
Kreatywne programowanie z odrobiną prądu
Zapraszamy Was na cykl 5 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie z odrobiną prądu”. Przez pięć wtorkowych popołudni będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczennic i uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem płytek programowalnych Makey Makey. Zamienicie się w majsterkowiczów, którzy za pomocą prostych materiałów wyczarują m.in. instrumenty muzyczne czy kontrolery do gier.
Dla kogo?
Spotkania przeznaczone są dla nauczycielek i nauczycieli, którzy:
- wzięli udział przynajmniej w jednej ścieżce programu #SuperKoderzy;
- nie uczestniczyli w organizowanych przez nas warsztatach “Kreatywne programowanie”;
- zobowiązują się do udziału w całym cyklu zajęć;
- znają Scratcha na poziomie zaawansowanym.
Co będzie się działo?
Nasz cykl warsztatów to nauka przez działanie – bądź na to gotowa/gotowy!
Dlatego każda osoba otrzyma płytkę programowalną Makey Makey, 10 diód, miedzianą taśmę samoprzylepną oraz materiały w PDF do samodzielnego druku na grubym papierze (brystol +).
Dodatkowo przed każdym spotkaniem będziemy prosić Cię o przygotowanie różnych materiałów (np. kartony, kubeczki, folia aluminiowa, taśma, spinacze). Z tym ekstra cyfrowo-kreatywnym pakietem zaprosimy Cię do działania razem z nami.
Harmonogram spotkań:
08.11.2022 – Podłącz ucznia do prądu, czyli parę słów o obwodach zamkniętych
22.11.2022 – Muzyczne impresje z wykorzystaniem Makey Makey
06.12.2022 – Tworzymy grę w Scratchu i własny kontroler
20.12.2023 – Wielcy naukowcy – projekt interdyscyplinarny
03.01.2023 – Sztuczna inteligencja i programowanie w ruchu i inne sztuczki z Makey Makey
Spotkania będą odbywały się na platformie Teams we wtorki w godzinach 17.00-20.00.
Na zakończenie cyklu otrzymasz zaświadczenie uczestnictwa w wersji elektronicznej.
Rejestracja:
UWAGA: Liczba miejsc: max. 40 (decyduje kolejność zgłoszeń). Wymagana jest obecność na wszystkich spotkaniach.
- Wypełnij FORMULARZ ZGŁOSZENIA: https://forms.gle/ZhBnScJWrnNWyzTB8
- Wypełnij, podpisz i prześlij skan/ zdjęcie “Zgody na wykorzystanie wizerunku – dorosły” <do pobrania TUTAJ> na adres e-mail: info@superkoderzy.pl.
Tematyka spotkań
1. spotkanie – Podłącz ucznia do prądu, czyli parę słów o obwodach zamkniętych
Podczas zajęć zapoznamy się z możliwościami technicznymi płytki Makey Makey. Poznamy najważniejsze informacje i pojęcia, jakie trzeba przekazać uczniom, aby byli gotowi do pracy – obwody zamknięte, przewodnictwo prądu, podłączanie płytki do komputera, gromadzenie i podłączanie materiałów do płytki, wykorzystanie gotowych aplikacji oraz Scratcha do tworzenia prostych projektów. Stworzymy również świecącą kartkę świąteczną – jako prototyp kartek, które na swoich zajęciach stworzycie ze swoimi uczniami!
2. spotkanie – Muzyczne impresje z wykorzystaniem Makey Makey
Podczas spotkania stworzymy proste instrumenty muzyczne. Sięgniemy po płytkę MakeyMakey, by połączyć je w Scratchu, wykorzystując moduł “Muzyka” do tworzenia prostych melodii oraz sampli muzycznych. Poznamy mniejsze i większe projekty muzyczne oparte na wykorzystaniu MakeyMakey, a nawet nauczymy się panować nad dźwiękiem!
