Kreatywne programowanie z odrobiną prądu

Zapraszamy Was na cykl 5 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie z odrobiną prądu”. Przez pięć wtorkowych popołudni będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczennic i uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem płytek programowalnych Makey Makey. Zamienicie się w majsterkowiczów, którzy za pomocą prostych materiałów wyczarują m.in. instrumenty muzyczne czy kontrolery do gier.

Dla kogo?

Spotkania przeznaczone są dla nauczycielek i nauczycieli, którzy: 

  1. wzięli udział przynajmniej w jednej ścieżce programu #SuperKoderzy; 
  2. nie uczestniczyli w organizowanych przez nas warsztatach “Kreatywne programowanie”; 
  3. zobowiązują się do udziału w całym cyklu zajęć;
  4. znają Scratcha na poziomie zaawansowanym. 

Co będzie się działo?

Nasz cykl warsztatów to nauka przez działanie – bądź na to gotowa/gotowy! 

Dlatego każda osoba otrzyma płytkę programowalną Makey Makey, 10 diód, miedzianą taśmę samoprzylepną oraz materiały w PDF do samodzielnego druku na grubym papierze (brystol +). 

Dodatkowo przed każdym spotkaniem będziemy prosić Cię o przygotowanie różnych materiałów (np. kartony, kubeczki, folia aluminiowa, taśma, spinacze). Z tym ekstra cyfrowo-kreatywnym pakietem zaprosimy Cię do działania razem z nami. 

Harmonogram spotkań: 

08.11.2022 – Podłącz ucznia do prądu, czyli parę słów o obwodach zamkniętych

22.11.2022 – Muzyczne impresje z wykorzystaniem Makey Makey

06.12.2022 – Tworzymy grę w Scratchu i własny kontroler

20.12.2023 – Wielcy naukowcy – projekt interdyscyplinarny

03.01.2023 – Sztuczna inteligencja i programowanie w ruchu i inne sztuczki z Makey Makey

Spotkania będą odbywały się na platformie Teams we wtorki w godzinach 17.00-20.00

Na zakończenie cyklu otrzymasz zaświadczenie uczestnictwa w wersji elektronicznej. 

Rejestracja: 

UWAGA: Liczba miejsc: max. 40 (decyduje kolejność zgłoszeń). Wymagana jest obecność na wszystkich spotkaniach. 

  1. Wypełnij FORMULARZ ZGŁOSZENIA: https://forms.gle/ZhBnScJWrnNWyzTB8
  2. Wypełnij, podpisz i prześlij skan/ zdjęcie “Zgody na wykorzystanie wizerunku – dorosły” <do pobrania TUTAJ> na adres e-mail: info@superkoderzy.pl

Tematyka spotkań

1. spotkanie – Podłącz ucznia do prądu, czyli parę słów o obwodach zamkniętych

Podczas zajęć zapoznamy się z możliwościami technicznymi płytki Makey Makey. Poznamy najważniejsze informacje i pojęcia, jakie trzeba przekazać uczniom, aby byli gotowi do pracy – obwody zamknięte, przewodnictwo prądu, podłączanie płytki do komputera, gromadzenie i podłączanie materiałów do płytki, wykorzystanie gotowych aplikacji oraz Scratcha do tworzenia prostych projektów. Stworzymy również świecącą kartkę świąteczną – jako prototyp kartek, które na swoich zajęciach stworzycie ze swoimi uczniami! 

2. spotkanie – Muzyczne impresje z wykorzystaniem Makey Makey

Podczas spotkania stworzymy proste instrumenty muzyczne. Sięgniemy po płytkę MakeyMakey, by połączyć je w Scratchu, wykorzystując moduł “Muzyka” do tworzenia prostych melodii oraz sampli muzycznych. Poznamy mniejsze i większe projekty muzyczne oparte na wykorzystaniu MakeyMakey, a nawet nauczymy się panować nad dźwiękiem!

3. spotkanie – Tworzymy grę w Scratchu i własny kontroler

Na tym warsztacie stworzymy proste gry w Scratchu, następnie wykonamy proste kontrolery gier z różnych materiałów takich jak kubeczki, kartony, folia aluminiowa itp. Kontolery, czyli przyciski, joystcki, miniklawiatury, stworzymy sami z dostępnych pod ręką materiałów, gdzie kluczowa będzie folia aluminiowa.

