Twórcze zespoły młodych programistów

Programowanie robotów to zajęcie, wokół którego uczniowie naturalnie budują zespół. Daje im to szansę na wspólną naukę i zabawę, a czasem na konflikt i szukanie rozwiązań. Program #SuperKoderzy otwiera możliwość zdobywania cennej umiejętności działania wspólnie i osiągania przez to radości i satysfakcji – opowiada Ewa Daniluk z Katolickiej Szkoły Podstawowej w Warszawie.

O możliwości wzięcia udziału w grantowym projekcie Fundacji Orange #SuperKoderzy dowiedziałam się z internetu. Szybka decyzja, bo czasu na zgłoszenie i złożenie dokumentów zostało mało.

Kwiecień 2020 r.

W szkole trwają lekcje on-line. Pytanie do klasy 6:

– Czy chcielibyście mi pomóc dostać się do #Superkoderów?

– Tak, pomożemy!

Ja wypełniam zgłoszenie, czteroosobowa grupa szóstoklasistów bierze na siebie przygotowanie zaproszenia #Superkoderów do naszej szkoły. Powstaje bardzo fajny film, dzięki któremu zostajemy zakwalifikowani do projektu. Wybrana: Robomatematycy. W sierpniu razem z innymi nauczycielami z całej Polski uczestniczę w szkoleniu. Składamy roboty – mBoty, poznajemy ich możliwości i dostajemy ciekawe podpowiedzi, jak warto pracować z dzieciakami, co się sprawdza. 

Wrzesień 2020 r.

Chętnych do udziału w kółku jest sporo. Zaczynamy! Pierwsze zajęcia jeszcze stacjonarnie w szkole.  Uczniowie logują się na swoje konta w Scratch-u. Poznają również nową platformę mBlock, na której wykonują pierwsze zadania matematyczne, przygotowując się do stworzenia matematycznej gry planszowej z wykorzystaniem robotów mBot. Nawet dajemy radę złożyć zakupione w ramach grantu mBoty. Zajęcia te budzą ogromne emocje: gdzie podłączyć ten kabelek? Hej, koło nam odpadło! Zobaczcie, oni już kończą, weźmy się do pracy! Robot będzie działał, czy nie? Pojedzie, czy nie pojedzie? Uff, udało się! Roboty ruszyły.

Listopad 2020 r. 

I znowu jesteśmy na zdalnym nauczaniu. 

– Dzień dobry, przepraszam za spóźnienie, ale musiałem z psem przed dom wyjść!

– Dzień dobry, przepraszam za spóźnienie, ale właśnie obiad z restauracji do nas dojechał!

–  Dzień dobry, przepraszam za spóźnienie, wyszłam po lekcjach na chwilę na dwór i zapomniałam!

Na cotygodniowe środowe popołudnia z #Superkoderami stawiają się uczniowie w trochę okrojonym składzie (niektórzy rodzice ograniczali uczniom dodatkowy czas spędzany przed monitorem), ale nadal jest nas sporo. Platforma Teams jest naszym sprzymierzeńcem, pojawia się nowa funkcja breakout rooms (pokoje spotkań). Młodzież chętnie z tej możliwości korzysta. Każda grupa trafia do oddzielnego pokoju, udostępniają sobie wykonywany projekt, pracują wspólnie i starają podchodzić do sprawy bardzo odpowiedzialnie. Nie oznacza to, że wszystko wychodzi świetnie. Zdarza się, że mają odmienne zdania, trudno im osiągnąć kompromis i trzeba wesprzeć ich w dojściu do porozumienia.

 Zabrałam ze szkoły mBoty z myślą, że może spróbuję je wykorzystać on-line. Wypróbowaliśmy wspólnie. Dodatkowy laptop, chętne osoby po przejęciu kontroli nad pulpitem nauczyciela były w stanie sterować robotem zdalnie  i kamerka, która pokazywała, co robot wykonuje. To było ciekawe doświadczenie. 

Październik 2021 r.

