SuperKoderzy z Janikowa kontra nauczanie zdalne

W czerwcu 2020 uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Janikowie dowiedzieli się, że zakwalifikowali się do kolejnej edycji programu #SuperKoderzy. Informacja ta przyniosła dużo radości i pozytywnych emocji w społeczności szkolnej i wpłynęła na motywację uczniów, bowiem mieli oni duży udział w wyborze ścieżki edukacyjnej i wspólnie z nauczycielem przygotowali film na konkurs. Stary rok szkolny zakończono z myślą, że w nowym roku czeka wszystkich nowa przygoda, pełna wyzwań i nowych możliwości…

„Odkrywcy fizyki”- ścieżka, która została wybrana przez uczniów i szkolnego koordynatora projektu, ruszyła już na początku września. Chętnych było dużo, ostatecznie w projekcie udział bierze dwudziestu uczniów, którzy zostali podzieleni na dwie grupy. Dzięki temu wszyscy mogą rozwijać swoje pasje, uczyć się doświadczalnie, praktycznie, poznawać tajniki programowania oraz poznawać nowe narzędzia, nowe roboty. Każdy pracuje w swoim tempie. Ścieżka realizowana jest na dodatkowych zajęciach, na których uczniowie pracują z dużym zaangażowaniem. Pani Monika Gnutek, która jest nauczycielem fizyki zaczęła wprowadzać elementy programowania na swoim przedmiocie.

Co jest najważniejsze na zajęciach? Najważniejsza jest atmosfera. To dzięki niej uczniowie mogą czuć się na zajęciach bezpiecznie, nie boją się, powstaje wzajemne zaufanie między dzieckiem i nauczycielem. Przyjacielska atmosfera, która panuje na kole #SuperKoderów, wpływa na proces uczenia się uczniów. Uczestnicy zajęć są traktowani przez koordynatora projektu jak partnerzy, którzy wspólnie realizują postawiony sobie cel. Akceptują swoje pomysły, słuchają siebie, wspólnie szukają nowych rozwiązań.

Wrzesień w naszej szkole był czasem oczekiwania na nowe roboty – Photony. W tym czasie uczniowie poznali Makey Makey, stworzyli swoje pierwsze gry matematyczne w Scratchu, czyli wizualnym narzędziu do nauki programowania. Dzięki kolorowym kabelkom nauczyli się rozróżniać przewodniki od izolatorów. To było ich pierwsze zetknięcie się z fizyką i programowaniem. Nauki i dobrej zabawy było bardzo dużo, uśmiechów na twarzach dzieci jeszcze więcej. W ten sposób uczniowie mogli przekonać się, że fizyka nie jest taka straszna, jak o niej mówią. Nie jest trudna, niezrozumiała. Jest to dziedzina, która może pobudzić młodego człowieka do działania, do zaangażowania, do poszukiwania, do poznawania zjawisk poprzez doświadczanie i odkrywanie.

W październiku dotarły do nas Photony. W planach był udział w ogólnoeuropejskiej akcji Code Week z wykorzystaniem nowych przyjaciół. #SuperKoderska rodzina miała poprowadzić zajęcia z fizyki i robotyki dla kolegów i koleżanek z klas VII i VIII. W ten sposób chcieli zmotywować uczniów do poznawania tajników programowania, robotyki oraz do rozwijania swoich pasji. Niestety pandemia Covid-19 nieco popsuła wszystkim plany, ponieważ koordynator projektu trafił na kwarantannę. Po powrocie do szkoły nastał już czas nauczania zdalnego. Wówczas nadszedł ten moment, kiedy trzeba było przeorganizować całe zajęcia, zaplanować nowe działania, w których niekoniecznie wykorzystuje się roboty.

Planowanie i programowanie gry sportowej

Na szczęście udało się połączyć fizykę, programowanie oraz robotykę na zdalnym nauczaniu. Uczniowie wspólnie z koordynatorem zaczęli planować grę sportową, która była zaplanowana już w roku ubiegłym, również na kole #SuperKoderskim. Wówczas właśnie przez zdalne nauczanie zmieniono plany. Tym razem postawiono sobie za cel, że ta gra będzie skończona oraz jeśli sytuacja w kraju na to pozwoli, zaprezentowana, na forum całej szkoły jeszcze w bieżącym roku szkolnym.

Nad czym pracuje młodzież z Janikowa? Programuje grę, która będzie m.in. rozłożona na sali gimnastycznej w jednym z trzech budynków szkoły. Ma być to tor przeszkód, który będą mogli pokonać zaproszeni goście. Na ten moment uczestnicy gry będą mogli zmierzyć swoją prędkość, prędkość jazdy na deskorolce, obliczyć energię kinetyczną, energię potencjalną. W planach są również inne aktywności, w tym na przykład stworzenie krokomierza, programu liczącego liczbę rzutów piłką. Całość jest konsultowana z nauczycielem wychowania fizycznego.

