Odkrywcy świata
Czy przyrodnikom też potrzebne jest programowanie? No jasne! Wspólnie będziemy badać zjawiska atmosferyczne, a pomiary analizować poprzez kodowanie w języku Scratch. Program świetnie sprawdzi się na lekcjach przyrody.

Lekcje:
1 i 2
Po lekcjach wprowadzających do programowania w Scratchu, SuperKoderzy staną przed nowymi wyzwaniami: przeprowadzą przyrodnicze doświadczenia, będą zbierać obserwacje i analizować wyniki. Podczas dwóch łączonych lekcji zaczynamy cykl WIATR. Wspólnie zastanowimy się, skąd bierze się wiatr i co mają z nim wspólnego niże i wyże baryczne. Dokonamy także pomiarów kierunku i siły wiatru.
Pobierz lekcję3
Kolejne zajęcia poświęcimy odnawialnym źródełom energii. Uczniowie przeprowadzą eksperyment: wytworzą energię elektryczną z wiatru! Następnie przeanalizują mapy wiatrowych stref energetycznych w Polsce i wspólnie zastanowią się, gdzie najkorzystniej byłoby wybudować farmę wiatrową. Hm, ciekawe, ile pozyskalibyśmy energii, gdyby turbina stanęła na naszym… szkolnym boisku?
Pobierz lekcję4
Zapraszamy uczniów do utrwalenia informacji na temat wiatru poprzez… stworzenie gry komputerowej w Scratchu. Wspólnie zremiksujemy i częściowo napiszemy skrypt do gry-zgadywanki, w której gracz odpowiada, z jakiego kierunku wieje wiatr. Wykorzystamy do tego instrukcję warunkową i pętlę, o których uczyliśmy się podczas lekcji wprowadzających do Scratcha. Brzmi jak wyzwanie? Do dzieła!
Pobierz lekcję5 i 6
Zaczynamy kolejny cykl zajęć, tym razem pod hasłem ENERGIA SŁOŃCA. Uczniowie poprzez obserwacje poznają zależności między wysokością Słońca w różnych porach dnia i roku a długością cienia. Zbadają też, jaki wpływ ma kąt padania promieni słonecznych oraz rodzaj podłoża na nagrzewanie się powierzchni. Zebrane obserwacje posłużą nam na kolejnej lekcji.
Pobierz lekcję7
I znów wracamy do tematu odnawialnych źródeł energii, ale tym razem zastanowimy się nad pozyskiwaniem energii dzięki Słońcu, poprzez wykorzystanie ogniw fotowoltanicznych i kolektorów. Ciekawe, ile energii można by pozyskać, gdyby pokryć kolektorami całą naszą klasę, boisko szkolne lub… Saharę?
Pobierz lekcję8 i 9
Przechodzimy od wiatru przez energię słoneczną do… TEMPERATURY. Podczas tych łączonych zajęć zajmiemy się różnymi zagadnieniami związanymi z pomiarami temperatury. Jak działa termometr? Co oznaczają symbole °C i °F? Czy wreszcie – co to jest globalne ocieplenie? Uczniowie przeanalizują dane statystyczne i określą zmiany temperatury w swojej miejscowości lub regionie. UWAGA! Te lekcje można zrealizować fakultatywnie. Jeśli z nich zrezygnujesz, przejdź od razu do scenariusza nr 10.
Pobierz lekcję10
Ostatnia lekcja będzie czasem podsumowań projektu #SuperKoderzy. Uczniowie w grupach przygotują prezentacje, w których wykorzystają zdjęcia, filmy, wypowiedzi, zrzuty ekranu, fragmenty napisanego kodu. A przed ambitnymi będzie czekało zadanie zaprogramowania gry o… #SuperKoderach!
Pobierz lekcję