Roboty, drukarki i płytki… na każdą okazję

Kiedy w 2012 roku rozpoczęłam swoją pierwszą pracę w szkole, troszkę inaczej postrzegałam edukację, inaczej pracowałam, stosowałam inne metody. Ale czułam się nieswojo – w szkole nadal pracowano tak samo jak z czasów mojej własnej edukacji. Tak jakby młodzież była ciągle taka sama, tak jakby technologia nie istniała, tak jakby w pracy nadal wykorzystywało się tylko kartkę i kalkulator.

Projekty, które otwierają nowe drzwi

Szybko zmieniłam swoje podejście do pracy z dziećmi, zaczęłam stosować inne metody, stawiać na rozwój relacji i kreatywności. Przecież to umiejętność współpracy w dorosłym życiu wykorzystuje się najczęściej. Dzięki udziałowi w wielu świetnych projektach poznałam setki wspaniałych ludzi, pasjonatów, którzy zarażają innych miłością do nauczycielskiego zawodu. Jednym z programów, który nauczył mnie bardzo dużo, jest otwarty na edukację i rozwój młodych ludzi są #SuperKoderzy. Miałam, to szczęście, że udało mi się zrealizować już kilka ścieżek edukacyjnych. 

MakeyMakey nie tylko na muzyce

Moja przygoda w tym programie rozpoczęła się kilka lat temu, w 2016 roku, kiedy to dołączyłam do ścieżki Cyfrowi Dje.Wówczas po raz pierwszy spotkałam się z płytką MakeyMakey. Było to dla mnie wyzwanie, ponieważ nie uczę muzyki, nie jestem i nie będę specjalistką w tej dziedzinie. A jednak – płytka MakeyMakey okazała się fantastycznym narzędziem, które pokochali moi uczniowie. Mimo upływu czasu nadal ją wykorzystuję i to nie tylko na zajęciach informatycznych. Po MakeyMakey można sięgnąć praktycznie na każdym przedmiocie. Nie jest to sprzęt, który powinno zamknąć się w sali informatycznej. 

  • Zacznijmy od fizyki, której sama uczę. Płytka MakeyMakey pomaga zrozumieć uczennicom i uczniom różnicę między przewodnikami i izolatorami. W jaki sposób? Działa ona z połączeniem owoców, metali, wody. Wystarczy podłączyć kabel do laptopa, za pomocą kabelków krokodylkowych podłączyć płytkę do owoców, podłączyć uziemienie, włączyć chociażby aplikację Piano na stronie Makey Makey i… po prostu świetnie się bawić za pomocą przewodników.
  • Makey Makey można również wykorzystać na wychowaniu fizycznym. Jeśli wcześniej, na zajęciach informatycznych, stworzymy prędkościomierz czy krokomierz,…. możemy sięgnąć po płytkę na zajęciach sportowych. To wspaniałe połączenie pozornie odległych przedmiotów.
  • Może ktoś oglądał kiedyś gry w telewizji, gdzie uczestnik musiał nacisnąć ‘grzybka”, aby udzielić odpowiedzi na zadane pytanie – też możemy sami zrobić taką grę. Sposób jest prosty – każda drużyna ma swój własny przewodnik, na przykład owoc, podłącza płytkę, włączaa jedną z aplikacji, którą znajdziemy w Scratchu i… pozostaje tylko świetnie się bawić, a przy tym z aktywnie uczyć. 

A jakby tak wydrukować szachy?

Mogłabym o płytce MakeyMakey pisać bez końca. Nie jest to jednak jedyny sprzęt,  który udało nam się pozyskać dzięki udziałowi w programie #SuperKoderzy. Czas na druk 3D. W roku szkolnym 2021/2022 zakupiliśmy do szkoły pierwszą drukarkę 3D. A wszystko to dzięki udziałowi w ścieżce 3Wymiary matematyki. Szybko zauważyliśmy, że drukarka może odmienić edukację informatyczną uczniów i uczennic. Uczniowie zaczęli tworzyć swoje własne projekty. Okazało się, że druk 3D nie jest taki trudny. W ten sposób stworzyliśmy kolekcję ozdób wielkanocnych (zobacz relację), obecnie natomiast drukujemy czaszkę, którą przekażemy paniom uczącym w naszej szkole biologii.

Dodam, że udział w #SuperKoderach otworzył nam również inne ciekawe drogi. W roku ubiegłym zaproszono nas do współpracy w projekcie wolontariackim “Dotknij matmę”. Drużyna #SuperKoderska z Janikowa od maja do grudnia drukowała szachy dla uczniów i uczennic ze szkół dla niewidomych. Myślę, że jeszcze nie raz uda nam się wykorzystać ten sprzęt po to, by zrobić coś dobrego. 

