Projekt BBC micro:bit

Zapowiedziana w 2015 , a na rynek wprowadzona w 2016 roku – mowa o płytce mikrokontrolera dla szkół BBC micro:bit. To BBC w ramach kampanii „Make It Digital” obiecało dostarczenie do brytyjskich szkół miliona takich mikrokontrolerów. Co było dalej? 

Kierunek – szkoła! 

Same płytki pojawiły się również jako dodatek do angielskiej prasy, więc mogły szybko zyskać na popularności! Urządzenie zaprojektowano w celu wdrożenia w praktyce filozofii STEM (ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics) w brytyjskich szkołach, co miało posłużyć nauczaniu podstaw elektroniki i programowania układów elektronicznych. Po sukcesie koncepcji projekt został rozszerzony i do końca 2020 roku rozdano w Anglii ponad 2 miliony micro:bitów, na świecie sprzedano ich ponad 100 milionów.

Przepis na pierwszego micro:bita

Mikrokontroler wyposażony był w 16 bitowy układ Nordic nRF51822 z rdzeniem ARM Cortex-M0, 256 kB pamięci flash i 16 kB pamięci RAM, dwa programowalne przyciski, pięć złącz pierścieniowych, 25 padów (złącz ścieżkowych), akcelerometr, kompas, radio oraz złącza bluetooth 4.0 i microUSB do podłączenia i przesyłu danych z komputera. Najważniejszym i centralnym elementem był 25 diodowy (5 kolumn w 5 rzędach) wyświetlacz – świecący w dowolnym kolorze pod warunkiem, że będzie to kolor czerwony. Diody mogły świecić z jasnością od 0 do 9.

Wszechstronny mikrokontroler

Obok sprzętu powstała platforma microbit.org popularyzująca wykorzystanie edukacyjne układu. Wraz z rozwojem technologii przeglądarek pojawiły się na niej możliwości z zakresu projektowania układów elektronicznych opartych o micro:bita i testowania projektów w wirtualnej rzeczywistości przed ich rzeczywistym wykonaniem. Pojawiły się również możliwości programowania układu i bezpośredniego przesyłania programu napisanego w C++, MicroPythonie lub JavaScript do podłączonego micro:bita: makecode.microbit.org to adres Microsoftu znany milionom adeptów podstaw STEM. Micro:bita można również programować w Scratchu.

Co w nowej wersji?

W 2020 roku na rynku pojawiła się nowa wersja przeboju BBC poprawiona o elementy, których brak zgłaszali użytkownicy z całego świata. W stosunku do prekursorki serii nowy micro:bit (v.2) ma mocniejszy chip (32 bitowy ARM Cortex-M4), podwojoną pamięć flash i RAM, dodatkowy przycisk dotykowy, diodę sygnalizującą zasilanie, czujnik światła oraz wbudowany mikrofon (z diodą sygnałową) i głośnik. Bluetooth podniesiono do wersji 5.0, a reszta funkcji pozostała bez zmian, tak jak i łącza układu. 

Zewnętrznie płytka znacznie różni się od wcześniejszej wersji, choć rozmiar pozostał taki sam (52×43 mm) – micro:bit nadal reklamowany jest jako „komputer wielkości połowy karty kredytowej”. Zmiany nie są kosmetyczne – na pierwszy rzut oka widać podcięcia w złączach pierścieniowych (dużo łatwiej zapina się w nich „krokodylki”), metaliczne logo (dodatkowy przycisk dotykowy), a obok niego z prawej strony oznaczony otwór mikrofonu. Z tyłu układu widać zajmujący centralne miejsce głośnik – główny obiekt próśb użytkowników starszej wersji.

Dokładny opis różnic można znaleźć w wielu miejscach – polecam adres: https://learn.sparkfun.com/tutorials/getting-started-with-the-microbit?_ga=2.179348194.774432059.1603105006-264253683.1595339934

Nic tylko korzystać!

Do micro:bita zaprojektowano setki układów i płytek rozszerzających jego możliwości, występujących przeważnie z kompletem podstawowych czujników. Micro:bit rozszerzony o któryś z wielu zestawów i zabezpieczony osłoną ochronną staje się kompletnym narzędziem wyczerpującym z nawiązką treści dla szkoły podstawowej z informatyki, będąc jednocześnie doskonałym rozwiązaniem do zajęć rozszerzających lub kółek zainteresowań. I oczywiście dla #SuperKoderów. 

pastedGraphic.png

Autor: Jacek Ścibor, nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej. Trener w programie #SuperKoderzy, założyciel i administrator społeczności Superbelfrzy RP, red naczelny „IT w edukacji” (2013-2016), autor artykułów na łamach blogów, czasopism i portali edukacyjnych (edunews.pl, superbelfrzy.edu.pl, Meritum), prelegent i współorganizator merytoryczny konferencji edukacyjnych. Wieloletni pracownik Zakładu Dydaktyki Ogólnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.

27 lutego 2023
Przeczytaj też:

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!

Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę

Serdecznie zapraszamy na webinar Macieja Wojnickiego na temat sztucznej inteligencji!

