Twórcze zespoły młodych programistów

Programowanie robotów to zajęcie, wokół którego uczniowie naturalnie budują zespół. Daje im to szansę na wspólną naukę i zabawę, a czasem na konflikt i szukanie rozwiązań. Program #SuperKoderzy otwiera możliwość zdobywania cennej umiejętności działania wspólnie i osiągania przez to radości i satysfakcji – opowiada Ewa Daniluk z Katolickiej Szkoły Podstawowej w Warszawie.

O możliwości wzięcia udziału w grantowym projekcie Fundacji Orange #SuperKoderzy dowiedziałam się z internetu. Szybka decyzja, bo czasu na zgłoszenie i złożenie dokumentów zostało mało.

Kwiecień 2020 r.

W szkole trwają lekcje on-line. Pytanie do klasy 6:

– Czy chcielibyście mi pomóc dostać się do #Superkoderów?

– Tak, pomożemy!

Ja wypełniam zgłoszenie, czteroosobowa grupa szóstoklasistów bierze na siebie przygotowanie zaproszenia #Superkoderów do naszej szkoły. Powstaje bardzo fajny film, dzięki któremu zostajemy zakwalifikowani do projektu. Wybrana: Robomatematycy. W sierpniu razem z innymi nauczycielami z całej Polski uczestniczę w szkoleniu. Składamy roboty – mBoty, poznajemy ich możliwości i dostajemy ciekawe podpowiedzi, jak warto pracować z dzieciakami, co się sprawdza. 

Wrzesień 2020 r.

Chętnych do udziału w kółku jest sporo. Zaczynamy! Pierwsze zajęcia jeszcze stacjonarnie w szkole.  Uczniowie logują się na swoje konta w Scratch-u. Poznają również nową platformę mBlock, na której wykonują pierwsze zadania matematyczne, przygotowując się do stworzenia matematycznej gry planszowej z wykorzystaniem robotów mBot. Nawet dajemy radę złożyć zakupione w ramach grantu mBoty. Zajęcia te budzą ogromne emocje: gdzie podłączyć ten kabelek? Hej, koło nam odpadło! Zobaczcie, oni już kończą, weźmy się do pracy! Robot będzie działał, czy nie? Pojedzie, czy nie pojedzie? Uff, udało się! Roboty ruszyły.

Listopad 2020 r. 

I znowu jesteśmy na zdalnym nauczaniu. 

– Dzień dobry, przepraszam za spóźnienie, ale musiałem z psem przed dom wyjść!

– Dzień dobry, przepraszam za spóźnienie, ale właśnie obiad z restauracji do nas dojechał!

–  Dzień dobry, przepraszam za spóźnienie, wyszłam po lekcjach na chwilę na dwór i zapomniałam!

Na cotygodniowe środowe popołudnia z #Superkoderami stawiają się uczniowie w trochę okrojonym składzie (niektórzy rodzice ograniczali uczniom dodatkowy czas spędzany przed monitorem), ale nadal jest nas sporo. Platforma Teams jest naszym sprzymierzeńcem, pojawia się nowa funkcja breakout rooms (pokoje spotkań). Młodzież chętnie z tej możliwości korzysta. Każda grupa trafia do oddzielnego pokoju, udostępniają sobie wykonywany projekt, pracują wspólnie i starają podchodzić do sprawy bardzo odpowiedzialnie. Nie oznacza to, że wszystko wychodzi świetnie. Zdarza się, że mają odmienne zdania, trudno im osiągnąć kompromis i trzeba wesprzeć ich w dojściu do porozumienia.

 Zabrałam ze szkoły mBoty z myślą, że może spróbuję je wykorzystać on-line. Wypróbowaliśmy wspólnie. Dodatkowy laptop, chętne osoby po przejęciu kontroli nad pulpitem nauczyciela były w stanie sterować robotem zdalnie  i kamerka, która pokazywała, co robot wykonuje. To było ciekawe doświadczenie. 

Październik 2021 r.

Ostatnie zajęcia mogliśmy zorganizowaliśmyć dopiero na początku października. Drużyny rozwiązywały zadania przygotowane w mBlocku, po udzieleniu poprawnej odpowiedzi robot reagował dźwiękiem lub światłem, a uczniowie odpowiednio sterując, przesuwali mBota na kolejne pola gry. Kto pierwszy dotarł do pola META, wygrywał. Oj, było dużo emocji ☺

Superkoderskie kółko podobało się i w podobnym składzie kontynuujemy zajęcia w tym roku. Zostaniemy teraz Mistrzami Internetu i stworzymy swoje strony. 