Ostatnie zajęcia mogliśmy zorganizowaliśmyć dopiero na początku października. Drużyny rozwiązywały zadania przygotowane w mBlocku, po udzieleniu poprawnej odpowiedzi robot reagował dźwiękiem lub światłem, a uczniowie odpowiednio sterując, przesuwali mBota na kolejne pola gry. Kto pierwszy dotarł do pola META, wygrywał. Oj, było dużo emocji ☺

Superkoderskie kółko podobało się i w podobnym składzie kontynuujemy zajęcia w tym roku. Zostaniemy teraz Mistrzami Internetu i stworzymy swoje strony. 

Podczas zajęć uczniowie mądrze wykorzystywali czas przed komputerem, ucząc się współpracy i odpowiedzialności oraz rozwiązywania konflitów wynikających z różnicy zdań. No i to uczucie radości, gdy wszysko wychodzi. Pracowali w zespołach mieszanych, przeważnie trzyosobowych. Dziewczynki (chociaż były tylko dwie) chętnie współpracowały z chłopcami. Spotkania on-line dały możliwość kontaktowania się z kolegami z innej klasy, wspólnej rozmowy czy żartów, które mogli kontynuować po zakończeniu zajęć na kółku superkoderskim, bo nikt nie musiał wracać do domu… 😉

Dla mnie udział w #Superkoderach był doskonałą lekcją zarządzania (grupami, które działają wirtualnie) i pomysłowości (jak wykorzystać robota on-line). Z ogromną przyjemnością obserwowałam uczniów, którzy samodzielnie przygotowywali zgłoszenia do projektu, którym chciało się myśleć i działać. Ważne, żeby stworzyć im taką możliwość.

Ewa Daniluk – nauczyciel informatyki w Szkoły Katolickiej Sodalicji Mariańskich w Warszawie. Realizowała z uczniami w poprzedniej edycji ścieżkę Robomatematycy, a w tym roku – ścieżkę Mistrzowie Internetu.

15 grudnia 2021
Przeczytaj też:

Muzyka i informatyka – całkiem zgrana para

Muzyka i informatyka. Dwa zupełnie różne przedmioty, które w praktyce rzadko mają ze sobą coś wspólnego. Co jednak w sytuacji, gdy nauczanie obu daje widoczną radość uczennicom i uczniom, przekłada się na ich sukcesy, a przy okazji przynosi satysfakcję z wykonywanej przez nas pracy?

Roboty do zadań SPEcjalnych


Wykorzystanie robotów w edukacji i terapii uczniów ze SPE – w tym dzieci w spektrum autyzmu

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska opowiedzą o wykorzystaniu robotów w edukacji i terapii uczennic oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kreatywne programowanie z odrobiną prądu

Zapraszamy Was na cykl 5 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie z odrobiną prądu”. Przez pięć wtorkowych popołudni będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczennic i uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem płytek programowalnych Makey Makey. Zamienicie się w majsterkowiczów, którzy za pomocą prostych materiałów wyczarują m.in. instrumenty muzyczne czy kontrolery do gier.

Zgłoś się po darmowe materiały dla Twojej szkoły na temat telefonu zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski

Ruszyła możliwość zgłaszania się po bezpłatne materiały dla szkół dotyczące Telefonu Zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski. Razem z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę zachęcamy Was do wypełnienia specjalnego formularza zgłoszeniowego na stronie projektu. Co znajduje się w pakiecie i jak można z niego skorzystać?? Plakaty oraz specjalne wizytówki pozwolą Wam w bezpieczny […]

Scenariusze “Podstawy Scratcha” w języku ukraińskim

Regularnie docierają do nas głosy o potrzebie na nowe materiały edukacyjne w języku ukraińskim. Dlatego pomyśleliśmy o Scratchu – narzędziu, które wychodzi naprzeciw zarówno dzieciom i młodzieży z Ukrainy, ale też osobom dorosłym, które planują z nimi zajęcia. Przedstawiamy materiał, z którego możesz skorzystać już podczas wakacji lub w kolejnym roku szkolnym. O czym mowa? O tłumaczeniu scenariuszy zajęć wprowadzających podstawy języka wizualnego Scratch.

