Mistrzowie Internetu

#SuperKoderzy to grantowy program Fundacji Orange, polegający na prowadzeniu zajęć (dodatkowych lub zwykłych lekcyjnych) z podstaw programowania, według wybranej ścieżki. Kilkanaście ciekawych tematów z idealnie dopasowaną podstawą programową pozwoli na wprowadzenie myślenia komputacyjnego nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach języka polskiego, historii czy geografii. Każda ścieżka zaplanowana jest tak, aby poruszane zagadnienia stanowiły zarówno realizację treści obowiązkowych, jak i rozwijały pasje uczniów wykraczające poza standardowy poziom nauczania.

Główny nacisk w tym programie kładziony jest na rozwój kompetencji kluczowych. To, że umiejętności informatyczne są obecnie absolutnym must-have wydaje się oczywiste. Żyjemy w świecie, w którym rewolucje technologiczne zmieniające całe nasze życie, trwają już nie kilkadziesiąt, a zaledwie kilka lat. Konieczna jest umiejętność nadążania za tymi zmianami. I nie chodzi tu o to, żeby posiąść wiedzę absolutną, co wiadomo, że jest z góry skazane na porażkę. Chodzi raczej o to, aby wśród nieustających zmian się nie zagubić. Chodzi o takie kształtowanie przyszłych pokoleń, aby potrafiły w tych zmianach się odnaleźć i aby same świadomie na te zmiany wpływały.

Podczas zajęć w #SuperKoderach kształtujemy więc nie tylko umiejętności informatyczne, ale również społeczne. Praca w grupach, wrażliwość społeczna, dopingowanie się nawzajem, to tylko niektóre z nich.

Zajęcia z #SuperKoderów prowadzę już drugi rok. Najpierw w szkole szpitalnej realizowałam wraz z koleżankami ścieżkę Cyfrowi DJe. Polegała ona na rozwijaniu na muzyce umiejętności programowania w oparciu o kodowanie. Dzięki grantowi mogłyśmy zakupić płytki MakeyMakey oraz robota Lofi. Już od pierwszych zajęć wiedziałyśmy, że nasze spotkania będą hitem! Granie na bananie, żelkach, czy łyżkach za każdym razem przynosiło wiele radości i nieco zaskoczenia. Taki niespodziewany element bardzo pobudzał wyobraźnię uczniów. Dawał początek rozważaniom, na czym jeszcze można grać? Co jeszcze przewodzi impulsy? Z lekcji informatyki łatwo przechodziliśmy do fizyki, aby na końcu dotrzeć do muzyki: gam, nut, tempa, taktów. Dawałyśmy dzieciom przestrzeń do tworzenia własnych utworów i stawania się “owocowymi kompozytorami”. Nauka Scratcha nie była żadnym wyzwaniem, gdy w grę wchodziło stworzenie i zaprogramowanie własnej orkiestry czy zespołu. Czasem tylko nie wystarczało nam… czasu na realizację wszystkich pomysłów!

Szkoła szpitalna rządzi się własnymi prawami. Nie zawsze można spotkać się na zajęciach z grupą dzieci. Ze względu na rotację pacjentów, za każdym razem uczniowie są inni. Czasami ten sam temat trzeba realizować kilka razy. Bywa, że praca przybiera bardziej indywidualny charakter. Dzięki elastyczności programu nie jest to jednak żadnym problemem. Do każdych zajęć przygotowany jest gotowy scenariusz, który można dowolnie modyfikować do wymagań grupy i indywidualnych potrzeb psycho-fizycznych dzieci. Ponadto realizacja programu #SuperKoderzy umożliwiła nam działanie dwutorowe. Z jednej strony wzbogaciła ofertę szkoły o nowoczesne pomoce dydaktyczne i innowacyjne zajęcia edukacyjne. Z drugiej pozwoliła spełniać cele terapeutyczne, takie jak integracja dziecka ze środowiskiem szpitalnym i szkolnym, łagodzenie procesu hospitalizacji, możliwość odnoszenia sukcesów.

 

W ostatniej edycji #SuperKoderów realizowałam ścieżkę Mistrzowie Internetu w szkole społecznej. Projektowanie stron internetowych w oparciu o język HTML jest doskonałym wstępem do bardziej zaawansowanych języków i skryptów. W tej ścieżce duży nacisk kładzie się na budowanie pozytywnych treści online, rozpoznawanie fake newsów oraz przestrzeganie praw autorskich. Mimo, że przewidziana jest dla klas starszych, realizuję ją w klasach IV. Uczniowie są niesamowicie zaangażowani w tworzenie własnych stron. Na każdych zajęciach, z lekkim niedowierzaniem upewniają się, że ich prace będą opublikowane! Poczucie, że są współtwórcami Internetu bardzo ich nakręca do twórczej i ciężkiej pracy.

