Jak to się łączy – od biologii do robotyki i dziennikarstwa

Zacznijmy od początku… Od zawsze marzyłem o pracy w szkole. Skończyłem studia na kierunku biologia z przygotowaniem pedagogicznym i od razu podjąłem pracę w  szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Bardzo szybko zorientowałem się, że „szkolne ramy” są dla mnie zbyt ciasne. 


Program nauczania przedmiotu, podstawa programowa, rozkład materiału – to prowadziło do “zaszufladkowania”. Potrzebowałem jakiejś zmiany, chociaż niewielkiej modyfikacji. Szybko dostrzegłem, że można łączyć kropki i wychodzić poza granice jednego przedmiotu. Integrować  wiedzę z innych obszarów, wykorzystując sprzęt multimedialny i aplikacje. Innymi słowy, przedmiotowe ramy można przeskakiwać i obchodzić  w nieoczywisty i zaskakujący sposób! Ale o tym za chwilę.

Zacząłem dodatkowo przygotowywać uczniów do matury z biologii, a następnie wpadłem na pomysł zorganizowania w  szkole innowacyjnych zajęć. Napisałem własny Program Zajęć Edukacyjnych „Science”, które były prowadzone w języku angielskim i polegały na wykonywaniu eksperymentów i doświadczeń przez uczniów klas 1-3. Podczas lekcji w sali lekcyjnej znajdowały się różne stanowiska, a na nich materiał teoretyczny, dotyczący wykonywanych doświadczeń, napisany w  języku angielskim. Przed wykonaniem eksperymentów uczniowie z moją pomocą określali problem badawczy i stawiali hipotezę. Następnie wykonywali doświadczenia, zapisywali obserwacje, a na ich podstawie formułowali wnioski. Przy okazji poszerzali słownictwo w języku angielskim.

Moja fascynacja nowymi technologiami wzrastała wykładniczo. W międzyczasie otrzymałem propozycję prowadzenia zajęć z informatyki. Bez wahania zgodziłem się, postawiłem na rozwój i  uzupełniłem swoje kwalifikacje o kolejny przedmiot. Zostałem nauczycielem informatyki oraz zajęć komputerowych, a przy okazji zacząłem szukać pomysłów na nowe działania projektowe, które umożliwiłyby łączenie przedmiotów oraz wpłynęłyby na jeszcze większe angażowanie uczniów.

Swoją przygodę z działaniami wspieranymi przez Fundację Orange rozpocząłem od udziału w Konkursie Edukacyjnym „Bezpiecznie tu i tam”. Pod moją opieką uczniowie realizowali szereg zadań, które budowały świadomość o zagrożeniach w sieci oraz w życiu codziennym. Zaangażowanie opłaciło się – uzyskaliśmy 3. miejsce w konkursie oraz nagrodę finansową, która została przeznaczona na doposażenie pracowni komputerowej, zakup mikroskopów, preparatów biologicznych oraz zakup sprzętu robotycznego.

  W międzyczasie rozpocząłem pracę w Szkole Podstawowej nr 23 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Toruniu i rozpocząłem realizację Programu SuperKoderzy. Zaczęliśmy od ścieżki „Majsterkowicze 2.0” i działań z robotami LOFI Robot. Do tej pory wspominam to jako niesamowite doświadczenie – był to początek nauki programowania z uczniami oraz montażem robotów. 

Kolejny rok to ścieżka „Pogromcy języków”. Wspólnie z nauczycielką języka angielskiego Magdaleną Nowak realizowaliśmy projekty międzyprzedmiotowe, wykorzystujące zagadnienia z  informatyki oraz języka angielskiego. Tworzyliśmy scenki, które odgrywaliśmy z wykorzystaniem robotów. W trzecim roku przyszedł czas na „Konstruktorów gier”. Elementy grywalizacji oraz gamifikacji zostały wdrożone na zajęciach i nawet pandemia nie przeszkodziła nam w realizacji projektu.

