STEAM pod lupą

#SuperKoderski cykl 5 warsztatów online. Witamy w świecie mikroelektroniki, mikrokontrolerów i Minecrafta

Zapraszamy Was na cykl 5 warsztatów online pod hasłem “STEAM pod lupą”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję zapoznać się z podstawami mikroelektroniki i mikrokontrolerów! Czekają Was same ciekawe tematy – pochylimy się nad Arduino Uno oraz płytką Micro:bit, znajdziemy też czas na to, by wskoczyć do sześciennego świata Minecrafta, który w ciekawy sposób może poszerzyć ofertę edukacyjną szkoły i wzbogacić zajęcia, pozwalając realizować tematy związane ze STEAMem.

Musimy od razu zaznaczyć – to niesamowicie wciąga!

Dla kogo?

Spotkania przeznaczone są dla nauczycielek i nauczycieli, którzy: 

  1. wzięli udział przynajmniej w jednej ścieżce programu #SuperKoderzy; 
  2. nie uczestniczyli w organizowanych przez nas warsztatach z cyklu“Kreatywne programowanie”; 
  3. zobowiązują się do udziału w całym cyklu zajęć;
  1. Posiadają konto Office 365. Każdy nauczyciel posiadający takie konto w szkolnej domenie, może zalogować się 25 razy w Minecraft Education. Wymagane jest aby podczas szkolenia uczestnik miał dostępne co najmniej 2-3 logowania, aby móc w nim uczestniczyć (WARUNEK KONIECZNY) .
  2. Posiadają zestaw oparty na Arduino UNO z płytką prototypową, kolorowymi diodami i podstawowym kompletem czujników (w różnych zestawach mogą być różne) z kablem łączącym USB (WARUNEK KONIECZNY) 
  3. oraz posiadają min. jednego BBC Micro:bita z kablem łączącym mikro USB (WARUNEK KONIECZNY).

Gdzie i kiedy?

Nasz cykl warsztatów to nauka przez działanie – bądź na to gotowa/gotowy! 

Spotkania będą odbywały się na platformie Teams lub Zoom w godzinach 17.00-20.00  w środy:

01.03.2023

08.03.2023

15.03.2023

22.03.2023

29.03.2023

Na zakończenie cyklu możesz otrzymać zaświadczenie uczestnictwa w wersji elektronicznej. 

Ramowy program warsztatów:

  • Arduino UNO cz. 1: rodzaje, zasada działania, wejścia-wyjścia, połączenia, zastosowania, prototypowanie online (Tinkercad) i testowanie układów zbudowanych fizycznie z podstawowymi odbiornikami, przekaźnikami czy czujnikami. 
  • Arduino UNO cz. 2: budowa i oprogramowywanie podstawowych układów pomocnych przy obsłudze „inteligentnego domu”: czujnik odległości, ruchu, czujnik światła, potencjometr, czujnik temperatury, wyświetlacz, diody sygnalizacyjne, dioda RGB, silnik, serwomechanizm, głośnik piezo itp. 
  • Minecraft Education cz. 1 – zasady instalacji, logowania i działania uniwersum ME, podstawowe wiadomości i umiejętności poruszania się, wczytywanie i wykorzystanie światów z biblioteki i z zewnętrznych plików. Szkoła z Minecraft Education. Metodyka pracy z ME.  
  • Minecraft Education cz. 2 –  jako środowisko sprzyjające STEAMowego uczenia się – wykorzystanie dostępnych mechanizmów pozwalających budować proste obwody, budowanie i tworzenie wykorzystujące zasoby z elementami matematyki a także programowanie w Minecraft.  
  • Micro:bit ponad standard – wykorzystanie micro:bita z czujnikami zewnętrznymi, wykorzystanie radia, kompasu, etc., zestawy rozszerzające: prezentacja i wykorzystanie w szkole. 

Rejestracja: 

UWAGA: Liczba miejsc: max. 40 (decyduje kolejność zgłoszeń). Wymagana jest obecność na wszystkich spotkaniach. 

  1. Wypełnij FORMULARZ ZGŁOSZENIA: https://forms.gle/ew59bRUFKdp5vS3R7 
  2. Wypełnij, podpisz i prześlij skan/ zdjęcie “Zgody na wykorzystanie wizerunku – dorosły” <do pobrania TUTAJ> na adres e-mail: info@superkoderzy.pl.>
pastedGraphic.png

Warsztaty poprowadzą: 

Joanna Apanasewicz – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Piastów Śląskich w Chrząstawie Wielkiej. Trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, Superbelferka. W 2018r. wpisana na Listę 100 osób mających wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych w Polsce. Autorka publikacji i scenariuszy wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz programowania w klasach młodszych. Jest zwolenniczką nauki przez działanie. Wdraża lekcje o charakterze STEAMowym. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu przedmiotów z otoczenia. Prowadzi blogi maliprogramisci.blogspot.com oraz apanaski.blogspot.com.

