SuperKoderzy z Janikowa kontra nauczanie zdalne

W czerwcu 2020 uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Janikowie dowiedzieli się, że zakwalifikowali się do kolejnej edycji programu #SuperKoderzy. Informacja ta przyniosła dużo radości i pozytywnych emocji w społeczności szkolnej i wpłynęła na motywację uczniów, bowiem mieli oni duży udział w wyborze ścieżki edukacyjnej i wspólnie z nauczycielem przygotowali film na konkurs. Stary rok szkolny zakończono z myślą, że w nowym roku czeka wszystkich nowa przygoda, pełna wyzwań i nowych możliwości…

„Odkrywcy fizyki”- ścieżka, która została wybrana przez uczniów i szkolnego koordynatora projektu, ruszyła już na początku września. Chętnych było dużo, ostatecznie w projekcie udział bierze dwudziestu uczniów, którzy zostali podzieleni na dwie grupy. Dzięki temu wszyscy mogą rozwijać swoje pasje, uczyć się doświadczalnie, praktycznie, poznawać tajniki programowania oraz poznawać nowe narzędzia, nowe roboty. Każdy pracuje w swoim tempie. Ścieżka realizowana jest na dodatkowych zajęciach, na których uczniowie pracują z dużym zaangażowaniem. Pani Monika Gnutek, która jest nauczycielem fizyki zaczęła wprowadzać elementy programowania na swoim przedmiocie.

Co jest najważniejsze na zajęciach? Najważniejsza jest atmosfera. To dzięki niej uczniowie mogą czuć się na zajęciach bezpiecznie, nie boją się, powstaje wzajemne zaufanie między dzieckiem i nauczycielem. Przyjacielska atmosfera, która panuje na kole #SuperKoderów, wpływa na proces uczenia się uczniów. Uczestnicy zajęć są traktowani przez koordynatora projektu jak partnerzy, którzy wspólnie realizują postawiony sobie cel. Akceptują swoje pomysły, słuchają siebie, wspólnie szukają nowych rozwiązań.

Wrzesień w naszej szkole był czasem oczekiwania na nowe roboty – Photony. W tym czasie uczniowie poznali Makey Makey, stworzyli swoje pierwsze gry matematyczne w Scratchu, czyli wizualnym narzędziu do nauki programowania. Dzięki kolorowym kabelkom nauczyli się rozróżniać przewodniki od izolatorów. To było ich pierwsze zetknięcie się z fizyką i programowaniem. Nauki i dobrej zabawy było bardzo dużo, uśmiechów na twarzach dzieci jeszcze więcej. W ten sposób uczniowie mogli przekonać się, że fizyka nie jest taka straszna, jak o niej mówią. Nie jest trudna, niezrozumiała. Jest to dziedzina, która może pobudzić młodego człowieka do działania, do zaangażowania, do poszukiwania, do poznawania zjawisk poprzez doświadczanie i odkrywanie.

W październiku dotarły do nas Photony. W planach był udział w ogólnoeuropejskiej akcji Code Week z wykorzystaniem nowych przyjaciół. #SuperKoderska rodzina miała poprowadzić zajęcia z fizyki i robotyki dla kolegów i koleżanek z klas VII i VIII. W ten sposób chcieli zmotywować uczniów do poznawania tajników programowania, robotyki oraz do rozwijania swoich pasji. Niestety pandemia Covid-19 nieco popsuła wszystkim plany, ponieważ koordynator projektu trafił na kwarantannę. Po powrocie do szkoły nastał już czas nauczania zdalnego. Wówczas nadszedł ten moment, kiedy trzeba było przeorganizować całe zajęcia, zaplanować nowe działania, w których niekoniecznie wykorzystuje się roboty.

