SuperKoderzy w edukacji zdalnej

W ostatnich miesiącach musieliśmy całkowicie przeorganizować swój warsztat pracy nauczyciela. Jak powszechnie wiadomo było to spowodowane sytuacją epidemiologiczną, która dotknęła wiele państw, w tym również Polskę. Tak naprawdę z początkiem wiosny 2020 roku z dnia na dzień wydano komunikat, że przechodzimy na naukę zdalną. Było to ogromnym zaskoczeniem i wielu edukatorów stanęło przed nie lada wyzwaniem. Jak wtedy wyglądała nasza szkolna rzeczywistość? Mnóstwo szkoleń, konieczność wyboru platformy edukacyjnej do pracy z uczniami, przeanalizowanie i dostosowanie planów nauczania oraz przedmiotowych systemów oceniania do nowych warunków nauki.

Nam, czyli nauczycielom #SuperKoderów, było dużo łatwiej. Dzięki wieloletnim doświadczeniom oraz wzajemnej współpracy dość szybko udało nam się nawiązać relacje z uczniami i kontynuować podjęte wcześniej działania z zakresu programowania. Wielu z nas terminowo zakończyło realizowane ścieżki edukacyjne w ramach programu #SuperKoderzy. Satysfakcja była na tyle duża, że bez zastanowienia złożyliśmy wnioski o możliwość udziału w programie kolejny raz. Pierwszy miesiąc nauki w nowym roku szkolnym dobrze rokował. Przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa sanitarnego, rozpoczęliśmy kolejną przygodę z programowaniem. Szkoły przygotowały się do realizacji różnorodnych ścieżek edukacyjnych, między innymi Odkrywcy Świata, Robomatematycy, Majsterkowicze, Odkrywcy Fizyki, czy Cyfrowi DJe. Udało się sprawnie zamówić pomoce edukacyjne, które do większości szkół dotarły przed ich kolejnym zamknięciem. Z relacji #SuperKoderów wynika, że stacjonarnie rozpoczęły się również pierwsze zajęcia. To ważne, ponieważ mogliśmy spokojnie stworzyć grupy, przekazać informacje o zajęciach programowania z wybranej ścieżki zainteresowanym uczniom. Formalności, choć mało interesujące i rozwijające, są jednak ważne i od tego wszystko się zaczyna. Szkolni pasjonaci programowania bardzo szybko zasilili szeregi #SuperKoderów i zapoznali się z tematyką i terminarzem programu na bieżący rok szkolny. Kiedy wszystko zostało „dopięte na ostatni guzik”, kolejna wiadomość o przejściu na naukę zdalną. Tym razem przyjęliśmy ją z wielkim spokojem, ponieważ każdy z nas był przygotowany na taki scenariusz. Przecież zdalnie też można programować i to jak ciekawie…

Podpis: fot. Monika Gnutek

Platformy edukacyjne takie jak Zoom czy Teams to dla nas i naszych młodych programistów codzienność. Do tego konta na https://scratch.mit.edu/]scratch.mit.edu, dostęp do materiałów edukacyjnych online oraz pomocy dydaktycznych, kreatywność i chęć do pracy równa się programistyczny sukces. Oczywiście nie wszystkie zagadnienia zaproponowane przez twórców i koordynatorów programu #SuperKoderzy możemy realizować niezmiennie od początku do końca, niektóre lekcje wymagają zmian i modyfikacji, by móc je realizować online. Ale kto, jak nie my, poradzi sobie z tym zadaniem. Większość lekcji możemy przenieść do wirtualnej rzeczywistości.

Czego tak naprawdę potrzebujemy? Internetu, komputera lub dowolnego urządzenia mobilnego i zachęty, a o to już zadbali twórcy programu. To dobry moment na rozwinięcie kompetencji cyfrowych i umiejętności poszukiwania nowych rozwiązań oraz wykorzystania nowoczesnych technologii i narzędzi TIK tak ważnych przecież w XXI wieku. Okazuje się, że superkoderskie dzieciaki są naprawdę SUPER i w ramach programu powstaje wiele ciekawych i innowacyjnych gier oraz projektów. Będąc w tak zaszczytnym gronie wszyscy stanęliśmy na wysokości zadania i swoją pracą, pomysłami na lekcje i zaangażowaniem, chcemy inspirować innych edukatorów i pokazać im, że nauka zdalna wcale nie jest taka straszna. Analizując relacje z realizowanych działań, nasuwa się ważny wniosek, że mimo pandemii świetnie dajemy radę, nasi uczniowie są naprawdę ambitni i ciekawi nowych wyzwań, które chętnie podejmują. Czy czekamy na „odwilż”pandemii? Hmm… z utęsknieniem, bo nie ma to jak dzielić się pomysłami, współpracować i doświadczać na własnej skórze wyników wspólnej pracy. Póki co działamy dalej w formule zdalnej…

***

Notka o autorce: Iwona Szyszkowska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej im. 24 lutego 1863 r. w Małogoszczu (woj. świętokrzyskie). Opiekuje się realizacją programu #SuperKoderzy w swojej szkole.