Kręte ścieżki robotów

Nadszedł czas na roboty. Dzięki #SuperKoderom w naszej szkole mamy roboty Lofi i Photony. Każde z nich można wykorzystać na przykład na fizyce lub matematyce. To chyba najszybszy sposób na naukę o prędkości czy energii kinetycznej… Możemy 

 zakodować drogę dla robota, ukrywając na trasie na przykład tekst lektury, pojęcia z geografii… Możliwości jest tak dużo, jak tematów lekcyjnych. 

Edukacja w obecnych czasach może być dla uczniów i uczennic ciekawą, pełną wyzwań drogą. Może to być czas spędzony kreatywnie, czas kiedy dzieci mogą się rozwijać, nabywać nowe kompetencje w sposób przyjemny i nowoczesny. Stawiajmy na dobrą edukację! Stawiajmy na naszych uczniów!

Fotorelację z naszych działań można zobaczyć też w krótkim filmiku na naszym kanale YouTube

Autorka: Monika Gnutek, nauczycielka i liderka programu #SuperKoderzy w Szkole Podstawowej w Janikowie

20 stycznia 2023
Przeczytaj też:

Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?

Czy w swojej pracy/działaniach spotykasz się z problemem cyberprzemocy wśród uczniów? A może obawiasz się, że takie problemy mogą się pojawić? Gorąco zachęcamy Was do skorzystania z broszuryJak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów? – wskazówki dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta!

Ścieżki angielska i niemiecka programu „Pogromcy języków” doczekały się siostry: ścieżki francuskiej, do której będzie można zgłosić się w nowej edycji #SuperKoderów!

Cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety

Nowa NIEMAPA Halo? Eko! to darmowy przewodnik wydany przez kolektyw Mamy Projekt i zilustrowany przez Tomka Kaczkowskiego, który podpowiada, jak zmienić nawyki i dbać o telefon, aby dłużej nam służył oraz że cyfrowy detox jest dobry dla nas i dla planety.

Sztuczna inteligencja wyskakuje z lodówki

Wszędzie jej pełno. Wystarczy otworzyć przeglądarkę lub jedną ze społecznościówek, by się o tym przekonać. Zasypują nas relacje z tego, jakie ktoś pytanie zadał na czacie oraz jak kuriozalną odpowiedź otrzymał. Lub przeciwnie – jak bardzo merytoryczna i jakościowa się okazała. Media szaleją – od hurraoptymistycznej wizji przyszłości, po pełne niepokoju zwiastowanie końca edukacji… No no, przyznać trzeba, że zrobiło się niezłe zamieszanie.

Kot Scratch na Twoich lekcjach

Ten pomarańczowy kot mieszka już niemal w każdej polskiej szkole, a zdarza się, że dzieci poznają go już w przedszkolu! Co decyduje o jego popularności? Wszystko dzięki temu, że wizualny język programowania nie jest jedynie narzędziem przydatnym na zajęciach komputerowych. Przeciwnie! Kot Scratch świetnie sprawdza się także na innych lekcjach. A żeby praca z nim była jeszcze przyjemniejsza, mamy dla Was kilka przydatnych podpowiedzi!

Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty (zobacz podsumowanie TUTAJ). Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej!

Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę

Serdecznie zapraszamy na webinar Macieja Wojnickiego na temat sztucznej inteligencji!

Projekt BBC micro:bit

Zapowiedziana w 2015 , a na rynek wprowadzona w 2016 roku – mowa o płytce mikrokontrolera dla szkół BBC micro:bit. To BBC w ramach kampanii „Make It Digital” obiecało dostarczenie do brytyjskich szkół miliona takich mikrokontrolerów. Co było dalej?

STEAM pod lupą

#SuperKoderski cykl 5 warsztatów online. Witamy w świecie mikroelektroniki, mikrokontrolerów i Minecrafta

Kto ma kod do języków? Czyli nauka języków z kotem Scratchem

Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Płatkowskiej na temat wykorzystania programowania w Scratchu na lekcjach języka obcego (i nie tylko)!

Majsterkowanie JEST też dla dziewczyn!

