Odkrywanie i eksperymentowanie, czyli drukarka 3D w szkole

Webinar “Drukarka 3D w szkole – jak to ugryźć?” to pigułka wiedzy o technicznych, metodycznych i wychowawczych aspektach tej technologii w szkole. Sebastian Pontus, metodyk i pasjonat wykorzystania robotyki, programowania i druku 3D w edukacji, opowiada o najważniejszych kwestiach odnośnie obsługi i wykorzystania tego fascynującego urządzenia do pracy z uczniami.

Drukarki 3D – dzięki programowi Laboratoria przyszłości – zagościły już w większości szkół w Polsce. Budzą fascynację uczniów, którzy zapewne nie mogą się doczekać, aż wydrukują swoje pierwsze projekty. Aby do tego doszło, nauczyciele muszą odpowiedzieć sobie na szereg pytań – od czego zacząć? Co trzeba wiedzieć o technikaliach? Jak wykorzystać ją w pracy z uczniami? Jakimi metodami pracować? 

Polecamy obejrzenie webinaru wszystkim, którzy są na początku drogi i zaznajamiają się z drukarką 3D. Prowadzący – Sebastian Pontus – dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z korzystania z drukarki 3D na zajęciach szkolnych, daje szereg wskazówek i listę dobrych praktyk odnośnie jej bezpiecznego i pomysłowego użytkowania.

Krok po kroku omawia budowę drukarki, najpopularniejsze programy do modelowania i przygotowania projektów, przez pomysły na to, co drukować i jaki może być z tego pożytek dla uczniów i nauczyciela. Uświadamia, że drukarka 3D to nie tylko cudowna “zabawka” wywołująca ogrom radości i efekt “wow” na zajęciach. Zachęca, by stała się narzędziem do pracy metodą projektową, do ćwiczeń, testowania, uczenia się przez odkrywanie i eksperymentowanie w duchu STEAM i STREAM (bo przecież drukarka jest programowalnym Robotem :). 

Sebastian Pontus poleca, by szukać informacji o tym, jak rozpocząć przygodę z drukiem 3D na portalach:

Portale, z których można czerpać pomysły i inspiracje do tworzenia modeli, a także pobrać już przygotowane modele to:

Zachęcamy także do korzystania ze scenariuszy w nowej ścieżce dla #SuperKoderów “3Wymiary matematyki”, napisanej przez Sebastiana Pontusa i Joannę Świercz, dzięki której można połączyć zajęcia z matematyki (stereometrii) z drukiem 3D. W ramach tych scenariuszy przedstawiony jest cały kurs pracy z programem Tinkercad, obsługa Slicera (FlashPrint i Cura), a także kurs obsługi drukarki 3D (poziomowanie stołu, rodzaje filamentów, omówienie takich zagadnień jak rafty, podpory, wysokość warstwy, brim etc.). Link do ścieżki –   https://superkoderzy.pl/scenariusze/3wymiary-matematyki/

Już w kwietniu ruszy nowa edycja programu #SuperKoderzy, podczas której można wybrać właśnie tę ścieżkę, otrzymać grant na zakup drukarki 3D i realizować z uczniami zajęcia od nowego roku szkolnego.

Zapraszamy do obejrzenia – link do webinaru na kanale YouTube Fundacji Orange.

19 stycznia 2022
Przeczytaj też:

Druk 3D, matematyka i roboty, czyli historia o kreatywnych dzieciakach z Ludziska

To program, który w Szkole Podstawowej w Ludzisku ma niekrótką historię. Nie ma Dziecka, nie ma Rodzica, nie ma Nauczyciela, który nie wiedziałby, kim są SuperKoderzy z Ludziska. A kim są? O tym właśnie jest ta historia – o młodych ludziach pełnych pasji i zaangażowania. Historia o dzieciach otwartych na nowości, otwartych na pomysły swoich kolegów. Ale przede wszystkim o dzieciach, które projektują, realizują swoje kreatywne pomysły i zarażają pasją do matematyki oraz informatyki innych uczniów.

Obejrzyj webinar “Jak połączyć ze sobą roboty Photon, Scratcha i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM”!