Podczas zajęć uczniowie mądrze wykorzystywali czas przed komputerem, ucząc się współpracy i odpowiedzialności oraz rozwiązywania konflitów wynikających z różnicy zdań. No i to uczucie radości, gdy wszysko wychodzi. Pracowali w zespołach mieszanych, przeważnie trzyosobowych. Dziewczynki (chociaż były tylko dwie) chętnie współpracowały z chłopcami. Spotkania on-line dały możliwość kontaktowania się z kolegami z innej klasy, wspólnej rozmowy czy żartów, które mogli kontynuować po zakończeniu zajęć na kółku superkoderskim, bo nikt nie musiał wracać do domu… 😉

Dla mnie udział w #Superkoderach był doskonałą lekcją zarządzania (grupami, które działają wirtualnie) i pomysłowości (jak wykorzystać robota on-line). Z ogromną przyjemnością obserwowałam uczniów, którzy samodzielnie przygotowywali zgłoszenia do projektu, którym chciało się myśleć i działać. Ważne, żeby stworzyć im taką możliwość.

Ewa Daniluk – nauczyciel informatyki w Szkoły Katolickiej Sodalicji Mariańskich w Warszawie. Realizowała z uczniami w poprzedniej edycji ścieżkę Robomatematycy, a w tym roku – ścieżkę Mistrzowie Internetu.

15 grudnia 2021
Przeczytaj też:

Twórcze przemiany zwykłych przedmiotów, czyli warsztaty z FabLab powered by Orange

Zapraszamy dzieci i młodzież na ferie z warsztatami online organizowanymi przez FabLab powered by Orange! Uczestnicy zajęć będą mogli z codziennych przedmiotów zbudować niecodzienne projekty,

Odkrywanie i eksperymentowanie, czyli drukarka 3D w szkole

Webinar “Drukarka 3D w szkole – jak to ugryźć?” to pigułka wiedzy o technicznych, metodycznych i wychowawczych aspektach tej technologii w szkole. Sebastian Pontus, metodyk i pasjonat wykorzystania robotyki, programowania i druku 3D w edukacji, opowiada o najważniejszych kwestiach odnośnie obsługi i wykorzystania tego fascynującego urządzenia do pracy z uczniami.

Matematyka 3D z #SuperKoderami

Jako nauczyciel matematyki mam duży problem z tym, aby moi uczniowie mieli szansę na stosowanie kształconych umiejętności w sytuacjach konkretnych. Młodzież ma teraz ogromny problem z działami matematyki, w których wymagana jest wyobraźnia, np. ze stereometrią.

Programuj lekcje z języków obcych i fizyki z LOFI Robot

Nauka programowania z LOFI Robot to przygoda z pogranicza mechaniki, elektroniki, fizyki i programowania. Wiedzą o tym dobrze uczestnicy ścieżki Majsterkowicze 2.0 i Konstruktorzy gier. Dla tych, którzy chcieliby wykorzystać więcej możliwości aplikacji LOFI Blocks lub zdobyć wyobrażenie o tym, co LOFI Roboty potrafią – zapraszamy do obejrzenia webinaru Pawła Brokla.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne – edycja 2”

Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit””, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków.

Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y

Zapraszamy Was na cykl 4 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y”. Przez cztery sobotnie przedpołudnia będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji oraz micro:bitów.

Krótkie spięcie z LOFI Robot”. Zapraszamy na webinar 2.12!

Zapraszamy Was na webinar online pt.: ”Krótkie spięcie z LOFI Robot”, który odbędzie się w czwartek 2.12.21. Spotkanie przeznaczone jest dla nauczycieli, którzy uczestniczyli przynajmniej w jednej ścieżce programu #SuperKoderzy, nie tylko dla osób pracujących z zestawami LOFI Robot. To doskonała okazja, by poznać nowe możliwości LOFI robota, nie omawiane wcześniej na szkoleniach ze ścieżki Majsterkowicze 2.0!

Zgłoś się do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit”

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do nowego programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit”. Będzie on organizowany we współpracy z firmą LOFI, której trenerzy będą uczyć budowania kartonowych robotów i programowania ich przez płytki Micro:Bit!

Zakwalifikowani do programu “Programowanie – ekologia na co dzień”

Drogie #SuperKoderki, Drodzy #SuperKoderzy
Jest nam miło poinformować o rozstrzygnięciu naboru do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”, który realizujemy z Photonami!
Oto lista 15 wybranych szkół – serdecznie gratulujemy!

Aplikuj do programu na temat ekologii – z Photonem!

Zachęcamy szkoły biorące udział we wszystkich dotychczasowych edycjach Programu #SuperKoderzy do zgłoszenia się do programu grantowego „Programowanie – ekologia naco dzień”. Przygotowaliśmy dla Was bardzo ciekawe scenariusze lekcji, podczas których robot Photon pomoże uczniom zrozumieć różne zagadnienia związane z ekologią, jak recykling, oszczędzanie prądu czy budowanie pojazdów przyszłości. Zajęcia mają za zadanie wprowadzić uczniów w programowanie robota Photon, a równocześnie […]

Wkrótce nowa ścieżka historyczna!