Uczniowie szukają nowych pomysłów, które mogliby zaprogramować i ostatecznie dodać do gry. W czym programują? Na ten moment #SuperKoderzy z Janikowa programują w Scratchu. Kiedy ta umiejętność zostanie przez młodych ludzi opanowana, zaczną programować również w innych językach. Przygotowane programy będą podłączone do Makey Makey, Microbitów, co oznacza, że na sali gimnastycznej pojawi się mnóstwo kolorowych kabelków, laptopy, projektory, tablety… Czy to koniec pomysłów na grę sportową? Otóż nie. Całość gry będzie miała formę „Zakodowanej Szkoły”, ponieważ w planach są również inne aktywności, na przykład „Zakodowany taniec”, „Zakodowana potrawa”, „Bieg wodny”, „Zawody z robotami”.

„Zakodowany taniec” będzie formą Escape Roomu w wersji online. Uczniowie tworzą grę, którą uczestnik będzie musiał przejść, aby odkodować kolejne kroki tańca. Kolejne zadania będą przekierowywać do następnej strony-zagadki, w ten sposób gracz dotrze do ostatniego pokoju, czyli do gry „Zakodowany taniec”. Na podłodze rozklejone będą elementy z folii aluminiowej, które będą podłączone do Makey Makey. Jeśli uczestnik wykona zakodowany taniec zgodnie z instrukcją, na ekranie pojawi się informacja, do której sali gracz ma przejść.

Kolejna aktywność – „Zakodowana potrawa” w planach jest grą offlinową, ponieważ #SuperKoderska brać z Janikowa wierzy, że do końca roku wszyscy jednak spotkają się stacjonarnie w szkole. Na czym będzie polegało to zadanie? Uczestnik dostanie zakodowaną potrawę oraz produkty spożywcze. Zadaniem grającego będzie odkodowanie przepisu i wykonanie potrawy, potrawy pełnej witamin i wartości odżywczych.

Z kolei „Zawody z robotami” odbędą się w oddzielnych salach lekcyjnych. Na uczestników programistycznych zawodów sportowych czekać będą tory przeszkód dla robotów oraz zagadki z fizyki. Każdy będzie musiał wykonywać kolejne zadania, dzięki temu dowiedzą się, w którą stronę mają kierować swojego robota. Na mecie będzie czekać niespodzianka.

I jeszcze „Bieg wodny”, chyba jedno z trudniejszych zadań, które zostało zaplanowane. Sam program, który do tej aktywności należy wykonać, jest prosty, natomiast najwięcej trudności może sprawić przygotowanie odpowiedniego toru przeszkód. Planując to zadanie, #SuperKoderzy z Janikowa zainspirowali się filmem pt. „MaKey MaKey – An Invention Kit for Everyone”, który można znaleźć na youtube. Na czym będzie polegało zadanie? Uczestnik- Gracz, będzie musiał pokonać tor przeszkód rozłożony na boisku szkolnym, tor będzie w sobie miał miski zapełnione wodą, do każdej będzie podłączone Makey Makey. W tym zadaniu w planach jest jeszcze kilka zakodowanych zagadek.

Gra jest w trakcie tworzenia. Uczniowie spotykają się ze sobą poprzez Meet, pracują w grupach, planują działania, realizują swoje pomysły. Taka forma pracy wpływa na rozwój kompetencji społecznych #SuperKoderskich dzieci, co w czasach pandemii jest również bardzo ważne i nabrało całkowicie nowego znaczenia. Ale dajemy radę!

Uważamy, że program #SuperKoderzy jest programem wyjątkowym, to dzięki niemu młodzież realizuje swoje pomysły. Jest to program, który ma wpływ nie tylko na kompetencje uczniów, ale ma również wpływ na rozwój kompetencji nauczycieli.

***

Notka o autorce: Monika Gnutek jest nauczycielką fizyki w Szkole Podstawowej w Janikowie i koordynatorem działań programu #SuperKoderzy.

25 stycznia 2021
Przeczytaj też:

Druk 3D, matematyka i roboty, czyli historia o kreatywnych dzieciakach z Ludziska

To program, który w Szkole Podstawowej w Ludzisku ma niekrótką historię. Nie ma Dziecka, nie ma Rodzica, nie ma Nauczyciela, który nie wiedziałby, kim są SuperKoderzy z Ludziska. A kim są? O tym właśnie jest ta historia – o młodych ludziach pełnych pasji i zaangażowania. Historia o dzieciach otwartych na nowości, otwartych na pomysły swoich kolegów. Ale przede wszystkim o dzieciach, które projektują, realizują swoje kreatywne pomysły i zarażają pasją do matematyki oraz informatyki innych uczniów.