4. spotkanie – Wielcy naukowcy – projekt interdyscyplinarny

Makey Makey to nie tylko możliwość prowadzenia zajęć z techniki i informatyki, ale również z każdego innego przedmiotu. Z przekazanych materiałów stworzymy projekty dla języka polskiego, języka angielskiego i przyrody, a kto wie, czy nie z matematyki! 🙂

5. spotkanie – Sztuczna inteligencja, programowanie w ruchu i inne sztuczki z Makey Makey

Sztuczna Inteligencja (SI lub AI), czyli podejmowanie racjonalnych decyzji na podstawie danych zebranych w procesie uczenia maszynowego – brzmi poważnie, ale każdy nauczyciel XXI wieku musi wiedzieć, jak to działa! Na warsztacie poćwiczymy, jak w prosty sposób wprowadzić uczenie maszynowe i wykorzystanie algorytmów SI w połączeniu ze Scratchem, co włączysz w swój nauczycielski warsztat.

Warsztaty poprowadzą: 

Joanna Apanasewicz – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Piastów Śląskich w Chrząstawie Wielkiej. Trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, Superbelferka. W 2018r. wpisana na Listę 100 osób mających wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych w Polsce. Autorka publikacji i scenariuszy wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz programowania w klasach młodszych. Jest zwolenniczką nauki przez działanie. Wdraża lekcje o charakterze STEAMowym. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu przedmiotów z otoczenia. Prowadzi blogi maliprogramisci.blogspot.com oraz apanaski.blogspot.com.

Jacek Ścibor – nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej k. Wrocławia, popularyzator zastosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu, założyciel i administrator społeczności sieciowej Superbelfrzy RP, wyróżniony tytułem „Przyjaciel Szkoły 2018” przez Kapitułę konkursu Nauczyciel Roku GN, wyróżniony umieszczeniem na „Liście 100” Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w 2017r., red naczelny „IT w edukacji” (2013-2016), autor artykułów na łamach blogów, czasopism i portali edukacyjnych (edunews.pl, superbelfrzy.edu.pl, Meritum, IT w edukacji), prelegent i współorganizator merytoryczny konferencji edukacyjnych, m.in. EduMoc Online, Inspir@cje, Inspir@cje Wczesnoszkolne. Wieloletni pracownik Zakładu Dydaktyki Ogólnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.

18 października 2022
Przeczytaj też:

Muzyka i informatyka – całkiem zgrana para

Muzyka i informatyka. Dwa zupełnie różne przedmioty, które w praktyce rzadko mają ze sobą coś wspólnego. Co jednak w sytuacji, gdy nauczanie obu daje widoczną radość uczennicom i uczniom, przekłada się na ich sukcesy, a przy okazji przynosi satysfakcję z wykonywanej przez nas pracy?

Roboty do zadań SPEcjalnych


Wykorzystanie robotów w edukacji i terapii uczniów ze SPE – w tym dzieci w spektrum autyzmu

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska opowiedzą o wykorzystaniu robotów w edukacji i terapii uczennic oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zgłoś się po darmowe materiały dla Twojej szkoły na temat telefonu zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski

Ruszyła możliwość zgłaszania się po bezpłatne materiały dla szkół dotyczące Telefonu Zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski. Razem z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę zachęcamy Was do wypełnienia specjalnego formularza zgłoszeniowego na stronie projektu. Co znajduje się w pakiecie i jak można z niego skorzystać?? Plakaty oraz specjalne wizytówki pozwolą Wam w bezpieczny […]

Scenariusze “Podstawy Scratcha” w języku ukraińskim

Regularnie docierają do nas głosy o potrzebie na nowe materiały edukacyjne w języku ukraińskim. Dlatego pomyśleliśmy o Scratchu – narzędziu, które wychodzi naprzeciw zarówno dzieciom i młodzieży z Ukrainy, ale też osobom dorosłym, które planują z nimi zajęcia. Przedstawiamy materiał, z którego możesz skorzystać już podczas wakacji lub w kolejnym roku szkolnym. O czym mowa? O tłumaczeniu scenariuszy zajęć wprowadzających podstawy języka wizualnego Scratch.