STEAM pod lupą

#SuperKoderski cykl 5 warsztatów online. Witamy w świecie mikroelektroniki, mikrokontrolerów i Minecrafta

Kto ma kod do języków? Czyli nauka języków z kotem Scratchem

Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Płatkowskiej na temat wykorzystania programowania w Scratchu na lekcjach języka obcego (i nie tylko)!

Majsterkowanie JEST też dla dziewczyn!

Programowanie, okulary VR, modelowanie 3D, robotyka – to jest to co kocham i wykorzystuję w swojej pracy. W ten sposób staram się motywować uczennice i uczniów do rozwijania pasji, kreatywności, do dążenia do celu. Większość z nich jest zafascynowana nową technologią i swobodnie porusza się po cyfrowym świecie. Oczywiście, zdarzają się jednostki, które mają pewne obawy. Zwyczajnie boją się, że sobie nie poradzą, coś zepsują. Na szczęście tak bywa tylko na początku…

Ukryte zdolności pomarańczowego kota – czyli kilka rzeczy, które warto znać w Scratchu

Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Apanasewicz na temat różnych możliwości programu Scratch, o których często zapominamy lub po prostu jeszcze ich nie odkryliśmy!

Roboty, drukarki i płytki… na każdą okazję

Kiedy w 2012 roku rozpoczęłam swoją pierwszą pracę w szkole, troszkę inaczej postrzegałam edukację, inaczej pracowałam, stosowałam inne metody. Ale czułam się nieswojo – w szkole nadal pracowano tak samo jak z czasów mojej własnej edukacji. Tak jakby młodzież była ciągle taka sama, tak jakby technologia nie istniała, tak jakby w pracy nadal wykorzystywało się tylko kartkę i kalkulator.

Jak to się łączy – od biologii do robotyki i dziennikarstwa

Zacznijmy od początku… Od zawsze marzyłem o pracy w szkole. Skończyłem studia na kierunku biologia z przygotowaniem pedagogicznym i od razu podjąłem pracę w  szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Bardzo szybko zorientowałem się, że „szkolne ramy” są dla mnie zbyt ciasne.

Integrujące przestrzenie komunikacji

Wkrótce minie rok, odkąd sytuacja za wschodnią granicą zmusiła nas do wprowadzenia systemu pracy, który umożliwił uczniom i uczennicom z Ukrainy naukę. A nie tylko o naukę przecież chodziło – systemu sprzyjającego integracji z rówieśnikami z Polski, który pomagał uporać się z trudnymi doświadczeniami.

W obliczu tego wyzwania szczególnie chętnie skierowałam uwagę na dwa przedmioty – muzykę i informatykę. Zwłaszcza połączone świetnie sprawdziły się w budowaniu relacji w zespołach uczniowskich.

Roboty w edukacji SPEcjalnej

Dlaczego warto sięgać po roboty w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Temat przybliżyły niekwestionowane specjalistki – Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska podczas webinaru “Roboty do zadań SPEcjalnych”, realizowanego w ramach programu #SuperKoderzy. Zapraszamy!

Muzyka i informatyka – całkiem zgrana para

Muzyka i informatyka. Dwa zupełnie różne przedmioty, które w praktyce rzadko mają ze sobą coś wspólnego. Co jednak w sytuacji, gdy nauczanie obu daje widoczną radość uczennicom i uczniom, przekłada się na ich sukcesy, a przy okazji przynosi satysfakcję z wykonywanej przez nas pracy?

Roboty do zadań SPEcjalnych


Wykorzystanie robotów w edukacji i terapii uczniów ze SPE – w tym dzieci w spektrum autyzmu

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska opowiedzą o wykorzystaniu robotów w edukacji i terapii uczennic oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kreatywne programowanie z odrobiną prądu

Zapraszamy Was na cykl 5 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie z odrobiną prądu”. Przez pięć wtorkowych popołudni będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczennic i uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem płytek programowalnych Makey Makey. Zamienicie się w majsterkowiczów, którzy za pomocą prostych materiałów wyczarują m.in. instrumenty muzyczne czy kontrolery do gier.

Zgłoś się po darmowe materiały dla Twojej szkoły na temat telefonu zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski

Ruszyła możliwość zgłaszania się po bezpłatne materiały dla szkół dotyczące Telefonu Zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski. Razem z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę zachęcamy Was do wypełnienia specjalnego formularza zgłoszeniowego na stronie projektu. Co znajduje się w pakiecie i jak można z niego skorzystać?? Plakaty oraz specjalne wizytówki pozwolą Wam w bezpieczny […]

Scenariusze “Podstawy Scratcha” w języku ukraińskim

Regularnie docierają do nas głosy o potrzebie na nowe materiały edukacyjne w języku ukraińskim. Dlatego pomyśleliśmy o Scratchu – narzędziu, które wychodzi naprzeciw zarówno dzieciom i młodzieży z Ukrainy, ale też osobom dorosłym, które planują z nimi zajęcia. Przedstawiamy materiał, z którego możesz skorzystać już podczas wakacji lub w kolejnym roku szkolnym. O czym mowa? O tłumaczeniu scenariuszy zajęć wprowadzających podstawy języka wizualnego Scratch.