3. spotkanie – Tworzymy grę w Scratchu i własny kontroler
Na tym warsztacie stworzymy proste gry w Scratchu, następnie wykonamy proste kontrolery gier z różnych materiałów takich jak kubeczki, kartony, folia aluminiowa itp. Kontolery, czyli przyciski, joystcki, miniklawiatury, stworzymy sami z dostępnych pod ręką materiałów, gdzie kluczowa będzie folia aluminiowa.
4. spotkanie – Wielcy naukowcy – projekt interdyscyplinarny
Makey Makey to nie tylko możliwość prowadzenia zajęć z techniki i informatyki, ale również z każdego innego przedmiotu. Z przekazanych materiałów stworzymy projekty dla języka polskiego, języka angielskiego i przyrody, a kto wie, czy nie z matematyki! 🙂
5. spotkanie – Sztuczna inteligencja, programowanie w ruchu i inne sztuczki z Makey Makey
Sztuczna Inteligencja (SI lub AI), czyli podejmowanie racjonalnych decyzji na podstawie danych zebranych w procesie uczenia maszynowego – brzmi poważnie, ale każdy nauczyciel XXI wieku musi wiedzieć, jak to działa! Na warsztacie poćwiczymy, jak w prosty sposób wprowadzić uczenie maszynowe i wykorzystanie algorytmów SI w połączeniu ze Scratchem, co włączysz w swój nauczycielski warsztat.
Warsztaty poprowadzą:
Joanna Apanasewicz – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Piastów Śląskich w Chrząstawie Wielkiej. Trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, Superbelferka. W 2018r. wpisana na Listę 100 osób mających wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych w Polsce. Autorka publikacji i scenariuszy wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz programowania w klasach młodszych. Jest zwolenniczką nauki przez działanie. Wdraża lekcje o charakterze STEAMowym. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu przedmiotów z otoczenia. Prowadzi blogi maliprogramisci.blogspot.com oraz apanaski.blogspot.com.
Jacek Ścibor – nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej k. Wrocławia, popularyzator zastosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu, założyciel i administrator społeczności sieciowej Superbelfrzy RP, wyróżniony tytułem „Przyjaciel Szkoły 2018” przez Kapitułę konkursu Nauczyciel Roku GN, wyróżniony umieszczeniem na „Liście 100” Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w 2017r., red naczelny „IT w edukacji” (2013-2016), autor artykułów na łamach blogów, czasopism i portali edukacyjnych (edunews.pl, superbelfrzy.edu.pl, Meritum, IT w edukacji), prelegent i współorganizator merytoryczny konferencji edukacyjnych, m.in. EduMoc Online, Inspir@cje, Inspir@cje Wczesnoszkolne. Wieloletni pracownik Zakładu Dydaktyki Ogólnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.
Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?
Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą.
Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!
Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!
Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety
Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.
Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki
Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.
Kot Scratch na Twoich lekcjach
Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!
Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym
W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!
Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę
Serdecznie zapraszamy na webinar Macieja Wojnickiego na temat sztucznej inteligencji!
Projekt BBC micro:bit
Zapowiedziana w 2015 , a na rynek wprowadzona w 2016 roku – mowa o płytce mikrokontrolera dla szkół BBC micro:bit. To BBC w ramach kampanii „Make It Digital” obiecało dostarczenie do brytyjskich szkół miliona takich mikrokontrolerów. Co było dalej?
STEAM pod lupą
#SuperKoderski cykl 5 warsztatów online. Witamy w świecie mikroelektroniki, mikrokontrolerów i Minecrafta
Kto ma kod do języków? Czyli nauka języków z kotem Scratchem
Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Płatkowskiej na temat wykorzystania programowania w Scratchu na lekcjach języka obcego (i nie tylko)!
Majsterkowanie JEST też dla dziewczyn!