W tym roku chcemy zaproponować kolejną nowość dla #SuperKoderek i #SuperKoderów, którzy lubią podróże w czasie! Scenariusze poszczególnych lekcji nowej ścieżki historycznej właśnie powstają. Ścieżka przeznaczone będzie głównie dla klas V. Oprzemy się w niej na zagadnieniach związanych z historią Polski – od pierwszych Słowian do Wielkiej Wojny z Zakonem Krzyżackim i jej punktu kulminacyjnego […]

Historyczne wędrówki z # SuperKoderami

Kodowanie na historii? Oczywiście, to możliwe, a nawet można naprawdę sporo ciekawych działań zaplanować. Uczniowie klas IV Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Lipnie brali udział w programie edukacyjnym #SuperKoderzy Fundacji Orange.  Wykorzystując nowe technologie, realizowali ścieżkę „Poszukiwacze Skarbów”, dzięki której mieli możliwość odbycia historycznej wędrówki po średniowiecznej Polsce Piastów. Zajęcia z #SuperKoderami […]

Jak radzą sobie #SuperKoderzy zdalnie?

Realizacja programu #SuperKoderzy zdalnie to duże wyzwanie dla nauczycieli i uczniów. Jak zorganizować zajęcia w trybie online? Jak pokonać bariery techniczne i sprzętowe? Jak zadbać o motywację uczniów i własną? Te pytania zadaliśmy liderkom i liderom #SuperKoderów. Zachęcamy do obejrzenia krótkich wywiadów i przeczytania wskazówek, z jakich programów warto według nich korzystać w czasie nauki […]

#SuperKoderski warsztat z Makey-Makey

Zachęcamy do obejrzeniu cyklu 4 szkoleń online pt. „Makey-Makey, czyli pomysł na STEAM w szkole”, zrealizowanych dla nauczycieli ze szkół biorących udział w programie #SuperKoderzy Fundacji Orange.


O pasji, educhceniu i dzieleniu się

Oglądałem ostatnio film z Hugh Grantem na jednym z tryliona kanałów satelitarnych. Oczywiście oglądałem dlatego, że ten popularny aktor grał w nim nauczyciela. Dopadło mnie to, co ludycznie wśród przedmieść, wsi i przysiółków nazywa się „zboczeniem zawodowym” – wszystkie moje zmysły wyostrzone były na teksty i sytuacje związane z nauczycielstwem omijając zgrabnie resztę filmu.

SuperKoderzy z Janikowa kontra nauczanie zdalne

W czerwcu 2020 uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Janikowie dowiedzieli się, że zakwalifikowali się do kolejnej edycji programu #SuperKoderzy. Informacja ta przyniosła dużo radości i pozytywnych emocji w społeczności szkolnej i wpłynęła na motywację uczniów, bowiem mieli oni duży udział w wyborze ścieżki edukacyjnej i wspólnie z nauczycielem przygotowali film na konkurs. Stary rok szkolny zakończono z myślą, że w nowym roku czeka wszystkich nowa przygoda, pełna wyzwań i nowych możliwości…

SuperKoderzy w edukacji zdalnej

W ostatnich miesiącach musieliśmy całkowicie przeorganizować swój warsztat pracy nauczyciela. Jak powszechnie wiadomo było to spowodowane sytuacją epidemiologiczną, która dotknęła wiele państw, w tym również Polskę. Tak naprawdę z początkiem wiosny 2020 roku z dnia na dzień wydano komunikat, że przechodzimy na naukę zdalną. Było to ogromnym zaskoczeniem i wielu edukatorów stanęło przed nie lada wyzwaniem. Jak wtedy wyglądała nasza szkolna rzeczywistość? Mnóstwo szkoleń, konieczność wyboru platformy edukacyjnej do pracy z uczniami, przeanalizowanie i dostosowanie planów nauczania oraz przedmiotowych systemów oceniania do nowych warunków nauki.

Mikro:bitowcy z Wesołej – jak okiełznać Pythona przy pomocy Malinki

Obecny rok szkolny rozpoczął się dla uczniów klas 4-8 zainteresowanych programowaniem z wielkim hukiem. Już bowiem pod koniec czerwca, wiedzieli oni, iż Dwujęzycznej Szkole Podstawowej nr 1 w Warszawie udało się dołączyć do programu #SuperKoderzy Fundacji Orange.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne”

Drodzy #SuperKoderzy,Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego – #SuperKoderowe kółka programistyczne”, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków. O wynikach zdecydowała kolejność zgłoszeń. Szkoły zakwalifikowane do programu:Prywatna Szkoła Podstawowa nr 6 w BiałymstokuSzkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Błażowej DolnejSzkoła Podstawowa nr 1 im. E. […]

Zakwalifikowani do programu “Programowanie – ekologia na co dzień”

Drodzy #SuperKoderzy, Jest nam miło poinformować o rozstrzygnięciu naboru do programu grantowego „Programowanie – ekologia na co dzień”, który realizujemy wspólnie z nowymi robotami w naszym programie – z Photonami! Otrzymaliśmy tak dużo zgłoszeń, że po konsultacji postanowiliśmy przyznać dodatkowe 15 grantów, więc w sumie mamy ich 30. W związku z tym zmianie ulega zapis […]