Robo-matematycy z Małogoszcza w akcji

Miniony rok szkolny był dla uczniów Szkoły Podstawowej w Małogoszczu niezwykle ciekawy. Mieli oni możliwość uczestniczyć w kolejnej edycji programu Fundacji Orange #SuperKoderzy. Ścieżka edukacyjna, którą wybrali – Robo-matematycy – znalazła wielu pasjonatów. To połączenie zajęć informatycznych z królową nauk – matematyką. Kolejna edycja, kolejne wyzwania, kolejne inicjatywy. Działo się…
Drugi rok zajęć był o wiele prostszy pod kątem organizacyjnym niż wcześniejszy, ponieważ koordynatorka programu p. Iwona Szyszkowska oraz nauczyciel współpracujący p. Monika Grzyb miały już pewne doświadczenie. Dzięki temu wszystko przebiegło sprawnie i bardzo szybko przystąpiono do działania.
Chętnych na zajęcia nie brakowało. Pracowano w dwóch grupach, aby każdy młody programista mógł jak najefektywniej skorzystać ze sprzętu i oprogramowania. Po spotkaniu organizacyjnym i zajęciach z podstaw Scratcha można było rozpakować zakupione w ramach otrzymanego grantu Fundacji Orange mBoty. Dzieciaki z niecierpliwością czekały na kolejne zajęcia, na których przygotowywano roboty do uruchomienia. Wcielili się w rolę konstruktorów i korzystając z instrukcji, krok po kroku składali mBoty, a następnie instalowali na stanowiskach komputerowych program mBlock. Podczas każdych zajęć dopisywały humory, a dzieciaki spisywały się wspaniale.