Planowanie i programowanie gry sportowej

Na szczęście udało się połączyć fizykę, programowanie oraz robotykę na zdalnym nauczaniu. Uczniowie wspólnie z koordynatorem zaczęli planować grę sportową, która była zaplanowana już w roku ubiegłym, również na kole #SuperKoderskim. Wówczas właśnie przez zdalne nauczanie zmieniono plany. Tym razem postawiono sobie za cel, że ta gra będzie skończona oraz jeśli sytuacja w kraju na to pozwoli, zaprezentowana, na forum całej szkoły jeszcze w bieżącym roku szkolnym.

Nad czym pracuje młodzież z Janikowa? Programuje grę, która będzie m.in. rozłożona na sali gimnastycznej w jednym z trzech budynków szkoły. Ma być to tor przeszkód, który będą mogli pokonać zaproszeni goście. Na ten moment uczestnicy gry będą mogli zmierzyć swoją prędkość, prędkość jazdy na deskorolce, obliczyć energię kinetyczną, energię potencjalną. W planach są również inne aktywności, w tym na przykład stworzenie krokomierza, programu liczącego liczbę rzutów piłką. Całość jest konsultowana z nauczycielem wychowania fizycznego.

Uczniowie szukają nowych pomysłów, które mogliby zaprogramować i ostatecznie dodać do gry. W czym programują? Na ten moment #SuperKoderzy z Janikowa programują w Scratchu. Kiedy ta umiejętność zostanie przez młodych ludzi opanowana, zaczną programować również w innych językach. Przygotowane programy będą podłączone do Makey Makey, Microbitów, co oznacza, że na sali gimnastycznej pojawi się mnóstwo kolorowych kabelków, laptopy, projektory, tablety… Czy to koniec pomysłów na grę sportową? Otóż nie. Całość gry będzie miała formę „Zakodowanej Szkoły”, ponieważ w planach są również inne aktywności, na przykład „Zakodowany taniec”, „Zakodowana potrawa”, „Bieg wodny”, „Zawody z robotami”.

„Zakodowany taniec” będzie formą Escape Roomu w wersji online. Uczniowie tworzą grę, którą uczestnik będzie musiał przejść, aby odkodować kolejne kroki tańca. Kolejne zadania będą przekierowywać do następnej strony-zagadki, w ten sposób gracz dotrze do ostatniego pokoju, czyli do gry „Zakodowany taniec”. Na podłodze rozklejone będą elementy z folii aluminiowej, które będą podłączone do Makey Makey. Jeśli uczestnik wykona zakodowany taniec zgodnie z instrukcją, na ekranie pojawi się informacja, do której sali gracz ma przejść.

Kolejna aktywność – „Zakodowana potrawa” w planach jest grą offlinową, ponieważ #SuperKoderska brać z Janikowa wierzy, że do końca roku wszyscy jednak spotkają się stacjonarnie w szkole. Na czym będzie polegało to zadanie? Uczestnik dostanie zakodowaną potrawę oraz produkty spożywcze. Zadaniem grającego będzie odkodowanie przepisu i wykonanie potrawy, potrawy pełnej witamin i wartości odżywczych.

Z kolei „Zawody z robotami” odbędą się w oddzielnych salach lekcyjnych. Na uczestników programistycznych zawodów sportowych czekać będą tory przeszkód dla robotów oraz zagadki z fizyki. Każdy będzie musiał wykonywać kolejne zadania, dzięki temu dowiedzą się, w którą stronę mają kierować swojego robota. Na mecie będzie czekać niespodzianka.

I jeszcze „Bieg wodny”, chyba jedno z trudniejszych zadań, które zostało zaplanowane. Sam program, który do tej aktywności należy wykonać, jest prosty, natomiast najwięcej trudności może sprawić przygotowanie odpowiedniego toru przeszkód. Planując to zadanie, #SuperKoderzy z Janikowa zainspirowali się filmem pt. „MaKey MaKey – An Invention Kit for Everyone”, który można znaleźć na youtube. Na czym będzie polegało zadanie? Uczestnik- Gracz, będzie musiał pokonać tor przeszkód rozłożony na boisku szkolnym, tor będzie w sobie miał miski zapełnione wodą, do każdej będzie podłączone Makey Makey. W tym zadaniu w planach jest jeszcze kilka zakodowanych zagadek.