Współpraca jest niesamowicie ważnym aspektem #SuperKoderów. Społeczeństwo nie będzie miało pożytku z geniuszy, którzy nie będą umieli dogadać się z innymi ludźmi. Dlatego pracy zespołowej dzieci uczą się na każdych zajęciach: pomagając sobie przy tworzeniu kodów, wspólnie wyszukując informacji, czy razem budując strony.

Oprócz kompetencji cyfrowych i społecznych chciałam również rozwijać inne kluczowe umiejętności przyszłości. Język angielski i informatyka idą ze sobą w parze, dlatego w tym roku do współpracy zaprosiłam koleżankę anglistkę. Razem prowadzimy zajęcia: ja skupiam się na stronie technicznej, ona wprowadza nowe słownictwo. Nie ma lepszego sposobu na naukę niż niejako mimochodem. Tu obie dziedziny przenikają się, stanowiąc dla uczniów logiczną całość.

Nasze spotkania zaczęły się od wspólnego wykonania plakatu. Zapisywaliśmy na nim takie hasła, jak dobra zabawa, kodowanie, współpraca, brak hejtu, stop wirusom – wszystko, co kojarzyło nam się z przyszłymi zajęciami. W ten sposób omówiliśmy regulamin zajęć i ustaliliśmy nasze priorytety. Przy okazji wymyśliliśmy też nazwę naszej grupy: #SuperKoterzy!

Następne zajęcia, dzięki gotowym scenariuszom i wspaniałemu szkoleniu (szkolenia przygotowujące nauczycieli do prowadzenia zajęć odbywają się w sierpniu i wrześniu) było łatwo zaplanować i przeprowadzić: przez zabawę wprowadziłyśmy pojęcie i rolę znaczników. Później dzieci nauczyły się tworzyć szkielet strony, który do tej pory uzupełniają treścią. Część uczniów ma kłopoty ze znalezieniem właściwej tematyki swojej pracy. Często zmieniają zdanie lub nie potrafią wyczuć, które treści nadają się do publikowania. Więc oprócz nauki zagadnień stricte informatycznych, uczymy też ich wytrwałości, pokonywania trudności, szukania inspiracji, krytycznej i konstruktywnej oceny prac swoich i innych.

Szkoła, w której realizuję obecnie #SuperKoderów zapewniła nam dobry sprzęt do prowadzenia zajęć. Grant mogłyśmy więc, za pozwoleniem Fundacji, przeznaczyć również na sprzęt nie związany z tworzeniem stron internetowych. Zakupiłyśmy zestawy Lofi Robots, które w przerwach od kodowania w HTML, uczą nas współpracy (praca w grupach), kodowania w Scratchu oraz kształcą umiejętności konstrukcyjne i dbają o doskonalenie motoryki małej.

Zajęcia w ramach #SuperKoderów odbywają się w okresie wrzesień – kwiecień, ale warsztaty z uczniami będą trwały znacznie dłużej! Nasze spotkania zaplanowane są do końca roku szkolnego: będziemy dalej doskonalić nasze strony, budować Lofi, a w między czasie bawić się hologramowymi kostkami Merge Cubes, które na potrzeby zajęć dokupiła nam szkoła. Z zakupionych sprzętów z powodzeniem mogą w przyszłych latach korzystać inni uczniowie szkoły, jak również zainteresowani nauczyciele. Bo wieść o tym, jak fajnie jest kodować, już rozniosła się po szkole!

***

Notka o autorce: Anna Richards jest nauczycielką w Zespole Placówek Specjalnych w Olsztynie oraz liderką programu #SuperKoderzy w tej szkole.

27 kwietnia 2020
Przeczytaj też:

Wkrótce nowa ścieżka historyczna!

W tym roku chcemy zaproponować kolejną nowość dla #SuperKoderek i #SuperKoderów, którzy lubią podróże w czasie! Scenariusze poszczególnych lekcji nowej ścieżki historycznej właśnie powstają. Ścieżka przeznaczone będzie głównie dla klas V. Oprzemy się w niej na zagadnieniach związanych z historią Polski – od pierwszych Słowian do Wielkiej Wojny z Zakonem Krzyżackim i jej punktu kulminacyjnego […]

Historyczne wędrówki z # SuperKoderami

Kodowanie na historii? Oczywiście, to możliwe, a nawet można naprawdę sporo ciekawych działań zaplanować. Uczniowie klas IV Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Lipnie brali udział w programie edukacyjnym #SuperKoderzy Fundacji Orange.  Wykorzystując nowe technologie, realizowali ścieżkę „Poszukiwacze Skarbów”, dzięki której mieli możliwość odbycia historycznej wędrówki po średniowiecznej Polsce Piastów. Zajęcia z #SuperKoderami […]

Jak radzą sobie #SuperKoderzy zdalnie?