Druk 3D, matematyka i roboty, czyli historia o kreatywnych dzieciakach z Ludziska

To program, który w Szkole Podstawowej w Ludzisku ma niekrótką historię. Nie ma Dziecka, nie ma Rodzica, nie ma Nauczyciela, który nie wiedziałby, kim są SuperKoderzy z Ludziska. A kim są? O tym właśnie jest ta historia – o młodych ludziach pełnych pasji i zaangażowania. Historia o dzieciach otwartych na nowości, otwartych na pomysły swoich kolegów. Ale przede wszystkim o dzieciach, które projektują, realizują swoje kreatywne pomysły i zarażają pasją do matematyki oraz informatyki innych uczniów.

Obejrzyj webinar “Jak połączyć ze sobą roboty Photon, Scratcha i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM”!

Roboty i programowanie zestawione z pięknem wzorów ukrytych w naturze? To połączenie, które zapowiada wiele emocjonujących doświadczeń. Taki właśnie jest webinar poprowadzony przez Małgorzatę Rabendę. Te STEAM-owe zajęcia online wprowadzą Cię w świat przyrody, matematyki i kodu, a zwieńczone zostaną zagadnieniami z zakresu inżynierii i architektury. Podczas 90 minut odkryjesz potencjał takiego sposobu pracy zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi, a przy tym zaczerpniesz świeżych pomysłów na cykl wciągających zajęć z Twoją klasą.

Obejrzyj webinar “Jak nowocześnie uczyć historii”!

Lubimy opowiadać historie i lubimy ich słuchać! Człowiek szuka różnych form przekazywania opowieści – od słowa pisanego i mówionego przez muzykę, film, obraz czy gry – planszowe i komputerowe. Z przyjemnością zanurza się w coraz to nowych historiach, ale też chętnie formułuje własne, od codziennych relacji z przebiegu dnia po tworzenie rodzinnych legend czy relacje wydarzeń, w których uczestniczył.

Fizyka da się LUBIĆ!

Co zrobić, by fizyka była ciekawa? Według mnie należy pozwolić uczniom i uczennicom badać zjawiska zachodzące w otaczającym nas świecie oraz wzbudzić w nich chęć do przeprowadzania eksperymentów. Jednocześnie musimy pozwolić popełniać im błędy – przecież nie zawsze wszystko się udaje!
Najprościej pisząc, zajęcia z fizyki to przygoda z doświadczeniami w roli głównej. W szkole w Serbach mamy o tyle łatwiej, że od września 2021 r. realizujemy ścieżkę „Odkrywcy fizyki” w ramach programu Fundacji Orange pt. „#SuperKoderzy”, dzięki której zostaliśmy wyposażeni w niezbędne pomoce naukowe.

Zapraszamy na webinar: Jak połączyć i ze sobą roboty Photon, Scratch i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Małgorzata Rabenda zaprosi Cię do fascynującego świata programowania, robotów i projektowania 3D. A wszystko to przeplecione pięknem wzorów, biomimikry i architektury. Niezwykłe połączenie? Zestawianie ze sobą podczas jednych zajęć różnych obszarów wiedzy, pozornie zupełnie od siebie odległych, uruchamia zupełnie nowe możliwości – zarówno w kwestii nieoczywistego przebiegu spotkania, jak i rozwijania zainteresowań i odkrywania talentów jego uczestniczek i uczestników. Weź udział w spotkaniu, podczas którego przekonasz się, dlaczego i w jaki sposób planować swoje lekcje w duchu metodologii STEAM, a przy tym zaczerpnij świeżych i oryginalnych pomysłów na pierwsze takie zajęcia. Niezależnie od przedmiotu, którego uczysz.

