O pasji, educhceniu i dzieleniu się

Oglądałem ostatnio film z Hugh Grantem na jednym z tryliona kanałów satelitarnych. Oczywiście oglądałem dlatego, że ten popularny aktor grał w nim nauczyciela. Dopadło mnie to, co ludycznie wśród przedmieść, wsi i przysiółków nazywa się „zboczeniem zawodowym” – wszystkie moje zmysły wyostrzone były na teksty i sytuacje związane z nauczycielstwem omijając zgrabnie resztę filmu.

 wreszcie padło: Tylko ten, który uczy się cały czas jest w stanie dobrze nauczać. Wiem, że to nie jest prawdziwe życie i że tekst napisał scenarzysta pod zamówioną koncepcję filmu, lub na poczekaniu wymyślił asystent reżysera, bo akcja się waliła – jednak ta sentencja wydała mi się dość pasująca do różnych #Superkoderskich akcji, w które jestem od samego początku zaangażowany. Od razu też włączyły mi się słowa Cycerona Doświadczenie jest najlepszym nauczycielem, a potem niejakiego Paulo Coehlo Jest tylko jeden sposób nauki. Poprzez działanie. Całą akcję zakończył mój mózg słynnym Henrym Fordem: Każdy, kto przestaje się uczyć jest stary, bez względu na to, czy ma 20 czy 80 lat. Kto kontynuuje naukę pozostaje młody. Najwspanialszą rzeczą w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym. Niezłe – poczułem się jak 20-latek! (czyli… minus 60kg) To bonus od #Superkoderów.

W czterowarsztatowym, pandemicznie zdalnym (czyli ułomnym o face to face) cyklu warsztatów z MakeyMakey, który zakończyliśmy właśnie z Joanną Apanasewicz w sobotę 16.01 br. wszystkie powyższe sentencje zostały potwierdzone w praktyce przez praktyków – i nie byliśmy nimi tylko my!

Moim zdaniem w nauczycielskiej profesji są trzy najważniejsze czynniki które sprawiają, że stajemy się wiarygodni w tym, co robimy.

Po pierwsze pasja, czyli niczym konkretnym niestymulowany zachwyt nad czymś (nie mylić z zakochaniem – bo to nad kimś), który dopada nas w dowolnym momencie życia i wtłacza w nas energię nie wiadomo skąd braną. Pasjonat to ktoś, kto zupełnie bez sensu (z perspektywy niepasjonata) zachwyca się etykietkami zapałczanymi (właśnie upadła ostatnia polska fabryka zapałek z Czechowicach-Dziedzicach), znaczkami pocztowymi (kto to jeszcze pamięta w erze Messengera i maili?), wie o nich wszystko, może godzinami gadać o niuansach rytu, papierze i całym procesie produkcji. Pasjonat motoryzacji w trzecim zdaniu o pochodzeniu człowieka umiejscawia Jeepa Wranglera. Pasjonat edukacji to ten sam gatunek co etykieciarz, filatelista, modelarz, samochodziarz, telewizyjny futbolista i niedzielny, fotelowy uczestnik Alpejskiego Pucharu Świata w Eurosporcie – o edukacji mówi zawsze (nawet jak jest przekonany, że nie mówi). Pasja jest ponad wszystkim i przenika wszystko – jak promieniowanie kosmiczne. Pasja to nie hobby – to stan umysłu.

Po drugie educhcenie – nie mylić z motywacją. W biznesie znany jest zawód mówcy motywującego. Najlepsi w motywowaniu innych nie tylko wydają książki w milionowych nakładach tłumaczone na dziesiątki języków, nie tylko występują dla ogromnych widowni, ale i zarabiają krocie. W środowiskach korporacyjnych ciągła jest potrzeba motywowania pracowników nie tylko wysokimi wypłatami, świetnym socjalem, dodatkami i profitami związanymi z ułatwieniem pozakorporacyjnego życia, ale i nakręcającymi gadkami team leaderów. Bo tam pasjonatów korpo-pracy raczej nie ma. W edukacji mówcą motywacyjnym jest sam nauczycie. Jeśli jest pasjonatem – nakręca się własną narracją i działaniem! A to autotokowanie i autodziałanie wpływa wprost na educhcenie – edu się mu chce! Taki eduobieg zamknięty.