Realizacja programu #SuperKoderzy zdalnie to duże wyzwanie dla nauczycieli i uczniów. Jak zorganizować zajęcia w trybie online? Jak pokonać bariery techniczne i sprzętowe? Jak zadbać o motywację uczniów i własną? Te pytania zadaliśmy liderkom i liderom #SuperKoderów. Zachęcamy do obejrzenia krótkich wywiadów i przeczytania wskazówek, z jakich programów warto według nich korzystać w czasie nauki […]

#SuperKoderski warsztat z Makey-Makey

Zachęcamy do obejrzeniu cyklu 4 szkoleń online pt. „Makey-Makey, czyli pomysł na STEAM w szkole”, zrealizowanych dla nauczycieli ze szkół biorących udział w programie #SuperKoderzy Fundacji Orange.


O pasji, educhceniu i dzieleniu się

Oglądałem ostatnio film z Hugh Grantem na jednym z tryliona kanałów satelitarnych. Oczywiście oglądałem dlatego, że ten popularny aktor grał w nim nauczyciela. Dopadło mnie to, co ludycznie wśród przedmieść, wsi i przysiółków nazywa się „zboczeniem zawodowym” – wszystkie moje zmysły wyostrzone były na teksty i sytuacje związane z nauczycielstwem omijając zgrabnie resztę filmu.

SuperKoderzy z Janikowa kontra nauczanie zdalne

W czerwcu 2020 uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Janikowie dowiedzieli się, że zakwalifikowali się do kolejnej edycji programu #SuperKoderzy. Informacja ta przyniosła dużo radości i pozytywnych emocji w społeczności szkolnej i wpłynęła na motywację uczniów, bowiem mieli oni duży udział w wyborze ścieżki edukacyjnej i wspólnie z nauczycielem przygotowali film na konkurs. Stary rok szkolny zakończono z myślą, że w nowym roku czeka wszystkich nowa przygoda, pełna wyzwań i nowych możliwości…

SuperKoderzy w edukacji zdalnej

W ostatnich miesiącach musieliśmy całkowicie przeorganizować swój warsztat pracy nauczyciela. Jak powszechnie wiadomo było to spowodowane sytuacją epidemiologiczną, która dotknęła wiele państw, w tym również Polskę. Tak naprawdę z początkiem wiosny 2020 roku z dnia na dzień wydano komunikat, że przechodzimy na naukę zdalną. Było to ogromnym zaskoczeniem i wielu edukatorów stanęło przed nie lada wyzwaniem. Jak wtedy wyglądała nasza szkolna rzeczywistość? Mnóstwo szkoleń, konieczność wyboru platformy edukacyjnej do pracy z uczniami, przeanalizowanie i dostosowanie planów nauczania oraz przedmiotowych systemów oceniania do nowych warunków nauki.

Mikro:bitowcy z Wesołej – jak okiełznać Pythona przy pomocy Malinki

Obecny rok szkolny rozpoczął się dla uczniów klas 4-8 zainteresowanych programowaniem z wielkim hukiem. Już bowiem pod koniec czerwca, wiedzieli oni, iż Dwujęzycznej Szkole Podstawowej nr 1 w Warszawie udało się dołączyć do programu #SuperKoderzy Fundacji Orange.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne”

Drodzy #SuperKoderzy,Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego – #SuperKoderowe kółka programistyczne”, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków. O wynikach zdecydowała kolejność zgłoszeń. Szkoły zakwalifikowane do programu:Prywatna Szkoła Podstawowa nr 6 w BiałymstokuSzkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Błażowej DolnejSzkoła Podstawowa nr 1 im. E. […]

Zakwalifikowani do programu “Programowanie – ekologia na co dzień”

Drodzy #SuperKoderzy, Jest nam miło poinformować o rozstrzygnięciu naboru do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”, który realizujemy wspólnie z nowymi robotami w naszym programie – z Photonami! Otrzymaliśmy tak dużo zgłoszeń, że po konsultacji postanowiliśmy przyznać dodatkowe 15 grantów, więc w sumie mamy ich 30. W związku z tym zmianie ulega zapis […]

Program grantowy dla #SuperKoderów „#SuperKoderowe kółka programistyczne”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do nowego programu grantowego #SuperKoderowe kółka programistyczne. Będzie on organizowany we współpracy z firmą LOFI, której trenerzy będą uczyć programowania! Dlaczego warto się zgłosić do programu? ·       szkolenia dla nauczycieli w formule online z zakresu nauki programowania z wykorzystaniem platformy BBC Micro;Bit,  ·       lekcje online dla […]