Edukacja cyfrowa z Fundacją Orange – poznaj MegaMisję i #SuperKoderów

Fundacja Orange już kolejny rok zaprasza szkoły podstawowe do udziału w bezpłatnych programach edukacyjnych, dzięki którym dzieci i młodzież z całej Polski mogą rozwijać kompetencje cyfrowe. Ale nie tylko – to dla nich okazja do poznawania świata, odkrywania własnych zainteresowań, rozwijania kreatywności oraz logicznego myślenia. O czym mowa? Poznaj MegaMisję i #SuperKoderów.

Wyobraźnia i programowanie, czyli nowa ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie”

Któż z nas nie marzył o tym, by cofnąć się w czasie i przeżyć dobre chwile jeszcze raz lub uczestniczyć w ważnych wydarzeniach i móc skonfrontować posiadaną wiedzę z rzeczywistością. Ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie” przeznaczona dla klas V – jest właśnie taką próbą – połączenia wyobraźni, marzeń z nauką programowania w Scratchu, obsługą mB-botów i tworzeniem mini gier – w których wykorzystać będzie można nabytą wiedzę.

Zapraszamy na webinar: Jak nowocześnie uczyć historii?

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Alina Idzikowska opowiadać będzie o… nowoczesnym nauczaniu i uniwersalnych narzędziach, które sprzyjają motywacji i skutecznemu zapamiętywaniu informacji. Nie zamierzamy jednak opierać się na ogólnych hasłach – przeciwnie, prowadząca pokaże na przykładzie lekcji historii, jak planować zajęcia z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, by zaangażowały całą klasę.

Super przygoda z #SuperKoderami

Kilka lat temu dyrektor szkoły, w której uczę, podrzucił mi ulotkę z logo Fundacji Orange. „Zobacz… Może byśmy w to weszli?” – powiedział. Podjąłem wyzwanie i tak zaczęła się przygoda z #SuperKoderami, która trwa już cztery lata.

Twórcze przemiany zwykłych przedmiotów, czyli warsztaty z FabLab powered by Orange

Zapraszamy dzieci i młodzież na ferie z warsztatami online organizowanymi przez FabLab powered by Orange! Uczestnicy zajęć będą mogli z codziennych przedmiotów zbudować niecodzienne projekty,

Odkrywanie i eksperymentowanie, czyli drukarka 3D w szkole

Webinar “Drukarka 3D w szkole – jak to ugryźć?” to pigułka wiedzy o technicznych, metodycznych i wychowawczych aspektach tej technologii w szkole. Sebastian Pontus, metodyk i pasjonat wykorzystania robotyki, programowania i druku 3D w edukacji, opowiada o najważniejszych kwestiach odnośnie obsługi i wykorzystania tego fascynującego urządzenia do pracy z uczniami.

Matematyka 3D z #SuperKoderami

Jako nauczyciel matematyki mam duży problem z tym, aby moi uczniowie mieli szansę na stosowanie kształconych umiejętności w sytuacjach konkretnych. Młodzież ma teraz ogromny problem z działami matematyki, w których wymagana jest wyobraźnia, np. ze stereometrią.

Programuj lekcje z języków obcych i fizyki z LOFI Robot

Nauka programowania z LOFI Robot to przygoda z pogranicza mechaniki, elektroniki, fizyki i programowania. Wiedzą o tym dobrze uczestnicy ścieżki Majsterkowicze 2.0 i Konstruktorzy gier. Dla tych, którzy chcieliby wykorzystać więcej możliwości aplikacji LOFI Blocks lub zdobyć wyobrażenie o tym, co LOFI Roboty potrafią – zapraszamy do obejrzenia webinaru Pawła Brokla.

Twórcze zespoły młodych programistów

Programowanie robotów to zajęcie, wokół którego uczniowie naturalnie budują zespół. Daje im to szansę na wspólną naukę i zabawę, a czasem na konflikt i szukanie rozwiązań. Program #SuperKoderzy otwiera możliwość zdobywania cennej umiejętności działania wspólnie i osiągania przez to radości i satysfakcji – opowiada Ewa Daniluk z Katolickiej Szkoły Podstawowej w Warszawie.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne – edycja 2”

Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit””, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków.

Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y

Zapraszamy Was na cykl 4 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y”. Przez cztery sobotnie przedpołudnia będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji oraz micro:bitów.