Roboty, drukarki i płytki… na każdą okazję
Kiedy w 2012 roku rozpoczęłam swoją pierwszą pracę w szkole, troszkę inaczej postrzegałam edukację, inaczej pracowałam, stosowałam inne metody. Ale czułam się nieswojo – w szkole nadal pracowano tak samo jak z czasów mojej własnej edukacji. Tak jakby młodzież była ciągle taka sama, tak jakby technologia nie istniała, tak jakby w pracy nadal wykorzystywało się tylko kartkę i kalkulator.
Projekty, które otwierają nowe drzwi
Szybko zmieniłam swoje podejście do pracy z dziećmi, zaczęłam stosować inne metody, stawiać na rozwój relacji i kreatywności. Przecież to umiejętność współpracy w dorosłym życiu wykorzystuje się najczęściej. Dzięki udziałowi w wielu świetnych projektach poznałam setki wspaniałych ludzi, pasjonatów, którzy zarażają innych miłością do nauczycielskiego zawodu. Jednym z programów, który nauczył mnie bardzo dużo, jest otwarty na edukację i rozwój młodych ludzi są #SuperKoderzy. Miałam, to szczęście, że udało mi się zrealizować już kilka ścieżek edukacyjnych.
MakeyMakey nie tylko na muzyce
Moja przygoda w tym programie rozpoczęła się kilka lat temu, w 2016 roku, kiedy to dołączyłam do ścieżki Cyfrowi Dje.Wówczas po raz pierwszy spotkałam się z płytką MakeyMakey. Było to dla mnie wyzwanie, ponieważ nie uczę muzyki, nie jestem i nie będę specjalistką w tej dziedzinie. A jednak – płytka MakeyMakey okazała się fantastycznym narzędziem, które pokochali moi uczniowie. Mimo upływu czasu nadal ją wykorzystuję i to nie tylko na zajęciach informatycznych. Po MakeyMakey można sięgnąć praktycznie na każdym przedmiocie. Nie jest to sprzęt, który powinno zamknąć się w sali informatycznej.
- Zacznijmy od fizyki, której sama uczę. Płytka MakeyMakey pomaga zrozumieć uczennicom i uczniom różnicę między przewodnikami i izolatorami. W jaki sposób? Działa ona z połączeniem owoców, metali, wody. Wystarczy podłączyć kabel do laptopa, za pomocą kabelków krokodylkowych podłączyć płytkę do owoców, podłączyć uziemienie, włączyć chociażby aplikację Piano na stronie Makey Makey i… po prostu świetnie się bawić za pomocą przewodników.
- Makey Makey można również wykorzystać na wychowaniu fizycznym. Jeśli wcześniej, na zajęciach informatycznych, stworzymy prędkościomierz czy krokomierz,…. możemy sięgnąć po płytkę na zajęciach sportowych. To wspaniałe połączenie pozornie odległych przedmiotów.
- Może ktoś oglądał kiedyś gry w telewizji, gdzie uczestnik musiał nacisnąć ‘grzybka”, aby udzielić odpowiedzi na zadane pytanie – też możemy sami zrobić taką grę. Sposób jest prosty – każda drużyna ma swój własny przewodnik, na przykład owoc, podłącza płytkę, włączaa jedną z aplikacji, którą znajdziemy w Scratchu i… pozostaje tylko świetnie się bawić, a przy tym z aktywnie uczyć.
A jakby tak wydrukować szachy?
Mogłabym o płytce MakeyMakey pisać bez końca. Nie jest to jednak jedyny sprzęt, który udało nam się pozyskać dzięki udziałowi w programie #SuperKoderzy. Czas na druk 3D. W roku szkolnym 2021/2022 zakupiliśmy do szkoły pierwszą drukarkę 3D. A wszystko to dzięki udziałowi w ścieżce 3Wymiary matematyki. Szybko zauważyliśmy, że drukarka może odmienić edukację informatyczną uczniów i uczennic. Uczniowie zaczęli tworzyć swoje własne projekty. Okazało się, że druk 3D nie jest taki trudny. W ten sposób stworzyliśmy kolekcję ozdób wielkanocnych (zobacz relację), obecnie natomiast drukujemy czaszkę, którą przekażemy paniom uczącym w naszej szkole biologii.