25 stycznia 2021
Przeczytaj też:

Druk 3D, matematyka i roboty, czyli historia o kreatywnych dzieciakach z Ludziska

To program, który w Szkole Podstawowej w Ludzisku ma niekrótką historię. Nie ma Dziecka, nie ma Rodzica, nie ma Nauczyciela, który nie wiedziałby, kim są SuperKoderzy z Ludziska. A kim są? O tym właśnie jest ta historia – o młodych ludziach pełnych pasji i zaangażowania. Historia o dzieciach otwartych na nowości, otwartych na pomysły swoich kolegów. Ale przede wszystkim o dzieciach, które projektują, realizują swoje kreatywne pomysły i zarażają pasją do matematyki oraz informatyki innych uczniów.

Obejrzyj webinar “Jak połączyć ze sobą roboty Photon, Scratcha i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM”!

Roboty i programowanie zestawione z pięknem wzorów ukrytych w naturze? To połączenie, które zapowiada wiele emocjonujących doświadczeń. Taki właśnie jest webinar poprowadzony przez Małgorzatę Rabendę. Te STEAM-owe zajęcia online wprowadzą Cię w świat przyrody, matematyki i kodu, a zwieńczone zostaną zagadnieniami z zakresu inżynierii i architektury. Podczas 90 minut odkryjesz potencjał takiego sposobu pracy zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi, a przy tym zaczerpniesz świeżych pomysłów na cykl wciągających zajęć z Twoją klasą.

Obejrzyj webinar “Jak nowocześnie uczyć historii”!

Lubimy opowiadać historie i lubimy ich słuchać! Człowiek szuka różnych form przekazywania opowieści – od słowa pisanego i mówionego przez muzykę, film, obraz czy gry – planszowe i komputerowe. Z przyjemnością zanurza się w coraz to nowych historiach, ale też chętnie formułuje własne, od codziennych relacji z przebiegu dnia po tworzenie rodzinnych legend czy relacje wydarzeń, w których uczestniczył.

Fizyka da się LUBIĆ!

Co zrobić, by fizyka była ciekawa? Według mnie należy pozwolić uczniom i uczennicom badać zjawiska zachodzące w otaczającym nas świecie oraz wzbudzić w nich chęć do przeprowadzania eksperymentów. Jednocześnie musimy pozwolić popełniać im błędy – przecież nie zawsze wszystko się udaje!
Najprościej pisząc, zajęcia z fizyki to przygoda z doświadczeniami w roli głównej. W szkole w Serbach mamy o tyle łatwiej, że od września 2021 r. realizujemy ścieżkę „Odkrywcy fizyki” w ramach programu Fundacji Orange pt. „#SuperKoderzy”, dzięki której zostaliśmy wyposażeni w niezbędne pomoce naukowe.

Zapraszamy na webinar: Jak połączyć i ze sobą roboty Photon, Scratch i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Małgorzata Rabenda zaprosi Cię do fascynującego świata programowania, robotów i projektowania 3D. A wszystko to przeplecione pięknem wzorów, biomimikry i architektury. Niezwykłe połączenie? Zestawianie ze sobą podczas jednych zajęć różnych obszarów wiedzy, pozornie zupełnie od siebie odległych, uruchamia zupełnie nowe możliwości – zarówno w kwestii nieoczywistego przebiegu spotkania, jak i rozwijania zainteresowań i odkrywania talentów jego uczestniczek i uczestników. Weź udział w spotkaniu, podczas którego przekonasz się, dlaczego i w jaki sposób planować swoje lekcje w duchu metodologii STEAM, a przy tym zaczerpnij świeżych i oryginalnych pomysłów na pierwsze takie zajęcia. Niezależnie od przedmiotu, którego uczysz.

Edukacja cyfrowa z Fundacją Orange – poznaj MegaMisję i #SuperKoderów

Fundacja Orange już kolejny rok zaprasza szkoły podstawowe do udziału w bezpłatnych programach edukacyjnych, dzięki którym dzieci i młodzież z całej Polski mogą rozwijać kompetencje cyfrowe. Ale nie tylko – to dla nich okazja do poznawania świata, odkrywania własnych zainteresowań, rozwijania kreatywności oraz logicznego myślenia. O czym mowa? Poznaj MegaMisję i #SuperKoderów.

Wyobraźnia i programowanie, czyli nowa ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie”

Któż z nas nie marzył o tym, by cofnąć się w czasie i przeżyć dobre chwile jeszcze raz lub uczestniczyć w ważnych wydarzeniach i móc skonfrontować posiadaną wiedzę z rzeczywistością. Ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie” przeznaczona dla klas V – jest właśnie taką próbą – połączenia wyobraźni, marzeń z nauką programowania w Scratchu, obsługą mB-botów i tworzeniem mini gier – w których wykorzystać będzie można nabytą wiedzę.

