Czym skorupka za młodu…, czyli jak kodowanie kształtuje charakter
Niewątpliwie żyjemy w czasach, gdy programowanie stało się modnym i dochodowym zawodem. Mimo to w popkulturze wciąż utrwalony jest obraz programisty jako odludka otoczonego ekranami komputerów i pustymi kartonami po pizzy… Jakie umiejętności powinniśmy więc kształtować u młodych programistów, by obalić ten stereotyp?
I jakie dodatkowe walory edukacyjne kryją się w nauce kodowania?
Gdy mały humanista programuje…
Nie da się ukryć, że nauczenie się kodowania łatwiej przychodzi wielbicielom nauk ścisłych – pewnie dlatego zdarza się słyszeć od rodziców (zwłaszcza dziewczynek!), że to „chyba nie jest zajęcie dla mojego dziecka”. Rzadko jednak mówi się o tym, że nauka programowania kształtuje w dziecku wiele pozytywnych cech i umiejętności, wybiegających znacznie poza pisanie kodu. Podobnie jak ucząc się gry na instrumencie młody muzyk staje się bardziej obowiązkowy i systematyczny, wrażliwy i empatyczny – tak i adept programowania odchodzi od komputera z wieloma nowymi umiejętnościami. Jakimi?
Kodowanie doskonale kształtuje umiejętność logicznego myślenia i precyzyjnego wyrażania się – tutaj każde słowo lub „bloczek” (jak w przypadku języka programowania Scratch ma znaczenie! Nieodłącznym elementem kodowania jest także… popełnianie błędów, a co za tym idzie, ich wyszukiwanie i naprawianie (tzw. debugging). Spytajcie jakiegokolwiek programisty – nic tak nie kształtuje cierpliwości i konsekwencji, jak wyszukiwanie błędów w kodzie! A skoro mowa o zadawaniu pytań, każdy początkujący programista prędzej czy później trafi na trudność nie do przeskoczenia i zacznie poszukiwać rozwiązań online, przy pomocy internetowej społeczności programistów. Jest to niezwykle ważny dla nas edukatorów moment, w którym uczeń zaczyna brać odpowiedzialność za własną edukację.
Nawet jeśli kodowanie pozostanie dla dziecka zwykłą zabawą lub dodatkowym hobby, zyska ono wiele świetnych umiejętności, które mogą zaprocentować w przyszłości w zupełnie nieoczekiwanych (i zgoła humanistycznych) okolicznościach.
Gdy mały programista pracuje w zespole…
Z drugiej zaś strony nie da się ukryć, że wraz z rosnącą popularnością kodowania zmieniają się oczekiwania wobec programistów. Nowoczesne programy i aplikacje powstają dzięki współpracy ogromnych i interdyscyplinarnych zespołów ludzi, często rozsianych po całym świecie. Niezwykle ważne jest, by ten trend był uwzględniany we wszystkich edukacyjnych przedsięwzięciach popularyzujących kodowanie wśród dzieci i młodzieży. I aby przed lekcją edukator zastanowił się: co dziecko powinno wynieść z zajęć oprócz umiejętności napisania kilku linijek kodu?
Lekcje informatyki i kodowania mogą wiele zyskać, jeśli wprowadzi się do nich elementy pracy projektowej i aktywności kształtujących umiejętność współpracy. Cenna jest także komunikatywność i umiejętność dzielenia się wiedzą – zawsze cieszy nas, gdy podczas zajęć uczniowie pokazują sobie nawzajem, jak rozwiązać jakiś problem (nie, to nie jest ściąganie!). Co więcej, jedyną pewną rzeczą w pracy nauczyciela programowania jest to, że dzieci zawsze znajdą zupełnie inne rozwiązanie zadania niż moglibyśmy się tego spodziewać. „Thinking out of the box” – ile razy my dorośli to słyszeliśmy! – jest w zasadzie definicją bycia dzieckiem i doskonale jest, gdy ucząc kodowania robimy użytek z dziecięcej kreatywności.