Obejrzyj webinar “Jak połączyć ze sobą roboty Photon, Scratcha i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM”!

Roboty i programowanie zestawione z pięknem wzorów ukrytych w naturze? To połączenie, które zapowiada wiele emocjonujących doświadczeń. Taki właśnie jest webinar poprowadzony przez Małgorzatę Rabendę. Te STEAM-owe zajęcia online wprowadzą Cię w świat przyrody, matematyki i kodu, a zwieńczone zostaną zagadnieniami z zakresu inżynierii i architektury. Podczas 90 minut odkryjesz potencjał takiego sposobu pracy zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi, a przy tym zaczerpniesz świeżych pomysłów na cykl wciągających zajęć z Twoją klasą.

Obejrzyj webinar “Jak nowocześnie uczyć historii”!

Lubimy opowiadać historie i lubimy ich słuchać! Człowiek szuka różnych form przekazywania opowieści – od słowa pisanego i mówionego przez muzykę, film, obraz czy gry – planszowe i komputerowe. Z przyjemnością zanurza się w coraz to nowych historiach, ale też chętnie formułuje własne, od codziennych relacji z przebiegu dnia po tworzenie rodzinnych legend czy relacje wydarzeń, w których uczestniczył.

Fizyka da się LUBIĆ!

Co zrobić, by fizyka była ciekawa? Według mnie należy pozwolić uczniom i uczennicom badać zjawiska zachodzące w otaczającym nas świecie oraz wzbudzić w nich chęć do przeprowadzania eksperymentów. Jednocześnie musimy pozwolić popełniać im błędy – przecież nie zawsze wszystko się udaje!
Najprościej pisząc, zajęcia z fizyki to przygoda z doświadczeniami w roli głównej. W szkole w Serbach mamy o tyle łatwiej, że od września 2021 r. realizujemy ścieżkę „Odkrywcy fizyki” w ramach programu Fundacji Orange pt. „#SuperKoderzy”, dzięki której zostaliśmy wyposażeni w niezbędne pomoce naukowe.

Zapraszamy na webinar: Jak połączyć i ze sobą roboty Photon, Scratch i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Małgorzata Rabenda zaprosi Cię do fascynującego świata programowania, robotów i projektowania 3D. A wszystko to przeplecione pięknem wzorów, biomimikry i architektury. Niezwykłe połączenie? Zestawianie ze sobą podczas jednych zajęć różnych obszarów wiedzy, pozornie zupełnie od siebie odległych, uruchamia zupełnie nowe możliwości – zarówno w kwestii nieoczywistego przebiegu spotkania, jak i rozwijania zainteresowań i odkrywania talentów jego uczestniczek i uczestników. Weź udział w spotkaniu, podczas którego przekonasz się, dlaczego i w jaki sposób planować swoje lekcje w duchu metodologii STEAM, a przy tym zaczerpnij świeżych i oryginalnych pomysłów na pierwsze takie zajęcia. Niezależnie od przedmiotu, którego uczysz.

Edukacja cyfrowa z Fundacją Orange – poznaj MegaMisję i #SuperKoderów

Fundacja Orange już kolejny rok zaprasza szkoły podstawowe do udziału w bezpłatnych programach edukacyjnych, dzięki którym dzieci i młodzież z całej Polski mogą rozwijać kompetencje cyfrowe. Ale nie tylko – to dla nich okazja do poznawania świata, odkrywania własnych zainteresowań, rozwijania kreatywności oraz logicznego myślenia. O czym mowa? Poznaj MegaMisję i #SuperKoderów.

Wyobraźnia i programowanie, czyli nowa ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie”

Któż z nas nie marzył o tym, by cofnąć się w czasie i przeżyć dobre chwile jeszcze raz lub uczestniczyć w ważnych wydarzeniach i móc skonfrontować posiadaną wiedzę z rzeczywistością. Ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie” przeznaczona dla klas V – jest właśnie taką próbą – połączenia wyobraźni, marzeń z nauką programowania w Scratchu, obsługą mB-botów i tworzeniem mini gier – w których wykorzystać będzie można nabytą wiedzę.

Zapraszamy na webinar: Jak nowocześnie uczyć historii?