Dodam, że udział w #SuperKoderach otworzył nam również inne ciekawe drogi. W roku ubiegłym zaproszono nas do współpracy w projekcie wolontariackim “Dotknij matmę”. Drużyna #SuperKoderska z Janikowa od maja do grudnia drukowała szachy dla uczniów i uczennic ze szkół dla niewidomych. Myślę, że jeszcze nie raz uda nam się wykorzystać ten sprzęt po to, by zrobić coś dobrego.
Kręte ścieżki robotów
Nadszedł czas na roboty. Dzięki #SuperKoderom w naszej szkole mamy roboty Lofi i Photony. Każde z nich można wykorzystać na przykład na fizyce lub matematyce. To chyba najszybszy sposób na naukę o prędkości czy energii kinetycznej… Możemy
zakodować drogę dla robota, ukrywając na trasie na przykład tekst lektury, pojęcia z geografii… Możliwości jest tak dużo, jak tematów lekcyjnych.
Edukacja w obecnych czasach może być dla uczniów i uczennic ciekawą, pełną wyzwań drogą. Może to być czas spędzony kreatywnie, czas kiedy dzieci mogą się rozwijać, nabywać nowe kompetencje w sposób przyjemny i nowoczesny. Stawiajmy na dobrą edukację! Stawiajmy na naszych uczniów!
Fotorelację z naszych działań można zobaczyć też w krótkim filmiku na naszym kanale YouTube.
Autorka: Monika Gnutek, nauczycielka i liderka programu #SuperKoderzy w Szkole Podstawowej w Janikowie
Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce? Polecamy webinar
Jak AI zmienia oblicze edukacji? Obejrzyj nagranie webinaru “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”, podczas którego Justyna Bober przedstawia narzędzia AI wspierające przygotowanie zajęć i proces uczenia się.
Polecamy webinar “Liczymy na roboty”
Dziś szkoły wyposażone są w różne modele robotów, a uczennice i uczniowie lubią lekcje z ich udziałem. Jeśli nie miałeś/miałaś okazji pracować z robotami lub szukasz nowych pomysłów na zajęcia przedmiotowe bądź dodatkowe, obejrzyj webinar Agnieszki Ogiegło, która dzieli się dobrymi praktykami i zaskakującymi rozwiązaniami edukacyjnymi.
Polecamy webinar: Gra z Makey Makey
Płytka MakeyMakey to niewielkie urządzenie, które wprawia w zachwyt “od pierwszego wejrzenia”. Tkwi w nim moc edukacyjnych możliwości, a przy tym daje masę radości – zarówno nauczycielce czy nauczycielowi, jak i dzieciom. Jeśli nie znasz jeszcze MakeyMakey lub szukasz nowych możliwości jej wykorzystania, obejrzyj webinar, w którym Joanna Apanasewicz pokaże, ile można wyczarować za pomocą tego niepozornego narzędzia. Zapraszamy!
Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?
Zapraszamy na webinar “Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?”. Już we wtorek (5.03, godz. 18:00-19:30) Justyna Bober wskaże kilka narzędzi AI, które możesz wykorzystać w przygotowaniu zajęć i które mogą wspierać samodzielną pracę uczennic i uczniów.
Kreatywne programowanie raz jeszcze! Zapisy na warsztaty
Tylko praktyka! Zapraszamy na cykl 4 spotkań warsztatowych online pod hasłem „Kreatywne programowanie”, podczas których poznasz innowacyjne narzędzia i rozwiązania edukacyjne. Przed Tobą zajęcia poświęcone MakeyMakey, sztucznej inteligencji i płytce Microbit – a wszystko to z udziałem trenerskiego duetu: Joanny Apanasewicz i Krzysztofa Jaworskiego.
Webinar: Liczymy na roboty
Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Agnieszka Ogiegło opowie, w jaki sposób wykorzystać roboty na lekcjach matematyki w klasach 4–8. Podczas spotkania odkryjesz konkretne działania rozwijające kompetencje kluczowe, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych.
