Z robotami w świat bajki

Czy do nauki języka niemieckiego można wykorzystać roboty? Jak najbardziej! Przekonali się o tym uczniowie i nauczyciele w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sycowie.

W ubiegłym roku szkolnym nasza placówka dołączyła do rodziny #SuperKoderów. Wybraliśmy ścieżkę „Pogromcy języków-język niemiecki”. Projekt był realizowany przez panią Monikę Gorządek oraz panią Renatę Kapicę. Pierwszym etapem było szkolenie nauczycieli, podczas którego bardzo precyzyjnie określono efekt końcowy oraz drogę do jego realizacji. Uczestnicy zostali bardzo dobrze wyposażeni we wszystkie potrzebne umiejętności. Następnie za środki otrzymane w ramach grantu zostało zakupionych pięć robotów – mBotów. Ponadto Fundacja Orange wyposażyła uczniów w superkoderskie koszulki oraz inne przydatne gadżety. 

Realizacja ścieżki „Pogromcy języków – język niemiecki” polegała na przygotowaniu i przedstawieniu bajki o szczęśliwym Jasiu w języku niemieckim. W głównego bohatera wcielony został… mBot. W aplikacji mBlock przygotowaliśmy program, który sterował robotem-Jasiem, poruszając go po makiecie. W tej bajce Jaś odwiedzał różne postacie i prowadził z nimi rozmowy, oczywiście w języku niemieckim. Efekt końcowy prezentowany był zarówno na makiecie, jak również na monitorze komputera. 

Program realizowali uczniowie klas piątych i szóstych, których wspierali starsi koledzy z koła informatycznego. Prace nad realizacją projektu były prowadzone równolegle. Na kole języka niemieckiego przygotowywana była językowa strona bajki. Tekst był przez uczniów tłumaczony, ćwiczono poprawną wymowę, przygotowywano się do nagrania. Powstały pliki z pięknie wypowiadanymi kwestiami postaci z bajki. W tym samym czasie na kole informatycznym uczniowie „zaprzyjaźniali się” z mBotami. Uczyli się sterować za pomocą przycisków i pilotów, a także synchronizować roboty z komputerami. Następnym etapem była nauka programowania w Scratchu z wykorzystaniem aplikacji mBlock. Grupa młodych robotyków przystąpiła do pracy nad programem, który miał sterować mBotem- Jasiem. Powstawał on podczas wielu zajęć, poddawany był wielu próbom. 

Ważnym zadaniem było przygotowanie makiety, po której poruszał się mBot-Jaś. Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością. Wykorzystali zarówno papier, jak również patyczki, plastelinę, bibułę czy włóczkę. Odbyły się niezliczone próby mające na celu dokładne określenie kątów, o które ma się obracać oraz odległości, które ma przebyć mBot na makiecie podczas swojej wędrówki.

Pierwsza publiczna prezentacja przedstawienia miała miejsce w marcu podczas spotkania w ramach „Scratch-day #SuperKoderów”. Gośćmi byli rodzice, dziadkowie naszych uczniów oraz przyjaciele naszej szkoły. Młodzi #SuperKoderzy z dużym przejęciem prezentowali bajkę o szczęśliwym Jasiu. Choć program nie był jeszcze doskonały, widzowie byli zachwyceni. Kolejna prezentacja efektów pracy naszych #SuperKoderów miała miejsce w maju. W szkole gościliśmy międzynarodową delegację nauczycieli informatyki. W ramach programu Erasmus+ Code Name Robot, którego nasza szkoła jest partnerem, uczestnicy wymieniali się doświadczeniami związanymi z nauczaniem informatyki i robotyki w danym kraju. 

Uczniowie byli bardzo dumni z wykonanej pracy, otrzymali wiele pochwał. Realizacja ścieżki „Pogromcy języków- język niemiecki” dała im możliwość połączenia kompetencji językowych i programistycznych. Roboty zakupione w ramach grantu są przez uczniów bardzo lubiane i są wykorzystywane w nauce programowania przez kolejnych uczniów. 

Autor: Renata Kapica nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 2 im. M. Konopnickiej w Sycowie 

20 listopada 2019
Przeczytaj też:

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce? Polecamy webinar

Jak AI zmienia oblicze edukacji? Obejrzyj nagranie webinaru “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”, podczas którego Justyna Bober przedstawia narzędzia AI wspierające przygotowanie zajęć i proces uczenia się.

Polecamy webinar “Liczymy na roboty”

Dziś szkoły wyposażone są w różne modele robotów, a uczennice i uczniowie lubią lekcje z ich udziałem. Jeśli nie miałeś/miałaś okazji pracować z robotami lub szukasz nowych pomysłów na zajęcia przedmiotowe bądź dodatkowe, obejrzyj webinar Agnieszki Ogiegło, która dzieli się dobrymi praktykami i zaskakującymi rozwiązaniami edukacyjnymi.

Polecamy webinar: Gra z Makey Makey

Płytka MakeyMakey to niewielkie urządzenie, które wprawia w zachwyt “od pierwszego wejrzenia”. Tkwi w nim moc edukacyjnych możliwości, a przy tym daje masę radości – zarówno nauczycielce czy nauczycielowi, jak i dzieciom. Jeśli nie znasz jeszcze MakeyMakey lub szukasz nowych możliwości jej wykorzystania, obejrzyj webinar, w którym Joanna Apanasewicz pokaże, ile można wyczarować za pomocą tego niepozornego narzędzia. Zapraszamy!

Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?

Zapraszamy na webinar “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”. Już we wtorek (5.03, godz. 18:00-19:30) Justyna Bober wskaże kilka narzędzi AI, które możesz wykorzystać w przygotowaniu zajęć i które mogą wspierać samodzielną pracę uczennic i uczniów.

Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty

Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.

Webinar: Liczymy na roboty

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.

Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?

Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.

Nieskończoność do sześcianu

Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek?

Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy

Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?

Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?

programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo. 

Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar

Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.

Polecamy webinar Dział@my dla klimatu

Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…

Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar

Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]

Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem

Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!