I po trzecie – dzielenie się. Każdy nauczyciel pasjonat owładnięty educhceniem jest genetycznie przystosowany do dzielenia się swoją wiedzą, umiejętnościami siejąc wokół wirusy pasji podnoszące w innych poziom educhcenia. I nie dotyczy to tylko uczniów (na szczęście). Dlatego tak ważne są spotkania pasjonatów, którzy czerpiąc od siebie jednocześnie ładują akumulatory educhcenia i zarażają się nowymi pasjami. Świetnym jest doświadczenie oglądania na żywo, jak w uczestnikach wyzwala się kreatywność, jak nagle proste projekty zaczynają pączkować i trafiają do niewyobrażalnych jeszcze przed chwilą obszarów – nigdy bym tego sam nie wymyślił! Po chwili staje się to oczywiste. Dzielenie się własną metodyką i nowoczesnym podejściem do nauczania to ostatni i moim zdaniem najważniejszy czynnik stawania się edu-profesjonalistą.

Właśnie takie grono edu-pasjonatów ukonstytuowało się (niezłe słowo, nie?) wokół programu #SuperKoderzy. Kto w czasie koronaferii, po miesiącach spędzonych przed monitorem gadając do awatarków, w nierównej walce z pandemią uszkodzeń kamer i mikrofonów – kto zdrowy na ciele i umyśle poświęca każdorazowo 4 godziny w 4 kolejne soboty, żeby z plastikowych widelców, folii aluminiowej, przewodów, tekturowych tutek z papieru toaletowego i kleju na gorąco wyczarowywać na własnych biurkach pianina i akcelerometry? Tylko edu-pasjonat. Kto łącząc bateryjki z diodami za pomocą taśmy miedzianej na szpatułce kupionej w aptece robi to wiedząc, że w „zdalnej nauce” nie ma w tym projekcie szans na flow wśród uczniów? Tylko owładnięty educhceniem edu-świr. Kapelusznik z „Alicji w Krainie Czarów” mówił: Odbiło ci, zbzikowałaś, dostałaś fioła. Ale coś ci powiem w sekrecie: tylko wariaci są coś warci.

Chwała Wam, że jeszcze istniejecie! Chwała Wam, że zmieniacie postrzeganie świata! Chwała Wam, że Wasze educhcenie jest ciągle aktywnie poszukujące! I chwała tym firmom i instytucjom, które dostrzegają wagę tych „małych” kroków. Mówił o Was kiedyś Neil Armstrong: to jest mały krok dla człowieka, ale wielki skok dla ludzkości.

Nagrania z warsztatów online prowadzonych wspólnie z Joanną Apanasewicz pt. Makey-Makey czyli pomysł na STEAM w szkole można obejrzeć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=QOJ8crACgk8&list=PL1PQIDrIXjglZq5X05tZgjaWOXEqVFrHd

***

Notka o autorze: Jacek Ścibor jest nauczycielem informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej k. Wrocławia. Jest popularyzatorem zastosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu, założycielem i administratorem społeczności sieciowej Superbelfrzy RP, wyróżniony tytułem „Przyjaciel Szkoły 2018” przez Kapitułę konkursu Nauczyciel Roku przez redakcję Głosu Nauczycielskiego, wyróżniony umieszczeniem na „Liście 100” Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w 2017r., red naczelny „IT w edukacji” (2013-2016), autor artykułów na łamach blogów, czasopism i portali edukacyjnych (edunews.pl, superbelfrzy.edu.pl, Meritum, IT w edukacji), prelegent i współorganizator merytoryczny konferencji edukacyjnych, m.in. EduMoc Online, Inspir@cje, Inspir@cje Wczesnoszkolne. Wieloletni pracownik Zakładu Dydaktyki Ogólnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. 

25 stycznia 2021
Przeczytaj też:

Druk 3D, matematyka i roboty, czyli historia o kreatywnych dzieciakach z Ludziska

To program, który w Szkole Podstawowej w Ludzisku ma niekrótką historię. Nie ma Dziecka, nie ma Rodzica, nie ma Nauczyciela, który nie wiedziałby, kim są SuperKoderzy z Ludziska. A kim są? O tym właśnie jest ta historia – o młodych ludziach pełnych pasji i zaangażowania. Historia o dzieciach otwartych na nowości, otwartych na pomysły swoich kolegów. Ale przede wszystkim o dzieciach, które projektują, realizują swoje kreatywne pomysły i zarażają pasją do matematyki oraz informatyki innych uczniów.

Obejrzyj webinar “Jak połączyć ze sobą roboty Photon, Scratcha i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM”!