Program to nie tylko cykliczne spotkania i realizacja kolejnych modułów ścieżki. To coś więcej… Dzięki zaangażowaniu całej szkolnej społeczności i kreatywności SuperKoderów nasza szkoła uczestniczyła w Tygodniu Kodowania 2018. W ramach tej ogólnopolskiej inicjatywy, uczniowie klas IV-VII na zajęciach informatyki utrwalali i rozwijali umiejętności programowania w języku Scratch, a klasy VIII poznały podstawy języka C++. Przez cały tydzień towarzyszyła im myśl przewodnia “W ósmej klasie nadszedł czas, by z C++ zmierzył się każdy z nas”. Nasi szkolni SuperKoderzy z kolei programowali pod hasłem “SuperKoderzy w Scratchu działają, bo programować roboty wkrótce zaczynają”. W dzisiejszych czasach znajomość jakiegoś języka programowania jest tak samo ważna jak nauka języków obcych, ponieważ otaczająca nas rzeczywistość jest przepełniona nowoczesnymi technologiami cyfrowymi, które wymagają właśnie takiej wiedzy. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom, należy zachęcać uczniów, już od najmłodszych lat do nauki programowania. Taka właśnie myśl motywowała nas do kolejnych przedsięwzięć. Uczniowie aktywnie i twórczo pracowali nad swoimi projektami, które doskonalili w ramach obowiązkowych lekcji informatyki. Edukacja i super zabawa w jednym!
To ciekawe doświadczenie edukacyjne nie ominęło również naszych najmłodszych uczniów. W ramach Tygodnia Kodowania 2018 z podstawami programowania zapoznały się dzieci z klas I-III. Wymyślone przez SuperKoderów hasło przewodnie “Programowanie to fajna sprawa i dla nas uczniów super zabawa” było bardzo trafne. Dzieciaki poznały środowisko programistyczne Scratch i utworzyły swoje pierwsze programy. Próbowały również swoich sił rozwiązując zadania z Blockly Games oraz PixBlocks. Bez względu na drogę życiową, jaką wybiorą, zdobyte na takich zajęciach umiejętności z pewnością będą procentowały i ułatwią rozwiązanie niejednego problemu. Wszystkim bardzo podobały się takie lekcje informatyki. Uczniowie byli kreatywni i rozwijali logiczne myślenie. Dzięki temu pokazaliśmy jak można współpracować na dwóch etapach edukacyjnych i że się to naprawdę udaje.
Każde kolejne zajęcia w ramach programu #SuperKoderzy były dla Robo-matematyków z Małogoszcza imponujące. Dzieciaki mogły testować swoje roboty i sprawdzać, czy wszystko działa poprawnie. Poznawali tajniki programu mBlock i pisali swoje pierwsze programy. Próbowali m.in. jazdę po czarnej linii, zmianę kolorów i tworzenie kompozycji muzycznych w zależności od poprawności wykonanego zadania matematycznego. Ale jak to już u nas bywa, same zajęcia to za mało… SuperKoderzy postanowili rozwinąć swoje programistyczne talenty przygotowując animacje świąteczne w Scratchu w języku angielskim. W miłej atmosferze i przy blasku choinki przenieśliśmy się w magiczny świąteczny czas. Najciekawsze prace wzięły udział w konkursie szkolnym. Jury przyznało miejsca i wręczyło nagrody oraz wyróżnienia.
Jak widać Scratch towarzyszy nam, na co dzień, a praca w tym programie daje wiele możliwości. Uczniowie rozwijają swoje zdolności i co najważniejsze, poprzez zabawę, uczą się programowania. Udział w programie zainspirował nas do uczestnictwa w wojewódzkim konkursie „Z Panem Scratchem za pan brat”, w którym to uczennica naszej szkoły z klasy V Alicja Słupczyńska zdobyła II miejsce za prezentację multimedialną z elementami gry edukacyjnej pt. „Sławni matematycy”.
Efektem końcowym realizacji programu miała być gra matematyczna. Nadszedł czas, by skupić się nad tym wyzwaniem. Na kolejnych zajęciach przystąpiliśmy do tworzenia I części gry matematycznej. Powstawały pomysłowe zadania m.in. na obliczanie pól i obwodów figur, działania na liczbach naturalnych i ułamkach. Miło i aktywnie spędzony czas pod hasłem „planujemy, rysujemy, programujemy i grę matematyczną przygotowujemy”. Z lekcji na lekcję dzieciaki coraz bardziej się rozwijały, a zadania matematyczne były już prawie gotowe. Jeszcze zaprojektowanie planszy do gry i ostatni etap programu zrealizowany! Końcowe zajęcia z robotyki odbywały się w nieco innym stylu, było trochę bałaganu, ale za to powstały bardzo twórcze prace.
A w między czasie…
My programować bardzo lubimy, więc naszą wiedzą chętnie się dzielimy
Zaczynając od dziecka małego, a kończąc na dziadku i babci drogi kolego!!!
My lekcję programowania innowacyjną przeprowadzić możemy.
Nie tylko w sali informatycznej, ale w bibliotece szkolnej, w gabinecie dyrektora, w sklepie, na boisku, w urzędzie.
Po prostu pełno nas wszędzie!!!
Takie sformułowanie przyświecało naszym SuperKoderom w obchodach tegorocznego SCRATCH DAY.
Przygotowując się do tego szczególnego dnia, SuperKoderzy ze Szkoły Podstawowej  w Małogoszczu zaprojektowali zaproszenia oraz plakaty nagłaśniające nasze wydarzenie wśród społeczności lokalnej. SCRATCH DAY przebiegał bardzo intensywnie. Lekcje pokazowe zaczęliśmy od zajęć dla naszych rówieśników oraz młodszych i starszych kolegów. W obchody zaangażowaliśmy również nauczycieli. SuperKoderzy niespodziewanie wkroczyli na murawę Orlika. Tam zaprezentowali mBota drużynie młodzika MKS – Wierna Małogoszcz oraz trenerowi Mariuszowi Rudkiewiczowi. Pokaz wzbudził takie zainteresowanie, że naszym Super Koderom ciężko było zejść z boiska. Nasi specjaliści od programowania  przedstawili to zagadnienie również swoim rodzicom i dziadkom. Wspaniale wcielili się w rolę nauczycieli i trenerów. Ponieważ nie wszyscy zaproszeni mogli gościć w naszej szkole, dlatego młodzi programiści odwiedzili ich w domach i w pracy. Nasi SuperKoderzy nie boją się niczego, bo mają ochronę Komandosów drogi kolego!!! – lekcja pokazowa została przeprowadzona także wśród członków Szkolnej Grupy Przysposobienia Obronnego z Małogoszcza pod opieką komendanta p. Jacka Szymańskiego. SuperKoderzy byli również z wizytą u burmistrza Miasta i Gminy Małogoszcz p. Mariusza Piotrowskiego oraz Przewodniczącego Rady Miejskiej p. Michała Borowskiego. SCRATCH DAY 2019 uważamy za udany. SuperKoderzy spisali się doskonale. Ten wyjątkowy dzień przebiegał bardzo intensywnie i objął swym zasięgiem całą lokalną społeczność Małogoszcza.


