Muzyczne kodowanie

Grupę cyfrowych DJ-ów tworzą w naszej szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas IV-VI szkoły podstawowej. Fundacja Orange już drugi raz dała nam możliwość nabycia nowych umiejętności i wzbogacenia wiedzy, oferując ciekawe scenariusze zajęć oraz grant na zakup pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji wybranej ścieżki #SuperKoderów.

Program #SuperKoderzy – ścieżka Cyfrowi DJe to projekt, w który weszliśmy z wielkim entuzjazmem i zarazem lekkim niepokojem – Czy podołamy? Jednak szybko okazało się, że nasze zaangażowanie i atrakcyjne zajęcia pociągnęły nas w stronę niezapomnianej edukacyjnej przygody.

Już pierwsze lekcje pokazały, że uczniowie całkiem dobrze radzą sobie w obsłudze interfejsu Scratch. Umiejętności pracy w programie Scratch wykorzystali tworząc swój pierwszy projekt muzyczny, w którym dzięki odpowiednio dobranym modułom z instrukcjami mogli odtwarzać zadaną melodię piosenki „Panie Janie”. Tak właśnie na kolejnych zajęciach powstawały nasze nowe projekty muzyczne. 

Nauczyciel muzyki, pan Zbigniew Gładysz, zapoznał naszych Cyfrowych DJ-ów z sekwencerem rytmicznym i melodycznym. Uczniowie poznali podobieństwo między zapisem nutowym, a programowaniem sekwencji. Wiedzą już, że muzyka to nie tylko nuty, ale także inne kody. Muszę przyznać, że potrzeba było uczniom trochę czasu na opanowanie tych wszystkich opcji, przełączników i guzików.

Dużą frajdę sprawiło nam nagrywanie naszych autorskich sampli za pomocą mikrofonu wielokierunkowego i programu do nagrywania Audacity. Przycięcie ciszy na początku i końcu nagrania, znormalizowanie głośności, eksportowanie plików wav, to dla nas już nic trudnego.

Niezwykle atrakcyjne okazały się zajęcia z użyciem kontrolerów muzycznych Makey Makey i tutaj nasza kreatywność zaskoczyła nas samych. Nauczyliśmy się wykorzystywać rożne przedmioty do komponowania własnych kontrolerów i instalacji muzycznych. Programowaliśmy skrypty pozwalające na odgrywanie sampli, również tych nagranych i edytowanych przez nas. Jedną z takich wspólnie przygotowanych kompozycji pt.: Muzyczne malowanie z Makey Makey”, nasi Cyfrowi DJe zaprezentują podczas IV Paraolimpiady Fotograficzno-Plastycznej organizowanej przez naszą szkołę.

Dzięki uprzejmości Fundacji Orange uczniowie biorący udział w projekcie #SuperKoderzy mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach z modelowania 3D. Przedstawiciele Stowarzyszenia Robisz.to przeprowadzili z naszymi #SuperKoderami bardzo ciekawe i kreatywne zajęcia. Uczniowie mieli możliwość tworzenia własnych projektów przestrzennych oraz poznania technologii drukowania 3D. Ogromną radość sprawiło uczniom obserwowanie pracy drukarki 3D jak również dotknięcie wydrukowanych przedmiotów.

Realizacja projektu #SuperKoderzy była dla naszych uczniów wspaniałą przygodą, niesamowitą wyprawą edukacyjną, na której mogli pozyskać wiele cennych zdobyczy: wiedzę i jej przełożenie na praktykę, kreatywność, logiczne myślenie, umiejętność współpracy w grupie. Była wspaniałym uzupełnieniem lekcji informatyki i muzyki, stanowiąc interesującą formę powiązania tych przedmiotów. Uczniowie zwiększyli swoje kompetencje cyfrowe, komunikacyjne i medialne. Wiedzą już co to jest sekwencer rytmiczny i melodyczny, jak go obsługiwać i jakie ma zastosowanie. Umieją wykorzystać dźwięki z otoczenia do tworzenia własnej muzyki. Nabyli nowe umiejętności w zakresie tworzenia skryptów w aplikacji Scratch.

Wspólne zaangażowanie w wykonywanie zadań podczas realizacji programu zaowocowało rozwojem umiejętności pracy zespołowej.

