Muzyczne kodowanie

Grupę cyfrowych DJ-ów tworzą w naszej szkole uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas IV-VI szkoły podstawowej. Fundacja Orange już drugi raz dała nam możliwość nabycia nowych umiejętności i wzbogacenia wiedzy, oferując ciekawe scenariusze zajęć oraz grant na zakup pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji wybranej ścieżki #SuperKoderów.

Program #SuperKoderzy – ścieżka Cyfrowi DJe to projekt, w który weszliśmy z wielkim entuzjazmem i zarazem lekkim niepokojem – Czy podołamy? Jednak szybko okazało się, że nasze zaangażowanie i atrakcyjne zajęcia pociągnęły nas w stronę niezapomnianej edukacyjnej przygody.

Już pierwsze lekcje pokazały, że uczniowie całkiem dobrze radzą sobie w obsłudze interfejsu Scratch. Umiejętności pracy w programie Scratch wykorzystali tworząc swój pierwszy projekt muzyczny, w którym dzięki odpowiednio dobranym modułom z instrukcjami mogli odtwarzać zadaną melodię piosenki „Panie Janie”. Tak właśnie na kolejnych zajęciach powstawały nasze nowe projekty muzyczne. 

Nauczyciel muzyki, pan Zbigniew Gładysz, zapoznał naszych Cyfrowych DJ-ów z sekwencerem rytmicznym i melodycznym. Uczniowie poznali podobieństwo między zapisem nutowym, a programowaniem sekwencji. Wiedzą już, że muzyka to nie tylko nuty, ale także inne kody. Muszę przyznać, że potrzeba było uczniom trochę czasu na opanowanie tych wszystkich opcji, przełączników i guzików.

Dużą frajdę sprawiło nam nagrywanie naszych autorskich sampli za pomocą mikrofonu wielokierunkowego i programu do nagrywania Audacity. Przycięcie ciszy na początku i końcu nagrania, znormalizowanie głośności, eksportowanie plików wav, to dla nas już nic trudnego.

Niezwykle atrakcyjne okazały się zajęcia z użyciem kontrolerów muzycznych Makey Makey i tutaj nasza kreatywność zaskoczyła nas samych. Nauczyliśmy się wykorzystywać rożne przedmioty do komponowania własnych kontrolerów i instalacji muzycznych. Programowaliśmy skrypty pozwalające na odgrywanie sampli, również tych nagranych i edytowanych przez nas. Jedną z takich wspólnie przygotowanych kompozycji pt.: Muzyczne malowanie z Makey Makey”, nasi Cyfrowi DJe zaprezentują podczas IV Paraolimpiady Fotograficzno-Plastycznej organizowanej przez naszą szkołę.

Dzięki uprzejmości Fundacji Orange uczniowie biorący udział w projekcie #SuperKoderzy mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach z modelowania 3D. Przedstawiciele Stowarzyszenia Robisz.to przeprowadzili z naszymi #SuperKoderami bardzo ciekawe i kreatywne zajęcia. Uczniowie mieli możliwość tworzenia własnych projektów przestrzennych oraz poznania technologii drukowania 3D. Ogromną radość sprawiło uczniom obserwowanie pracy drukarki 3D jak również dotknięcie wydrukowanych przedmiotów.

Realizacja projektu #SuperKoderzy była dla naszych uczniów wspaniałą przygodą, niesamowitą wyprawą edukacyjną, na której mogli pozyskać wiele cennych zdobyczy: wiedzę i jej przełożenie na praktykę, kreatywność, logiczne myślenie, umiejętność współpracy w grupie. Była wspaniałym uzupełnieniem lekcji informatyki i muzyki, stanowiąc interesującą formę powiązania tych przedmiotów. Uczniowie zwiększyli swoje kompetencje cyfrowe, komunikacyjne i medialne. Wiedzą już co to jest sekwencer rytmiczny i melodyczny, jak go obsługiwać i jakie ma zastosowanie. Umieją wykorzystać dźwięki z otoczenia do tworzenia własnej muzyki. Nabyli nowe umiejętności w zakresie tworzenia skryptów w aplikacji Scratch.

