Odkrywcy świata
Czy przyrodnikom też potrzebne jest programowanie? No jasne! Wspólnie będziemy badać zjawiska atmosferyczne, a pomiary analizować poprzez kodowanie w języku Scratch. Program świetnie sprawdzi się na lekcjach przyrody.
Lekcje:
1 i 2
Po lekcjach wprowadzających do programowania w Scratchu, SuperKoderzy staną przed nowymi wyzwaniami: przeprowadzą przyrodnicze doświadczenia, będą zbierać obserwacje i analizować wyniki. Podczas dwóch łączonych lekcji zaczynamy cykl WIATR. Wspólnie zastanowimy się, skąd bierze się wiatr i co mają z nim wspólnego niże i wyże baryczne. Dokonamy także pomiarów kierunku i siły wiatru.
Pobierz lekcję3
Kolejne zajęcia poświęcimy odnawialnym źródłom energii. Uczennice i uczniowie przeprowadzą eksperyment: wytworzą energię elektryczną z wiatru! Następnie przeanalizują mapy wiatrowych stref energetycznych w Polsce i wspólnie zastanowią się, gdzie najkorzystniej byłoby wybudować farmę wiatrową. Hm, ciekawe, ile pozyskalibyśmy energii, gdyby turbina stanęła na naszym… szkolnym boisku?
Pobierz lekcję4
Zapraszamy uczennice i uczniów do utrwalenia informacji na temat wiatru poprzez… stworzenie gry komputerowej w Scratchu. Wspólnie zremiksujemy i częściowo napiszemy skrypt do gry-zgadywanki, w której gracz odpowiada, z jakiego kierunku wieje wiatr. Wykorzystamy do tego instrukcję warunkową i pętlę, o których uczyliśmy się podczas lekcji wprowadzających do Scratcha. Brzmi jak wyzwanie? Do dzieła!
Pobierz lekcję5 i 6
Zaczynamy kolejny cykl zajęć, tym razem pod hasłem ENERGIA SŁOŃCA. Uczennice i uczniowie poprzez obserwacje poznają zależności między wysokością Słońca w różnych porach dnia i roku a długością cienia. Zbadają też, jaki wpływ ma kąt padania promieni słonecznych oraz rodzaj podłoża na nagrzewanie się powierzchni. Zebrane obserwacje posłużą nam na kolejnej lekcji.
Pobierz lekcję7
I znów wracamy do tematu odnawialnych źródeł energii, ale tym razem zastanowimy się nad pozyskiwaniem energii dzięki Słońcu, poprzez wykorzystanie ogniw fotowoltanicznych i kolektorów. Ciekawe, ile energii można by pozyskać, gdyby pokryć kolektorami całą naszą klasę, boisko szkolne lub… Saharę?
Pobierz lekcję8 i 9
Przechodzimy od wiatru przez energię słoneczną do… TEMPERATURY. Podczas tych łączonych zajęć zajmiemy się różnymi zagadnieniami związanymi z pomiarami temperatury. Jak działa termometr? Co oznaczają symbole °C i °F? Czy wreszcie – co to jest globalne ocieplenie? Uczennice i uczniowie przeanalizują dane statystyczne i określą zmiany temperatury w swojej miejscowości lub regionie. UWAGA! Te lekcje można zrealizować fakultatywnie. Jeśli z nich rezygnujesz, przejdź od razu do scenariusza nr 10.
Pobierz lekcję10
Ostatnia lekcja będzie czasem podsumowań projektu #SuperKoderzy. Uczennice i uczniowie w grupach przygotują prezentacje, w których wykorzystają zdjęcia, filmy, wypowiedzi, zrzuty ekranu, fragmenty napisanego kodu. A przed ambitnymi będzie czekało zadanie zaprogramowania gry o… #SuperKoderach!
Pobierz lekcję