Robo-matematycy z Małogoszcza w akcji

Miniony rok szkolny był dla uczniów Szkoły Podstawowej w Małogoszczu niezwykle ciekawy. Mieli oni możliwość uczestniczyć w kolejnej edycji programu Fundacji Orange #SuperKoderzy. Ścieżka edukacyjna, którą wybrali – Robo-matematycy – znalazła wielu pasjonatów. To połączenie zajęć informatycznych z królową nauk – matematyką. Kolejna edycja, kolejne wyzwania, kolejne inicjatywy. Działo się…
Drugi rok zajęć był o wiele prostszy pod kątem organizacyjnym niż wcześniejszy, ponieważ koordynatorka programu p. Iwona Szyszkowska oraz nauczyciel współpracujący p. Monika Grzyb miały już pewne doświadczenie. Dzięki temu wszystko przebiegło sprawnie i bardzo szybko przystąpiono do działania.
Chętnych na zajęcia nie brakowało. Pracowano w dwóch grupach, aby każdy młody programista mógł jak najefektywniej skorzystać ze sprzętu i oprogramowania. Po spotkaniu organizacyjnym i zajęciach z podstaw Scratcha można było rozpakować zakupione w ramach otrzymanego grantu Fundacji Orange mBoty. Dzieciaki z niecierpliwością czekały na kolejne zajęcia, na których przygotowywano roboty do uruchomienia. Wcielili się w rolę konstruktorów i korzystając z instrukcji, krok po kroku składali mBoty, a następnie instalowali na stanowiskach komputerowych program mBlock. Podczas każdych zajęć dopisywały humory, a dzieciaki spisywały się wspaniale.


