Majsterkowi­cze 2.0

Zaprosimy roboty do naszych szkół! Śrubka po śrubce zainstalujemy czujniki i je zaprogramujemy. Program idealny do realizacji na lekcjach techniki, matematyki lub informatyki. Robotyka to frajda – także dla dzieciaków!

MATEMATYKA / TECHNIKA / INFORMATYKA

Zanim zrealizujesz tę ściężkę, przeprowadź cykl lekcji Podstawy Scratcha.

Lekcje:

1

Lekcja wprowadzająca w tematykę robotów. Oparta głównie na dyskusji nauczyciela z uczniami o tym, czym są roboty, czym roboty różnią się od maszyn. Wyjaśnienie uczniom podstawowych pojęć takich jak: robot, maszyna, komputer, energia elektryczna. Omówienie podstawowych komponentów robota na bazie zestawu ​LOFI Robot – CODEBOX edycja Superkoderzy – zapoznanie z zawartością zestawu.

Pobierz lekcję

2

Pierwsza godzina lekcyjna, w trakcie której uczniowie zapoznają się z otrzymanym zestawem CODEBOX. Zapoznają się z narzędziami używanymi podczas projektu. Skręcają pudełeczko na śrubki oraz pudełko całego zestawu, w którym będziemy przechowywać materiały na różnych etapach pracy. Przykręcają osłonki na mikrokontroler wraz z LOFI Brain 2.0. Przygotowują drewniane elementy do skręcania, wyłamując je z formatek zestawu.

Pobierz lekcję

3

Dyskusja połączona z lekcją interaktywną o zmysłach człowieka i czujnikach stosowanych w robotyce. Pokaz działania czujników, jakich będziemy używali podczas budowy robotów. Wprowadzenie w świat robotyki poprzez zapoznanie się z różnymi modułami.

Pobierz lekcję

4 i 5

Pierwsza z dwóch godzin lekcyjnych, w trakcie której uczniowie skręcają szkielet robota-pojazdu. Zaleca się, aby lekcję 5 i 6 realizować na lekcji łączonej (razem 90 minut).

Pobierz lekcję

6

Zapoznanie uczniów z możliwościami aplikacji LOFI Blocks. Pokazanie, w jaki sposób można sterować robotem z poziomu komputera lub aplikacji mobilnej. Testowanie podstawowych bloków kontrolujących działanie sterownika LOFI Brain 2.0. Stosowanie podstawowych pojęć: funkcja, parametr, zmienna.

Pobierz lekcję

7

Ułożenie w LOFI Blocks instrukcji sterujących zbudowanym robotem-pojazdem przy pomocy strzałek klawiatury. Wyjaśnienie działania bloków “kapeluszowych” – na przykładzie bloku wykrywającego naciśnięcie klawisza. Na koniec zajęć, jeśli wystarczy czasu, atrakcyjne zadanie – wyścigi robotów, rozegranie meczu w piłkę lub przejechanie toru przeszkód.

Pobierz lekcję

8

Rozbudowanie robota poprzez dodanie czujników światła i samodzielne zaprogramowanie w LOFI Blocks autonomicznie działającego robota “światłoluba”.

Pobierz lekcję

9

Ideą tej lekcji jest pokazanie na praktycznym przykładzie, w jaki sposób z prostych elementów graficznych, powtarzanych wielokrotnie, mogą powstać złożone i rozbudowane rezultaty. Uczniowie najpierw rozbudują pojazd o funkcję uchwytu do mazaka, następnie zaprogramują i rozpoczną testy. Dlatego zalecamy realizowanie tego tematu lekcji w czasie 2 godzin lekcyjnych (90 minut). Na tej lekcji uczniowie przekonają się, że komputer i roboty są świetne w wielokrotnym powtarzaniu zaprogramowanych czynności.

Pobierz lekcję