Fizyka da się LUBIĆ!
Co zrobić, by fizyka była ciekawa? Według mnie należy pozwolić uczniom i uczennicom badać zjawiska zachodzące w otaczającym nas świecie oraz wzbudzić w nich chęć do przeprowadzania eksperymentów. Jednocześnie musimy pozwolić popełniać im błędy – przecież nie zawsze wszystko się udaje!
Najprościej pisząc, zajęcia z fizyki to przygoda z doświadczeniami w roli głównej. W szkole w Serbach mamy o tyle łatwiej, że od września 2021 r. realizujemy ścieżkę „Odkrywcy fizyki” w ramach programu Fundacji Orange pt. „#SuperKoderzy”, dzięki której zostaliśmy wyposażeni w niezbędne pomoce naukowe.
Dwa słowa o ścieżce
Ścieżka „Odkrywcy fizyki” realizowana jest na zajęciach fizyki w klasach siódmych i ósmych szkoły podstawowej. Dzięki wsparciu Fundacji już na początku września mogliśmy przejść do realizacji zajęć z wykorzystaniem otrzymanego zestawu, na który składają się: dwa roboty Photon, suwmiarki, linijki, siłomierze, ciężarki, metrówki, latarka i stoper 1.
Dla ścieżki „Odkrywcy fizyki” stworzony jest również zestaw scenariuszy przygotowanych przez ekspertów–tutaj należy podkreślić fakt, że są one perfekcyjnie skorelowane z podstawą programową nauczania fizyki w szkołach podstawowych 2 oraz idealnie łączą się z treściami zawartymi w podręcznikach do fizyki.
Co działo się podczas zajęć?
Pierwsze zajęcia z wykorzystaniem robotów odbyły się już na początku września podczas realizacji tematu: wielkości fizyczne, jednostki i pomiary. Zajęcia zostały zrealizowane z uczniami i uczennicami klas siódmych. W trakcie lekcji pracowali w parach i przy wykorzystaniu narzędzi pomiarowych takich jak linijki, suwmiarki, miarki zmierzyli robota Photon, a dane wpisali do tabeli w karcie pracy 3. Następnie przeliczali otrzymane wyniki i zapisywali w różnych jednostkach.
Zadanie nie należało do łatwych, ponieważ uczniowie nigdy nie widzieli suwmiarki, nie mieli pojęcia o sposobie jej wykorzystania. Jednak dzięki wspólnej pracy zadanie zostało wykonane prawidłowo.
Już po pierwszych zajęciach można zauważyć, jak wiele daje realizacja ścieżki „Odkrywcy fizyki”. Uczniowie samodzielnie musieli zmierzyć i wyliczyć obwód koła robota, a także zapisać otrzymane wyniki w różnych jednostkach metrycznych. Dzięki temu nauczyli się posługiwać suwmiarką. Plusem zajęć było zaktywizowanie wszystkich uczniów.
Kolejna przygoda z doświadczeniem przy wykorzystaniu robota Photon odbyła się podczas realizacji tematu: W jaki sposób mierzyć? Również z uczniami klas siódmych. W trakcie zajęć uczennice i uczniowie, pracując w grupach, dokonywali pomiarów przygotowanych przedmiotów przy użyciu własnego ciała, wyposażenia własnego plecaka, metody „na oko” oraz przy pomocy robota Photon. Dzięki tym zajęciom mieli możliwość doświadczyć, czym jest jest niepewność pomiarowa oraz poznali znaczenie „cyfr znaczących”.
Scenariusz nr 3 dotyczy siły i jej cech. Wspólnie z uczniami klas siódmych poznaliśmy, czym jest siła, a pomógł nam w tym oczywiście zestaw Photon – moduł fizyka. Z racji nieposiadania wystarczającej ilości Magic Dongle, zajęcia odbyły się w formie pokazu, a nie tak jak wcześniej, w formie doświadczenia, przeprowadzanego przez dwuosobowe grupy, gdzie do sterowania robotem wystarczył tablet z zainstalowaną aplikacją 4.
Eksperymentu pokazowego dokonały chętne osoby, a polegał on na zmierzeniu siły robota w zależności od prędkości, z jaką się porusza. Jako że wiedzieliśmy już, co to jest niepewność pomiarowa, doświadczenie zostało powtórzone kilkakrotnie, a za wynik uznaliśmy średnią arytmetyczną z wykonanych pomiarów. Pomiarów sił dokonywaliśmy w trzech turach, gdy robot poruszał się z prędkością 10cm/s, 20cm/s oraz 40 cm/s.
