Nieskończoność do sześcianu

Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek? 

Sześcian bez granic

Od kilku lat mamy możliwość korzystania z edukacyjnej wersji Minecrafta. Ostatnio coraz częściej pojawia się w polskich szkołach i zyskuje popularność także wśród nauczycieli. Dlaczego? Myślę, że tajemnica tkwi w nieskończoności tej gry. Chodzi o nieskończoność pomysłów, kreacji, możliwości, zasad, modyfikacji i przestrzeni. Wisienką na sześciennym torcie jest to, że można uwielbianą przez dzieci grę wykorzystać w celach edukacyjnych – realizować podstawę programową i korzystać przy tym z gotowych zasobów (map, scenariuszy i poradników). Oprócz gotowych lekcji nauczyciel/nauczycielka może tworzyć własne mapy angażujące uczniów w proces nauki. Ale jeszcze lepiej, kiedy w toku pracy projektowej uczniowie mogą sami zbudować wirtualną reprezentację rozwiązanego problemu. Dzięki możliwości nieskończonego budowania, eksplorowania, ale przede wszystkim kreacji dzieci chętniej uczestniczą w zajęciach i dają z siebie 100%.

Każdy przedmiot mile widziany

Nauczycielki i nauczyciele mogą dostosowywać poruszane na lekcjach kwestie, dobierać treści do programu nauczania i, wykorzystując mechanikę gry, stwarzać warunki do nauki przez działanie. A wszystko interdyscyplinarnie, czyli STEAM-owo. Uczennice i uczniowie mogą budować historyczne budowle, a przy tym zdobywają wiedzę z zakresu architektury, historii i matematyki. Niejednokrotnie podczas tworzenia projektów okazuje się, że trzeba sięgnąć po wiedzę przyrodniczą, a nawet z zakresu literatury. Dodatkową wartością gry jest praca w zespole, w niektórych projektach absolutnie kluczowa.

Kilka poziomów wtajemniczenia

Warto zwrócić uwagę na sposób integrowania technologii w procesie edukacyjnym. Chodzi o SAMR – termin stworzony przez Rubena Puentedurę. Model ten opisuje sposoby i poziom wykorzystywania technologii, jednocześnie wskazując wpływ na zmianę sposobu uczenia się[1]. Podczas pracy z Minecraftem warto pamiętać, by nie zatrzymać się na dwóch pierwszych poziomach: podstawieniu i rozszerzeniu, kiedy uczeń wykorzystuje mapy tylko do odczytania zadania, udzielenia odpowiedzi na tabliczkach i zbudowania prostego modelu. Największą wartość będą miały zadania projektowe, które pomogą rozwiązać pewien problem, sprawią, że uczniowie ukształtują swój sposób postrzegania danej kwestii, zdobędą nową wiedzę, wykorzystają źródła, zestawią wyniki badań, a następnie zaprezentują efekty swojej pracy na forum klasy czy szkoły. Przykładem takich działań może być realizacja celów zrównoważonego rozwoju.

Tylko bez presji

Oczywiście nie od razu Rzym zbudowano. Warto zacząć od prostych wyzwań budowlanych. Dzieciaki uwielbiają np. challenge. Budowa domku na drzewie, stworzenie komiksu, zaprojektowanie miniZoo, zielonych przestrzeni miejskich czy trójwymiarowej okładki do książki będzie na początek świetnym działaniem. 

Ważne też, aby nie bać się Minecrafta i nie dążyć na siłę do bycia ekspertem. Przecież każdy nauczyciel ma przynajmniej dwudziestu minecraftowcyh ekspertów w swojej klasie. Można śmiało powiedzieć im, że dopiero się uczymy i chętnie skorzystamy ze wskazówek oraz pomocy. Taka zamiana roli mocno wpłynie na wzrost poczucia wartości dzieci, a jednocześnie nie sprawi, że gorzej o Was pomyślą. 