Program to nie tylko cykliczne spotkania i realizacja kolejnych modułów ścieżki. To coś więcej… Dzięki zaangażowaniu całej szkolnej społeczności i kreatywności SuperKoderów nasza szkoła uczestniczyła w Tygodniu Kodowania 2018. W ramach tej ogólnopolskiej inicjatywy, uczniowie klas IV-VII na zajęciach informatyki utrwalali i rozwijali umiejętności programowania w języku Scratch, a klasy VIII poznały podstawy języka C++. Przez cały tydzień towarzyszyła im myśl przewodnia “W ósmej klasie nadszedł czas, by z C++ zmierzył się każdy z nas”. Nasi szkolni SuperKoderzy z kolei programowali pod hasłem “SuperKoderzy w Scratchu działają, bo programować roboty wkrótce zaczynają”. W dzisiejszych czasach znajomość jakiegoś języka programowania jest tak samo ważna jak nauka języków obcych, ponieważ otaczająca nas rzeczywistość jest przepełniona nowoczesnymi technologiami cyfrowymi, które wymagają właśnie takiej wiedzy. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom, należy zachęcać uczniów, już od najmłodszych lat do nauki programowania. Taka właśnie myśl motywowała nas do kolejnych przedsięwzięć. Uczniowie aktywnie i twórczo pracowali nad swoimi projektami, które doskonalili w ramach obowiązkowych lekcji informatyki. Edukacja i super zabawa w jednym!
To ciekawe doświadczenie edukacyjne nie ominęło również naszych najmłodszych uczniów. W ramach Tygodnia Kodowania 2018 z podstawami programowania zapoznały się dzieci z klas I-III. Wymyślone przez SuperKoderów hasło przewodnie “Programowanie to fajna sprawa i dla nas uczniów super zabawa” było bardzo trafne. Dzieciaki poznały środowisko programistyczne Scratch i utworzyły swoje pierwsze programy. Próbowały również swoich sił rozwiązując zadania z Blockly Games oraz PixBlocks. Bez względu na drogę życiową, jaką wybiorą, zdobyte na takich zajęciach umiejętności z pewnością będą procentowały i ułatwią rozwiązanie niejednego problemu. Wszystkim bardzo podobały się takie lekcje informatyki. Uczniowie byli kreatywni i rozwijali logiczne myślenie. Dzięki temu pokazaliśmy jak można współpracować na dwóch etapach edukacyjnych i że się to naprawdę udaje.
Każde kolejne zajęcia w ramach programu #SuperKoderzy były dla Robo-matematyków z Małogoszcza imponujące. Dzieciaki mogły testować swoje roboty i sprawdzać, czy wszystko działa poprawnie. Poznawali tajniki programu mBlock i pisali swoje pierwsze programy. Próbowali m.in. jazdę po czarnej linii, zmianę kolorów i tworzenie kompozycji muzycznych w zależności od poprawności wykonanego zadania matematycznego. Ale jak to już u nas bywa, same zajęcia to za mało… SuperKoderzy postanowili rozwinąć swoje programistyczne talenty przygotowując animacje świąteczne w Scratchu w języku angielskim. W miłej atmosferze i przy blasku choinki przenieśliśmy się w magiczny świąteczny czas. Najciekawsze prace wzięły udział w konkursie szkolnym. Jury przyznało miejsca i wręczyło nagrody oraz wyróżnienia.
Jak widać Scratch towarzyszy nam, na co dzień, a praca w tym programie daje wiele możliwości. Uczniowie rozwijają swoje zdolności i co najważniejsze, poprzez zabawę, uczą się programowania. Udział w programie zainspirował nas do uczestnictwa w wojewódzkim konkursie „Z Panem Scratchem za pan brat”, w którym to uczennica naszej szkoły z klasy V Alicja Słupczyńska zdobyła II miejsce za prezentację multimedialną z elementami gry edukacyjnej pt. „Sławni matematycy”.
Efektem końcowym realizacji programu miała być gra matematyczna. Nadszedł czas, by skupić się nad tym wyzwaniem. Na kolejnych zajęciach przystąpiliśmy do tworzenia I części gry matematycznej. Powstawały pomysłowe zadania m.in. na obliczanie pól i obwodów figur, działania na liczbach naturalnych i ułamkach. Miło i aktywnie spędzony czas pod hasłem „planujemy, rysujemy, programujemy i grę matematyczną przygotowujemy”. Z lekcji na lekcję dzieciaki coraz bardziej się rozwijały, a zadania matematyczne były już prawie gotowe. Jeszcze zaprojektowanie planszy do gry i ostatni etap programu zrealizowany! Końcowe zajęcia z robotyki odbywały się w nieco innym stylu, było trochę bałaganu, ale za to powstały bardzo twórcze prace.
A w między czasie…
My programować bardzo lubimy, więc naszą wiedzą chętnie się dzielimy
Zaczynając od dziecka małego, a kończąc na dziadku i babci drogi kolego!!!
My lekcję programowania innowacyjną przeprowadzić możemy.
Nie tylko w sali informatycznej, ale w bibliotece szkolnej, w gabinecie dyrektora, w sklepie, na boisku, w urzędzie.
Po prostu pełno nas wszędzie!!!
Takie sformułowanie przyświecało naszym SuperKoderom w obchodach tegorocznego SCRATCH DAY.
Przygotowując się do tego szczególnego dnia, SuperKoderzy ze Szkoły Podstawowej  w Małogoszczu zaprojektowali zaproszenia oraz plakaty nagłaśniające nasze wydarzenie wśród społeczności lokalnej. SCRATCH DAY przebiegał bardzo intensywnie. Lekcje pokazowe zaczęliśmy od zajęć dla naszych rówieśników oraz młodszych i starszych kolegów. W obchody zaangażowaliśmy również nauczycieli. SuperKoderzy niespodziewanie wkroczyli na murawę Orlika. Tam zaprezentowali mBota drużynie młodzika MKS – Wierna Małogoszcz oraz trenerowi Mariuszowi Rudkiewiczowi. Pokaz wzbudził takie zainteresowanie, że naszym Super Koderom ciężko było zejść z boiska. Nasi specjaliści od programowania  przedstawili to zagadnienie również swoim rodzicom i dziadkom. Wspaniale wcielili się w rolę nauczycieli i trenerów. Ponieważ nie wszyscy zaproszeni mogli gościć w naszej szkole, dlatego młodzi programiści odwiedzili ich w domach i w pracy. Nasi SuperKoderzy nie boją się niczego, bo mają ochronę Komandosów drogi kolego!!! – lekcja pokazowa została przeprowadzona także wśród członków Szkolnej Grupy Przysposobienia Obronnego z Małogoszcza pod opieką komendanta p. Jacka Szymańskiego. SuperKoderzy byli również z wizytą u burmistrza Miasta i Gminy Małogoszcz p. Mariusza Piotrowskiego oraz Przewodniczącego Rady Miejskiej p. Michała Borowskiego. SCRATCH DAY 2019 uważamy za udany. SuperKoderzy spisali się doskonale. Ten wyjątkowy dzień przebiegał bardzo intensywnie i objął swym zasięgiem całą lokalną społeczność Małogoszcza.


