Dział@j dla klimatu

To, ile zużywamy energii, korzystając z Internetu, jak dbamy o urządzenia cyfrowe i w jaki sposób robimy zakupy, ma wpływ na środowisko i klimat. Te zajęcia pomogą Wam zmniejszyć negatywny wpływ na planetę dzięki świadomemu korzystaniu z technologii.

EKOLOGIA CYFROWA

To, ile zużywamy energii, korzystając z Internetu, jak dbamy o urządzenia cyfrowe i w jaki sposób robimy zakupy, ma wpływ na środowisko i klimat. Te zajęcia pomogą Wam zmniejszyć negatywny wpływ na planetę dzięki świadomemu korzystaniu z technologii.

Lekcje:

1

Jak Internet wpływa na klimat i środowisko? Gry w sieci, zdalne lekcje, słuchawki i smartfon, na których zawsze można puścić ulubioną muzykę z aplikacji... Codziennie używamy sprzętów cyfrowych, które do działania potrzebują prądu. Podczas tych zajęć stworzycie mapę relacji między współczesnymi technologiami, urządzeniami, których używamy na co dzień, tym, z czego są zrobione i jaki wpływ na środowisko ma ich produkcja, używanie i utylizowanie.

Pobierz lekcję

2

Dlaczego powinniśmy dbać o sprzęt cyfrowy, który posiadamy? Aby zmniejszyć ilość odpadów elektronicznych oraz surowców zużywanych do produkcji nowych urządzeń, powinniśmy dbać o nie podczas użytkowania oraz rzadziej kupować nowy sprzęt.

Pobierz lekcję

3

Odpowiedzialne projektowanie urządzeń przyszłości Uczestniczki i uczestnicy zajęć zrozumieją koncepcję zrównoważonych praktyk projektowania cyfrowych przedmiotów codziennego użytku. Zastosują je, projektując smartfona przyszłości. Będą badać tematy takie jak zrównoważenie, materiały, odpady, energia oraz funkcje promujące zdrowe nawyki pomagające dbać o środowisko oraz dobre samopoczucie.

Pobierz lekcję

4

Cyfrowa sala zasilana energią słoneczną – czy to możliwe? Czy byłoby możliwe zasilanie wszystkiego w naszej sali za pomocą energii słonecznej? W ramach zajęć uczestnicy i uczestniczki będą badać i projektować system zasilania energią słoneczną dla mini- sali lekcyjnej, która mogłaby być używana w sytuacji klęski żywiołowej lub braku stałego dostępu do prądu.

Pobierz lekcję

5

Ślad węglowy Twojej ulubionej strony internetowej Każde wyszukiwanie w sieci, wysłany mail, oglądane strony WWW i wideo zużywają energię. Kiedy pomnożymy te ilości przez to, ile osób na świecie korzysta z sieci codziennie, zobaczymy, że zużycie energii przez Internet odpowiada za ok. 1,8-2,8% globalnych emisji dwutlenku węgla15. To tyle samo16 lub więcej niż przemysł lotniczy. Podczas tych zajęć dowiesz się, jak wiele energii zużywają strony internetowe – i dlaczego.

Pobierz lekcję

6

Smartfonowa mapa — czyli z jakich miejsc na świecie pochodzą części naszych telefonów. Nasze smartfony to złożone urządzenia. Do ich produkcji wykorzystuje się minerały pochodzące z całego świata. Wydobywanie tych składników często odbywa się z naruszeniem praw człowieka, a jeszcze częściej prowadzi do zanieczyszczenia środowiska. Jako konsumenci i konsumentki możemy pomóc to zmienić.

Pobierz lekcję

7

Czym ładujesz swój telefon? Coraz bardziej powszechne są odnawialne źródła energii i technologie, które pozwalają zużywać mniej prądu. Równocześnie nasze zapotrzebowanie na energię stale rośnie, również w wyniku korzystania z sieci dłużej i częściej. Podczas tych zajęć dowiemy się, skąd pochodzi prąd do zasilania cyfrowych urządzeń. Czym są odnawialne źródła energii i jak możemy oszczędzać prąd z pomocą naszych ulubionych gadżetów?

Pobierz lekcję