SuperKoderzy z Janikowa kontra nauczanie zdalne

W czerwcu 2020 uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Janikowie dowiedzieli się, że zakwalifikowali się do kolejnej edycji programu #SuperKoderzy. Informacja ta przyniosła dużo radości i pozytywnych emocji w społeczności szkolnej i wpłynęła na motywację uczniów, bowiem mieli oni duży udział w wyborze ścieżki edukacyjnej i wspólnie z nauczycielem przygotowali film na konkurs. Stary rok szkolny zakończono z myślą, że w nowym roku czeka wszystkich nowa przygoda, pełna wyzwań i nowych możliwości…

„Odkrywcy fizyki”- ścieżka, która została wybrana przez uczniów i szkolnego koordynatora projektu, ruszyła już na początku września. Chętnych było dużo, ostatecznie w projekcie udział bierze dwudziestu uczniów, którzy zostali podzieleni na dwie grupy. Dzięki temu wszyscy mogą rozwijać swoje pasje, uczyć się doświadczalnie, praktycznie, poznawać tajniki programowania oraz poznawać nowe narzędzia, nowe roboty. Każdy pracuje w swoim tempie. Ścieżka realizowana jest na dodatkowych zajęciach, na których uczniowie pracują z dużym zaangażowaniem. Pani Monika Gnutek, która jest nauczycielem fizyki zaczęła wprowadzać elementy programowania na swoim przedmiocie.

Co jest najważniejsze na zajęciach? Najważniejsza jest atmosfera. To dzięki niej uczniowie mogą czuć się na zajęciach bezpiecznie, nie boją się, powstaje wzajemne zaufanie między dzieckiem i nauczycielem. Przyjacielska atmosfera, która panuje na kole #SuperKoderów, wpływa na proces uczenia się uczniów. Uczestnicy zajęć są traktowani przez koordynatora projektu jak partnerzy, którzy wspólnie realizują postawiony sobie cel. Akceptują swoje pomysły, słuchają siebie, wspólnie szukają nowych rozwiązań.

Wrzesień w naszej szkole był czasem oczekiwania na nowe roboty – Photony. W tym czasie uczniowie poznali Makey Makey, stworzyli swoje pierwsze gry matematyczne w Scratchu, czyli wizualnym narzędziu do nauki programowania. Dzięki kolorowym kabelkom nauczyli się rozróżniać przewodniki od izolatorów. To było ich pierwsze zetknięcie się z fizyką i programowaniem. Nauki i dobrej zabawy było bardzo dużo, uśmiechów na twarzach dzieci jeszcze więcej. W ten sposób uczniowie mogli przekonać się, że fizyka nie jest taka straszna, jak o niej mówią. Nie jest trudna, niezrozumiała. Jest to dziedzina, która może pobudzić młodego człowieka do działania, do zaangażowania, do poszukiwania, do poznawania zjawisk poprzez doświadczanie i odkrywanie.

W październiku dotarły do nas Photony. W planach był udział w ogólnoeuropejskiej akcji Code Week z wykorzystaniem nowych przyjaciół. #SuperKoderska rodzina miała poprowadzić zajęcia z fizyki i robotyki dla kolegów i koleżanek z klas VII i VIII. W ten sposób chcieli zmotywować uczniów do poznawania tajników programowania, robotyki oraz do rozwijania swoich pasji. Niestety pandemia Covid-19 nieco popsuła wszystkim plany, ponieważ koordynator projektu trafił na kwarantannę. Po powrocie do szkoły nastał już czas nauczania zdalnego. Wówczas nadszedł ten moment, kiedy trzeba było przeorganizować całe zajęcia, zaplanować nowe działania, w których niekoniecznie wykorzystuje się roboty.

Planowanie i programowanie gry sportowej

Na szczęście udało się połączyć fizykę, programowanie oraz robotykę na zdalnym nauczaniu. Uczniowie wspólnie z koordynatorem zaczęli planować grę sportową, która była zaplanowana już w roku ubiegłym, również na kole #SuperKoderskim. Wówczas właśnie przez zdalne nauczanie zmieniono plany. Tym razem postawiono sobie za cel, że ta gra będzie skończona oraz jeśli sytuacja w kraju na to pozwoli, zaprezentowana, na forum całej szkoły jeszcze w bieżącym roku szkolnym.

Nad czym pracuje młodzież z Janikowa? Programuje grę, która będzie m.in. rozłożona na sali gimnastycznej w jednym z trzech budynków szkoły. Ma być to tor przeszkód, który będą mogli pokonać zaproszeni goście. Na ten moment uczestnicy gry będą mogli zmierzyć swoją prędkość, prędkość jazdy na deskorolce, obliczyć energię kinetyczną, energię potencjalną. W planach są również inne aktywności, w tym na przykład stworzenie krokomierza, programu liczącego liczbę rzutów piłką. Całość jest konsultowana z nauczycielem wychowania fizycznego.

Uczniowie szukają nowych pomysłów, które mogliby zaprogramować i ostatecznie dodać do gry. W czym programują? Na ten moment #SuperKoderzy z Janikowa programują w Scratchu. Kiedy ta umiejętność zostanie przez młodych ludzi opanowana, zaczną programować również w innych językach. Przygotowane programy będą podłączone do Makey Makey, Microbitów, co oznacza, że na sali gimnastycznej pojawi się mnóstwo kolorowych kabelków, laptopy, projektory, tablety… Czy to koniec pomysłów na grę sportową? Otóż nie. Całość gry będzie miała formę „Zakodowanej Szkoły”, ponieważ w planach są również inne aktywności, na przykład „Zakodowany taniec”, „Zakodowana potrawa”, „Bieg wodny”, „Zawody z robotami”.