Dzieciaki i ich lekcje pokazowe programów Scratch, mBlock, PixBlocks cieszyły się dużym zainteresowaniem i wzbudziły ogromne emocje. Udział w obchodach SCRATCH DAY okazał się świetnym pomysłem, gdyż podjęte przez nas inicjatywy spodobały się organizatorom, którzy przyznali naszej szkole nagrodę główną – tablet oraz grę edukacyjną Scootie Go.
Na ostatnim spotkaniu nastąpiła prezentacja prac oraz oficjalne i uroczyste zakończenie tegorocznej edycji programu #SuperKoderzy w naszej Szkole Podstawowej. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy oraz upominki od Fundacji Orange. Certyfikatem została uhonorowana nasza szkoła oraz panie prowadzące zajęcia I. Szyszkowska i M. Grzyb. Dziękujemy wszystkim Robo-matematykom z SP Małogoszcz za tak liczny udział i życzymy samych miłych chwil z programowaniem.
Ukłony w stronę organizatorów, że dali nam szansę uczestniczyć w tych innowacyjnych zajęciach i wyposażyli w niezbędne narzędzia, służyli radą i wsparciem, motywowali do kolejnych wyzwań. To był naprawdę wspaniały rok. MBoty wraz z oprogramowaniem posłużą z pewnością jeszcze nie jednym programistom z naszej szkoły. A my się nie poddajemy i do kolejnej edycji #SuperKoderów przystępujemy! Dziękujemy!

Autorka: Iwona Szyszkowska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej im. 24 lutego 1863 r. w Małogoszczu (woj. świętokrzyskie). Opiekuje się realizacją programu #SuperKoderzy w swojej szkole.

20 sierpnia 2019
Przeczytaj też:

Wkrótce nowa ścieżka historyczna!

W tym roku chcemy zaproponować kolejną nowość dla #SuperKoderek i #SuperKoderów, którzy lubią podróże w czasie! Scenariusze poszczególnych lekcji nowej ścieżki historycznej właśnie powstają. Ścieżka przeznaczone będzie głównie dla klas V. Oprzemy się w niej na zagadnieniach związanych z historią Polski – od pierwszych Słowian do Wielkiej Wojny z Zakonem Krzyżackim i jej punktu kulminacyjnego […]

Historyczne wędrówki z # SuperKoderami

Kodowanie na historii? Oczywiście, to możliwe, a nawet można naprawdę sporo ciekawych działań zaplanować. Uczniowie klas IV Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Lipnie brali udział w programie edukacyjnym #SuperKoderzy Fundacji Orange.  Wykorzystując nowe technologie, realizowali ścieżkę „Poszukiwacze Skarbów”, dzięki której mieli możliwość odbycia historycznej wędrówki po średniowiecznej Polsce Piastów. Zajęcia z #SuperKoderami […]

Jak radzą sobie #SuperKoderzy zdalnie?

Realizacja programu #SuperKoderzy zdalnie to duże wyzwanie dla nauczycieli i uczniów. Jak zorganizować zajęcia w trybie online? Jak pokonać bariery techniczne i sprzętowe? Jak zadbać o motywację uczniów i własną? Te pytania zadaliśmy liderkom i liderom #SuperKoderów. Zachęcamy do obejrzenia krótkich wywiadów i przeczytania wskazówek, z jakich programów warto według nich korzystać w czasie nauki […]

#SuperKoderski warsztat z Makey-Makey

Zachęcamy do obejrzeniu cyklu 4 szkoleń online pt. „Makey-Makey, czyli pomysł na STEAM w szkole”, zrealizowanych dla nauczycieli ze szkół biorących udział w programie #SuperKoderzy Fundacji Orange.