Garść wskazówek na dobry start

  1. Zainstaluj Minecraft Education na wszystkich komputerach uczniowskich:  Strona główna | Minecraft Education.
  2. Przygotuj dla uczniów loginy i hasła w ramach kont Microsoft Office 365 lub pobranych z platformy zpe.gov.pl,
  3. Wykonaj kilka samodzielnych kroków w minecraftowym świecie, przejrzyj dostępne lekcje: Poznaj lekcje | Minecraft Education.
  4. Porozmawiaj z uczniami o Minecrafcie i skorzystaj z ich porad w kwestii budowania.
  5. Opracuj mały plan działania, na początek postaw na małe kroki.
  6. Uzbrój się w cierpliwość i zacznij działać.
  7. Poznawaj działania nauczycieli, którzy już Minecrafta wykorzystują. Tu z pomocą przyjdą blogi np. Minecraft w edukacji wczesnoszkolnej by Apanaski (naukadoszescianu.blogspot.com) czy grupy Facebookowe: Minecraft Teachers’ Lounge lub Minecraft w edukacji PL, na których znajdziemy wiele cennych wskazówek.
  8. Microsoft od lat wspiera nauczycieli i oferuje szereg kursów i szkoleń umożliwiających podnoszenie kompetencji. Na stronie Microsoft Learn znajduje się kurs Akademia Nauczycieli Minecraft, który warto przejść w wolnych chwilach.

Jeśli nie uczestniczyłeś/nie uczestniczyłaś w tegorocznych warsztatach z Minecrafta, obejrzyj nagrania, dzięki którym dowiesz się więcej: 

Część 1 | Część 2 | Część 3 | Część 4 | Część 5 |

Powodzenia!

pastedGraphic.png

[1] Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu, Marcin Polak Artykuł EDUNEWS.PL – portal o nowoczesnej edukacji – Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu

O autorce: Joanna Apanasewicz jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej. Autorka map Minecraftowych, wielu scenariuszy, materiałów edukacyjnych i publikacji w zakresie wprowadzania nowych technologii do edukacji, programowania, metodologii STEAM a także z obszaru kreatywnych i aktywizujących metod nauczania. Współautorka programu do nauczania informatyki w klasach 1-3. Ambasadorka Minecraft Education, trenerka, mentorka i ekspertka edukacyjna w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog, Fundacji Szkoła z Klasą, w projekcie Zaprogramuj Przyszłość, Szkoła z Klasą, Asy Internetu, członkini społeczności Superbelfrzy RP. 

3 stycznia 2024
Przeczytaj też:

Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty

Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.

Webinar: Liczymy na roboty

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.

Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?

Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.

Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy

Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?

Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?

programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo. 

Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar

Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.

Polecamy webinar Dział@my dla klimatu

Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…

Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar

Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]

Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem

Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!

Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę

Serdecznie zapraszamy na webinar Macieja Wojnickiego na temat sztucznej inteligencji!

Projekt BBC micro:bit

Zapowiedziana w 2015 , a na rynek wprowadzona w 2016 roku – mowa o płytce mikrokontrolera dla szkół BBC micro:bit. To BBC w ramach kampanii „Make It Digital” obiecało dostarczenie do brytyjskich szkół miliona takich mikrokontrolerów. Co było dalej?

STEAM pod lupą

#SuperKoderski cykl 5 warsztatów online. Witamy w świecie mikroelektroniki, mikrokontrolerów i Minecrafta

Kto ma kod do języków? Czyli nauka języków z kotem Scratchem

Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Płatkowskiej na temat wykorzystania programowania w Scratchu na lekcjach języka obcego (i nie tylko)!

Majsterkowanie JEST też dla dziewczyn!

Programowanie, okulary VR, modelowanie 3D, robotyka – to jest to co kocham i wykorzystuję w swojej pracy. W ten sposób staram się motywować uczennice i uczniów do rozwijania pasji, kreatywności, do dążenia do celu. Większość z nich jest zafascynowana nową technologią i swobodnie porusza się po cyfrowym świecie. Oczywiście, zdarzają się jednostki, które mają pewne obawy. Zwyczajnie boją się, że sobie nie poradzą, coś zepsują. Na szczęście tak bywa tylko na początku…