Majsterkowi­cze 2.0 - #SuperKoderzy

Majsterkowi­cze 2.0 - #SuperKoderzy

Zaprosimy roboty do naszych szkół! Śrubka po śrubce zainstalujemy czujniki i je zaprogramujemy. Program idealny do realizacji na lekcjach techniki, matematyki lub informatyki. Robotyka to frajda – także dla dzieciaków!

MATEMATYKA / TECHNIKA / INFORMATYKA

Zanim zrealizujesz tę ściężkę, przeprowadź cykl lekcji Podstawy Scratcha.

Lekcje:

  • Lekcja 1

    1

    Co mają ze sobą wspólnego robot saperski, automatyczny odkurzacz i R2D2 z Gwiezdnych Wojen? A co z kolei łączy maszynę do szycia, samochód i toster? No i… czy robot kuchenny to na pewno robot?! Podczas tej lekcji zastanowimy się, czym są maszyny i roboty – co je łączy, a co dzieli. Odbędzie się też pierwsze spotkanie z zestawem EDUBOX LOFI ROBOT.

    Pobierz lekcję

  • Lekcja 2

    2

    Czy wiedzieliście, że roboty mają zmysły? Są to czujniki! Wspólnie dokonamy przeglądu czujników naszego LOFI Robota. Przyjrzymy się także aktuatorom, czyli jego silknikom, diodom i głośnkowi. Poprzez wykonanie kilku praktycznych ćwiczeń uczniowie lepiej zrozumieją, jak działa robot i jaką rolę w jego działaniu odgrywa prąd elektryczny.

    Pobierz lekcję

  • Lekcja 3 i 4

    3 i 4

    Śrubokręty w dłoń – rozpoczynamy budowę robotów! Podczas łączonych 90-minutowych zajęć uczniowie zmontują elementy konstrukcyjne robota i osadzą w nich silniki, czujniki i sterownik. Zajęcia zakończą się testowaniem robotów i… prawdopodobnie okrzykiem zawodu, że koniec lekcji i trzeba iść na przerwę.

    Pobierz lekcję

  • Lekcja 5

    5

    Mamy gotowego robota – czas przystąpić do zaprogramowania go! Wykonując cztery ćwiczenia, uczniowie poznają nowe pojęcia: funkcja, zmienna, parametr. Nauczymy się sterować pojazdem, odczytywać dane z czujników i dynamicznie sterować prędkością silników. Brzmi jak wyzwanie? SuperKoderzy na pewno dadzą radę!

    Pobierz lekcję

  • Lekcja 6

    6

    Wyścig robotów? Albo mecz w piłkę nożną, rozgrywany przez roboty? Czy może walka robotów a’la sumo? To tylko niektóre z propozycji praktycznego wykorzystania kodu sterującego silnikami, który stworzymy podczas tej lekcji. Do dzieła!

    Pobierz lekcję

  • Lekcja 7

    7

    Podczas tej lekcji rozbudujemy naszego robota i dodamy nowe czujniki, zamieniając go w robota-światłoluba, podążającego za źródłem światła. Stanie się on więc robotem autonomicznym. Konieczne będzie także dopisanie nowego skryptu. Gotowi? Startujemy!

    Pobierz lekcję

    UWAGA! Tę lekcję można zrealizować fakultatywnie. Jeśli z niej zrezygnujesz, przejdź od razu do lekcji nr 8 i 9.

  • Lekcja 8 i 9

    8 i 9

    W robotach także drzemią pewne pokłady kreatywności. Wspólnie je wyzwolimy, programując robota malującego i rozbudowując go o uchwyt do trzymania flamastra. Zaczniemy od prostych geometrycznych figur, a skończymy na geometrycznych grafikach, przypominających fraktale. Uwaga, nadchodzi robot-artysta!

    Pobierz lekcję

Sprawdź pozostałe scenariusze:

JĘZYK ANGIELSKI

Pogromcy języków

MUZYKA

Cyfrowi DJe

PRZYRODA / BIOLOGIA / GEOGRAFIA

Odkrywcy świata