O pasji, educhceniu i dzieleniu się

Oglądałem ostatnio film z Hugh Grantem na jednym z tryliona kanałów satelitarnych. Oczywiście oglądałem dlatego, że ten popularny aktor grał w nim nauczyciela. Dopadło mnie to, co ludycznie wśród przedmieść, wsi i przysiółków nazywa się „zboczeniem zawodowym” – wszystkie moje zmysły wyostrzone były na teksty i sytuacje związane z nauczycielstwem omijając zgrabnie resztę filmu.

SuperKoderzy z Janikowa kontra nauczanie zdalne

W czerwcu 2020 uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Janikowie dowiedzieli się, że zakwalifikowali się do kolejnej edycji programu #SuperKoderzy. Informacja ta przyniosła dużo radości i pozytywnych emocji w społeczności szkolnej i wpłynęła na motywację uczniów, bowiem mieli oni duży udział w wyborze ścieżki edukacyjnej i wspólnie z nauczycielem przygotowali film na konkurs. Stary rok szkolny zakończono z myślą, że w nowym roku czeka wszystkich nowa przygoda, pełna wyzwań i nowych możliwości…

SuperKoderzy w edukacji zdalnej

W ostatnich miesiącach musieliśmy całkowicie przeorganizować swój warsztat pracy nauczyciela. Jak powszechnie wiadomo było to spowodowane sytuacją epidemiologiczną, która dotknęła wiele państw, w tym również Polskę. Tak naprawdę z początkiem wiosny 2020 roku z dnia na dzień wydano komunikat, że przechodzimy na naukę zdalną. Było to ogromnym zaskoczeniem i wielu edukatorów stanęło przed nie lada wyzwaniem. Jak wtedy wyglądała nasza szkolna rzeczywistość? Mnóstwo szkoleń, konieczność wyboru platformy edukacyjnej do pracy z uczniami, przeanalizowanie i dostosowanie planów nauczania oraz przedmiotowych systemów oceniania do nowych warunków nauki.

Mikro:bitowcy z Wesołej – jak okiełznać Pythona przy pomocy Malinki

Obecny rok szkolny rozpoczął się dla uczniów klas 4-8 zainteresowanych programowaniem z wielkim hukiem. Już bowiem pod koniec czerwca, wiedzieli oni, iż Dwujęzycznej Szkole Podstawowej nr 1 w Warszawie udało się dołączyć do programu #SuperKoderzy Fundacji Orange.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne”

Drodzy #SuperKoderzy,Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego – #SuperKoderowe kółka programistyczne”, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków. O wynikach zdecydowała kolejność zgłoszeń. Szkoły zakwalifikowane do programu:Prywatna Szkoła Podstawowa nr 6 w BiałymstokuSzkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Błażowej DolnejSzkoła Podstawowa nr 1 im. E. […]

Zakwalifikowani do programu “Programowanie – ekologia na co dzień”

Drodzy #SuperKoderzy, Jest nam miło poinformować o rozstrzygnięciu naboru do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”, który realizujemy wspólnie z nowymi robotami w naszym programie – z Photonami! Otrzymaliśmy tak dużo zgłoszeń, że po konsultacji postanowiliśmy przyznać dodatkowe 15 grantów, więc w sumie mamy ich 30. W związku z tym zmianie ulega zapis […]

Program grantowy dla #SuperKoderów „#SuperKoderowe kółka programistyczne”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do nowego programu grantowego #SuperKoderowe kółka programistyczne. Będzie on organizowany we współpracy z firmą LOFI, której trenerzy będą uczyć programowania! Dlaczego warto się zgłosić do programu? ·       szkolenia dla nauczycieli w formule online z zakresu nauki programowania z wykorzystaniem platformy BBC Micro;Bit,  ·       lekcje online dla […]

Program grantowy dla #SuperKoderów „Programowanie – ekologia na co dzień”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach Programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”. Przygotowaliśmy dla Was bardzo ciekawe scenariusze lekcji, podczas których robot Photon pomoże uczniom zrozumieć różne zagadnienia związane z ekologią, jak recykling, oszczędzanie prądu czy budowanie pojazdów przyszłości. Zajęcia mają za zadanie wprowadzić uczniów w programowanie robota […]

