Majsterkowanie JEST też dla dziewczyn!

Programowanie, okulary VR, modelowanie 3D, robotyka – to jest to co kocham i wykorzystuję w swojej pracy. W ten sposób staram się motywować uczennice i uczniów do rozwijania pasji, kreatywności, do dążenia do celu. Większość z nich jest zafascynowana nową technologią i swobodnie porusza się po cyfrowym świecie. Oczywiście, zdarzają się jednostki, które mają pewne obawy. Zwyczajnie boją się, że sobie nie poradzą, coś zepsują. Na szczęście tak bywa tylko na początku…

Majsterkowanie i roboty

Każdego roku prowadzę w szkole koła zainteresowań w ramach projektu #SuperKoderzy. Jedną z aktywności jest wspólne składanie robotów. W zasobach naszej szkoły mamy Skriboty, mBoty, Lofi oraz roboty, które nie wymagają złożenia, można od razu przejść do ich programowania tj. Dashe, Photony, Edisona czy też Ozoboty. We wrześniu prezentuję uczennicom i uczniom, w jakich zajęciach mogą wziąć udział. Nie jestem zdziwiona, kiedy w pierwszej kolejności zgłaszają się sami chłopcy. Nie trzeba jednak długo czekać, aby na zajęciach pojawiły się także dziewczyny. Ci, którzy przychodzą na pierwsze kółko, przekazują pozostałym dzieciom, jak wyglądają nasze spotkania i nagle chętnych są dziesiątki. 

mBoty, czyli niebieski robot kontra dziewczyny

Mitem jest, że dziewczyny nie lubią majsterkowania i gorzej sobie z nim radzą. Według mnie są w tym fantastyczne – bardzo dobrze odczytują instrukcje, nie mają problemów ze składaniem robotów, a dodatkowo chętnie dzielą się swoją wiedzą. 

Kiedy po raz pierwszy pokazałam moim uczennicom mBoty, były zdziwione, że to ONE mają złożyć te małe niebieskie stwory. Nie musiałam długo ich namawiać. Wzięły śrubokręty w ręce i, korzystając z instrukcji, złożyły całego robota. W tym samym czasie roboty składali również chłopcy, a tempo oraz dokładność wykonywanej pracy zupełnie się między tymi grupami nie różniły. Dziewczyny były zaangażowane i osiągnęły cel, który przyjęły na początku. W efekcie mogły zaprogramować swojego robota. Ich radość na końcu to było coś niesamowitego. W ten sposób, tydzień po tygodniu, poznając coraz lepiej te technologiczne zabawki, moje uczennice rozwijały swoje umiejętności majsterkowania. 

Lofi, czyli mały drewniany robot w rękach nastolatek

Lofi, to roboty, które wykorzystujemy w naszej szkole już około trzech lat, odkąd zakupiliśmy je w ramach programu #SuperKoderzy. Nie ukrywam, że mnie samą troszkę niepokoiło, czy moja grupa sobie z nimi poradzi. Dlaczego? Patrząc na liczbę części, myślałam, że złożenie jednego robota zajmie nam wieczność. Myliłam się! Pamiętam, jak uczennice klasy VII, rozmawiając cały czas ze mną na różne tematy, łączyły kolejne drewniane elementy, wymachując śrubokrętami. Na instrukcję spojrzały może trzy, cztery razy. Było to dla nich naturalne, proste, przyjemne. Poradziły sobie z zadaniem doskonale. Ba, okazało się, że złożyły robota najszybciej w grupie, zrobiły to poprawnie i… ostatecznie pomagały pozostałym zespołom. 

Motywujmy dziewczyny!

Motywujmy uczennice do odkrywania pasji w zakresie robotyki i innych nowych technologii. Pozwólmy im na kreatywność, dajmy szansę na rozwój, ale motywujmy również do samorozwoju. Jeśli już na etapie szkoły podstawowej pokażemy dziewczynom, że są ważne,  mają różne talenty i umiejętności, to więcej młodych kobiet będzie miało szansę wybrać się studia związane  z robotyką czy programowaniem. 