Druk 3D, matematyka i roboty, czyli historia o kreatywnych dzieciakach z Ludziska

To program, który w Szkole Podstawowej w Ludzisku ma niekrótką historię. Nie ma Dziecka, nie ma Rodzica, nie ma Nauczyciela, który nie wiedziałby, kim są SuperKoderzy z Ludziska. A kim są? O tym właśnie jest ta historia – o młodych ludziach pełnych pasji i zaangażowania. Historia o dzieciach otwartych na nowości, otwartych na pomysły swoich kolegów. Ale przede wszystkim o dzieciach, które projektują, realizują swoje kreatywne pomysły i zarażają pasją do matematyki oraz informatyki innych uczniów.

Obejrzyj webinar “Jak połączyć ze sobą roboty Photon, Scratcha i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM”!

Roboty i programowanie zestawione z pięknem wzorów ukrytych w naturze? To połączenie, które zapowiada wiele emocjonujących doświadczeń. Taki właśnie jest webinar poprowadzony przez Małgorzatę Rabendę. Te STEAM-owe zajęcia online wprowadzą Cię w świat przyrody, matematyki i kodu, a zwieńczone zostaną zagadnieniami z zakresu inżynierii i architektury. Podczas 90 minut odkryjesz potencjał takiego sposobu pracy zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi, a przy tym zaczerpniesz świeżych pomysłów na cykl wciągających zajęć z Twoją klasą.

Obejrzyj webinar “Jak nowocześnie uczyć historii”!

Lubimy opowiadać historie i lubimy ich słuchać! Człowiek szuka różnych form przekazywania opowieści – od słowa pisanego i mówionego przez muzykę, film, obraz czy gry – planszowe i komputerowe. Z przyjemnością zanurza się w coraz to nowych historiach, ale też chętnie formułuje własne, od codziennych relacji z przebiegu dnia po tworzenie rodzinnych legend czy relacje wydarzeń, w których uczestniczył.

Fizyka da się LUBIĆ!

Co zrobić, by fizyka była ciekawa? Według mnie należy pozwolić uczniom i uczennicom badać zjawiska zachodzące w otaczającym nas świecie oraz wzbudzić w nich chęć do przeprowadzania eksperymentów. Jednocześnie musimy pozwolić popełniać im błędy – przecież nie zawsze wszystko się udaje!
Najprościej pisząc, zajęcia z fizyki to przygoda z doświadczeniami w roli głównej. W szkole w Serbach mamy o tyle łatwiej, że od września 2021 r. realizujemy ścieżkę „Odkrywcy fizyki” w ramach programu Fundacji Orange pt. „#SuperKoderzy”, dzięki której zostaliśmy wyposażeni w niezbędne pomoce naukowe.

Zapraszamy na webinar: Jak połączyć i ze sobą roboty Photon, Scratch i druk 3D – interdyscyplinarne zajęcia STEAM

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Małgorzata Rabenda zaprosi Cię do fascynującego świata programowania, robotów i projektowania 3D. A wszystko to przeplecione pięknem wzorów, biomimikry i architektury. Niezwykłe połączenie? Zestawianie ze sobą podczas jednych zajęć różnych obszarów wiedzy, pozornie zupełnie od siebie odległych, uruchamia zupełnie nowe możliwości – zarówno w kwestii nieoczywistego przebiegu spotkania, jak i rozwijania zainteresowań i odkrywania talentów jego uczestniczek i uczestników. Weź udział w spotkaniu, podczas którego przekonasz się, dlaczego i w jaki sposób planować swoje lekcje w duchu metodologii STEAM, a przy tym zaczerpnij świeżych i oryginalnych pomysłów na pierwsze takie zajęcia. Niezależnie od przedmiotu, którego uczysz.

Edukacja cyfrowa z Fundacją Orange – poznaj MegaMisję i #SuperKoderów

Fundacja Orange już kolejny rok zaprasza szkoły podstawowe do udziału w bezpłatnych programach edukacyjnych, dzięki którym dzieci i młodzież z całej Polski mogą rozwijać kompetencje cyfrowe. Ale nie tylko – to dla nich okazja do poznawania świata, odkrywania własnych zainteresowań, rozwijania kreatywności oraz logicznego myślenia. O czym mowa? Poznaj MegaMisję i #SuperKoderów.

