Matematyka 3D z #SuperKoderami

Jako nauczyciel matematyki mam duży problem z tym, aby moi uczniowie mieli szansę na stosowanie kształconych umiejętności w sytuacjach konkretnych. Młodzież ma teraz ogromny problem z działami matematyki, w których wymagana jest wyobraźnia, np. ze stereometrią. 

Nie pomaga wyciągnięty z klasowej szafy plastikowy model bryły. Tym bardziej, gdy jesteśmy dość często w trybie edukacji zdalnej i nie ma dostępu do modeli. Dzięki programowi #Superkoderzy udaje mi się ten problem częściowo rozwiązać.

Czym jest dla mnie ścieżka 3Wymiary matematyki, która po raz pierwszy w roku szkolnym 2021/2022 jest realizowana przez uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych w ramach programu #Superkoderzy Fundacji Orange? Po prostu spełnieniem moich nauczycielskich marzeń. 

Moja przygoda z programem #Superkoderzy trwa od 2016 roku. Brałam udział w jego pilotażowej edycji. Z uczniami zrealizowaliśmy ścieżkę Majsterkowicze 2.0, Konstruktorzy gier i Cyfrowi DJe. W kilku edycjach szkoliłam nauczycieli w ramach Majsterkowiczów 2.0 i Cyfrowych Dj-ów. 

Program #Superkoderzy był dla mnie zawsze odpowiedzią na problemy polskiej szkoły i wymagania stawiane polskim nauczycielom. Łączył naukę umiejętności z podstawy programowej z nabywaniem kluczowych kompetencji takich nauka programowania czy umiejętności społeczne, m.in. praca w grupie. Dawał wsparcie finansowe, aby naukę tę opierać o nowoczesne pomoce, a nauczyciela wyposażać w niezbędną wiedzę i umiejętności. 

Od TinkerCAD do druku 3D

Jestem nauczycielem poszukującym, od dłuższego czasu inspirującym się tym, co dzieje się w amerykańskiej szkole. Podczas udziału w jednym z anglojęzycznych szkoleń poznałam program TinkerCAD. To właśnie z jego użyciem wspomagam teraz wyobraźnię moich uczniów. Program jest bardzo łatwy w użyciu, z niesamowitymi możliwościami. To tam każdy z uczniów może zbudować dowolny obiekt 3D, “‘dotknąć” każdej bryły, wejść do jej wnętrza. Spojrzenie z różnych stron, przekrajanie bryły w dowolny wybrany sposób, układanie w szeregu, powiększanie, pomniejszanie kształtuje ich wyobraźnię. 

fot. Szkoła Podstawowa w Drążnej.

Stąd już tylko krok do druku 3D, który od dłuższego czasu obserwowałam i z nieśmiałością starałam się zgłębiać. Gdy to wszystko połączyłam, zrodził się pomysł kolejnej ścieżki w programie #Superkoderzy. Wielka radość, gdy okazało się, że pomysł spodobał się Fundacji Orange. 

Matematyka w trzech wymiarach

Szybko okazało się, że sama sobie z częścią związana z drukiem 3D nie poradzę. Bardzo się cieszę się, że ścieżkę tę napisał ze mną Sebastian Pontus, który o druku 3D wie wszystko. Ma również niesamowitą cechę wybierania sprzętu, który jest łatwy w obsłudze oraz dar przekazywania skomplikowanych treści w łatwy i przystępny sposób. Współpraca z Sebastianem sprawiła, że powstała wspaniała ścieżka, która ukochaną przeze mnie matematykę wprowadziła w nowe wymiary. Nasza ścieżka, jak jej starsze siostry w programie #Superkoderzy, sprawia, że nauka w szkole staje się niepowtarzalną okazją edukacyjną. Dzieciaki widzą, że ich wiedza matematyczna może przełożyć się na praktyczne umiejętności projektowania i drukowania. 

Zachęcamy do wykorzystania scenariuszy ścieżki „3Wymiary matematyki” na zajęciach: https://superkoderzy.pl/scenariusze/3wymiary-matematyki/ 

O autorce

Joanna Świercz jest nauczycielką matematyki w Szkole Podstawowej nr 31 w Opolu. Konsultantka ds. nauczycieli matematyki Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, członkini Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, członkini grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi bloga www.matmainaczej.pl i fanpage o tej samej nazwie. Otrzymała wyróżnienie w konkursie Nauczyciel Roku 2021.

10 stycznia 2022
Przeczytaj też:

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!

Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę

Serdecznie zapraszamy na webinar Macieja Wojnickiego na temat sztucznej inteligencji!

Projekt BBC micro:bit

Zapowiedziana w 2015 , a na rynek wprowadzona w 2016 roku – mowa o płytce mikrokontrolera dla szkół BBC micro:bit. To BBC w ramach kampanii „Make It Digital” obiecało dostarczenie do brytyjskich szkół miliona takich mikrokontrolerów. Co było dalej?

STEAM pod lupą

#SuperKoderski cykl 5 warsztatów online. Witamy w świecie mikroelektroniki, mikrokontrolerów i Minecrafta

Kto ma kod do języków? Czyli nauka języków z kotem Scratchem

Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Płatkowskiej na temat wykorzystania programowania w Scratchu na lekcjach języka obcego (i nie tylko)!

Majsterkowanie JEST też dla dziewczyn!