Roboty i programowanie zestawione z pięknem wzorów ukrytych w naturze? To połączenie, które zapowiada wiele emocjonujących doświadczeń. Taki właśnie jest webinar poprowadzony przez Małgorzatę Rabendę. Te STEAM-owe zajęcia online wprowadzą Cię w świat przyrody, matematyki i kodu, a zwieńczone zostaną zagadnieniami z zakresu inżynierii i architektury. Podczas 90 minut odkryjesz potencjał takiego sposobu pracy zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi, a przy tym zaczerpniesz świeżych pomysłów na cykl wciągających zajęć z Twoją klasą.

Obejrzyj webinar “Jak nowocześnie uczyć historii”!

Lubimy opowiadać historie i lubimy ich słuchać! Człowiek szuka różnych form przekazywania opowieści – od słowa pisanego i mówionego przez muzykę, film, obraz czy gry – planszowe i komputerowe. Z przyjemnością zanurza się w coraz to nowych historiach, ale też chętnie formułuje własne, od codziennych relacji z przebiegu dnia po tworzenie rodzinnych legend czy relacje wydarzeń, w których uczestniczył.

Fizyka da się LUBIĆ!

Co zrobić, by fizyka była ciekawa? Według mnie należy pozwolić uczniom i uczennicom badać zjawiska zachodzące w otaczającym nas świecie oraz wzbudzić w nich chęć do przeprowadzania eksperymentów. Jednocześnie musimy pozwolić popełniać im błędy – przecież nie zawsze wszystko się udaje!
Najprościej pisząc, zajęcia z fizyki to przygoda z doświadczeniami w roli głównej. W szkole w Serbach mamy o tyle łatwiej, że od września 2021 r. realizujemy ścieżkę „Odkrywcy fizyki” w ramach programu Fundacji Orange pt. „#SuperKoderzy”, dzięki której zostaliśmy wyposażeni w niezbędne pomoce naukowe.

Zapraszamy na webinar: Jak połączyć i ze sobą roboty Photon, Scratch i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Małgorzata Rabenda zaprosi Cię do fascynującego świata programowania, robotów i projektowania 3D. A wszystko to przeplecione pięknem wzorów, biomimikry i architektury. Niezwykłe połączenie? Zestawianie ze sobą podczas jednych zajęć różnych obszarów wiedzy, pozornie zupełnie od siebie odległych, uruchamia zupełnie nowe możliwości – zarówno w kwestii nieoczywistego przebiegu spotkania, jak i rozwijania zainteresowań i odkrywania talentów jego uczestniczek i uczestników. Weź udział w spotkaniu, podczas którego przekonasz się, dlaczego i w jaki sposób planować swoje lekcje w duchu metodologii STEAM, a przy tym zaczerpnij świeżych i oryginalnych pomysłów na pierwsze takie zajęcia. Niezależnie od przedmiotu, którego uczysz.

Edukacja cyfrowa z Fundacją Orange – poznaj MegaMisję i #SuperKoderów

Fundacja Orange już kolejny rok zaprasza szkoły podstawowe do udziału w bezpłatnych programach edukacyjnych, dzięki którym dzieci i młodzież z całej Polski mogą rozwijać kompetencje cyfrowe. Ale nie tylko – to dla nich okazja do poznawania świata, odkrywania własnych zainteresowań, rozwijania kreatywności oraz logicznego myślenia. O czym mowa? Poznaj MegaMisję i #SuperKoderów.

Wyobraźnia i programowanie, czyli nowa ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie”

Któż z nas nie marzył o tym, by cofnąć się w czasie i przeżyć dobre chwile jeszcze raz lub uczestniczyć w ważnych wydarzeniach i móc skonfrontować posiadaną wiedzę z rzeczywistością. Ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie” przeznaczona dla klas V – jest właśnie taką próbą – połączenia wyobraźni, marzeń z nauką programowania w Scratchu, obsługą mB-botów i tworzeniem mini gier – w których wykorzystać będzie można nabytą wiedzę.

Zapraszamy na webinar: Jak nowocześnie uczyć historii?

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Alina Idzikowska opowiadać będzie o… nowoczesnym nauczaniu i uniwersalnych narzędziach, które sprzyjają motywacji i skutecznemu zapamiętywaniu informacji. Nie zamierzamy jednak opierać się na ogólnych hasłach – przeciwnie, prowadząca pokaże na przykładzie lekcji historii, jak planować zajęcia z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, by zaangażowały całą klasę.