Czwarta ścieżka  Superkoderów realizowana w naszej szkole  to „Mikrobitowcy i Python”. Do  realizacji programu dołączyła nauczycielka matematyki i informatyki, członkini grupy SuperBelfrzy, autorka strony www.niejestemdinozaurem.pl – Agnieszka Krzemieniewska. W ramach ścieżki połączyliśmy matematykę, fizykę, biologię i informatykę. Projekty międzyprzedmiotowe pozwoliły na  zaprojektowanie termometru cyfrowego, krokomierza czy wyświetlacza LCD z wykorzystaniem płytki programowalnej Micro:bit.de. 

W roku szkolnym 2022/2023 chcieliśmy zadziałać inaczej. W naszej kadrze pracuje nieziemska polonistka, mistrzyni organizacji, niezwykle kreatywna – Ewelina Urbaniak. Wybraliśmy więc ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”, w ramach której tworzymy reportaże, wykorzystujemy sprzęt audio-wideo, tablety oraz doskonalimy warsztat pisarski.  Reportaże, nauka pisania, a przy tym nowoczesne technologie i elektronika to kolejny obszar, w który nauczyciel może śmiało wskoczyć niezależnie od nauczanego przedmiotu i poczuć się w tym temacie jak ryba w wodzie.

SuperKoderzy to nie tylko dotacja na sprzęt. To możliwość rozwoju, realizacji nieszablonowych działań oraz projektów, zdobywania nowych umiejętności na szkoleniach. Program pozwala na poznawanie nowych osób, budowanie relacji opartych na przyjaźni oraz zaufaniu pomiędzy nauczycielem i uczniami.

Jak działamy w SuperKoderach?

Sprawdź na moich social mediach (Facebooku, Instagramie, TikToku) Marek Grzywna Edukacja oraz w social mediach naszej szkoły ( https://sp23.torun.pl/). Warto!

Marek Grzywna, szkolny lider programu #SuperKoderzy, nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 23 im.Kawalerów Orderu Uśmiechu

2 stycznia 2023
Przeczytaj też:

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce? Polecamy webinar

Jak AI zmienia oblicze edukacji? Obejrzyj nagranie webinaru “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”, podczas którego Justyna Bober przedstawia narzędzia AI wspierające przygotowanie zajęć i proces uczenia się.

Polecamy webinar “Liczymy na roboty”

Dziś szkoły wyposażone są w różne modele robotów, a uczennice i uczniowie lubią lekcje z ich udziałem. Jeśli nie miałeś/miałaś okazji pracować z robotami lub szukasz nowych pomysłów na zajęcia przedmiotowe bądź dodatkowe, obejrzyj webinar Agnieszki Ogiegło, która dzieli się dobrymi praktykami i zaskakującymi rozwiązaniami edukacyjnymi.

Polecamy webinar: Gra z Makey Makey

Płytka MakeyMakey to niewielkie urządzenie, które wprawia w zachwyt “od pierwszego wejrzenia”. Tkwi w nim moc edukacyjnych możliwości, a przy tym daje masę radości – zarówno nauczycielce czy nauczycielowi, jak i dzieciom. Jeśli nie znasz jeszcze MakeyMakey lub szukasz nowych możliwości jej wykorzystania, obejrzyj webinar, w którym Joanna Apanasewicz pokaże, ile można wyczarować za pomocą tego niepozornego narzędzia. Zapraszamy!

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?

Zapraszamy na webinar “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”. Już we wtorek (5.03, godz. 18:00-19:30) Justyna Bober wskaże kilka narzędzi AI, które możesz wykorzystać w przygotowaniu zajęć i które mogą wspierać samodzielną pracę uczennic i uczniów.

Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty

Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.

Webinar: Liczymy na roboty

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.

Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?

Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.

Nieskończoność do sześcianu

Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek?

Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy

Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?

Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?

programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo. 

Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar

Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.

Polecamy webinar Dział@my dla klimatu

Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…

Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar

Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]

Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem

Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!