Dzieciaki i ich lekcje pokazowe programów Scratch, mBlock, PixBlocks cieszyły się dużym zainteresowaniem i wzbudziły ogromne emocje. Udział w obchodach SCRATCH DAY okazał się świetnym pomysłem, gdyż podjęte przez nas inicjatywy spodobały się organizatorom, którzy przyznali naszej szkole nagrodę główną – tablet oraz grę edukacyjną Scootie Go.
Na ostatnim spotkaniu nastąpiła prezentacja prac oraz oficjalne i uroczyste zakończenie tegorocznej edycji programu #SuperKoderzy w naszej Szkole Podstawowej. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy oraz upominki od Fundacji Orange. Certyfikatem została uhonorowana nasza szkoła oraz panie prowadzące zajęcia I. Szyszkowska i M. Grzyb. Dziękujemy wszystkim Robo-matematykom z SP Małogoszcz za tak liczny udział i życzymy samych miłych chwil z programowaniem.
Ukłony w stronę organizatorów, że dali nam szansę uczestniczyć w tych innowacyjnych zajęciach i wyposażyli w niezbędne narzędzia, służyli radą i wsparciem, motywowali do kolejnych wyzwań. To był naprawdę wspaniały rok. MBoty wraz z oprogramowaniem posłużą z pewnością jeszcze nie jednym programistom z naszej szkoły. A my się nie poddajemy i do kolejnej edycji #SuperKoderów przystępujemy! Dziękujemy!

Autorka: Iwona Szyszkowska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej im. 24 lutego 1863 r. w Małogoszczu (woj. świętokrzyskie). Opiekuje się realizacją programu #SuperKoderzy w swojej szkole.

20 sierpnia 2019
Przeczytaj też:

Znamy zwycięzców konkursu Nauczyciel #SuperKoderów

Jury wyłoniło laureatów konkursu Nauczyciel #SuperKoderów! To oni najciekawiej opowiedzieli w krótkiej filmowej formie o swoich doświadczeniach z wykorzystywania nowych technologii i programowania podczas udziału w programie #SuperKoderzy. Równorzędne nagrody otrzymują: Patrycja Skrzypczyk, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich, Oleśnica Iwona Szyszkowska, ZSzO Szkoła Podstawowa im. 24 Lutego 1863 r., Małogoszcz Monika […]

Konstruktorzy gier

Konstruktorzy gier Dzisiejszy świat przepełniony jest cyfryzacją, która towarzyszy nam od urodzenia. Rodzimy się, a o nasz spokojny sen troszczą się elektroniczne bujaczki imitujące kołysanie znane nam podczas życia prenatalnego, „misie szumisie” oraz inne dzieła nauki zaprogramowane, aby współczesnym mamom i dzieciom żyło się komfortowo. Gdy zaczynamy chodzić i poznawać świat rozpoczynamy swoją przygodę z… […]

Mistrzowie Internetu

#SuperKoderzy to grantowy program Fundacji Orange, polegający na prowadzeniu zajęć (dodatkowych lub zwykłych lekcyjnych) z podstaw programowania, według wybranej ścieżki. Kilkanaście ciekawych tematów z idealnie dopasowaną podstawą programową pozwoli na wprowadzenie myślenia komputacyjnego nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach języka polskiego, historii czy geografii. Każda ścieżka zaplanowana jest tak, aby poruszane zagadnienia stanowiły […]

Muzyczne kodowanie

Grupę cyfrowych DJ-ów tworzą w naszej szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas IV-VI szkoły podstawowej. Fundacja Orange już drugi raz dała nam możliwość nabycia nowych umiejętności i wzbogacenia wiedzy, oferując ciekawe scenariusze zajęć oraz grant na zakup pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji wybranej ścieżki #SuperKoderów. Program #SuperKoderzy – ścieżka Cyfrowi DJe to projekt, w który […]