Wyobraźnia i programowanie, czyli nowa ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie”

Któż z nas nie marzył o tym, by cofnąć się w czasie i przeżyć dobre chwile jeszcze raz lub uczestniczyć w ważnych wydarzeniach i móc skonfrontować posiadaną wiedzę z rzeczywistością. Ścieżka historyczna „Podróżnicy w czasie” przeznaczona dla klas V – jest właśnie taką próbą – połączenia wyobraźni, marzeń z nauką programowania w Scratchu, obsługą mB-botów i tworzeniem mini gier – w których wykorzystać będzie można nabytą wiedzę.

Zapraszamy na webinar: Jak nowocześnie uczyć historii?

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Alina Idzikowska opowiadać będzie o… nowoczesnym nauczaniu i uniwersalnych narzędziach, które sprzyjają motywacji i skutecznemu zapamiętywaniu informacji. Nie zamierzamy jednak opierać się na ogólnych hasłach – przeciwnie, prowadząca pokaże na przykładzie lekcji historii, jak planować zajęcia z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, by zaangażowały całą klasę.

Super przygoda z #SuperKoderami

Kilka lat temu dyrektor szkoły, w której uczę, podrzucił mi ulotkę z logo Fundacji Orange. „Zobacz… Może byśmy w to weszli?” – powiedział. Podjąłem wyzwanie i tak zaczęła się przygoda z #SuperKoderami, która trwa już cztery lata.

Twórcze przemiany zwykłych przedmiotów, czyli warsztaty z FabLab powered by Orange

Zapraszamy dzieci i młodzież na ferie z warsztatami online organizowanymi przez FabLab powered by Orange! Uczestnicy zajęć będą mogli z codziennych przedmiotów zbudować niecodzienne projekty,

Odkrywanie i eksperymentowanie, czyli drukarka 3D w szkole

Webinar “Drukarka 3D w szkole – jak to ugryźć?” to pigułka wiedzy o technicznych, metodycznych i wychowawczych aspektach tej technologii w szkole. Sebastian Pontus, metodyk i pasjonat wykorzystania robotyki, programowania i druku 3D w edukacji, opowiada o najważniejszych kwestiach odnośnie obsługi i wykorzystania tego fascynującego urządzenia do pracy z uczniami.

Matematyka 3D z #SuperKoderami

Jako nauczyciel matematyki mam duży problem z tym, aby moi uczniowie mieli szansę na stosowanie kształconych umiejętności w sytuacjach konkretnych. Młodzież ma teraz ogromny problem z działami matematyki, w których wymagana jest wyobraźnia, np. ze stereometrią.

Programuj lekcje z języków obcych i fizyki z LOFI Robot

Nauka programowania z LOFI Robot to przygoda z pogranicza mechaniki, elektroniki, fizyki i programowania. Wiedzą o tym dobrze uczestnicy ścieżki Majsterkowicze 2.0 i Konstruktorzy gier. Dla tych, którzy chcieliby wykorzystać więcej możliwości aplikacji LOFI Blocks lub zdobyć wyobrażenie o tym, co LOFI Roboty potrafią – zapraszamy do obejrzenia webinaru Pawła Brokla.

Szkoły zakwalifikowane do programu „#SuperKoderowe kółka programistyczne – edycja 2”

Z przyjemnością informujemy, że znane są wyniki naboru do programu grantowego „#SuperKoderowe kółka programistyczne edycja 2 – Robotyka z BBC Micro:Bit””, który realizujemy we współpracy z firmą LOFI! Dziękujemy wszystkim szkołom za nadesłanie Wniosków.

Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y

Zapraszamy Was na cykl 4 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie – Scratch, sztuczna inteligencja i Micro:bit’y”. Przez cztery sobotnie przedpołudnia będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji oraz micro:bitów.