Udział w programie przyniósł mi osobiście wiele radości i satysfakcji, wzbogacił o nowe doświadczenia, dał wiele pomysłów na ciekawe lekcje. Mimo, że na realizację scenariuszy zajęć musieliśmy poświęcić więcej czasu, zaangażowanie i zapał uczestników programu motywował mnie do dalszej pracy. Najmniejsze nawet osiągnięcia uczniów borykających się z różnymi dysfunkcjami, którym nauka nie przychodzi tak łatwo, były dla mnie dużym sukcesem. 

Druga edycja programu #SuperKoderzy umocniła w nas wiarę we własne siły i możliwości, wzbudzając chęć do podejmowania nowych wyzwań dających możliwość intelektualnego rozwoju. Udział w projekcie zaowocował ogromnym zapałem dążenia do poznawania świata nowych technologii i z pewnością będziemy je kontynuować w naszej szkole.

Co jeszcze możemy powiedzieć?

Jeśli Ci sercu nauka bliska,

Chcesz ją poznawać też niebanalnie

To zapraszamy, my już umiemy!

Świat programistów wszak nie jest trudny,

A przyszłość od nas, młodych zależy.

Niech w twojej szkole działają prężnie

Tak, jak i u nas

#SuperKoderzy!

Notka o autorce: Iwona Nowakowska jest nauczycielką informatyki, chemii i fizyki w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej im. O. Augustyna Kordeckiego w Częstochowie, a także liderką projektu #SuperKoderzy, który prowadzi ze swoimi uczniami.

26 marca 2020
Przeczytaj też:

Znamy zwycięzców konkursu Nauczyciel #SuperKoderów

Jury wyłoniło laureatów konkursu Nauczyciel #SuperKoderów! To oni najciekawiej opowiedzieli w krótkiej filmowej formie o swoich doświadczeniach z wykorzystywania nowych technologii i programowania podczas udziału w programie #SuperKoderzy. Równorzędne nagrody otrzymują: Patrycja Skrzypczyk, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich, Oleśnica Iwona Szyszkowska, ZSzO Szkoła Podstawowa im. 24 Lutego 1863 r., Małogoszcz Monika […]

Konstruktorzy gier

Konstruktorzy gier Dzisiejszy świat przepełniony jest cyfryzacją, która towarzyszy nam od urodzenia. Rodzimy się, a o nasz spokojny sen troszczą się elektroniczne bujaczki imitujące kołysanie znane nam podczas życia prenatalnego, „misie szumisie” oraz inne dzieła nauki zaprogramowane, aby współczesnym mamom i dzieciom żyło się komfortowo. Gdy zaczynamy chodzić i poznawać świat rozpoczynamy swoją przygodę z… […]

Mistrzowie Internetu

#SuperKoderzy to grantowy program Fundacji Orange, polegający na prowadzeniu zajęć (dodatkowych lub zwykłych lekcyjnych) z podstaw programowania, według wybranej ścieżki. Kilkanaście ciekawych tematów z idealnie dopasowaną podstawą programową pozwoli na wprowadzenie myślenia komputacyjnego nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach języka polskiego, historii czy geografii. Każda ścieżka zaplanowana jest tak, aby poruszane zagadnienia stanowiły […]

Poranki z #SuperKoderami

Dla wszystkich zainteresowanych małych i dużych #SuperKoderów udostępniamy nagrania z „Poranków z #SuperKoderami”. Po każdym wydarzeniu będziemy je sukcesywnie dodawali abyście w wolnej chwili mieli dostęp do wszystkich naszych materiałów 🙂 Pierwsze spotkanie z dnia 24 marca znajdziecie tutaj:https://www.youtube.com/watch?v=AdhuV1xDuXE Drugie spotkanie z dnia 26 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/GkGoect4u80 Trzecie spotkanie z dnia 31 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/Cx5P1AfeZ-E […]

Informacje o realizacji programu #SuperKoderzy w okresie kwarantanny

Drodzy #SuperKoderzy! w związku z zaistniałą sytuacją i przymusową kwarantanną zdajemy sobie sprawę, że musieliście Państwo przerwać prowadzenie zajęć w ramach Programu. Chcielibyśmy poinformować, że podjęliśmy decyzję o przedłużeniu możliwości realizacji Programu do końca czerwca, zakładając optymistyczny scenariusz, że powrócimy do szkół przed wakacjami. Oczywiście jeśli jednak tak się nie stanie decyzje o Programie będziemy […]