Poranki z #SuperKoderami

Dla wszystkich zainteresowanych małych i dużych #SuperKoderów udostępniamy nagrania z „Poranków z #SuperKoderami”. Po każdym wydarzeniu będziemy je sukcesywnie dodawali abyście w wolnej chwili mieli dostęp do wszystkich naszych materiałów 🙂 Pierwsze spotkanie z dnia 24 marca znajdziecie tutaj:https://www.youtube.com/watch?v=AdhuV1xDuXE Drugie spotkanie z dnia 26 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/GkGoect4u80 Trzecie spotkanie z dnia 31 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/Cx5P1AfeZ-E […]

Informacje o realizacji programu #SuperKoderzy w okresie kwarantanny

Drodzy #SuperKoderzy! w związku z zaistniałą sytuacją i przymusową kwarantanną zdajemy sobie sprawę, że musieliście Państwo przerwać prowadzenie zajęć w ramach Programu. Chcielibyśmy poinformować, że podjęliśmy decyzję o przedłużeniu możliwości realizacji Programu do końca czerwca, zakładając optymistyczny scenariusz, że powrócimy do szkół przed wakacjami. Oczywiście jeśli jednak tak się nie stanie decyzje o Programie będziemy […]

KONKURS Nauczyciel #SuperKoderów

Drodzy #SuperKoderzy! W tym konkursie zapraszamy Was do pokazania swoich doświadczeń z udziału w naszym programie. Opowiedzcie nam o sobie. Pokażcie, co dał Wam program, jak zmieniły się Wasze lekcje w szkole, relacje z uczniami. Opowiedzcie, jak wykorzystujecie wiedzę związaną z programowaniem na Waszych zajęciach. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki film (nie dłuższy […]

Eko-hackathon Fundacji Orange

Zwycięscy I etapu Eko- hackathonu Fundacji Orange:   1.Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łętowni 2.Zespół Szkolno-Przedszkolny w Serbach 3.Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Makuszyńskiego w Mławie 4.Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Bytomiu 5.Szkoła Podstawowa im. Kajetana Trybusa w Wojaszówce   Wszystkim szkołom serdecznie dziękujemy za udział. […]

Przyznajemy tytuł Przyjaciela #SuperKoderów

Są wśród nas nauczyciele, którzy aktywnie angażują się w realizację Programu #SuperKoderzy, a dodatkowo promują go w swoich społecznościach, pomagają innym, dzieląc się swoim doświadczeniem, biorą udział w licznych aktywnościach i współorganizują przedsięwzięcia związane z programowaniem i robotyką. Chcielibyśmy podziękować im i wyróżnić tytułem Przyjaciela #SuperKoderów. Będzie on odtąd przyznawany nauczycielom, którzy w szczególny sposób […]

Zwycięzcy konkursu „Świąteczna kartka #SuperKoderów”

Drodzy uczestnicy konkursu na projekt własnej, scratchowej kartki świątecznej☺  Serdecznie gratulujemy wszystkim, którzy podjęli się tego zadania. Wasze prace były naprawdę piękne. Widać w nich świątecznego ducha☺ Jesteśmy pod wrażeniem Waszych pomysłów i kreatywności. Mieliśmy trudne zadanie z wyborem tych najlepszych, dlatego dodaliśmy jeszcze kilka wyróżnień☺ i z ogromną przyjemnością ogłaszamy zwycięzców: Nagroda główna: 1. […]

Zwycięzcy konkursu „Młodzi #SuperKoderzy w akcji”-druga edycja

Znamy laureatów konkursu “Młodzi #SuperKoderzy w akcji – II edycja”! Gratulujemy Nauczycielom i Rodzicom zdolnych i pracowitych uczniów! A Wam Młodzi #SuperKoderzy życzymy, byście nadal z pasją rozwijali swoje programistyczno-robotyczne zainteresowania! Wszystkim autorom filmów nadesłanych na konkurs serdecznie dziękujemy. Nagroda główna – 1. Szkoła Podstawowa nr 1 w Wałczu 2. Szkoła Podstawowa nr 9 w […]

Programowanie dla humanistów? Kilka słów o Dziennikarzach przyszłości

Programowanie najczęściej kojarzy się z zadaniem dla osób z zamiłowaniem do przedmiotów ścisłych. Czy humanista też mógłby się odnaleźć w świecie kodów i algorytmów? Okazuje się, że jak najbardziej. Udowodnili to uczestnicy ścieżki tematycznej Dziennikarze przyszłości programu #SuperKoderzy. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Konstancinie-Jeziornie mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności programistyczne i reporterskie w roku szkolnym […]

#SuperKoderzy – programowanie jest przyjemnością i dobrą zabawą!