Gra jest w trakcie tworzenia. Uczniowie spotykają się ze sobą poprzez Meet, pracują w grupach, planują działania, realizują swoje pomysły. Taka forma pracy wpływa na rozwój kompetencji społecznych #SuperKoderskich dzieci, co w czasach pandemii jest również bardzo ważne i nabrało całkowicie nowego znaczenia. Ale dajemy radę!

Uważamy, że program #SuperKoderzy jest programem wyjątkowym, to dzięki niemu młodzież realizuje swoje pomysły. Jest to program, który ma wpływ nie tylko na kompetencje uczniów, ale ma również wpływ na rozwój kompetencji nauczycieli.

***

Notka o autorce: Monika Gnutek jest nauczycielką fizyki w Szkole Podstawowej w Janikowie i koordynatorem działań programu #SuperKoderzy.

25 stycznia 2021
Przeczytaj też:

#SuperKoderski warsztat z Makey-Makey

Zachęcamy do obejrzeniu cyklu 4 szkoleń online pt. „Makey-Makey, czyli pomysł na STEAM w szkole”, zrealizowanych dla nauczycieli ze szkół biorących udział w programie #SuperKoderzy Fundacji Orange.


O pasji, educhceniu i dzieleniu się

Oglądałem ostatnio film z Hugh Grantem na jednym z tryliona kanałów satelitarnych. Oczywiście oglądałem dlatego, że ten popularny aktor grał w nim nauczyciela. Dopadło mnie to, co ludycznie wśród przedmieść, wsi i przysiółków nazywa się „zboczeniem zawodowym” – wszystkie moje zmysły wyostrzone były na teksty i sytuacje związane z nauczycielstwem omijając zgrabnie resztę filmu.

SuperKoderzy w edukacji zdalnej

W ostatnich miesiącach musieliśmy całkowicie przeorganizować swój warsztat pracy nauczyciela. Jak powszechnie wiadomo było to spowodowane sytuacją epidemiologiczną, która dotknęła wiele państw, w tym również Polskę. Tak naprawdę z początkiem wiosny 2020 roku z dnia na dzień wydano komunikat, że przechodzimy na naukę zdalną. Było to ogromnym zaskoczeniem i wielu edukatorów stanęło przed nie lada wyzwaniem. Jak wtedy wyglądała nasza szkolna rzeczywistość? Mnóstwo szkoleń, konieczność wyboru platformy edukacyjnej do pracy z uczniami, przeanalizowanie i dostosowanie planów nauczania oraz przedmiotowych systemów oceniania do nowych warunków nauki.

Mikro:bitowcy z Wesołej – jak okiełznać Pythona przy pomocy Malinki

Obecny rok szkolny rozpoczął się dla uczniów klas 4-8 zainteresowanych programowaniem z wielkim hukiem. Już bowiem pod koniec czerwca, wiedzieli oni, iż Dwujęzycznej Szkole Podstawowej nr 1 w Warszawie udało się dołączyć do programu #SuperKoderzy Fundacji Orange.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne”

Drodzy #SuperKoderzy,Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego – #SuperKoderowe kółka programistyczne”, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków. O wynikach zdecydowała kolejność zgłoszeń. Szkoły zakwalifikowane do programu:Prywatna Szkoła Podstawowa nr 6 w BiałymstokuSzkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Błażowej DolnejSzkoła Podstawowa nr 1 im. E. […]

Zakwalifikowani do programu “Programowanie – ekologia na co dzień”

Drodzy #SuperKoderzy, Jest nam miło poinformować o rozstrzygnięciu naboru do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”, który realizujemy wspólnie z nowymi robotami w naszym programie – z Photonami! Otrzymaliśmy tak dużo zgłoszeń, że po konsultacji postanowiliśmy przyznać dodatkowe 15 grantów, więc w sumie mamy ich 30. W związku z tym zmianie ulega zapis […]