KONKURS Nauczyciel #SuperKoderów

Drodzy #SuperKoderzy! W tym konkursie zapraszamy Was do pokazania swoich doświadczeń z udziału w naszym programie. Opowiedzcie nam o sobie. Pokażcie, co dał Wam program, jak zmieniły się Wasze lekcje w szkole, relacje z uczniami. Opowiedzcie, jak wykorzystujecie wiedzę związaną z programowaniem na Waszych zajęciach. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki film (nie dłuższy […]

Eko-hackathon Fundacji Orange

Zwycięscy I etapu Eko- hackathonu Fundacji Orange:   1.Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łętowni 2.Zespół Szkolno-Przedszkolny w Serbach 3.Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Makuszyńskiego w Mławie 4.Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Bytomiu 5.Szkoła Podstawowa im. Kajetana Trybusa w Wojaszówce   Wszystkim szkołom serdecznie dziękujemy za udział. […]

Przyznajemy tytuł Przyjaciela #SuperKoderów

Są wśród nas nauczyciele, którzy aktywnie angażują się w realizację Programu #SuperKoderzy, a dodatkowo promują go w swoich społecznościach, pomagają innym, dzieląc się swoim doświadczeniem, biorą udział w licznych aktywnościach i współorganizują przedsięwzięcia związane z programowaniem i robotyką. Chcielibyśmy podziękować im i wyróżnić tytułem Przyjaciela #SuperKoderów. Będzie on odtąd przyznawany nauczycielom, którzy w szczególny sposób […]

Zwycięzcy konkursu „Świąteczna kartka #SuperKoderów”

Drodzy uczestnicy konkursu na projekt własnej, scratchowej kartki świątecznej☺  Serdecznie gratulujemy wszystkim, którzy podjęli się tego zadania. Wasze prace były naprawdę piękne. Widać w nich świątecznego ducha☺ Jesteśmy pod wrażeniem Waszych pomysłów i kreatywności. Mieliśmy trudne zadanie z wyborem tych najlepszych, dlatego dodaliśmy jeszcze kilka wyróżnień☺ i z ogromną przyjemnością ogłaszamy zwycięzców: Nagroda główna: 1. […]

Zwycięzcy konkursu „Młodzi #SuperKoderzy w akcji”-druga edycja

Znamy laureatów konkursu “Młodzi #SuperKoderzy w akcji – II edycja”! Gratulujemy Nauczycielom i Rodzicom zdolnych i pracowitych uczniów! A Wam Młodzi #SuperKoderzy życzymy, byście nadal z pasją rozwijali swoje programistyczno-robotyczne zainteresowania! Wszystkim autorom filmów nadesłanych na konkurs serdecznie dziękujemy. Nagroda główna – 1. Szkoła Podstawowa nr 1 w Wałczu 2. Szkoła Podstawowa nr 9 w […]

Programowanie dla humanistów? Kilka słów o Dziennikarzach przyszłości

Programowanie najczęściej kojarzy się z zadaniem dla osób z zamiłowaniem do przedmiotów ścisłych. Czy humanista też mógłby się odnaleźć w świecie kodów i algorytmów? Okazuje się, że jak najbardziej. Udowodnili to uczestnicy ścieżki tematycznej Dziennikarze przyszłości programu #SuperKoderzy. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Konstancinie-Jeziornie mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności programistyczne i reporterskie w roku szkolnym […]

#SuperKoderzy – programowanie jest przyjemnością i dobrą zabawą!