Znamy zwycięzców konkursu Nauczyciel #SuperKoderów

Jury wyłoniło laureatów konkursu Nauczyciel #SuperKoderów! To oni najciekawiej opowiedzieli w krótkiej filmowej formie o swoich doświadczeniach z wykorzystywania nowych technologii i programowania podczas udziału w programie #SuperKoderzy. Równorzędne nagrody otrzymują: Patrycja Skrzypczyk, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich, Oleśnica Iwona Szyszkowska, ZSzO Szkoła Podstawowa im. 24 Lutego 1863 r., Małogoszcz Monika […]

Konstruktorzy gier

Konstruktorzy gier Dzisiejszy świat przepełniony jest cyfryzacją, która towarzyszy nam od urodzenia. Rodzimy się, a o nasz spokojny sen troszczą się elektroniczne bujaczki imitujące kołysanie znane nam podczas życia prenatalnego, „misie szumisie” oraz inne dzieła nauki zaprogramowane, aby współczesnym mamom i dzieciom żyło się komfortowo. Gdy zaczynamy chodzić i poznawać świat rozpoczynamy swoją przygodę z… […]

Mistrzowie Internetu

#SuperKoderzy to grantowy program Fundacji Orange, polegający na prowadzeniu zajęć (dodatkowych lub zwykłych lekcyjnych) z podstaw programowania, według wybranej ścieżki. Kilkanaście ciekawych tematów z idealnie dopasowaną podstawą programową pozwoli na wprowadzenie myślenia komputacyjnego nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach języka polskiego, historii czy geografii. Każda ścieżka zaplanowana jest tak, aby poruszane zagadnienia stanowiły […]

Muzyczne kodowanie

Grupę cyfrowych DJ-ów tworzą w naszej szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas IV-VI szkoły podstawowej. Fundacja Orange już drugi raz dała nam możliwość nabycia nowych umiejętności i wzbogacenia wiedzy, oferując ciekawe scenariusze zajęć oraz grant na zakup pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji wybranej ścieżki #SuperKoderów. Program #SuperKoderzy – ścieżka Cyfrowi DJe to projekt, w który […]

Poranki z #SuperKoderami

Dla wszystkich zainteresowanych małych i dużych #SuperKoderów udostępniamy nagrania z „Poranków z #SuperKoderami”. Po każdym wydarzeniu będziemy je sukcesywnie dodawali abyście w wolnej chwili mieli dostęp do wszystkich naszych materiałów 🙂 Pierwsze spotkanie z dnia 24 marca znajdziecie tutaj:https://www.youtube.com/watch?v=AdhuV1xDuXE Drugie spotkanie z dnia 26 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/GkGoect4u80 Trzecie spotkanie z dnia 31 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/Cx5P1AfeZ-E […]

Informacje o realizacji programu #SuperKoderzy w okresie kwarantanny

Drodzy #SuperKoderzy! w związku z zaistniałą sytuacją i przymusową kwarantanną zdajemy sobie sprawę, że musieliście Państwo przerwać prowadzenie zajęć w ramach Programu. Chcielibyśmy poinformować, że podjęliśmy decyzję o przedłużeniu możliwości realizacji Programu do końca czerwca, zakładając optymistyczny scenariusz, że powrócimy do szkół przed wakacjami. Oczywiście jeśli jednak tak się nie stanie decyzje o Programie będziemy […]

KONKURS Nauczyciel #SuperKoderów

Drodzy #SuperKoderzy! W tym konkursie zapraszamy Was do pokazania swoich doświadczeń z udziału w naszym programie. Opowiedzcie nam o sobie. Pokażcie, co dał Wam program, jak zmieniły się Wasze lekcje w szkole, relacje z uczniami. Opowiedzcie, jak wykorzystujecie wiedzę związaną z programowaniem na Waszych zajęciach. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki film (nie dłuższy […]

Przyznajemy tytuł Przyjaciela #SuperKoderów

Są wśród nas nauczyciele, którzy aktywnie angażują się w realizację Programu #SuperKoderzy, a dodatkowo promują go w swoich społecznościach, pomagają innym, dzieląc się swoim doświadczeniem, biorą udział w licznych aktywnościach i współorganizują przedsięwzięcia związane z programowaniem i robotyką. Chcielibyśmy podziękować im i wyróżnić tytułem Przyjaciela #SuperKoderów. Będzie on odtąd przyznawany nauczycielom, którzy w szczególny sposób […]