
Kot Scratch na Twoich lekcjach
Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!
Ze Scratchem bywa różnie – czasem trzeba go nieco oswoić (tak już z kotami bywa), a czasem jest to po prostu miłość od pierwszego wejrzenia. Innymi słowy – absolutnie każdy może zacząć programować z pomarańczowym kotem. Czasem wsiąknie od razu i trudno będzie go/ją oderwać od projektu. Czasem natomiast trzeba będzie odrobiny wsparcia i kilku wskazówek, by wskoczyć w wizualny język programowania i nagle odkryć, że jest to świetny sposób na naukę – nie tylko kompetencji cyfrowych.
Niezależnie od tego, czy już programujesz w Scratchu, czy też dopiero zaczynasz, mamy dla Ciebie przydatny materiał, dzięki któremu scratchowanie będzie jeszcze bardziej zajmujące. Przy okazji zyskasz sporo wskazówek co do organizacji lekcji dla Twoich uczennic i uczniów. Co przygotowaliśmy?
Webinar z Joanną Apanasewicz już dostępny
Nagranie webinaru “Ukryte zdolności kota Scratcha” to materiał pełen konkretnych propozycji działania z najpopularniejszym wizualnym językiem programowania. Trenerka Joanna Apanasewicz dzieli się własnymi doświadczeniami i pomysłami na aktywności, które mogą stanowić jeden z elementów zajęć lub stać się kanwą całej lekcji. Każdą propozycję szczegółowo omawia i prezentuje jej wykorzystanie, dzięki czemu słuchacz/słuchaczka może już następnego dnia wprowadzić wybrane narzędzia w życie.
Podczas webinaru dowiesz się m.in.:
- czym jest plecak w Scratchu i dlaczego MUSISZ zacząć z niego korzystać,
- jak uczynić siebie samego/samą częścią scratchowego projektu,
- czym są karty Scratcha i jak z nimi pracować.
Czemu ten webinar jest dla Ciebie?
Nauka programowania w szkole to wspaniały sposób na rozwijanie szeregu kompetencji – od cyfrowych przez umiejętność pracy w grupie, logiczne myślenie, po kreatywność. Scratch sprzyja budowaniu kompetencji miękkich, w dodatku może pomóc w organizacji ciekawych zajęć w ramach każdego przedmiotu szkolnego (tak, każdego!). Dlatego garść podpowiedzi od Joanny Apanasewicz jest szczególnie warta poznania.
Dzięki webinarowi:
- zdobędziesz nowe pomysły na zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne,
- odkryjesz nowe funkcje w Scratchu, które ułatwiają pracę w tym narzędziu,
- poznasz inne zasoby dostępne w sieci, które z pewnością spodobają się Tobie i dzieciom w klasie.
Garść przydatnych linków
Podczas webinaru trenerka mówi o przydatnych źródłach – wszystkie zebrała pod poniższym linkiem. Nic tylko korzystać!
Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar
Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.
Polecamy webinar Dział@my dla klimatu
Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…
Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar
Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]
Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem
Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!
Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?
Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą.
Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!
Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!
Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety
Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.
Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki
Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.
Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym
W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!
Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę
Serdecznie zapraszamy na webinar Macieja Wojnickiego na temat sztucznej inteligencji!
Projekt BBC micro:bit
Zapowiedziana w 2015 , a na rynek wprowadzona w 2016 roku – mowa o płytce mikrokontrolera dla szkół BBC micro:bit. To BBC w ramach kampanii „Make It Digital” obiecało dostarczenie do brytyjskich szkół miliona takich mikrokontrolerów. Co było dalej?
STEAM pod lupą
#SuperKoderski cykl 5 warsztatów online. Witamy w świecie mikroelektroniki, mikrokontrolerów i Minecrafta
Kto ma kod do języków? Czyli nauka języków z kotem Scratchem
Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Płatkowskiej na temat wykorzystania programowania w Scratchu na lekcjach języka obcego (i nie tylko)!
Majsterkowanie JEST też dla dziewczyn!
Programowanie, okulary VR, modelowanie 3D, robotyka – to jest to co kocham i wykorzystuję w swojej pracy. W ten sposób staram się motywować uczennice i uczniów do rozwijania pasji, kreatywności, do dążenia do celu. Większość z nich jest zafascynowana nową technologią i swobodnie porusza się po cyfrowym świecie. Oczywiście, zdarzają się jednostki, które mają pewne obawy. Zwyczajnie boją się, że sobie nie poradzą, coś zepsują. Na szczęście tak bywa tylko na początku…
Ukryte zdolności pomarańczowego kota – czyli kilka rzeczy, które warto znać w Scratchu
Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Apanasewicz na temat różnych możliwości programu Scratch, o których często zapominamy lub po prostu jeszcze ich nie odkryliśmy!
Roboty, drukarki i płytki… na każdą okazję
Kiedy w 2012 roku rozpoczęłam swoją pierwszą pracę w szkole, troszkę inaczej postrzegałam edukację, inaczej pracowałam, stosowałam inne metody. Ale czułam się nieswojo – w szkole nadal pracowano tak samo jak z czasów mojej własnej edukacji. Tak jakby młodzież była ciągle taka sama, tak jakby technologia nie istniała, tak jakby w pracy nadal wykorzystywało się tylko kartkę i kalkulator.
Jak to się łączy – od biologii do robotyki i dziennikarstwa
Zacznijmy od początku… Od zawsze marzyłem o pracy w szkole. Skończyłem studia na kierunku biologia z przygotowaniem pedagogicznym i od razu podjąłem pracę w szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Bardzo szybko zorientowałem się, że „szkolne ramy” są dla mnie zbyt ciasne.
Integrujące przestrzenie komunikacji
Wkrótce minie rok, odkąd sytuacja za wschodnią granicą zmusiła nas do wprowadzenia systemu pracy, który umożliwił uczniom i uczennicom z Ukrainy naukę. A nie tylko o naukę przecież chodziło – systemu sprzyjającego integracji z rówieśnikami z Polski, który pomagał uporać się z trudnymi doświadczeniami.
W obliczu tego wyzwania szczególnie chętnie skierowałam uwagę na dwa przedmioty – muzykę i informatykę. Zwłaszcza połączone świetnie sprawdziły się w budowaniu relacji w zespołach uczniowskich.
Roboty w edukacji SPEcjalnej
Dlaczego warto sięgać po roboty w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Temat przybliżyły niekwestionowane specjalistki – Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska podczas webinaru “Roboty do zadań SPEcjalnych”, realizowanego w ramach programu #SuperKoderzy. Zapraszamy!
Muzyka i informatyka – całkiem zgrana para
Muzyka i informatyka. Dwa zupełnie różne przedmioty, które w praktyce rzadko mają ze sobą coś wspólnego. Co jednak w sytuacji, gdy nauczanie obu daje widoczną radość uczennicom i uczniom, przekłada się na ich sukcesy, a przy okazji przynosi satysfakcję z wykonywanej przez nas pracy?