Jak to się łączy – od biologii do robotyki i dziennikarstwa

Zacznijmy od początku… Od zawsze marzyłem o pracy w szkole. Skończyłem studia na kierunku biologia z przygotowaniem pedagogicznym i od razu podjąłem pracę w  szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Bardzo szybko zorientowałem się, że „szkolne ramy” są dla mnie zbyt ciasne. 


Program nauczania przedmiotu, podstawa programowa, rozkład materiału – to prowadziło do “zaszufladkowania”. Potrzebowałem jakiejś zmiany, chociaż niewielkiej modyfikacji. Szybko dostrzegłem, że można łączyć kropki i wychodzić poza granice jednego przedmiotu. Integrować  wiedzę z innych obszarów, wykorzystując sprzęt multimedialny i aplikacje. Innymi słowy, przedmiotowe ramy można przeskakiwać i obchodzić  w nieoczywisty i zaskakujący sposób! Ale o tym za chwilę.

Zacząłem dodatkowo przygotowywać uczniów do matury z biologii, a następnie wpadłem na pomysł zorganizowania w  szkole innowacyjnych zajęć. Napisałem własny Program Zajęć Edukacyjnych „Science”, które były prowadzone w języku angielskim i polegały na wykonywaniu eksperymentów i doświadczeń przez uczniów klas 1-3. Podczas lekcji w sali lekcyjnej znajdowały się różne stanowiska, a na nich materiał teoretyczny, dotyczący wykonywanych doświadczeń, napisany w  języku angielskim. Przed wykonaniem eksperymentów uczniowie z moją pomocą określali problem badawczy i stawiali hipotezę. Następnie wykonywali doświadczenia, zapisywali obserwacje, a na ich podstawie formułowali wnioski. Przy okazji poszerzali słownictwo w języku angielskim.

Moja fascynacja nowymi technologiami wzrastała wykładniczo. W międzyczasie otrzymałem propozycję prowadzenia zajęć z informatyki. Bez wahania zgodziłem się, postawiłem na rozwój i  uzupełniłem swoje kwalifikacje o kolejny przedmiot. Zostałem nauczycielem informatyki oraz zajęć komputerowych, a przy okazji zacząłem szukać pomysłów na nowe działania projektowe, które umożliwiłyby łączenie przedmiotów oraz wpłynęłyby na jeszcze większe angażowanie uczniów.

Swoją przygodę z działaniami wspieranymi przez Fundację Orange rozpocząłem od udziału w Konkursie Edukacyjnym „Bezpiecznie tu i tam”. Pod moją opieką uczniowie realizowali szereg zadań, które budowały świadomość o zagrożeniach w sieci oraz w życiu codziennym. Zaangażowanie opłaciło się – uzyskaliśmy 3. miejsce w konkursie oraz nagrodę finansową, która została przeznaczona na doposażenie pracowni komputerowej, zakup mikroskopów, preparatów biologicznych oraz zakup sprzętu robotycznego.

  W międzyczasie rozpocząłem pracę w Szkole Podstawowej nr 23 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Toruniu i rozpocząłem realizację Programu SuperKoderzy. Zaczęliśmy od ścieżki „Majsterkowicze 2.0” i działań z robotami LOFI Robot. Do tej pory wspominam to jako niesamowite doświadczenie – był to początek nauki programowania z uczniami oraz montażem robotów. 

Kolejny rok to ścieżka „Pogromcy języków”. Wspólnie z nauczycielką języka angielskiego Magdaleną Nowak realizowaliśmy projekty międzyprzedmiotowe, wykorzystujące zagadnienia z  informatyki oraz języka angielskiego. Tworzyliśmy scenki, które odgrywaliśmy z wykorzystaniem robotów. W trzecim roku przyszedł czas na „Konstruktorów gier”. Elementy grywalizacji oraz gamifikacji zostały wdrożone na zajęciach i nawet pandemia nie przeszkodziła nam w realizacji projektu.

Czwarta ścieżka  Superkoderów realizowana w naszej szkole  to „Mikrobitowcy i Python”. Do  realizacji programu dołączyła nauczycielka matematyki i informatyki, członkini grupy SuperBelfrzy, autorka strony www.niejestemdinozaurem.pl – Agnieszka Krzemieniewska. W ramach ścieżki połączyliśmy matematykę, fizykę, biologię i informatykę. Projekty międzyprzedmiotowe pozwoliły na  zaprojektowanie termometru cyfrowego, krokomierza czy wyświetlacza LCD z wykorzystaniem płytki programowalnej Micro:bit.de. 

W roku szkolnym 2022/2023 chcieliśmy zadziałać inaczej. W naszej kadrze pracuje nieziemska polonistka, mistrzyni organizacji, niezwykle kreatywna – Ewelina Urbaniak. Wybraliśmy więc ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”, w ramach której tworzymy reportaże, wykorzystujemy sprzęt audio-wideo, tablety oraz doskonalimy warsztat pisarski.  Reportaże, nauka pisania, a przy tym nowoczesne technologie i elektronika to kolejny obszar, w który nauczyciel może śmiało wskoczyć niezależnie od nauczanego przedmiotu i poczuć się w tym temacie jak ryba w wodzie.

SuperKoderzy to nie tylko dotacja na sprzęt. To możliwość rozwoju, realizacji nieszablonowych działań oraz projektów, zdobywania nowych umiejętności na szkoleniach. Program pozwala na poznawanie nowych osób, budowanie relacji opartych na przyjaźni oraz zaufaniu pomiędzy nauczycielem i uczniami.

Jak działamy w SuperKoderach?