Program grantowy dla #SuperKoderów „Programowanie – ekologia na co dzień”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach Programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”. Przygotowaliśmy dla Was bardzo ciekawe scenariusze lekcji, podczas których robot Photon pomoże uczniom zrozumieć różne zagadnienia związane z ekologią, jak recykling, oszczędzanie prądu czy budowanie pojazdów przyszłości. Zajęcia mają za zadanie wprowadzić uczniów w programowanie robota […]

Znamy zwycięzców konkursu Nauczyciel #SuperKoderów

Jury wyłoniło laureatów konkursu Nauczyciel #SuperKoderów! To oni najciekawiej opowiedzieli w krótkiej filmowej formie o swoich doświadczeniach z wykorzystywania nowych technologii i programowania podczas udziału w programie #SuperKoderzy. Równorzędne nagrody otrzymują: Patrycja Skrzypczyk, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich, Oleśnica Iwona Szyszkowska, ZSzO Szkoła Podstawowa im. 24 Lutego 1863 r., Małogoszcz Monika […]

Konstruktorzy gier

Konstruktorzy gier Dzisiejszy świat przepełniony jest cyfryzacją, która towarzyszy nam od urodzenia. Rodzimy się, a o nasz spokojny sen troszczą się elektroniczne bujaczki imitujące kołysanie znane nam podczas życia prenatalnego, „misie szumisie” oraz inne dzieła nauki zaprogramowane, aby współczesnym mamom i dzieciom żyło się komfortowo. Gdy zaczynamy chodzić i poznawać świat rozpoczynamy swoją przygodę z… […]

Muzyczne kodowanie

Grupę cyfrowych DJ-ów tworzą w naszej szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas IV-VI szkoły podstawowej. Fundacja Orange już drugi raz dała nam możliwość nabycia nowych umiejętności i wzbogacenia wiedzy, oferując ciekawe scenariusze zajęć oraz grant na zakup pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji wybranej ścieżki #SuperKoderów. Program #SuperKoderzy – ścieżka Cyfrowi DJe to projekt, w który […]

Poranki z #SuperKoderami

Dla wszystkich zainteresowanych małych i dużych #SuperKoderów udostępniamy nagrania z „Poranków z #SuperKoderami”. Po każdym wydarzeniu będziemy je sukcesywnie dodawali abyście w wolnej chwili mieli dostęp do wszystkich naszych materiałów 🙂 Pierwsze spotkanie z dnia 24 marca znajdziecie tutaj:https://www.youtube.com/watch?v=AdhuV1xDuXE Drugie spotkanie z dnia 26 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/GkGoect4u80 Trzecie spotkanie z dnia 31 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/Cx5P1AfeZ-E […]

Informacje o realizacji programu #SuperKoderzy w okresie kwarantanny

Drodzy #SuperKoderzy! w związku z zaistniałą sytuacją i przymusową kwarantanną zdajemy sobie sprawę, że musieliście Państwo przerwać prowadzenie zajęć w ramach Programu. Chcielibyśmy poinformować, że podjęliśmy decyzję o przedłużeniu możliwości realizacji Programu do końca czerwca, zakładając optymistyczny scenariusz, że powrócimy do szkół przed wakacjami. Oczywiście jeśli jednak tak się nie stanie decyzje o Programie będziemy […]

KONKURS Nauczyciel #SuperKoderów

Drodzy #SuperKoderzy! W tym konkursie zapraszamy Was do pokazania swoich doświadczeń z udziału w naszym programie. Opowiedzcie nam o sobie. Pokażcie, co dał Wam program, jak zmieniły się Wasze lekcje w szkole, relacje z uczniami. Opowiedzcie, jak wykorzystujecie wiedzę związaną z programowaniem na Waszych zajęciach. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki film (nie dłuższy […]

Przyznajemy tytuł Przyjaciela #SuperKoderów

Są wśród nas nauczyciele, którzy aktywnie angażują się w realizację Programu #SuperKoderzy, a dodatkowo promują go w swoich społecznościach, pomagają innym, dzieląc się swoim doświadczeniem, biorą udział w licznych aktywnościach i współorganizują przedsięwzięcia związane z programowaniem i robotyką. Chcielibyśmy podziękować im i wyróżnić tytułem Przyjaciela #SuperKoderów. Będzie on odtąd przyznawany nauczycielom, którzy w szczególny sposób […]

Zwycięzcy konkursu „Świąteczna kartka #SuperKoderów”

Drodzy uczestnicy konkursu na projekt własnej, scratchowej kartki świątecznej☺  Serdecznie gratulujemy wszystkim, którzy podjęli się tego zadania. Wasze prace były naprawdę piękne. Widać w nich świątecznego ducha☺ Jesteśmy pod wrażeniem Waszych pomysłów i kreatywności. Mieliśmy trudne zadanie z wyborem tych najlepszych, dlatego dodaliśmy jeszcze kilka wyróżnień☺ i z ogromną przyjemnością ogłaszamy zwycięzców: Nagroda główna: 1. […]