Roboty i programowanie zestawione z pięknem wzorów ukrytych w naturze? To połączenie, które zapowiada wiele emocjonujących doświadczeń. Taki właśnie jest webinar poprowadzony przez Małgorzatę Rabendę. Te STEAM-owe zajęcia online wprowadzą Cię w świat przyrody, matematyki i kodu, a zwieńczone zostaną zagadnieniami z zakresu inżynierii i architektury. Podczas 90 minut odkryjesz potencjał takiego sposobu pracy zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi, a przy tym zaczerpniesz świeżych pomysłów na cykl wciągających zajęć z Twoją klasą.

Obejrzyj webinar “Jak nowocześnie uczyć historii”!

Lubimy opowiadać historie i lubimy ich słuchać! Człowiek szuka różnych form przekazywania opowieści – od słowa pisanego i mówionego przez muzykę, film, obraz czy gry – planszowe i komputerowe. Z przyjemnością zanurza się w coraz to nowych historiach, ale też chętnie formułuje własne, od codziennych relacji z przebiegu dnia po tworzenie rodzinnych legend czy relacje wydarzeń, w których uczestniczył.

Fizyka da się LUBIĆ!

Co zrobić, by fizyka była ciekawa? Według mnie należy pozwolić uczniom i uczennicom badać zjawiska zachodzące w otaczającym nas świecie oraz wzbudzić w nich chęć do przeprowadzania eksperymentów. Jednocześnie musimy pozwolić popełniać im błędy – przecież nie zawsze wszystko się udaje!
Najprościej pisząc, zajęcia z fizyki to przygoda z doświadczeniami w roli głównej. W szkole w Serbach mamy o tyle łatwiej, że od września 2021 r. realizujemy ścieżkę „Odkrywcy fizyki” w ramach programu Fundacji Orange pt. „#SuperKoderzy”, dzięki której zostaliśmy wyposażeni w niezbędne pomoce naukowe.

Zapraszamy na webinar: Jak połączyć i ze sobą roboty Photon, Scratch i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Małgorzata Rabenda zaprosi Cię do fascynującego świata programowania, robotów i projektowania 3D. A wszystko to przeplecione pięknem wzorów, biomimikry i architektury. Niezwykłe połączenie? Zestawianie ze sobą podczas jednych zajęć różnych obszarów wiedzy, pozornie zupełnie od siebie odległych, uruchamia zupełnie nowe możliwości – zarówno w kwestii nieoczywistego przebiegu spotkania, jak i rozwijania zainteresowań i odkrywania talentów jego uczestniczek i uczestników. Weź udział w spotkaniu, podczas którego przekonasz się, dlaczego i w jaki sposób planować swoje lekcje w duchu metodologii STEAM, a przy tym zaczerpnij świeżych i oryginalnych pomysłów na pierwsze takie zajęcia. Niezależnie od przedmiotu, którego uczysz.

Edukacja cyfrowa z Fundacją Orange – poznaj MegaMisję i #SuperKoderów

Fundacja Orange już kolejny rok zaprasza szkoły podstawowe do udziału w bezpłatnych programach edukacyjnych, dzięki którym dzieci i młodzież z całej Polski mogą rozwijać kompetencje cyfrowe. Ale nie tylko – to dla nich okazja do poznawania świata, odkrywania własnych zainteresowań, rozwijania kreatywności oraz logicznego myślenia. O czym mowa? Poznaj MegaMisję i #SuperKoderów.

Wyobraźnia i programowanie, czyli nowa ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie”

Któż z nas nie marzył o tym, by cofnąć się w czasie i przeżyć dobre chwile jeszcze raz lub uczestniczyć w ważnych wydarzeniach i móc skonfrontować posiadaną wiedzę z rzeczywistością. Ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie” przeznaczona dla klas V – jest właśnie taką próbą – połączenia wyobraźni, marzeń z nauką programowania w Scratchu, obsługą mB-botów i tworzeniem mini gier – w których wykorzystać będzie można nabytą wiedzę.

Zapraszamy na webinar: Jak nowocześnie uczyć historii?

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Alina Idzikowska opowiadać będzie o… nowoczesnym nauczaniu i uniwersalnych narzędziach, które sprzyjają motywacji i skutecznemu zapamiętywaniu informacji. Nie zamierzamy jednak opierać się na ogólnych hasłach – przeciwnie, prowadząca pokaże na przykładzie lekcji historii, jak planować zajęcia z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, by zaangażowały całą klasę.