Program grantowy dla #SuperKoderów „#SuperKoderowe kółka programistyczne”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do nowego programu grantowego #SuperKoderowe kółka programistyczne. Będzie on organizowany we współpracy z firmą LOFI, której trenerzy będą uczyć programowania! Dlaczego warto się zgłosić do programu? ·       szkolenia dla nauczycieli w formule online z zakresu nauki programowania z wykorzystaniem platformy BBC Micro;Bit,  ·       lekcje online dla […]

Program grantowy dla #SuperKoderów „Programowanie – ekologia na co dzień”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach Programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”. Przygotowaliśmy dla Was bardzo ciekawe scenariusze lekcji, podczas których robot Photon pomoże uczniom zrozumieć różne zagadnienia związane z ekologią, jak recykling, oszczędzanie prądu czy budowanie pojazdów przyszłości. Zajęcia mają za zadanie wprowadzić uczniów w programowanie robota […]

Znamy zwycięzców konkursu Nauczyciel #SuperKoderów

Jury wyłoniło laureatów konkursu Nauczyciel #SuperKoderów! To oni najciekawiej opowiedzieli w krótkiej filmowej formie o swoich doświadczeniach z wykorzystywania nowych technologii i programowania podczas udziału w programie #SuperKoderzy. Równorzędne nagrody otrzymują: Patrycja Skrzypczyk, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich, Oleśnica Iwona Szyszkowska, ZSzO Szkoła Podstawowa im. 24 Lutego 1863 r., Małogoszcz Monika […]

Konstruktorzy gier

Konstruktorzy gier Dzisiejszy świat przepełniony jest cyfryzacją, która towarzyszy nam od urodzenia. Rodzimy się, a o nasz spokojny sen troszczą się elektroniczne bujaczki imitujące kołysanie znane nam podczas życia prenatalnego, „misie szumisie” oraz inne dzieła nauki zaprogramowane, aby współczesnym mamom i dzieciom żyło się komfortowo. Gdy zaczynamy chodzić i poznawać świat rozpoczynamy swoją przygodę z… […]

Mistrzowie Internetu

#SuperKoderzy to grantowy program Fundacji Orange, polegający na prowadzeniu zajęć (dodatkowych lub zwykłych lekcyjnych) z podstaw programowania, według wybranej ścieżki. Kilkanaście ciekawych tematów z idealnie dopasowaną podstawą programową pozwoli na wprowadzenie myślenia komputacyjnego nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach języka polskiego, historii czy geografii. Każda ścieżka zaplanowana jest tak, aby poruszane zagadnienia stanowiły […]

Muzyczne kodowanie

Grupę cyfrowych DJ-ów tworzą w naszej szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas IV-VI szkoły podstawowej. Fundacja Orange już drugi raz dała nam możliwość nabycia nowych umiejętności i wzbogacenia wiedzy, oferując ciekawe scenariusze zajęć oraz grant na zakup pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji wybranej ścieżki #SuperKoderów. Program #SuperKoderzy – ścieżka Cyfrowi DJe to projekt, w który […]

Poranki z #SuperKoderami

Dla wszystkich zainteresowanych małych i dużych #SuperKoderów udostępniamy nagrania z „Poranków z #SuperKoderami”. Po każdym wydarzeniu będziemy je sukcesywnie dodawali abyście w wolnej chwili mieli dostęp do wszystkich naszych materiałów 🙂 Pierwsze spotkanie z dnia 24 marca znajdziecie tutaj:https://www.youtube.com/watch?v=AdhuV1xDuXE Drugie spotkanie z dnia 26 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/GkGoect4u80 Trzecie spotkanie z dnia 31 marca znajdziecie tutaj:https://youtu.be/Cx5P1AfeZ-E […]