Super przygoda z #SuperKoderami

Kilka lat temu dyrektor szkoły, w której uczę, podrzucił mi ulotkę z logo Fundacji Orange. „Zobacz… Może byśmy w to weszli?” – powiedział. Podjąłem wyzwanie i tak zaczęła się przygoda z #SuperKoderami, która trwa już cztery lata.

Twórcze przemiany zwykłych przedmiotów, czyli warsztaty z FabLab powered by Orange

Zapraszamy dzieci i młodzież na ferie z warsztatami online organizowanymi przez FabLab powered by Orange! Uczestnicy zajęć będą mogli z codziennych przedmiotów zbudować niecodzienne projekty,

Matematyka 3D z #SuperKoderami

Jako nauczyciel matematyki mam duży problem z tym, aby moi uczniowie mieli szansę na stosowanie kształconych umiejętności w sytuacjach konkretnych. Młodzież ma teraz ogromny problem z działami matematyki, w których wymagana jest wyobraźnia, np. ze stereometrią.

Programuj lekcje z języków obcych i fizyki z LOFI Robot

Nauka programowania z LOFI Robot to przygoda z pogranicza mechaniki, elektroniki, fizyki i programowania. Wiedzą o tym dobrze uczestnicy ścieżki Majsterkowicze 2.0 i Konstruktorzy gier. Dla tych, którzy chcieliby wykorzystać więcej możliwości aplikacji LOFI Blocks lub zdobyć wyobrażenie o tym, co LOFI Roboty potrafią – zapraszamy do obejrzenia webinaru Pawła Brokla.

Twórcze zespoły młodych programistów

Programowanie robotów to zajęcie, wokół którego uczniowie naturalnie budują zespół. Daje im to szansę na wspólną naukę i zabawę, a czasem na konflikt i szukanie rozwiązań. Program #SuperKoderzy otwiera możliwość zdobywania cennej umiejętności działania wspólnie i osiągania przez to radości i satysfakcji – opowiada Ewa Daniluk z Katolickiej Szkoły Podstawowej w Warszawie.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne – edycja 2”

Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit””, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków.

Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y

Zapraszamy Was na cykl 4 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y”. Przez cztery sobotnie przedpołudnia będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji oraz micro:bitów.

Krótkie spięcie z LOFI Robot”. Zapraszamy na webinar 2.12!

Zapraszamy Was na webinar online pt.: ”Krótkie spięcie z LOFI Robot”, który odbędzie się w czwartek 2.12.21. Spotkanie przeznaczone jest dla nauczycieli, którzy uczestniczyli przynajmniej w jednej ścieżce programu #SuperKoderzy, nie tylko dla osób pracujących z zestawami LOFI Robot. To doskonała okazja, by poznać nowe możliwości LOFI robota, nie omawiane wcześniej na szkoleniach ze ścieżki Majsterkowicze 2.0!

Zgłoś się do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do nowego programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit”. Będzie on organizowany we współpracy z firmą LOFI, której trenerzy będą uczyć budowania kartonowych robotów i programowania ich przez płytki Micro:Bit!

Zakwalifikowani do programu “Programowanie – ekologia na co dzień”

Drogie #SuperKoderki, Drodzy #SuperKoderzy
Jest nam miło poinformować o rozstrzygnięciu naboru do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”, który realizujemy z Photonami!
Oto lista 15 wybranych szkół – serdecznie gratulujemy!

Aplikuj do programu na temat ekologii – z Photonem!

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach Programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do programu grantowego „Programowanie – ekologia naco dzień”. Przygotowaliśmy dla Was bardzo ciekawe scenariusze lekcji, podczas których robot Photon pomoże uczniom zrozumieć różne zagadnienia związane z ekologią, jak recykling, oszczędzanie prądu czy budowanie pojazdów przyszłości. Zajęcia mają za zadanie wprowadzić uczniów w programowanie robota Photon, a równocześnie […]

Wkrótce nowa ścieżka historyczna!

W tym roku chcemy zaproponować kolejną nowość dla #SuperKoderek i #SuperKoderów, którzy lubią podróże w czasie! Scenariusze poszczególnych lekcji nowej ścieżki historycznej właśnie powstają. Ścieżka przeznaczone będzie głównie dla klas V. Oprzemy się w niej na zagadnieniach związanych z historią Polski – od pierwszych Słowian do Wielkiej Wojny z Zakonem Krzyżackim i jej punktu kulminacyjnego […]