Programowanie, okulary VR, modelowanie 3D, robotyka – to jest to co kocham i wykorzystuję w swojej pracy. W ten sposób staram się motywować uczennice i uczniów do rozwijania pasji, kreatywności, do dążenia do celu. Większość z nich jest zafascynowana nową technologią i swobodnie porusza się po cyfrowym świecie. Oczywiście, zdarzają się jednostki, które mają pewne obawy. Zwyczajnie boją się, że sobie nie poradzą, coś zepsują. Na szczęście tak bywa tylko na początku…

Ukryte zdolności pomarańczowego kota – czyli kilka rzeczy, które warto znać w Scratchu

Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Apanasewicz na temat różnych możliwości programu Scratch, o których często zapominamy lub po prostu jeszcze ich nie odkryliśmy!

Roboty, drukarki i płytki… na każdą okazję

Kiedy w 2012 roku rozpoczęłam swoją pierwszą pracę w szkole, troszkę inaczej postrzegałam edukację, inaczej pracowałam, stosowałam inne metody. Ale czułam się nieswojo – w szkole nadal pracowano tak samo jak z czasów mojej własnej edukacji. Tak jakby młodzież była ciągle taka sama, tak jakby technologia nie istniała, tak jakby w pracy nadal wykorzystywało się tylko kartkę i kalkulator.

Jak to się łączy – od biologii do robotyki i dziennikarstwa

Zacznijmy od początku… Od zawsze marzyłem o pracy w szkole. Skończyłem studia na kierunku biologia z przygotowaniem pedagogicznym i od razu podjąłem pracę w  szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Bardzo szybko zorientowałem się, że „szkolne ramy” są dla mnie zbyt ciasne.

Integrujące przestrzenie komunikacji

Wkrótce minie rok, odkąd sytuacja za wschodnią granicą zmusiła nas do wprowadzenia systemu pracy, który umożliwił uczniom i uczennicom z Ukrainy naukę. A nie tylko o naukę przecież chodziło – systemu sprzyjającego integracji z rówieśnikami z Polski, który pomagał uporać się z trudnymi doświadczeniami.

W obliczu tego wyzwania szczególnie chętnie skierowałam uwagę na dwa przedmioty – muzykę i informatykę. Zwłaszcza połączone świetnie sprawdziły się w budowaniu relacji w zespołach uczniowskich.

Roboty w edukacji SPEcjalnej

Dlaczego warto sięgać po roboty w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Temat przybliżyły niekwestionowane specjalistki – Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska podczas webinaru “Roboty do zadań SPEcjalnych”, realizowanego w ramach programu #SuperKoderzy. Zapraszamy!

Muzyka i informatyka – całkiem zgrana para

Muzyka i informatyka. Dwa zupełnie różne przedmioty, które w praktyce rzadko mają ze sobą coś wspólnego. Co jednak w sytuacji, gdy nauczanie obu daje widoczną radość uczennicom i uczniom, przekłada się na ich sukcesy, a przy okazji przynosi satysfakcję z wykonywanej przez nas pracy?

Roboty do zadań SPEcjalnych


Wykorzystanie robotów w edukacji i terapii uczniów ze SPE – w tym dzieci w spektrum autyzmu

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska opowiedzą o wykorzystaniu robotów w edukacji i terapii uczennic oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kreatywne programowanie z odrobiną prądu

Zapraszamy Was na cykl 5 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie z odrobiną prądu”. Przez pięć wtorkowych popołudni będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczennic i uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem płytek programowalnych Makey Makey. Zamienicie się w majsterkowiczów, którzy za pomocą prostych materiałów wyczarują m.in. instrumenty muzyczne czy kontrolery do gier.

Zgłoś się po darmowe materiały dla Twojej szkoły na temat telefonu zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski

Ruszyła możliwość zgłaszania się po bezpłatne materiały dla szkół dotyczące Telefonu Zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski. Razem z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę zachęcamy Was do wypełnienia specjalnego formularza zgłoszeniowego na stronie projektu. Co znajduje się w pakiecie i jak można z niego skorzystać?? Plakaty oraz specjalne wizytówki pozwolą Wam w bezpieczny […]

Scenariusze “Podstawy Scratcha” w języku ukraińskim

Regularnie docierają do nas głosy o potrzebie na nowe materiały edukacyjne w języku ukraińskim. Dlatego pomyśleliśmy o Scratchu – narzędziu, które wychodzi naprzeciw zarówno dzieciom i młodzieży z Ukrainy, ale też osobom dorosłym, które planują z nimi zajęcia. Przedstawiamy materiał, z którego możesz skorzystać już podczas wakacji lub w kolejnym roku szkolnym. O czym mowa? O tłumaczeniu scenariuszy zajęć wprowadzających podstawy języka wizualnego Scratch.

Druk 3D, matematyka i roboty, czyli historia o kreatywnych dzieciakach z Ludziska

To program, który w Szkole Podstawowej w Ludzisku ma niekrótką historię. Nie ma Dziecka, nie ma Rodzica, nie ma Nauczyciela, który nie wiedziałby, kim są SuperKoderzy z Ludziska. A kim są? O tym właśnie jest ta historia – o młodych ludziach pełnych pasji i zaangażowania. Historia o dzieciach otwartych na nowości, otwartych na pomysły swoich kolegów. Ale przede wszystkim o dzieciach, które projektują, realizują swoje kreatywne pomysły i zarażają pasją do matematyki oraz informatyki innych uczniów.