Kodowanie po lekcjach – jak wybrać zajęcia?
W nowym roku szkolnym rodzice stają przed wyborem zajęć dodatkowych, być może także z programowania i robotyki. Ofert i możliwości na rynku jest coraz więcej, warto jednak poświęcić chwilę na wybór odpowiedniej szkoły programowania. Nawet jeśli rodzic sam nie zna się na kodowaniu (przecież nie musi się znać na wszystkim!), warto nie bać się i poprosić o wytłumaczenie, jakiego języka programowania dziecko będzie się uczyć i według jakich metod. Doskonale jest, gdy nauczyciel programowania ma przygotowanie pedagogiczne i doświadczenie w prowadzeniu zajęć z dziećmi.
#SuperKoderzy, czyli w zespole siła!
Od roku szkolnego 2017/2018 elementy programowania pojawią się w szkołach na każdym z etapów edukacyjnych, na zajęciach komputerowych. To doskonała wiadomość dla rodziców – rewolucja programistyczna dociera także do polskich szkół! Rodzice mogą także zachęcać nauczycieli i dyrektorów szkół do udziału w bezpłatnym programie #SuperKoderzy, który charakteryzuje się tym, że wprowadza elementy kodowania do programu innych przedmiotów (m.in. historii, muzyki, przyrody). Szkoła zgłaszając się do programu zyskuje dostęp do scenariuszy lekcji, szkolenia dla nauczycieli oraz grant na zakup niezbędnego sprzętu. Scenariusze lekcji są tak napisane, by wraz z uczeniem kodowania kształtować umiejętności miękkie – promowana jest praca zespołowa, wzajemne uczenie się, kreatywność i samodzielność w wyszukiwaniu informacji. Warto dołączyć do tej programistycznej rewolucji!
Karolina Czerwińska, Akademia Młodego Hakera
22 sierpnia 2017
Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce? Polecamy webinar
Jak AI zmienia oblicze edukacji? Obejrzyj nagranie webinaru “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”, podczas którego Justyna Bober przedstawia narzędzia AI wspierające przygotowanie zajęć i proces uczenia się.
Polecamy webinar “Liczymy na roboty”
Dziś szkoły wyposażone są w różne modele robotów, a uczennice i uczniowie lubią lekcje z ich udziałem. Jeśli nie miałeś/miałaś okazji pracować z robotami lub szukasz nowych pomysłów na zajęcia przedmiotowe bądź dodatkowe, obejrzyj webinar Agnieszki Ogiegło, która dzieli się dobrymi praktykami i zaskakującymi rozwiązaniami edukacyjnymi.
Polecamy webinar: Gra z Makey Makey
Płytka MakeyMakey to niewielkie urządzenie, które wprawia w zachwyt “od pierwszego wejrzenia”. Tkwi w nim moc edukacyjnych możliwości, a przy tym daje masę radości – zarówno nauczycielce czy nauczycielowi, jak i dzieciom. Jeśli nie znasz jeszcze MakeyMakey lub szukasz nowych możliwości jej wykorzystania, obejrzyj webinar, w którym Joanna Apanasewicz pokaże, ile można wyczarować za pomocą tego niepozornego narzędzia. Zapraszamy!
Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?
Zapraszamy na webinar “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”. Już we wtorek (5.03, godz. 18:00-19:30) Justyna Bober wskaże kilka narzędzi AI, które możesz wykorzystać w przygotowaniu zajęć i które mogą wspierać samodzielną pracę uczennic i uczniów.
Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty
Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.
Webinar: Liczymy na roboty
Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.
Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?
Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.
Nieskończoność do sześcianu
Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek?
Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy
Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?
Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?
programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo.
Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar
Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.
Polecamy webinar Dział@my dla klimatu
Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…
Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar
Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]
Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem
Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!
Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?
Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą.
Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!
Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!
Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety
Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.
Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki
Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.
Kot Scratch na Twoich lekcjach
Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!
Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym
W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!