Nudne lekcje? Nie odkrywanie świata z #SuperKoderami!

Projekt „Odkrywcy Świata” był trzecim projektem #SuperKoderów Fundacji Orange, który realizowany był w naszej szkole. Każda edycja wnosiła coś nowatorskiego w naszej edukacji, a ciekawa tematyka powiązana z serią doświadczeń i elementami programowania to gwarantowany sukces. Pieniądze z grantu pozwoliły zakupić porządny zestaw doświadczalny w skład, którego wchodziła mała elektrownia wiatrowa, ogniwa fotowoltaiczne i mierniki. Budżet udało się tak skalkulować, że wystarczyło jeszcze na pojazd napędzany wodorem. Projekt realizowany był jednocześnie w trzech klasach piątych, aby żadna z grup nie była wyróżniona ani pokrzywdzona.

Prowadzenie takich zajęć to czysta przyjemność. Fundacja zadbała o wszystkie elementy – począwszy od szkolenia przeznaczonego dla Liderów, przez materiały dydaktyczne, aż po stałe wsparcie w trakcie roku.

Początkowe lekcje, to przypomnienie podstawowych praw fizycznych i doświadczeń, na podstawie, których uczniowie mogli wyciągnąć wnioski dotyczące ciepłego i chłodnego powietrza, wysokiego i niskiego ciśnienia atmosferycznego – co pozwoliło odpowiedzieć na zasadnicze pytanie: “Skąd się bierze wiatr”? 

Bardzo dużo elementów tego projektu jest ukierunkowanych na rozwój kompetencji cyfrowych. Jednym z nich było stworzenie gry w programie Scratch polegającej na odgadywanie kierunków wiatru na podstawie pojawiających się losowo grafik. Nasi uczniowie uwielbiają programować, więc pierwsze efekty kodowania pojawiły się bardzo szybko. Wiele osób zaczęło eksperymentować i wymyślać bardziej rozbudowane wersje swoich programów. Jedna grupa zarażała swoją pomysłowością inne i w ten sposób powstała całkiem niezła baza danych, która z prostego skryptu rozrosła się do bardzo ambitnych programów.

 

Wykorzystanie technologii informacyjnej było również niezbędne na kolejnych lekcjach, gdzie badane były właściwości długości cienia i wędrówki Słońca po niebie. Tu bardzo pomocne okazały się scenariusze dla ścieżki „Odkrywcy świata” otrzymane podczas szkolenia, ponieważ zawierały zestawienie wielu narzędzi informatycznych, które można było wykorzystać w trakcie tych lekcji.

Zajęcia z #SuperKoderami były dla uczniów miłym urozmaiceniem, ale prawdziwa moc (dosłownie i w przenośni) dopiero miała się pojawić, a to za sprawą tematyki związanej z odnawialnymi źródłami energii. Wykorzystując dostępne źródła internetowe zaprezentowane zostały materiały przedstawiające mechanizmy działania turbin wodnych i wiatrowych, wykorzystania wód geotermalnych, pływów, prądów morskich i energii z biomasy. Dużą uwagę uczniów zwróciło wykorzystanie kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych. Poruszony został również temat przyczyn i skutków globalnego ocieplenia oraz metod neutralizacji tego zjawiska. Długo wyczekiwanymi lekcjami były doświadczenia związane z produkcją energii elektrycznej. Wykorzystane było ogniwo fotowoltaiczne, którym uczniowie zasilali niewielką żarówkę oraz dokonywali pomiaru napięcia za pomocą miernika. Wspomagani suszarkami do włosów, wytwarzali prąd za pomocą miniaturowej siłowni wiatrowej. Dużym zainteresowaniem cieszył się również pojazd zasilany energią wodorową. Zajęcia doświadczalne dostarczyły mnóstwo wrażeń i zabawy.

Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy ukończenia projektu oraz upominki od Fundacji Orange.

Przystępując do projektu zastanawialiśmy się – w jaki sposób można połączyć nauczanie przyrody z wykorzystaniem cyfrowych kompetencji, jaką jest między innymi nauka programowania. Teraz, kończąc kilkumiesięczną przygodę, już wiemy, że to bardzo udana kompozycja, z której praktyczną wiedzę i radość uczenia się czerpią wszyscy. Nauczyciele poznają nowe technologie i rozwijają umiejętności informatyczne. Rodzice są zadowoleni, że ich dzieci częściej wykorzystują TIKowe narzędzie i uczą się programowania. No i na końcu najważniejsze osoby, czyli nasi uczniowie. Projekt daje im wiele możliwości rozwoju własnej kreatywności, logicznego myślenia, czy dzielenia się wiedzą i umiejętnościami podczas pracy w grupach. Korzystanie z narzędzi informatycznych, a w szczególności nauki programowania podczas rozwiązywania problemów jest w obecnych czasach najchętniej wybieraną przez uczniów formą pracy. Zakończenie pracy z projektem nie jest końcem działań, tylko ogniwem, które każdego roku motywuje i spręża nas do pracy o udział w kolejnej edycji. Jak na razie z dużym sukcesem. ☺

Pomoce zakupione ze środków finansowych projektu doskonale nadają się do pracy z następnymi klasami w kolejnych latach. Scenariusze zajęć są bardzo dobrze przygotowane merytorycznie i doskonale sprawdzają się jako urozmaicenie tradycyjnych lekcji przyrody. Polecamy #SuperKoderów innym szkołom!

Autor

Dariusz Gałka, nauczyciel informatyki w Prywatnej Szkole Podstawowej nr 5 „Twoja Przyszłość” w Sosnowcu

6 listopada 2019
Przeczytaj też:

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce? Polecamy webinar

Jak AI zmienia oblicze edukacji? Obejrzyj nagranie webinaru “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”, podczas którego Justyna Bober przedstawia narzędzia AI wspierające przygotowanie zajęć i proces uczenia się.

Polecamy webinar “Liczymy na roboty”

Dziś szkoły wyposażone są w różne modele robotów, a uczennice i uczniowie lubią lekcje z ich udziałem. Jeśli nie miałeś/miałaś okazji pracować z robotami lub szukasz nowych pomysłów na zajęcia przedmiotowe bądź dodatkowe, obejrzyj webinar Agnieszki Ogiegło, która dzieli się dobrymi praktykami i zaskakującymi rozwiązaniami edukacyjnymi.

Polecamy webinar: Gra z Makey Makey

Płytka MakeyMakey to niewielkie urządzenie, które wprawia w zachwyt “od pierwszego wejrzenia”. Tkwi w nim moc edukacyjnych możliwości, a przy tym daje masę radości – zarówno nauczycielce czy nauczycielowi, jak i dzieciom. Jeśli nie znasz jeszcze MakeyMakey lub szukasz nowych możliwości jej wykorzystania, obejrzyj webinar, w którym Joanna Apanasewicz pokaże, ile można wyczarować za pomocą tego niepozornego narzędzia. Zapraszamy!

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?

Zapraszamy na webinar “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”. Już we wtorek (5.03, godz. 18:00-19:30) Justyna Bober wskaże kilka narzędzi AI, które możesz wykorzystać w przygotowaniu zajęć i które mogą wspierać samodzielną pracę uczennic i uczniów.

Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty

Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.

Webinar: Liczymy na roboty

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.

Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?

Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.

Nieskończoność do sześcianu

Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek?

Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy

Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?

Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?

programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo. 

Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar

Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.

Polecamy webinar Dział@my dla klimatu

Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…

Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar

Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]

Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem

Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!