Jacek Ścibor – nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej k. Wrocławia, popularyzator zastosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu, założyciel i administrator społeczności sieciowej Superbelfrzy RP, wyróżniony tytułem „Przyjaciel Szkoły 2018” przez Kapitułę konkursu Nauczyciel Roku GN, wyróżniony umieszczeniem na „Liście 100” Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w 2017r., red naczelny „IT w edukacji” (2013-2016), autor artykułów na łamach blogów, czasopism i portali edukacyjnych (edunews.pl, superbelfrzy.edu.pl, Meritum, IT w edukacji), prelegent i współorganizator merytoryczny konferencji edukacyjnych, m.in. EduMoc Online, Inspir@cje, Inspir@cje Wczesnoszkolne. Wieloletni pracownik Zakładu Dydaktyki Ogólnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.

21 lutego 2023
Przeczytaj też:

Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar

Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.

Polecamy webinar Dział@my dla klimatu

Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…

Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar

Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]

Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem

Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!

Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę

Serdecznie zapraszamy na webinar Macieja Wojnickiego na temat sztucznej inteligencji!

Projekt BBC micro:bit

Zapowiedziana w 2015 , a na rynek wprowadzona w 2016 roku – mowa o płytce mikrokontrolera dla szkół BBC micro:bit. To BBC w ramach kampanii „Make It Digital” obiecało dostarczenie do brytyjskich szkół miliona takich mikrokontrolerów. Co było dalej?

Kto ma kod do języków? Czyli nauka języków z kotem Scratchem

Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Płatkowskiej na temat wykorzystania programowania w Scratchu na lekcjach języka obcego (i nie tylko)!

Majsterkowanie JEST też dla dziewczyn!

Programowanie, okulary VR, modelowanie 3D, robotyka – to jest to co kocham i wykorzystuję w swojej pracy. W ten sposób staram się motywować uczennice i uczniów do rozwijania pasji, kreatywności, do dążenia do celu. Większość z nich jest zafascynowana nową technologią i swobodnie porusza się po cyfrowym świecie. Oczywiście, zdarzają się jednostki, które mają pewne obawy. Zwyczajnie boją się, że sobie nie poradzą, coś zepsują. Na szczęście tak bywa tylko na początku…

Ukryte zdolności pomarańczowego kota – czyli kilka rzeczy, które warto znać w Scratchu

Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Apanasewicz na temat różnych możliwości programu Scratch, o których często zapominamy lub po prostu jeszcze ich nie odkryliśmy!

Roboty, drukarki i płytki… na każdą okazję

Kiedy w 2012 roku rozpoczęłam swoją pierwszą pracę w szkole, troszkę inaczej postrzegałam edukację, inaczej pracowałam, stosowałam inne metody. Ale czułam się nieswojo – w szkole nadal pracowano tak samo jak z czasów mojej własnej edukacji. Tak jakby młodzież była ciągle taka sama, tak jakby technologia nie istniała, tak jakby w pracy nadal wykorzystywało się tylko kartkę i kalkulator.

Jak to się łączy – od biologii do robotyki i dziennikarstwa

Zacznijmy od początku… Od zawsze marzyłem o pracy w szkole. Skończyłem studia na kierunku biologia z przygotowaniem pedagogicznym i od razu podjąłem pracę w  szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Bardzo szybko zorientowałem się, że „szkolne ramy” są dla mnie zbyt ciasne.

Integrujące przestrzenie komunikacji

Wkrótce minie rok, odkąd sytuacja za wschodnią granicą zmusiła nas do wprowadzenia systemu pracy, który umożliwił uczniom i uczennicom z Ukrainy naukę. A nie tylko o naukę przecież chodziło – systemu sprzyjającego integracji z rówieśnikami z Polski, który pomagał uporać się z trudnymi doświadczeniami.

W obliczu tego wyzwania szczególnie chętnie skierowałam uwagę na dwa przedmioty – muzykę i informatykę. Zwłaszcza połączone świetnie sprawdziły się w budowaniu relacji w zespołach uczniowskich.

Roboty w edukacji SPEcjalnej

Dlaczego warto sięgać po roboty w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Temat przybliżyły niekwestionowane specjalistki – Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska podczas webinaru “Roboty do zadań SPEcjalnych”, realizowanego w ramach programu #SuperKoderzy. Zapraszamy!

Muzyka i informatyka – całkiem zgrana para

Muzyka i informatyka. Dwa zupełnie różne przedmioty, które w praktyce rzadko mają ze sobą coś wspólnego. Co jednak w sytuacji, gdy nauczanie obu daje widoczną radość uczennicom i uczniom, przekłada się na ich sukcesy, a przy okazji przynosi satysfakcję z wykonywanej przez nas pracy?