Wspólne zaangażowanie w wykonywanie zadań podczas realizacji programu zaowocowało rozwojem umiejętności pracy zespołowej.

Udział w programie przyniósł mi osobiście wiele radości i satysfakcji, wzbogacił o nowe doświadczenia, dał wiele pomysłów na ciekawe lekcje. Mimo, że na realizację scenariuszy zajęć musieliśmy poświęcić więcej czasu, zaangażowanie i zapał uczestników programu motywował mnie do dalszej pracy. Najmniejsze nawet osiągnięcia uczniów borykających się z różnymi dysfunkcjami, którym nauka nie przychodzi tak łatwo, były dla mnie dużym sukcesem. 

Druga edycja programu #SuperKoderzy umocniła w nas wiarę we własne siły i możliwości, wzbudzając chęć do podejmowania nowych wyzwań dających możliwość intelektualnego rozwoju. Udział w projekcie zaowocował ogromnym zapałem dążenia do poznawania świata nowych technologii i z pewnością będziemy je kontynuować w naszej szkole.

Co jeszcze możemy powiedzieć?

Jeśli Ci sercu nauka bliska,

Chcesz ją poznawać też niebanalnie

To zapraszamy, my już umiemy!

Świat programistów wszak nie jest trudny,

A przyszłość od nas, młodych zależy.

Niech w twojej szkole działają prężnie

Tak, jak i u nas

#SuperKoderzy!

Notka o autorce: Iwona Nowakowska jest nauczycielką informatyki, chemii i fizyki w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej im. O. Augustyna Kordeckiego w Częstochowie, a także liderką projektu #SuperKoderzy, który prowadzi ze swoimi uczniami.

26 marca 2020
Przeczytaj też:

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce? Polecamy webinar

Jak AI zmienia oblicze edukacji? Obejrzyj nagranie webinaru “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”, podczas którego Justyna Bober przedstawia narzędzia AI wspierające przygotowanie zajęć i proces uczenia się.

Polecamy webinar “Liczymy na roboty”

Dziś szkoły wyposażone są w różne modele robotów, a uczennice i uczniowie lubią lekcje z ich udziałem. Jeśli nie miałeś/miałaś okazji pracować z robotami lub szukasz nowych pomysłów na zajęcia przedmiotowe bądź dodatkowe, obejrzyj webinar Agnieszki Ogiegło, która dzieli się dobrymi praktykami i zaskakującymi rozwiązaniami edukacyjnymi.

Polecamy webinar: Gra z Makey Makey

Płytka MakeyMakey to niewielkie urządzenie, które wprawia w zachwyt “od pierwszego wejrzenia”. Tkwi w nim moc edukacyjnych możliwości, a przy tym daje masę radości – zarówno nauczycielce czy nauczycielowi, jak i dzieciom. Jeśli nie znasz jeszcze MakeyMakey lub szukasz nowych możliwości jej wykorzystania, obejrzyj webinar, w którym Joanna Apanasewicz pokaże, ile można wyczarować za pomocą tego niepozornego narzędzia. Zapraszamy!

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?

Zapraszamy na webinar “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”. Już we wtorek (5.03, godz. 18:00-19:30) Justyna Bober wskaże kilka narzędzi AI, które możesz wykorzystać w przygotowaniu zajęć i które mogą wspierać samodzielną pracę uczennic i uczniów.

Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty

Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.

Webinar: Liczymy na roboty

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.

Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?

Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.

Nieskończoność do sześcianu

Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek?

Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy

Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?

Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?

programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo. 

Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar

Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.

Polecamy webinar Dział@my dla klimatu

Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…

Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar

Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]

Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem

Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!