Co jeszcze nas czeka w #SuperKoderach?
Następne zajęcia z wykorzystaniem robotów Photon zrealizujemy już po przerwie na ferie zimowe. Rozpoczniemy od realizacji działu “kinematyka”. Ruchowi przypisane są aż cztery tematy, ale trudno się temu dziwić, skoro podstawową funkcją robota jest poruszanie się. Kolejne tematy dotyczące, pracy, mocy i energii, dźwięku i światła zrealizujemy w klasie ósmej. Już teraz ja oraz uczniowie nie możemy się doczekać doświadczeń z robotem Photon. Zapowiada się znakomicie. DO ROBOT(A)Y!
Ze swojej strony i ze strony moich uczennic i uczniów jak najbardziej polecamy udział w programie #SuperKoderzy! Dzięki temu programowi nasze zajęcia zyskały nową jakość. W ich trakcie uczniowie zdobywają nowe umiejętności, wykorzystują wiedzę z innych przedmiotów, np. informatyki, przy programowaniu robota, a przede wszystkim poznają świat oraz rządzące nim prawa przez przeprowadzanie doświadczeń i obserwacje zachodzących zjawisk. Dzięki #SuperKoderom fizyka dała się POLUBIĆ!
Autor: Mateusz Krasicki, nauczyciel w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Serbach
1 Więcej o wyposażeniu zestawu możecie dowiedzieć się na stronie producenta: https://photon.education/pl/modul-fizyka/ lub stronie #SuperKoderów: https://superkoderzy.pl/scenariusze/odkrywcy-fizyki/.
2 Scenariusze przygotowane są do wszystkich ścieżek w ramach programu „#SuperKoderzy”.
3 Karta pracy jest dołączona do zestawu scenariuszy.
4 Niewielkie urządzenie usb pozwalające połączyć bezprzewodowo robota z komputerem i aplikacją: Photon Magic Bridge. Docelowo w zestawie jest tylko jeden, który jednocześnie umożliwia sterowanie dwoma robotami.
Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce? Polecamy webinar
Jak AI zmienia oblicze edukacji? Obejrzyj nagranie webinaru “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”, podczas którego Justyna Bober przedstawia narzędzia AI wspierające przygotowanie zajęć i proces uczenia się.
Polecamy webinar “Liczymy na roboty”
Dziś szkoły wyposażone są w różne modele robotów, a uczennice i uczniowie lubią lekcje z ich udziałem. Jeśli nie miałeś/miałaś okazji pracować z robotami lub szukasz nowych pomysłów na zajęcia przedmiotowe bądź dodatkowe, obejrzyj webinar Agnieszki Ogiegło, która dzieli się dobrymi praktykami i zaskakującymi rozwiązaniami edukacyjnymi.
Polecamy webinar: Gra z Makey Makey
Płytka MakeyMakey to niewielkie urządzenie, które wprawia w zachwyt “od pierwszego wejrzenia”. Tkwi w nim moc edukacyjnych możliwości, a przy tym daje masę radości – zarówno nauczycielce czy nauczycielowi, jak i dzieciom. Jeśli nie znasz jeszcze MakeyMakey lub szukasz nowych możliwości jej wykorzystania, obejrzyj webinar, w którym Joanna Apanasewicz pokaże, ile można wyczarować za pomocą tego niepozornego narzędzia. Zapraszamy!
Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?
Zapraszamy na webinar “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”. Już we wtorek (5.03, godz. 18:00-19:30) Justyna Bober wskaże kilka narzędzi AI, które możesz wykorzystać w przygotowaniu zajęć i które mogą wspierać samodzielną pracę uczennic i uczniów.
Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty
Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.
Webinar: Liczymy na roboty
Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.
Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?
Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.
Nieskończoność do sześcianu
Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek?
Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy
Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?
Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?
programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo.
Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar
Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.
Polecamy webinar Dział@my dla klimatu
Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…
Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar
Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]
Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem
Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!
Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?
Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą.
Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!
Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!
Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety
Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.
Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki
Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.
Kot Scratch na Twoich lekcjach
Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!
Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym
W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!