Stwórz sobie muzyczny instrument, czyli o cyfrowych DJ-ach

Do czego można użyć bananów? A kawałka styropianu w kształcie gitary? To oczywiste – można z nich stworzyć instrumenty muzyczne! Kiedy myślę o programie #SuperKoderzy Fundacji Orange i jego dwóch edycjach, w których brałam udział z moimi uczniami, nie przestaję się uśmiechać. Po udziale w I edycji programu, w ścieżce Majsterkowicze 2.0, nic już nie było takie samo, jak przedtem. Tę zmianę umocniła II edycja programu, w której realizowaliśmy ścieżkę Cyfrowi DJ-je.

Młodzi SuperKoderzy

Grupę #SuperKoderów w naszej szkole tworzą uczniowie z różnych klas. Gdy zaczynali swoją przygodę z programem, uczęszczali do klas czwartych, obecnie uczęszczają do klas szóstych. Gdyby nie ten projekt, nie mieliby okazji do wspólnej między klasowej nauki i zabawy.

Moi uczniowie nabyli wiele praktycznych umiejętności. Już wiedzą, że aby dokręcić śrubkę, trzeba trzymać podkładkę. Radzą sobie też z krokodylami! Chodzi oczywiście o zaciski na przewody, czyli tzw. krokodylki, bo to za ich pomocą ożywały styropianowe instrumenty podłączone do Makey Makey.

 

Potrafią wnikliwie czytać instrukcję, gdy chcą osiągnąć brzmienie całej gamy, a nauczyciel w mojej osobie niekoniecznie podaje gotowe rozwiązanie, tylko mówi: „Szukajcie, czytajcie, po coś producent dał instrukcję”. Własne instrumenty: gitara, skrzypce, pianino, wiolonczela stworzyły całkiem ładnie brzmiącą mini orkiestrę.

Dzieciaki programują w Scratchu. Poznają nowe aplikacje, programy, użyteczne strony, których nie poznałyby, gdyby nie byli #SuperKoderami. ChromoLab dało nam wiele radości. Audiosauna była trudna, ale wspólnymi siłami udało się na jednym komputerze odtworzyć melodię „Panie Janie”.

Jednak nie są to najważniejsze umiejętności nabyte przez moi uczniów. Równie ważne jak nauka programowania i nowe umiejętności techniczne są ich kompetencje społeczne. Nie boją się zadawać pytań, eksperymentują w myśl zasady: „lepiej próbować i żałować, niż żałować, że nie spróbowaliśmy”. Pracując, uważnie obserwują, co robią inni członkowie grupy, czy nie trzeba komuś pomóc, ewentualnie „dręczą” nauczyciela pytaniami, co dalej. Potrafią swoją wiedzą i nowymi umiejętnościami dzielić się z innymi, tj. z młodszymi kolegami dzięki wizytom w sąsiednim przedszkolu, czy dorosłymi nauczycielami i dyrektorami ze szkół w województwie opolskim podczas konferencji „Programowanie – moda czy cywilizacyjna konieczność”. Obecnie mamy rok, w którym nie bierzemy udziału w programie, jednak nie ma tygodnia, w którym nie wybrzmiewa pytanie: „Czy wystartujemy w kolejnej edycji?”.

Rodzice

Są bardzo zadowoleni z tego, że ich dzieci poznają nowe technologie, programują. Zawsze mogę liczyć na ich pomoc, odbierają dzieci z zajęć, które niejednokrotnie kończą się w godzinach, kiedy autobus szkolny już nie kursuje. Dowożą na spotkania, które odbywają się poza szkołą. Często słyszałam od nich bardzo motywujące słowa podziękowania za czas poświęcony ich dzieciom i przekazaną wiedzę. To oni wspólnie z dzieciakami wycinali w domach styropianowe instrumenty, niektórzy dokupili większy kawałek tego materiału, gdy ten otrzymany w szkole okazał się za mały – bo dziecko miało pragnienie posiadania „prawie” pełnowymiarowej wiolonczeli. Udało się ją wykonać!

Ja, Nauczyciel

Przez dwa lata udziału w #SuperKoderach nabyłam umiejętności, które wydawało się, że są poza moim zasięgiem. Wszystkie bluetoothy opanowane, wiem, jakie kable kupić. Taśma izolacyjna, taśma przewodząca prąd – żaden problem, wiem, gdzie je znaleźć w hipermarkecie budowlanym. Bawię się tak samo dobrze jak moi uczniowie, gdy skaczę po kartonie, a moje nogi tworzą muzykę na pianinie. Dzięki Makey Makey rozgrywam z nimi wyścigi i co mnie bardzo cieszy – nie zawsze jestem ostatnia. Nasze relacje bardzo się zmieniły. Wspólna praca koncepcyjna pozwoliła mi poznać ich w innych sytuacjach niż szkoła, tablica. Ponadto okazało się, że jak się chce, to i w małym autku cała tona styropianu się zmieści (choć jego okruchy trzeba sprzątać jeszcze długo po zakończeniu projektu…).

Muzyka gra, a dzięki Makey-Makey nauczyliśmy się ją tworzyć „niemal” ze wszystkiego!

Autorka
Joanna Świercz, nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej nr 31 w Opolu

 

10 maja 2019
Przeczytaj też:

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce? Polecamy webinar

Jak AI zmienia oblicze edukacji? Obejrzyj nagranie webinaru “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”, podczas którego Justyna Bober przedstawia narzędzia AI wspierające przygotowanie zajęć i proces uczenia się.

Polecamy webinar “Liczymy na roboty”

Dziś szkoły wyposażone są w różne modele robotów, a uczennice i uczniowie lubią lekcje z ich udziałem. Jeśli nie miałeś/miałaś okazji pracować z robotami lub szukasz nowych pomysłów na zajęcia przedmiotowe bądź dodatkowe, obejrzyj webinar Agnieszki Ogiegło, która dzieli się dobrymi praktykami i zaskakującymi rozwiązaniami edukacyjnymi.

Polecamy webinar: Gra z Makey Makey

Płytka MakeyMakey to niewielkie urządzenie, które wprawia w zachwyt “od pierwszego wejrzenia”. Tkwi w nim moc edukacyjnych możliwości, a przy tym daje masę radości – zarówno nauczycielce czy nauczycielowi, jak i dzieciom. Jeśli nie znasz jeszcze MakeyMakey lub szukasz nowych możliwości jej wykorzystania, obejrzyj webinar, w którym Joanna Apanasewicz pokaże, ile można wyczarować za pomocą tego niepozornego narzędzia. Zapraszamy!

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?

Zapraszamy na webinar “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”. Już we wtorek (5.03, godz. 18:00-19:30) Justyna Bober wskaże kilka narzędzi AI, które możesz wykorzystać w przygotowaniu zajęć i które mogą wspierać samodzielną pracę uczennic i uczniów.

Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty

Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.

Webinar: Liczymy na roboty

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.

Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?

Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.

Nieskończoność do sześcianu

Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek?

Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy

Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?

Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?

programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo. 

Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar

Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.

Polecamy webinar Dział@my dla klimatu

Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…

Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar

Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]

Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem

Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!