Wierzę w zdolności moich uczennic – tych, z którymi obecnie działam na kółku, ale też tych, które kształcą się w już na kolejnym etapie edukacji. Wiem, że jeszcze nie raz pozytywnie mnie zaskoczą….Z pozdrowieniami do wszystkich dziewczyn, które uczęszczały lub uczęszczają do mnie na kółko #SuperKoderskie. Trzymam za Was kciuki!


Autorka: Monika Gnutek, nauczycielka i liderka programu #SuperKoderzy w Szkole Podstawowej w Janikowie

3 lutego 2023
Przeczytaj też:

Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar

Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.

Polecamy webinar Dział@my dla klimatu

Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…

Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar

Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]

Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem

Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!

Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę

Serdecznie zapraszamy na webinar Macieja Wojnickiego na temat sztucznej inteligencji!

Projekt BBC micro:bit

Zapowiedziana w 2015 , a na rynek wprowadzona w 2016 roku – mowa o płytce mikrokontrolera dla szkół BBC micro:bit. To BBC w ramach kampanii „Make It Digital” obiecało dostarczenie do brytyjskich szkół miliona takich mikrokontrolerów. Co było dalej?

STEAM pod lupą

#SuperKoderski cykl 5 warsztatów online. Witamy w świecie mikroelektroniki, mikrokontrolerów i Minecrafta

Kto ma kod do języków? Czyli nauka języków z kotem Scratchem

Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Płatkowskiej na temat wykorzystania programowania w Scratchu na lekcjach języka obcego (i nie tylko)!

Ukryte zdolności pomarańczowego kota – czyli kilka rzeczy, które warto znać w Scratchu

Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Apanasewicz na temat różnych możliwości programu Scratch, o których często zapominamy lub po prostu jeszcze ich nie odkryliśmy!

Roboty, drukarki i płytki… na każdą okazję

Kiedy w 2012 roku rozpoczęłam swoją pierwszą pracę w szkole, troszkę inaczej postrzegałam edukację, inaczej pracowałam, stosowałam inne metody. Ale czułam się nieswojo – w szkole nadal pracowano tak samo jak z czasów mojej własnej edukacji. Tak jakby młodzież była ciągle taka sama, tak jakby technologia nie istniała, tak jakby w pracy nadal wykorzystywało się tylko kartkę i kalkulator.

Jak to się łączy – od biologii do robotyki i dziennikarstwa

Zacznijmy od początku… Od zawsze marzyłem o pracy w szkole. Skończyłem studia na kierunku biologia z przygotowaniem pedagogicznym i od razu podjąłem pracę w  szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Bardzo szybko zorientowałem się, że „szkolne ramy” są dla mnie zbyt ciasne.

Integrujące przestrzenie komunikacji

Wkrótce minie rok, odkąd sytuacja za wschodnią granicą zmusiła nas do wprowadzenia systemu pracy, który umożliwił uczniom i uczennicom z Ukrainy naukę. A nie tylko o naukę przecież chodziło – systemu sprzyjającego integracji z rówieśnikami z Polski, który pomagał uporać się z trudnymi doświadczeniami.

W obliczu tego wyzwania szczególnie chętnie skierowałam uwagę na dwa przedmioty – muzykę i informatykę. Zwłaszcza połączone świetnie sprawdziły się w budowaniu relacji w zespołach uczniowskich.

Roboty w edukacji SPEcjalnej

Dlaczego warto sięgać po roboty w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Temat przybliżyły niekwestionowane specjalistki – Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska podczas webinaru “Roboty do zadań SPEcjalnych”, realizowanego w ramach programu #SuperKoderzy. Zapraszamy!

Muzyka i informatyka – całkiem zgrana para

Muzyka i informatyka. Dwa zupełnie różne przedmioty, które w praktyce rzadko mają ze sobą coś wspólnego. Co jednak w sytuacji, gdy nauczanie obu daje widoczną radość uczennicom i uczniom, przekłada się na ich sukcesy, a przy okazji przynosi satysfakcję z wykonywanej przez nas pracy?