Programowanie, okulary VR, modelowanie 3D, robotyka – to jest to co kocham i wykorzystuję w swojej pracy. W ten sposób staram się motywować uczennice i uczniów do rozwijania pasji, kreatywności, do dążenia do celu. Większość z nich jest zafascynowana nową technologią i swobodnie porusza się po cyfrowym świecie. Oczywiście, zdarzają się jednostki, które mają pewne obawy. Zwyczajnie boją się, że sobie nie poradzą, coś zepsują. Na szczęście tak bywa tylko na początku…

Ukryte zdolności pomarańczowego kota – czyli kilka rzeczy, które warto znać w Scratchu

Serdecznie zapraszamy na webinar Joanny Apanasewicz na temat różnych możliwości programu Scratch, o których często zapominamy lub po prostu jeszcze ich nie odkryliśmy!

Jak to się łączy – od biologii do robotyki i dziennikarstwa

Zacznijmy od początku… Od zawsze marzyłem o pracy w szkole. Skończyłem studia na kierunku biologia z przygotowaniem pedagogicznym i od razu podjąłem pracę w  szkole podstawowej jako nauczyciel przyrody. Bardzo szybko zorientowałem się, że „szkolne ramy” są dla mnie zbyt ciasne.

Integrujące przestrzenie komunikacji

Wkrótce minie rok, odkąd sytuacja za wschodnią granicą zmusiła nas do wprowadzenia systemu pracy, który umożliwił uczniom i uczennicom z Ukrainy naukę. A nie tylko o naukę przecież chodziło – systemu sprzyjającego integracji z rówieśnikami z Polski, który pomagał uporać się z trudnymi doświadczeniami.

W obliczu tego wyzwania szczególnie chętnie skierowałam uwagę na dwa przedmioty – muzykę i informatykę. Zwłaszcza połączone świetnie sprawdziły się w budowaniu relacji w zespołach uczniowskich.

Roboty w edukacji SPEcjalnej

Dlaczego warto sięgać po roboty w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Temat przybliżyły niekwestionowane specjalistki – Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska podczas webinaru “Roboty do zadań SPEcjalnych”, realizowanego w ramach programu #SuperKoderzy. Zapraszamy!

Muzyka i informatyka – całkiem zgrana para

Muzyka i informatyka. Dwa zupełnie różne przedmioty, które w praktyce rzadko mają ze sobą coś wspólnego. Co jednak w sytuacji, gdy nauczanie obu daje widoczną radość uczennicom i uczniom, przekłada się na ich sukcesy, a przy okazji przynosi satysfakcję z wykonywanej przez nas pracy?

Roboty do zadań SPEcjalnych


Wykorzystanie robotów w edukacji i terapii uczniów ze SPE – w tym dzieci w spektrum autyzmu

Serdecznie zapraszamy na webinar, podczas którego Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska opowiedzą o wykorzystaniu robotów w edukacji i terapii uczennic oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kreatywne programowanie z odrobiną prądu

Zapraszamy Was na cykl 5 warsztatów online pod hasłem “Kreatywne programowanie z odrobiną prądu”. Przez pięć wtorkowych popołudni będziecie mieli okazję zapoznać się z ideą twórczego programowania, które wspiera rozwój osobisty uczennic i uczniów poprzez łączenie programowania z twórczością, wyobraźnią i zainteresowaniami. Odkryjcie nowe rozszerzone możliwości programowania w Scratchu z wykorzystaniem płytek programowalnych Makey Makey. Zamienicie się w majsterkowiczów, którzy za pomocą prostych materiałów wyczarują m.in. instrumenty muzyczne czy kontrolery do gier.

Zgłoś się po darmowe materiały dla Twojej szkoły na temat telefonu zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski

Ruszyła możliwość zgłaszania się po bezpłatne materiały dla szkół dotyczące Telefonu Zaufania 116 111 dla dzieci z Ukrainy oraz Polski. Razem z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę zachęcamy Was do wypełnienia specjalnego formularza zgłoszeniowego na stronie projektu. Co znajduje się w pakiecie i jak można z niego skorzystać?? Plakaty oraz specjalne wizytówki pozwolą Wam w bezpieczny […]

Scenariusze “Podstawy Scratcha” w języku ukraińskim

Regularnie docierają do nas głosy o potrzebie na nowe materiały edukacyjne w języku ukraińskim. Dlatego pomyśleliśmy o Scratchu – narzędziu, które wychodzi naprzeciw zarówno dzieciom i młodzieży z Ukrainy, ale też osobom dorosłym, które planują z nimi zajęcia. Przedstawiamy materiał, z którego możesz skorzystać już podczas wakacji lub w kolejnym roku szkolnym. O czym mowa? O tłumaczeniu scenariuszy zajęć wprowadzających podstawy języka wizualnego Scratch.