Jak rozwijać świadomość cyfrową i ekologiczną w klasie?
Świadomość cyfrowa obejmuje zrozumienie wpływu technologii na nasze życie oraz umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Świadomość ekologiczna natomiast koncentruje się na zrozumieniu wpływu człowieka na środowisko naturalne i promowaniu działań dla klimatu oraz zrównoważonego rozwoju. Świadomość cyfrowa to także rozumienie wpływu, jaki technologia ma na nasze życie i środowisko. Oznacza to nie tylko bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z urządzeń cyfrowych, ale również zwracanie uwagi na ich ekologiczny ślad.
Nieskończoność do sześcianu
Minecrafta chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy pewnie chociaż raz o nim słyszał. Co roku zyskuje ona miliony nowych użytkowniczek i użytkowników, zarówno tych małych, jak i dużych. Kiedy zapytasz dzieciaki, czy znają Minecrafta, z zadyszką odpowiadają twierdząco. Na czym polega ten fenomen? Co takiego sprawia, że przyciąga kolejne rzesze fanów i fanek?
Koniec z koszmarami – matematyka już nie straszy
Matematyka, przedmiot, który od dziesiątek lat uważany jest za trudny, niezrozumiały, abstrakcyjny. Obawy przed królową nauk pojawiają się już na etapie klasy czwartej, kiedy to dzieci zaczynają uczyć się matematyki z nowym nauczycielem. Strach często zapożyczają od swoich bliskich, a potęguje się on, kiedy zaczynają uczyć się innymi metodami niż na etapie klas 1-3 SP. Ale czy matematyka na pewno jest taka straszna, jak ją malują? Czy można uczyć się tego przedmiotu z radością i pasją?
Dziennikarze przyszłości w 7 i 8 klasie? A czemu by nie?
programowania, ciekawe warsztaty, poszukiwanie nowego, dzielenie się wiedzą – udział wniósł wiele dobrego do naszej edukacji. Pokazał mi, moim uczniom i uczennicom, że zdobywanie wiedzy to fajna przygoda, że razem można osiągnąć bardzo dużo.
Gra z MakeyMakey – zapisy na webinar
Muzyka, gry zespołowe – po prostu dobra zabawa, a przy tym wciągający sposób na naukę. Tego możesz spodziewać się po webinarze, który Joanna Apanasewicz poprowadzi już 7 grudnia (czwartek). A wszystko z pomocą uwielbianej przez nią płytki Makey Makey.
Polecamy webinar Dział@my dla klimatu
Przewrócona lodówka, obok pralka bez drzwiczek, a do kompletu telewizor z rozbitym ekranem. Czy znasz taki widok z altanki śmietnikowej? Sprzęty te nie znikają, chociaż zabierane są wszystkie inne gabaryty – wyrzucone kanapy, szafy i ramy okienne. O co w tym chodzi? Za tym pytaniem stoi wiele innych, a odpowiedzi są bardzo ciekawe…
Dział@my dla klimatu (nie tylko) w szkole – zapisy na webinar
Jesteśmy na czasie! Dołącz do nas, by być na bieżąco w temacie Dział@ń dla klimatu. Pierwszy webinar w nowej edycji #SuperKoderów będzie jak lot balonem – razem z trenerką i edukatorką Mariolą Fik zrobisz szerokie rozeznanie w temacie – zgarniesz sprawdzone pomysły i rozwiązania oraz zaktualizujesz wiedzę, co przyda Ci się i w szkole i […]
Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem
Zapraszamy na cykl 5 warsztatów online pod hasłem „Idzie nowe, czyli superkoderskie środy z Minecraftem”. Przez pięć środowych popołudni będziecie mieli okazję wskoczyć do świata sześcianu i poznać jego edukacyjne możliwości… Liczba miejsc ograniczona!
Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?
Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą.
Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!
Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!
Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety
Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.
Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki
Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.
Kot Scratch na Twoich lekcjach
Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!
Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym
W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!