W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie klas czwartych Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku  brali udział w projekcie #SuperKoderzy. Wybraliśmy ambitną ścieżkę  „Pogromcy języków”. Celem naszych zmagań było stworzenie interaktywnego widowiska na kanwie powieści „Czarnoksiężnik z krainy Oz”. Na potrzeby projektu  programowaliśmy roboty mBoty, które odgrywały w naszym widowisku główną bohaterkę powieści – Dorotkę.  Cały projekt […]

Uczniowie z SPE programują

Jednym z najważniejszych zadań współczesnej i nowoczesnej szkoły jest kształtowanie kompetencji kluczowych u uczniów, czyli wyposażenie w wiedzę, umiejętności i postawy, które umożliwią im swobodne funkcjonowanie w społeczeństwie i gospodarce. Uczniowie XXI wieku muszą uczyć się właściwych technik komunikacji, współpracy w grupie, logicznego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów, porozumiewania się w obcych językach, obsługi komputera, wykorzystywania […]

Z robotami w świat bajki

Czy do nauki języka niemieckiego można wykorzystać roboty? Jak najbardziej! Przekonali się o tym uczniowie i nauczyciele w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sycowie. W ubiegłym roku szkolnym nasza placówka dołączyła do rodziny #SuperKoderów. Wybraliśmy ścieżkę „Pogromcy języków-język niemiecki”. Projekt był realizowany przez panią Monikę Gorządek oraz panią Renatę Kapicę. Pierwszym etapem […]

Majsterkowicze 2.0 czyli nasza przygoda z #SuperKoderami

Czy warto zostać #SuperKoderem? Takie pytanie przyświecało uczniom i nauczycielom Szkoły Podstawowej w Małogoszczu, kiedy to zdecydowali się na udział w programie #SuperKoderzy. Pod opieką nauczyciela informatyki oraz nauczyciela matematyki, został nagrany filmik konkursowy do ścieżki Majsterkowicze 2.0, wypełniono niezbędne formularze i wnioski. Z niecierpliwością czekano na wyniki.  I udało się, szkoła otrzymała grant na […]

Podróże z mBotami w przeszłość

Nie byłoby #SuperKoderów w naszej Szkole Podstawowej nr 8 w Gdyni, gdyby nienagrany przez uczniów klasy V B film. Miał on przekonać komisję, że nasi uczniowie bardzo chcą być #SuperKoderami i poznawać historię razem ze schratchowym duszkiem Chronoskiem. Już sama praca nad filmem była bardzo kształcącym wyzwaniem. I świetną zabawą. Podczas wspólnego pisania i przerabiania […]

Zwycięzcy Konkursu „CodeWeek #SuperKoderów 2019”

Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim szkołom za udział w konkursie. Wszystkim gorąco gratulujemy, ponieważ wiemy jak wiele pracy Was to kosztowało. Z ogromną przyjemnością oglądaliśmy Wasze zgłoszenia konkursowe a poniżej ogłaszamy zwycięzców:  Nagroda główna – Tabletu Samsung Galaxy TabE i głośnika JBL GO2 : 1. Szkoła Podstawowa nr 4 im. H. Sienkiewicza w Świdnicy 2. Szkoła […]

Nudne lekcje? Nie odkrywanie świata z #SuperKoderami!

Projekt „Odkrywcy Świata” był trzecim projektem #SuperKoderów Fundacji Orange, który realizowany był w naszej szkole. Każda edycja wnosiła coś nowatorskiego w naszej edukacji, a ciekawa tematyka powiązana z serią doświadczeń i elementami programowania to gwarantowany sukces. Pieniądze z grantu pozwoliły zakupić porządny zestaw doświadczalny w skład, którego wchodziła mała elektrownia wiatrowa, ogniwa fotowoltaiczne i mierniki. […]

KONKURS Młodzi #SuperKoderzy w akcji – druga edycja

Pokażcie waszych młodych programistów i pasjonatów nowych technologii! Jeśli w Twojej szkole w programie #SuperKoderzy biorą udział uczniowie, wykazujący się szczególnymi zdolnościami programistycznymi i są pasjonatami nowych technologii – pochwal się nimi na stronie programu. Możesz opowiedzieć nam o jednym lub o grupie uczniów. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki filmik (nie dłuższy niż […]