Programowanie, okulary VR, modelowanie 3D, robotyka – to jest to co kocham i wykorzystuję w swojej pracy. W ten sposób staram się motywować uczennice i uczniów do rozwijania pasji, kreatywności, do dążenia do celu. Większość z nich jest zafascynowana nową technologią i swobodnie porusza się po cyfrowym świecie. Oczywiście, zdarzają się jednostki, które mają pewne obawy. Zwyczajnie boją się, że sobie nie poradzą, coś zepsują. Na szczęście tak bywa tylko na początku…
Ukryte zdolności pomarańczowego kota – czyli kilka rzeczy, które warto znać w Scratchu
Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Apanasewicz na temat różnych możliwości programu Scratch, o których często zapominamy lub po prostu jeszcze ich nie odkryliśmy!
Roboty, drukarki i płytki… na każdą okazję
Kiedy w 2012 roku rozpoczęłam swoją pierwszą pracę w szkole, troszkę inaczej postrzegałam edukację, inaczej pracowałam, stosowałam inne metody. Ale czułam się nieswojo – w szkole nadal pracowano tak samo jak z czasów mojej własnej edukacji. Tak jakby młodzież była ciągle taka sama, tak jakby technologia nie istniała, tak jakby w pracy nadal wykorzystywało się tylko kartkę i kalkulator.
Jak to się łączy – od biologii do robotyki i dziennikarstwa
Zacznijmy od początku… Od zawsze marzyłem o pracy w szkole. Skończyłem studia na kierunku biologia z przygotowaniem pedagogicznym i od razu podjąłem pracę w szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Bardzo szybko zorientowałem się, że „szkolne ramy” są dla mnie zbyt ciasne.
Integrujące przestrzenie komunikacji
Wkrótce minie rok, odkąd sytuacja za wschodnią granicą zmusiła nas do wprowadzenia systemu pracy, który umożliwił uczniom i uczennicom z Ukrainy naukę. A nie tylko o naukę przecież chodziło – systemu sprzyjającego integracji z rówieśnikami z Polski, który pomagał uporać się z trudnymi doświadczeniami.
W obliczu tego wyzwania szczególnie chętnie skierowałam uwagę na dwa przedmioty – muzykę i informatykę. Zwłaszcza połączone świetnie sprawdziły się w budowaniu relacji w zespołach uczniowskich.
Roboty w edukacji SPEcjalnej
Dlaczego warto sięgać po roboty w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Temat przybliżyły niekwestionowane specjalistki – Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska podczas webinaru “Roboty do zadań SPEcjalnych”, realizowanego w ramach programu #SuperKoderzy. Zapraszamy!
Muzyka i informatyka – całkiem zgrana para
Muzyka i informatyka. Dwa zupełnie różne przedmioty, które w praktyce rzadko mają ze sobą coś wspólnego. Co jednak w sytuacji, gdy nauczanie obu daje widoczną radość uczennicom i uczniom, przekłada się na ich sukcesy, a przy okazji przynosi satysfakcję z wykonywanej przez nas pracy?
Roboty do zadań SPEcjalnych
Wykorzystanie robotów w edukacji i terapii uczniów ze SPE – w tym dzieci w spektrum autyzmu
Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska opowiedzą o wykorzystaniu robotów w edukacji i terapii uczennic oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zgłoś się po darmowe materiały dla Twojej szkoły na temat telefonu zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski
Ruszyła możliwość zgłaszania się po bezpłatne materiały dla szkół dotyczące Telefonu Zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski. Razem z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę zachęcamy Was do wypełnienia specjalnego formularza zgłoszeniowego na stronie projektu. Co znajduje się w pakiecie i jak można z niego skorzystać?? Plakaty oraz specjalne wizytówki pozwolą Wam w bezpieczny […]
Scenariusze “Podstawy Scratcha” w języku ukraińskim
Regularnie docierają do nas głosy o potrzebie na nowe materiały edukacyjne w języku ukraińskim. Dlatego pomyśleliśmy o Scratchu – narzędziu, które wychodzi naprzeciw zarówno dzieciom i młodzieży z Ukrainy, ale też osobom dorosłym, które planują z nimi zajęcia. Przedstawiamy materiał, z którego możesz skorzystać już podczas wakacji lub w kolejnym roku szkolnym. O czym mowa? O tłumaczeniu scenariuszy zajęć wprowadzających podstawy języka wizualnego Scratch.