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Alina Idzikowska opowiadać będzie o… nowoczesnym nauczaniu i uniwersalnych narzędziach, które sprzyjają motywacji i skutecznemu zapamiętywaniu informacji. Nie zamierzamy jednak opierać się na ogólnych hasłach – przeciwnie, prowadząca pokaże na przykładzie lekcji historii, jak planować zajęcia z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, by zaangażowały całą klasę.

Super przygoda z #SuperKoderami

Kilka lat temu dyrektor szkoły, w której uczę, podrzucił mi ulotkę z logo Fundacji Orange. „Zobacz… Może byśmy w to weszli?” – powiedział. Podjąłem wyzwanie i tak zaczęła się przygoda z #SuperKoderami, która trwa już cztery lata.

Twórcze przemiany zwykłych przedmiotów, czyli warsztaty z FabLab powered by Orange

Zapraszamy dzieci i młodzież na ferie z warsztatami online organizowanymi przez FabLab powered by Orange! Uczestnicy zajęć będą mogli z codziennych przedmiotów zbudować niecodzienne projekty,

Odkrywanie i eksperymentowanie, czyli drukarka 3D w szkole

Webinar “Drukarka 3D w szkole – jak to ugryźć?” to pigułka wiedzy o technicznych, metodycznych i wychowawczych aspektach tej technologii w szkole. Sebastian Pontus, metodyk i pasjonat wykorzystania robotyki, programowania i druku 3D w edukacji, opowiada o najważniejszych kwestiach odnośnie obsługi i wykorzystania tego fascynującego urządzenia do pracy z uczniami.

Matematyka 3D z #SuperKoderami

Jako nauczyciel matematyki mam duży problem z tym, aby moi uczniowie mieli szansę na stosowanie kształconych umiejętności w sytuacjach konkretnych. Młodzież ma teraz ogromny problem z działami matematyki, w których wymagana jest wyobraźnia, np. ze stereometrią.

Programuj lekcje z języków obcych i fizyki z LOFI Robot

Nauka programowania z LOFI Robot to przygoda z pogranicza mechaniki, elektroniki, fizyki i programowania. Wiedzą o tym dobrze uczestnicy ścieżki Majsterkowicze 2.0 i Konstruktorzy gier. Dla tych, którzy chcieliby wykorzystać więcej możliwości aplikacji LOFI Blocks lub zdobyć wyobrażenie o tym, co LOFI Roboty potrafią – zapraszamy do obejrzenia webinaru Pawła Brokla.

Twórcze zespoły młodych programistów

Programowanie robotów to zajęcie, wokół którego uczniowie naturalnie budują zespół. Daje im to szansę na wspólną naukę i zabawę, a czasem na konflikt i szukanie rozwiązań. Program #SuperKoderzy otwiera możliwość zdobywania cennej umiejętności działania wspólnie i osiągania przez to radości i satysfakcji – opowiada Ewa Daniluk z Katolickiej Szkoły Podstawowej w Warszawie.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne – edycja 2”

Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit””, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków.

Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y

Zapraszamy Was na cykl 4 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y”. Przez cztery sobotnie przedpołudnia będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji oraz micro:bitów.

Krótkie spięcie z LOFI Robot”. Zapraszamy na webinar 2.12!

Zapraszamy Was na webinar online pt.: ”Krótkie spięcie z LOFI Robot”, który odbędzie się w czwartek 2.12.21. Spotkanie przeznaczone jest dla nauczycieli, którzy uczestniczyli przynajmniej w jednej ścieżce programu #SuperKoderzy, nie tylko dla osób pracujących z zestawami LOFI Robot. To doskonała okazja, by poznać nowe możliwości LOFI robota, nie omawiane wcześniej na szkoleniach ze ścieżki Majsterkowicze 2.0!

Zgłoś się do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do nowego programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit”. Będzie on organizowany we współpracy z firmą LOFI, której trenerzy będą uczyć budowania kartonowych robotów i programowania ich przez płytki Micro:Bit!

Zakwalifikowani do programu “Programowanie – ekologia na co dzień”

Drogie #SuperKoderki, Drodzy #SuperKoderzy
Jest nam miło poinformować o rozstrzygnięciu naboru do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”, który realizujemy z Photonami!
Oto lista 15 wybranych szkół – serdecznie gratulujemy!

Aplikuj do programu na temat ekologii – z Photonem!

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach Programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do programu grantowego „Programowanie – ekologia naco dzień”. Przygotowaliśmy dla Was bardzo ciekawe scenariusze lekcji, podczas których robot Photon pomoże uczniom zrozumieć różne zagadnienia związane z ekologią, jak recykling, oszczędzanie prądu czy budowanie pojazdów przyszłości. Zajęcia mają za zadanie wprowadzić uczniów w programowanie robota Photon, a równocześnie […]