Sprawdź na moich social mediach (Facebooku, Instagramie, TikToku) Marek Grzywna Edukacja oraz w social mediach naszej szkoły ( https://sp23.torun.pl/). Warto!

Marek Grzywna, szkolny lider programu #SuperKoderzy, nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 23 im.Kawalerów Orderu Uśmiechu

2 stycznia 2023
Przeczytaj też:

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!

Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę

Serdecznie zapraszamy na webinar Macieja Wojnickiego na temat sztucznej inteligencji!

Projekt BBC micro:bit

Zapowiedziana w 2015 , a na rynek wprowadzona w 2016 roku – mowa o płytce mikrokontrolera dla szkół BBC micro:bit. To BBC w ramach kampanii „Make It Digital” obiecało dostarczenie do brytyjskich szkół miliona takich mikrokontrolerów. Co było dalej?

STEAM pod lupą

#SuperKoderski cykl 5 warsztatów online. Witamy w świecie mikroelektroniki, mikrokontrolerów i Minecrafta

Kto ma kod do języków? Czyli nauka języków z kotem Scratchem

Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Płatkowskiej na temat wykorzystania programowania w Scratchu na lekcjach języka obcego (i nie tylko)!

Majsterkowanie JEST też dla dziewczyn!

Programowanie, okulary VR, modelowanie 3D, robotyka – to jest to co kocham i wykorzystuję w swojej pracy. W ten sposób staram się motywować uczennice i uczniów do rozwijania pasji, kreatywności, do dążenia do celu. Większość z nich jest zafascynowana nową technologią i swobodnie porusza się po cyfrowym świecie. Oczywiście, zdarzają się jednostki, które mają pewne obawy. Zwyczajnie boją się, że sobie nie poradzą, coś zepsują. Na szczęście tak bywa tylko na początku…

Ukryte zdolności pomarańczowego kota – czyli kilka rzeczy, które warto znać w Scratchu

Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Apanasewicz na temat różnych możliwości programu Scratch, o których często zapominamy lub po prostu jeszcze ich nie odkryliśmy!

Roboty, drukarki i płytki… na każdą okazję

Kiedy w 2012 roku rozpoczęłam swoją pierwszą pracę w szkole, troszkę inaczej postrzegałam edukację, inaczej pracowałam, stosowałam inne metody. Ale czułam się nieswojo – w szkole nadal pracowano tak samo jak z czasów mojej własnej edukacji. Tak jakby młodzież była ciągle taka sama, tak jakby technologia nie istniała, tak jakby w pracy nadal wykorzystywało się tylko kartkę i kalkulator.

Integrujące przestrzenie komunikacji

Wkrótce minie rok, odkąd sytuacja za wschodnią granicą zmusiła nas do wprowadzenia systemu pracy, który umożliwił uczniom i uczennicom z Ukrainy naukę. A nie tylko o naukę przecież chodziło – systemu sprzyjającego integracji z rówieśnikami z Polski, który pomagał uporać się z trudnymi doświadczeniami.

W obliczu tego wyzwania szczególnie chętnie skierowałam uwagę na dwa przedmioty – muzykę i informatykę. Zwłaszcza połączone świetnie sprawdziły się w budowaniu relacji w zespołach uczniowskich.

Roboty w edukacji SPEcjalnej

Dlaczego warto sięgać po roboty w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Temat przybliżyły niekwestionowane specjalistki – Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska podczas webinaru “Roboty do zadań SPEcjalnych”, realizowanego w ramach programu #SuperKoderzy. Zapraszamy!

Muzyka i informatyka – całkiem zgrana para

Muzyka i informatyka. Dwa zupełnie różne przedmioty, które w praktyce rzadko mają ze sobą coś wspólnego. Co jednak w sytuacji, gdy nauczanie obu daje widoczną radość uczennicom i uczniom, przekłada się na ich sukcesy, a przy okazji przynosi satysfakcję z wykonywanej przez nas pracy?

Roboty do zadań SPEcjalnych


Wykorzystanie robotów w edukacji i terapii uczniów ze SPE – w tym dzieci w spektrum autyzmu

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska opowiedzą o wykorzystaniu robotów w edukacji i terapii uczennic oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kreatywne programowanie z odrobiną prądu

Zapraszamy Was na cykl 5 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie z odrobiną prądu”. Przez pięć wtorkowych popołudni będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczennic i uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem płytek programowalnych Makey Makey. Zamienicie się w majsterkowiczów, którzy za pomocą prostych materiałów wyczarują m.in. instrumenty muzyczne czy kontrolery do gier.

Zgłoś się po darmowe materiały dla Twojej szkoły na temat telefonu zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski

Ruszyła możliwość zgłaszania się po bezpłatne materiały dla szkół dotyczące Telefonu Zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski. Razem z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę zachęcamy Was do wypełnienia specjalnego formularza zgłoszeniowego na stronie projektu. Co znajduje się w pakiecie i jak można z niego skorzystać?? Plakaty oraz specjalne wizytówki pozwolą Wam w bezpieczny […]

Scenariusze “Podstawy Scratcha” w języku ukraińskim

Regularnie docierają do nas głosy o potrzebie na nowe materiały edukacyjne w języku ukraińskim. Dlatego pomyśleliśmy o Scratchu – narzędziu, które wychodzi naprzeciw zarówno dzieciom i młodzieży z Ukrainy, ale też osobom dorosłym, które planują z nimi zajęcia. Przedstawiamy materiał, z którego możesz skorzystać już podczas wakacji lub w kolejnym roku szkolnym. O czym mowa? O tłumaczeniu scenariuszy zajęć wprowadzających podstawy języka wizualnego Scratch.