesamowicie ważnym aspektem #SuperKoderów. Społeczeństwo nie będzie miało pożytku z geniuszy, którzy nie będą umieli dogadać się z innymi ludźmi. Dlatego pracy zespołowej dzieci uczą się na każdych zajęciach: pomagając sobie przy tworzeniu kodów, wspólnie wyszukując informacji, czy razem budując strony.

Oprócz kompetencji cyfrowych i społecznych chciałam również rozwijać inne kluczowe umiejętności przyszłości. Język angielski i informatyka idą ze sobą w parze, dlatego w tym roku do współpracy zaprosiłam koleżankę anglistkę. Razem prowadzimy zajęcia: ja skupiam się na stronie technicznej, ona wprowadza nowe słownictwo. Nie ma lepszego sposobu na naukę niż niejako mimochodem. Tu obie dziedziny przenikają się, stanowiąc dla uczniów logiczną całość.

Nasze spotkania zaczęły się od wspólnego wykonania plakatu. Zapisywaliśmy na nim takie hasła, jak dobra zabawa, kodowanie, współpraca, brak hejtu, stop wirusom – wszystko, co kojarzyło nam się z przyszłymi zajęciami. W ten sposób omówiliśmy regulamin zajęć i ustaliliśmy nasze priorytety. Przy okazji wymyśliliśmy też nazwę naszej grupy: #SuperKoterzy!

Następne zajęcia, dzięki gotowym scenariuszom i wspaniałemu szkoleniu (szkolenia przygotowujące nauczycieli do prowadzenia zajęć odbywają się w sierpniu i wrześniu) było łatwo zaplanować i przeprowadzić: przez zabawę wprowadziłyśmy pojęcie i rolę znaczników. Później dzieci nauczyły się tworzyć szkielet strony, który do tej pory uzupełniają treścią. Część uczniów ma kłopoty ze znalezieniem właściwej tematyki swojej pracy. Często zmieniają zdanie lub nie potrafią wyczuć, które treści nadają się do publikowania. Więc oprócz nauki zagadnień stricte informatycznych, uczymy też ich wytrwałości, pokonywania trudności, szukania inspiracji, krytycznej i konstruktywnej oceny prac swoich i innych.

Szkoła, w której realizuję obecnie #SuperKoderów zapewniła nam dobry sprzęt do prowadzenia zajęć. Grant mogłyśmy więc, za pozwoleniem Fundacji, przeznaczyć również na sprzęt nie związany z tworzeniem stron internetowych. Zakupiłyśmy zestawy Lofi Robots, które w przerwach od kodowania w HTML, uczą nas współpracy (praca w grupach), kodowania w Scratchu oraz kształcą umiejętności konstrukcyjne i dbają o doskonalenie motoryki małej.

Zajęcia w ramach #SuperKoderów odbywają się w okresie wrzesień – kwiecień, ale warsztaty z uczniami będą trwały znacznie dłużej! Nasze spotkania zaplanowane są do końca roku szkolnego: będziemy dalej doskonalić nasze strony, budować Lofi, a w między czasie bawić się hologramowymi kostkami Merge Cubes, które na potrzeby zajęć dokupiła nam szkoła. Z zakupionych sprzętów z powodzeniem mogą w przyszłych latach korzystać inni uczniowie szkoły, jak również zainteresowani nauczyciele. Bo wieść o tym, jak fajnie jest kodować, już rozniosła się po szkole!

***

Notka o autorce: Anna Richards jest nauczycielką w Zespole Placówek Specjalnych w Olsztynie oraz liderką programu #SuperKoderzy w tej szkole.

27 kwietnia 2020
Przeczytaj też:

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce? Polecamy webinar

Jak AI zmienia oblicze edukacji? Obejrzyj nagranie webinaru “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”, podczas którego Justyna Bober przedstawia narzędzia AI wspierające przygotowanie zajęć i proces uczenia się.

Polecamy webinar “Liczymy na roboty”

Dziś szkoły wyposażone są w różne modele robotów, a uczennice i uczniowie lubią lekcje z ich udziałem. Jeśli nie miałeś/miałaś okazji pracować z robotami lub szukasz nowych pomysłów na zajęcia przedmiotowe bądź dodatkowe, obejrzyj webinar Agnieszki Ogiegło, która dzieli się dobrymi praktykami i zaskakującymi rozwiązaniami edukacyjnymi.

Polecamy webinar: Gra z Makey Makey

Płytka MakeyMakey to niewielkie urządzenie, które wprawia w zachwyt “od pierwszego wejrzenia”. Tkwi w nim moc edukacyjnych możliwości, a przy tym daje masę radości – zarówno nauczycielce czy nauczycielowi, jak i dzieciom. Jeśli nie znasz jeszcze MakeyMakey lub szukasz nowych możliwości jej wykorzystania, obejrzyj webinar, w którym Joanna Apanasewicz pokaże, ile można wyczarować za pomocą tego niepozornego narzędzia. Zapraszamy!

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?

Zapraszamy na webinar “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”. Już we wtorek (5.03, godz. 18:00-19:30) Justyna Bober wskaże kilka narzędzi AI, które możesz wykorzystać w przygotowaniu zajęć i które mogą wspierać samodzielną pracę uczennic i uczniów.

Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty

Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.

Webinar: Liczymy na roboty

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.

Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?

Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.

Nieskończoność do sześcianu

Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek?

Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy

Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?

Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?

programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo. 

Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar

Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.

Polecamy webinar Dział@my dla klimatu

Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…

Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar

Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]

Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem

Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!