Super przygoda z #SuperKoderami

Kilka lat temu dyrektor szkoły, w której uczę, podrzucił mi ulotkę z logo Fundacji Orange. „Zobacz… Może byśmy w to weszli?” – powiedział. Podjąłem wyzwanie i tak zaczęła się przygoda z #SuperKoderami, która trwa już cztery lata.

Twórcze przemiany zwykłych przedmiotów, czyli warsztaty z FabLab powered by Orange

Zapraszamy dzieci i młodzież na ferie z warsztatami online organizowanymi przez FabLab powered by Orange! Uczestnicy zajęć będą mogli z codziennych przedmiotów zbudować niecodzienne projekty,

Odkrywanie i eksperymentowanie, czyli drukarka 3D w szkole

Webinar “Drukarka 3D w szkole – jak to ugryźć?” to pigułka wiedzy o technicznych, metodycznych i wychowawczych aspektach tej technologii w szkole. Sebastian Pontus, metodyk i pasjonat wykorzystania robotyki, programowania i druku 3D w edukacji, opowiada o najważniejszych kwestiach odnośnie obsługi i wykorzystania tego fascynującego urządzenia do pracy z uczniami.

Matematyka 3D z #SuperKoderami

Jako nauczyciel matematyki mam duży problem z tym, aby moi uczniowie mieli szansę na stosowanie kształconych umiejętności w sytuacjach konkretnych. Młodzież ma teraz ogromny problem z działami matematyki, w których wymagana jest wyobraźnia, np. ze stereometrią.

Programuj lekcje z języków obcych i fizyki z LOFI Robot

Nauka programowania z LOFI Robot to przygoda z pogranicza mechaniki, elektroniki, fizyki i programowania. Wiedzą o tym dobrze uczestnicy ścieżki Majsterkowicze 2.0 i Konstruktorzy gier. Dla tych, którzy chcieliby wykorzystać więcej możliwości aplikacji LOFI Blocks lub zdobyć wyobrażenie o tym, co LOFI Roboty potrafią – zapraszamy do obejrzenia webinaru Pawła Brokla.

Twórcze zespoły młodych programistów

Programowanie robotów to zajęcie, wokół którego uczniowie naturalnie budują zespół. Daje im to szansę na wspólną naukę i zabawę, a czasem na konflikt i szukanie rozwiązań. Program #SuperKoderzy otwiera możliwość zdobywania cennej umiejętności działania wspólnie i osiągania przez to radości i satysfakcji – opowiada Ewa Daniluk z Katolickiej Szkoły Podstawowej w Warszawie.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne – edycja 2”

Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit””, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków.

Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y

Zapraszamy Was na cykl 4 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y”. Przez cztery sobotnie przedpołudnia będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji oraz micro:bitów.

Krótkie spięcie z LOFI Robot”. Zapraszamy na webinar 2.12!

Zapraszamy Was na webinar online pt.: ”Krótkie spięcie z LOFI Robot”, który odbędzie się w czwartek 2.12.21. Spotkanie przeznaczone jest dla nauczycieli, którzy uczestniczyli przynajmniej w jednej ścieżce programu #SuperKoderzy, nie tylko dla osób pracujących z zestawami LOFI Robot. To doskonała okazja, by poznać nowe możliwości LOFI robota, nie omawiane wcześniej na szkoleniach ze ścieżki Majsterkowicze 2.0!

Zgłoś się do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do nowego programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit”. Będzie on organizowany we współpracy z firmą LOFI, której trenerzy będą uczyć budowania kartonowych robotów i programowania ich przez płytki Micro:Bit!

Zakwalifikowani do programu “Programowanie – ekologia na co dzień”

Drogie #SuperKoderki, Drodzy #SuperKoderzy
Jest nam miło poinformować o rozstrzygnięciu naboru do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”, który realizujemy z Photonami!
Oto lista 15 wybranych szkół – serdecznie gratulujemy!

Aplikuj do programu na temat ekologii – z Photonem!

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach Programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do programu grantowego „Programowanie – ekologia naco dzień”. Przygotowaliśmy dla Was bardzo ciekawe scenariusze lekcji, podczas których robot Photon pomoże uczniom zrozumieć różne zagadnienia związane z ekologią, jak recykling, oszczędzanie prądu czy budowanie pojazdów przyszłości. Zajęcia mają za zadanie wprowadzić uczniów w programowanie robota Photon, a równocześnie […]