Informacje o realizacji programu #SuperKoderzy w okresie kwarantanny

Drodzy #SuperKoderzy! w związku z zaistniałą sytuacją i przymusową kwarantanną zdajemy sobie sprawę, że musieliście Państwo przerwać prowadzenie zajęć w ramach Programu. Chcielibyśmy poinformować, że podjęliśmy decyzję o przedłużeniu możliwości realizacji Programu do końca czerwca, zakładając optymistyczny scenariusz, że powrócimy do szkół przed wakacjami. Oczywiście jeśli jednak tak się nie stanie decyzje o Programie będziemy […]

KONKURS Nauczyciel #SuperKoderów

Drodzy #SuperKoderzy! W tym konkursie zapraszamy Was do pokazania swoich doświadczeń z udziału w naszym programie. Opowiedzcie nam o sobie. Pokażcie, co dał Wam program, jak zmieniły się Wasze lekcje w szkole, relacje z uczniami. Opowiedzcie, jak wykorzystujecie wiedzę związaną z programowaniem na Waszych zajęciach. Zadanie konkursowe jest proste: Przedstaw nam krótki film (nie dłuższy […]

Przyznajemy tytuł Przyjaciela #SuperKoderów

Są wśród nas nauczyciele, którzy aktywnie angażują się w realizację Programu #SuperKoderzy, a dodatkowo promują go w swoich społecznościach, pomagają innym, dzieląc się swoim doświadczeniem, biorą udział w licznych aktywnościach i współorganizują przedsięwzięcia związane z programowaniem i robotyką. Chcielibyśmy podziękować im i wyróżnić tytułem Przyjaciela #SuperKoderów. Będzie on odtąd przyznawany nauczycielom, którzy w szczególny sposób […]

Zwycięzcy konkursu „Świąteczna kartka #SuperKoderów”

Drodzy uczestnicy konkursu na projekt własnej, scratchowej kartki świątecznej☺  Serdecznie gratulujemy wszystkim, którzy podjęli się tego zadania. Wasze prace były naprawdę piękne. Widać w nich świątecznego ducha☺ Jesteśmy pod wrażeniem Waszych pomysłów i kreatywności. Mieliśmy trudne zadanie z wyborem tych najlepszych, dlatego dodaliśmy jeszcze kilka wyróżnień☺ i z ogromną przyjemnością ogłaszamy zwycięzców: Nagroda główna: 1. […]

Zwycięzcy konkursu „Młodzi #SuperKoderzy w akcji”-druga edycja

Znamy laureatów konkursu “Młodzi #SuperKoderzy w akcji – II edycja”! Gratulujemy Nauczycielom i Rodzicom zdolnych i pracowitych uczniów! A Wam Młodzi #SuperKoderzy życzymy, byście nadal z pasją rozwijali swoje programistyczno-robotyczne zainteresowania! Wszystkim autorom filmów nadesłanych na konkurs serdecznie dziękujemy. Nagroda główna – 1. Szkoła Podstawowa nr 1 w Wałczu 2. Szkoła Podstawowa nr 9 w […]

Programowanie dla humanistów? Kilka słów o Dziennikarzach przyszłości

Programowanie najczęściej kojarzy się z zadaniem dla osób z zamiłowaniem do przedmiotów ścisłych. Czy humanista też mógłby się odnaleźć w świecie kodów i algorytmów? Okazuje się, że jak najbardziej. Udowodnili to uczestnicy ścieżki tematycznej Dziennikarze przyszłości programu #SuperKoderzy. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Konstancinie-Jeziornie mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności programistyczne i reporterskie w roku szkolnym […]

#SuperKoderzy – programowanie jest przyjemnością i dobrą zabawą!

W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie klas czwartych Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku  brali udział w projekcie #SuperKoderzy. Wybraliśmy ambitną ścieżkę  „Pogromcy języków”. Celem naszych zmagań było stworzenie interaktywnego widowiska na kanwie powieści „Czarnoksiężnik z krainy Oz”. Na potrzeby projektu  programowaliśmy roboty mBoty, które odgrywały w naszym widowisku główną bohaterkę powieści – Dorotkę.  Cały projekt […]