W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie klas czwartych Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku  brali udział w projekcie #SuperKoderzy. Wybraliśmy ambitną ścieżkę  „Pogromcy języków”. Celem naszych zmagań było stworzenie interaktywnego widowiska na kanwie powieści „Czarnoksiężnik z krainy Oz”. Na potrzeby projektu  programowaliśmy roboty mBoty, które odgrywały w naszym widowisku główną bohaterkę powieści – Dorotkę.  Cały projekt […]

Uczniowie z SPE programują

Jednym z najważniejszych zadań współczesnej i nowoczesnej szkoły jest kształtowanie kompetencji kluczowych u uczniów, czyli wyposażenie w wiedzę, umiejętności i postawy, które umożliwią im swobodne funkcjonowanie w społeczeństwie i gospodarce. Uczniowie XXI wieku muszą uczyć się właściwych technik komunikacji, współpracy w grupie, logicznego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów, porozumiewania się w obcych językach, obsługi komputera, wykorzystywania […]

Z robotami w świat bajki

Czy do nauki języka niemieckiego można wykorzystać roboty? Jak najbardziej! Przekonali się o tym uczniowie i nauczyciele w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sycowie. W ubiegłym roku szkolnym nasza placówka dołączyła do rodziny #SuperKoderów. Wybraliśmy ścieżkę „Pogromcy języków-język niemiecki”. Projekt był realizowany przez panią Monikę Gorządek oraz panią Renatę Kapicę. Pierwszym etapem […]

Majsterkowicze 2.0 czyli nasza przygoda z #SuperKoderami

Czy warto zostać #SuperKoderem? Takie pytanie przyświecało uczniom i nauczycielom Szkoły Podstawowej w Małogoszczu, kiedy to zdecydowali się na udział w programie #SuperKoderzy. Pod opieką nauczyciela informatyki oraz nauczyciela matematyki, został nagrany filmik konkursowy do ścieżki Majsterkowicze 2.0, wypełniono niezbędne formularze i wnioski. Z niecierpliwością czekano na wyniki.  I udało się, szkoła otrzymała grant na […]

Podróże z mBotami w przeszłość

Nie byłoby #SuperKoderów w naszej Szkole Podstawowej nr 8 w Gdyni, gdyby nienagrany przez uczniów klasy V B film. Miał on przekonać komisję, że nasi uczniowie bardzo chcą być #SuperKoderami i poznawać historię razem ze schratchowym duszkiem Chronoskiem. Już sama praca nad filmem była bardzo kształcącym wyzwaniem. I świetną zabawą. Podczas wspólnego pisania i przerabiania […]

Zwycięzcy Konkursu „CodeWeek #SuperKoderów 2019”

Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim szkołom za udział w konkursie. Wszystkim gorąco gratulujemy, ponieważ wiemy jak wiele pracy Was to kosztowało. Z ogromną przyjemnością oglądaliśmy Wasze zgłoszenia konkursowe a poniżej ogłaszamy zwycięzców:  Nagroda główna – Tabletu Samsung Galaxy TabE i głośnika JBL GO2 : 1. Szkoła Podstawowa nr 4 im. H. Sienkiewicza w Świdnicy 2. Szkoła […]

Nudne lekcje? Nie odkrywanie świata z #SuperKoderami!

Projekt „Odkrywcy Świata” był trzecim projektem #SuperKoderów Fundacji Orange, który realizowany był w naszej szkole. Każda edycja wnosiła coś nowatorskiego w naszej edukacji, a ciekawa tematyka powiązana z serią doświadczeń i elementami programowania to gwarantowany sukces. Pieniądze z grantu pozwoliły zakupić porządny zestaw doświadczalny w skład, którego wchodziła mała elektrownia wiatrowa, ogniwa fotowoltaiczne i mierniki. […]

KONKURS Młodzi #SuperKoderzy w akcji – druga edycja

Pokażcie waszych młodych programistów i pasjonatów nowych technologii! Jeśli w Twojej szkole w programie #SuperKoderzy biorą udział uczniowie, wykazujący się szczególnymi zdolnościami programistycznymi i są pasjonatami nowych technologii – pochwal się nimi na stronie programu. Możesz opowiedzieć nam o jednym lub o grupie uczniów. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki filmik (nie dłuższy niż […]

Robo-matematycy z Małogoszcza w akcji

Miniony rok szkolny był dla uczniów Szkoły Podstawowej w Małogoszczu niezwykle ciekawy. Mieli oni możliwość uczestniczyć w kolejnej edycji programu Fundacji Orange #SuperKoderzy. Ścieżka edukacyjna, którą wybrali – Robo-matematycy – znalazła wielu pasjonatów. To połączenie zajęć informatycznych z królową nauk – matematyką. Kolejna edycja, kolejne wyzwania, kolejne inicjatywy. Działo się… Drugi rok zajęć był o […]