Zapraszamy na webinar: Jak nowocześnie uczyć historii?

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Alina Idzikowska opowiadać będzie o… nowoczesnym nauczaniu i uniwersalnych narzędziach, które sprzyjają motywacji i skutecznemu zapamiętywaniu informacji. Nie zamierzamy jednak opierać się na ogólnych hasłach – przeciwnie, prowadząca pokaże na przykładzie lekcji historii, jak planować zajęcia z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, by zaangażowały całą klasę.

Super przygoda z #SuperKoderami

Kilka lat temu dyrektor szkoły, w której uczę, podrzucił mi ulotkę z logo Fundacji Orange. „Zobacz… Może byśmy w to weszli?” – powiedział. Podjąłem wyzwanie i tak zaczęła się przygoda z #SuperKoderami, która trwa już cztery lata.

Twórcze przemiany zwykłych przedmiotów, czyli warsztaty z FabLab powered by Orange

Zapraszamy dzieci i młodzież na ferie z warsztatami online organizowanymi przez FabLab powered by Orange! Uczestnicy zajęć będą mogli z codziennych przedmiotów zbudować niecodzienne projekty,

Odkrywanie i eksperymentowanie, czyli drukarka 3D w szkole

Webinar “Drukarka 3D w szkole – jak to ugryźć?” to pigułka wiedzy o technicznych, metodycznych i wychowawczych aspektach tej technologii w szkole. Sebastian Pontus, metodyk i pasjonat wykorzystania robotyki, programowania i druku 3D w edukacji, opowiada o najważniejszych kwestiach odnośnie obsługi i wykorzystania tego fascynującego urządzenia do pracy z uczniami.

Matematyka 3D z #SuperKoderami

Jako nauczyciel matematyki mam duży problem z tym, aby moi uczniowie mieli szansę na stosowanie kształconych umiejętności w sytuacjach konkretnych. Młodzież ma teraz ogromny problem z działami matematyki, w których wymagana jest wyobraźnia, np. ze stereometrią.

Programuj lekcje z języków obcych i fizyki z LOFI Robot

Nauka programowania z LOFI Robot to przygoda z pogranicza mechaniki, elektroniki, fizyki i programowania. Wiedzą o tym dobrze uczestnicy ścieżki Majsterkowicze 2.0 i Konstruktorzy gier. Dla tych, którzy chcieliby wykorzystać więcej możliwości aplikacji LOFI Blocks lub zdobyć wyobrażenie o tym, co LOFI Roboty potrafią – zapraszamy do obejrzenia webinaru Pawła Brokla.

Twórcze zespoły młodych programistów

Programowanie robotów to zajęcie, wokół którego uczniowie naturalnie budują zespół. Daje im to szansę na wspólną naukę i zabawę, a czasem na konflikt i szukanie rozwiązań. Program #SuperKoderzy otwiera możliwość zdobywania cennej umiejętności działania wspólnie i osiągania przez to radości i satysfakcji – opowiada Ewa Daniluk z Katolickiej Szkoły Podstawowej w Warszawie.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne – edycja 2”

Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit””, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków.

Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y

Zapraszamy Was na cykl 4 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y”. Przez cztery sobotnie przedpołudnia będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji oraz micro:bitów.

Krótkie spięcie z LOFI Robot”. Zapraszamy na webinar 2.12!

Zapraszamy Was na webinar online pt.: ”Krótkie spięcie z LOFI Robot”, który odbędzie się w czwartek 2.12.21. Spotkanie przeznaczone jest dla nauczycieli, którzy uczestniczyli przynajmniej w jednej ścieżce programu #SuperKoderzy, nie tylko dla osób pracujących z zestawami LOFI Robot. To doskonała okazja, by poznać nowe możliwości LOFI robota, nie omawiane wcześniej na szkoleniach ze ścieżki Majsterkowicze 2.0!

Zgłoś się do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do nowego programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit”. Będzie on organizowany we współpracy z firmą LOFI, której trenerzy będą uczyć budowania kartonowych robotów i programowania ich przez płytki Micro:Bit!

Zakwalifikowani do programu “Programowanie – ekologia na co dzień”

Drogie #SuperKoderki, Drodzy #SuperKoderzy
Jest nam miło poinformować o rozstrzygnięciu naboru do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”, który realizujemy z Photonami!
Oto lista 15 wybranych szkół – serdecznie gratulujemy!

Aplikuj do programu na temat ekologii – z Photonem!

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach Programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do programu grantowego „Programowanie – ekologia naco dzień”. Przygotowaliśmy dla Was bardzo ciekawe scenariusze lekcji, podczas których robot Photon pomoże uczniom zrozumieć różne zagadnienia związane z ekologią, jak recykling, oszczędzanie prądu czy budowanie pojazdów przyszłości. Zajęcia mają za zadanie wprowadzić uczniów w programowanie robota Photon, a równocześnie […]