„Zakodowany taniec” będzie formą Escape Roomu w wersji online. Uczniowie tworzą grę, którą uczestnik będzie musiał przejść, aby odkodować kolejne kroki tańca. Kolejne zadania będą przekierowywać do następnej strony-zagadki, w ten sposób gracz dotrze do ostatniego pokoju, czyli do gry „Zakodowany taniec”. Na podłodze rozklejone będą elementy z folii aluminiowej, które będą podłączone do Makey Makey. Jeśli uczestnik wykona zakodowany taniec zgodnie z instrukcją, na ekranie pojawi się informacja, do której sali gracz ma przejść.

Kolejna aktywność – „Zakodowana potrawa” w planach jest grą offlinową, ponieważ #SuperKoderska brać z Janikowa wierzy, że do końca roku wszyscy jednak spotkają się stacjonarnie w szkole. Na czym będzie polegało to zadanie? Uczestnik dostanie zakodowaną potrawę oraz produkty spożywcze. Zadaniem grającego będzie odkodowanie przepisu i wykonanie potrawy, potrawy pełnej witamin i wartości odżywczych.

Z kolei „Zawody z robotami” odbędą się w oddzielnych salach lekcyjnych. Na uczestników programistycznych zawodów sportowych czekać będą tory przeszkód dla robotów oraz zagadki z fizyki. Każdy będzie musiał wykonywać kolejne zadania, dzięki temu dowiedzą się, w którą stronę mają kierować swojego robota. Na mecie będzie czekać niespodzianka.

I jeszcze „Bieg wodny”, chyba jedno z trudniejszych zadań, które zostało zaplanowane. Sam program, który do tej aktywności należy wykonać, jest prosty, natomiast najwięcej trudności może sprawić przygotowanie odpowiedniego toru przeszkód. Planując to zadanie, #SuperKoderzy z Janikowa zainspirowali się filmem pt. „MaKey MaKey – An Invention Kit for Everyone”, który można znaleźć na youtube. Na czym będzie polegało zadanie? Uczestnik- Gracz, będzie musiał pokonać tor przeszkód rozłożony na boisku szkolnym, tor będzie w sobie miał miski zapełnione wodą, do każdej będzie podłączone Makey Makey. W tym zadaniu w planach jest jeszcze kilka zakodowanych zagadek.

Gra jest w trakcie tworzenia. Uczniowie spotykają się ze sobą poprzez Meet, pracują w grupach, planują działania, realizują swoje pomysły. Taka forma pracy wpływa na rozwój kompetencji społecznych #SuperKoderskich dzieci, co w czasach pandemii jest również bardzo ważne i nabrało całkowicie nowego znaczenia. Ale dajemy radę!

Uważamy, że program #SuperKoderzy jest programem wyjątkowym, to dzięki niemu młodzież realizuje swoje pomysły. Jest to program, który ma wpływ nie tylko na kompetencje uczniów, ale ma również wpływ na rozwój kompetencji nauczycieli.

***

Notka o autorce: Monika Gnutek jest nauczycielką fizyki w Szkole Podstawowej w Janikowie i koordynatorem działań programu #SuperKoderzy.

25 stycznia 2021
Przeczytaj też:

Polecamy webinar “Liczymy na roboty”

Dziś szkoły wyposażone są w różne modele robotów, a uczennice i uczniowie lubią lekcje z ich udziałem. Jeśli nie miałeś/miałaś okazji pracować z robotami lub szukasz nowych pomysłów na zajęcia przedmiotowe bądź dodatkowe, obejrzyj webinar Agnieszki Ogiegło, która dzieli się dobrymi praktykami i zaskakującymi rozwiązaniami edukacyjnymi.

Polecamy webinar: Gra z Makey Makey

Płytka MakeyMakey to niewielkie urządzenie, które wprawia w zachwyt “od pierwszego wejrzenia”. Tkwi w nim moc edukacyjnych możliwości, a przy tym daje masę radości – zarówno nauczycielce czy nauczycielowi, jak i dzieciom. Jeśli nie znasz jeszcze MakeyMakey lub szukasz nowych możliwości jej wykorzystania, obejrzyj webinar, w którym Joanna Apanasewicz pokaże, ile można wyczarować za pomocą tego niepozornego narzędzia. Zapraszamy!

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?

Zapraszamy na webinar “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”. Już we wtorek (5.03, godz. 18:00-19:30) Justyna Bober wskaże kilka narzędzi AI, które możesz wykorzystać w przygotowaniu zajęć i które mogą wspierać samodzielną pracę uczennic i uczniów.

Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty

Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.

Webinar: Liczymy na roboty

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.

Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?

Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.

Nieskończoność do sześcianu

Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek?

Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy

Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?

Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?

programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo. 

Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar

Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.

Polecamy webinar Dział@my dla klimatu

Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…

Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar

Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]

Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem

Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!

Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę

Serdecznie zapraszamy na webinar Macieja Wojnickiego na temat sztucznej inteligencji!